Spårväg Skeppsbron

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
ragge

Re: Spårväg Skeppsbron

Inlägg av ragge »

Harald skrev:Men då kan man visa på vad den södra-östra delen av Kringen kostade. Där var det mera renodlade spårvägsprojekt och de kostade:

Annedalsmotet: 190 Mkr/km
Chalmerstunneln: 160 Mkr/km
Skånegatan och Korsvägen: 150 Mkr/km

Totalt 160 Mkr/km.
Kostade alltså Chalmerstunneln 160 Mkr/km inklusive tunneldrivning? Det är en bergstunnel väl? (Bergstunnel är i och för sig kanske en av de billigare sorternas tunnlar att driva, om nu inte något annat krånglar till det...)

Det är lustigt att det är dyrt att göra tunnlar, men ofta ännu dyrare att bygga på ytan om det råkar finnas grejor där redan innan.

( Citybanan: 2660 Mkr/km :-) (Inklusive två ganska komplicerade stationer och diverse annat, men ändå...) )

/ragge s
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Annedalsmotet är iofs inte på ytan utan en bit upp på luften, kan man kanske säga?

Chalmerstunnelns förhållandevis låga pris per kilometer beror givetvis delvis på att det inte finns några underjordiska stationer.

Jämför för övrigt spårvägen i Bergsjön där sträckorna mellan hållplatserna går i tunnel medan hållplatserna ligger i marknivå (eller egentligen lite längre ner, jag antar att man schaktat bort en del från marken där). Kanske det kostnadseffektivaste sättet att bygga spårtrafik om tunnel över huvud taget ska ingå? Det förutsätter givetvis att man har ett landskap som lämpar sig.

Var skulle man kunna bygga på motsvarande sätt som i Bergsjön?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Ja, det är en bergtunnel och ja, 160 Mkr/km är inklusive tunneldrivning. Det var nog en ganska okomplicerad tunneldrivning med undantag för uppe vid Chalmers där man måste ta hänsyn till ett laboratorium med känsliga instrument som ligger ovanpå tunneln.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

780 miljoner för en kilometer! Dyrt och oansvarigt!!
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Hechtwagen skrev:780 miljoner för en kilometer! Dyrt och oansvarigt!!
Men då har vi ju inte räknat med kostnaden för Götatunneln som tog bort biltrafiken från ytan så att det blev plats för spårvägen. Den kostade 3,4 miljarder. Nu har vi fått ihop 4,2 miljarder för en kilometer spårväg. Släng er i väggen SL.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Harald skrev:
Men då har vi ju inte räknat med kostnaden för Götatunneln som tog bort biltrafiken från ytan så att det blev plats för spårvägen. Den kostade 3,4 miljarder. Nu har vi fått ihop 4,2 miljarder för en kilometer spårväg. Släng er i väggen SL.
Inte nog med det, enligt Wikipedia är Götatunneln 1,5km lång. 3,4/1,5 = 2,3 miljarder per kilometer för att bygga en bilväg. Den och troligtvis andra vägbyggekostnader kan nog vara bra att ta fram om det gnälls på kostnad att bygga spårväg. Givetvis behöver längdsiffran dubbelkollas mot något säkrare än Wikipedia innan man helt säkert kommer med min uträknade siffra 2,3 milj/km.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Norra Länken i Stockholm kostar (hittills, för det blir dyrare) ca 14 mdkr för 4 km motorväg med anslutningar. Projektet innehåller 11 km tunnelrör.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

M_M skrev:Annedalsmotet är iofs inte på ytan utan en bit upp på luften, kan man kanske säga?

Chalmerstunnelns förhållandevis låga pris per kilometer beror givetvis delvis på att det inte finns några underjordiska stationer.

Jämför för övrigt spårvägen i Bergsjön där sträckorna mellan hållplatserna går i tunnel medan hållplatserna ligger i marknivå (eller egentligen lite längre ner, jag antar att man schaktat bort en del från marken där). Kanske det kostnadseffektivaste sättet att bygga spårtrafik om tunnel över huvud taget ska ingå? Det förutsätter givetvis att man har ett landskap som lämpar sig.

Var skulle man kunna bygga på motsvarande sätt som i Bergsjön?
-------------------------
Titta! Tunnelbana är billigare än spårväg!

(Förlåt. Det var ett skämt).

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Om vi kompletterar med hur många människor som faktiskt åker på de olika sträckorna per tidsenhet i rusningstopparna så blir gissningsvis siffran fördelaktigare för spårtrafik!
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Odd skrev:Norra Länken i Stockholm kostar (hittills, för det blir dyrare) ca 14 mdkr för 4 km motorväg med anslutningar. Projektet innehåller 11 km tunnelrör.
Då är den rimliga frågan: Är den siffran kostnaden för hela motorvägen (11 km) eller bara den sista delen (4 km).

(Såvitt jag har läst mig till så kommer den byggas med två tunnelrör, så det går annars inte helt ihop.)
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:
Västlänken har påverkat projektstart på Skeppsbrospårvägen! Lägg med den och vi kan börja på att prata dyr spårväg!

/T
Med reservation för tyckfel.
danneh

Inlägg av danneh »

Nu väcker jag denna tråden med en uppdatering:

Enligt ett mail från Stadsbyggnadskontoret har Länsstyrelsen avslagit överklagandet från Norra Liden. Däremot så går ju Länsstyrelsens beslut att överklaga, men den tiden har gått ut nu. När SBK hade kontakt med Länsstyrelsen förra veckan hade ingen överklagat.
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

danneh skrev:Nu väcker jag denna tråden med en uppdatering:

Enligt ett mail från Stadsbyggnadskontoret har Länsstyrelsen avslagit överklagandet från Norra Liden. Däremot så går ju Länsstyrelsens beslut att överklaga, men den tiden har gått ut nu. När SBK hade kontakt med Länsstyrelsen förra veckan hade ingen överklagat.
Fantastiskt, då är det bara att börja bygga då! :-) Planerna var väl att påbörja bygget under hösten/vintern, så att det är klart till 2015.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Under höst/vinter är det:
-färdigställandet av Vagnhallen Slottskogen
-Östra sjukhuset
-Munkebäckslänken

Sen sker det små arbeten under, emellan, före och efter de stora arbetena.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

När planeras spårväg Skeppsbron påbörjas?
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Lemanic skrev:Seriöst, har man kommit så här långt bör de boende hålla tyst. Jävligt tyst och vara öerhört tacksamma över satsningarna på området.
du menar alltså att man som medborgare ska stå med mössan ihand och bara säga ja tack och bugga så fort staten/kommunen säger något? Ungefär som i Tyskland på 1930-talet?
Senast redigerad av BSB101 den torsdag 05 juli 2012 5:46, redigerad totalt 1 gånger.
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Varje gång jag ser den här tråden, ökar pulsen och hjärnan ropar hurra. När jag sedan inser att det inte handlar om "min skeppsbro i Stockholm" infinner sig ett vemodigt lugn. Jag är emellertid övertygad om att Skeppsbron i staden där solen går ner kommer att få spårväg årtionden innan vi får denna nåd i huvudstaden, hav förtröstan och lycka till!
/Göran
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

hgsldf skrev:Varje gång jag ser den här tråden, ökar pulsen och hjärnan ropar hurra. När jag sedan inser att det inte handlar om "min skeppsbro i Stockholm" infinner sig ett vemodigt lugn. Jag är emellertid övertygad om att Skeppsbron i staden där solen går ner kommer att få spårväg årtionden innan vi får denna nåd i huvudstaden, hav förtröstan och lycka till!
/Göran
Ett mer korrekt namn på tråden vore kanske "Spårväg Järntorgsgatan, Esperantoplatsen, Stora Badhusgatan, med en liten sväng förbi Skeppsbron vid Stenpiren" :cheesygrin: Men det blir lite långt....

För staden med morgonsol så är det ju en kort väg genom Kungsan (kallas den väl?), över Strömbron, och man är framme. En hållplats åt Hans Majestät, och vidare till Slussen. Hmm.... Har någon tänkt på att det i framtiden skall gå spårvagnar över Slussen? :twisted:
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

darthjpp skrev:Ett mer korrekt namn på tråden vore kanske "Spårväg Järntorgsgatan, Esperantoplatsen, Stora Badhusgatan, med en liten sväng förbi Skeppsbron vid Stenpiren"
Tråden handlar om en detaljplan och överklagandet av denna. Detaljplanens namn är "Spårväg Skeppsbron".
hej

Inlägg av hej »

Planerna var väl att markarbeten, flytta rör och ledningar, skulle börja nu i höst. Det är ganska omfattande eftersom man samtidigt för att inte drabbas av för mycket dubbelarbete även förbereder ledningsdragningarna till de nya kvarteren. Vid Stenpiren skall det även göras förberedelser för ny båtterminal och förstärkningsarbeten av kajen. Dessutom ska ny likriktar station byggas. Själva spårarbetet ligger något år framåt.
Skriv svar