Sida 2 av 2

Re: A&B24:or i Bmh...

Postat: söndag 26 februari 2012 11:36
av daniel_s
roggek skrev:
jeff skrev:Keep up the good work! :D
Nu fick vi se kabeln som var kopplad mellan B-Ändarna. Ett gammalt vanligt 3-fas uttag med kabel.
Brukar demontera sådana på jobbet i gamla el-installationer. Ska börja spara dem :)
Och ändå styrde dessa kablar "bara" dörrautomatiken...Var det verkligen 3-fas? Dörrarna styrdes väl med mindre kraft än så? På sin höjd 24V...

Jag vet inte, det vet säkert någon mer insatt...
72 V närmare bestämt.

Re: A&B24:or i Bmh...

Postat: söndag 26 februari 2012 13:06
av M_M
Leif Spångberg skrev:Man tackar för uppskattningen.

Så därför kommer lite mer från samma sejour i Bmh...
Tackar även för dessa bilder!
Leif Spångberg skrev:Det var ju ganska trångt att fotografera, så bilderna kan bli lite snäva, tyvärr. Men vidvinkelobjektiv till kameran var inte att tänka på, kostade en förmögenhet.

Sportlovspaus!!
Hur mycket var en förmögenhet på den tiden?
Jag har ju "ärvt" de gamla Praktica-grejerna som både farsan och morfar hade förr, varav det bättre kamerahuset faktiskt fungerade fint sist jag körde det (före bytet till digitalt 2003, undrar vad det är på de 10 exponerade bilderna på rullen som sitter i sen dess... :wink: ) och framförallt funkar objektiven hyggligt med adapter på moderna systemkameran (dock helt utan nån form av automatik, ljusmätare/exponering funkar inte ens vettigt...). Det var kanske ovanligt att folk lyxade till med en hel uppsättning av vidvinkel, normalobjektiv och teleobjektiv? I den totala samlingen jag "ärvt" ingår 29,35, 50 och två 135:or. Var det kanske så att om man inte körde t.ex. Praktica så blev man ruinerad? :wink:
jeff skrev:Keep up the good work! :D
Nu fick vi se kabeln som var kopplad mellan B-Ändarna. Ett gammalt vanligt 3-fas uttag med kabel.
Brukar demontera sådana på jobbet i gamla el-installationer. Ska börja spara dem :)
Om man verkligen ska följa elsäkerhetslagarna så TROR jag att SL är tvungen att demontera och kasta dessa uttag eller möjligen slå sönder dem innan man skickar vagnarna på skrot, eller kanske skriva ett tydligt skrotavtal på att just de kontakterna skrotas. Det har vad jag vet aldrig provats juridiskt om begagnatförsäljning av kontakterna omfattas av försäljningsförbudet, men det finns åtminstone inget undantag.

En intressant fråga är hur man t.ex. juridiskt hanterar om Spårvägsällskapet får/köper någon vagn med sådana kontakter. Man kanske kan göra ett undantag som gör att kontakterna formellt inte ingår i köpet men SL glömmer att ha kvar dem i sin inventarielista?

Å andra sidan kanske det inte finns något A24/B24-museitåg med förarmanövrerade dörrar, och jag antar att det är andra ledningar i kopplen på A30/B30, så det är kanske ett ickeproblem även juridiskt-teoretiskt.

Ja, jag vet att det är hårklyverier och ingen lär driva en juridisk process här men det vore kanske läge att fråga elsäkerhetsverket vad som egentligen gäller för alla dessa befintliga alternativa användningarna för dessa kontakter. Risken är väl att man väcker en sovande björn...

De förekommer tydligen också till något på vissa GM-dieselelektriska lok som kör på Trafikverkets spår, typ någon/några av TMx/TMy/TMz/T43/T44/Tb, om jag fattat rätt.

Re: A&B24:or i Bmh...

Postat: söndag 26 februari 2012 13:17
av daniel_s
M_M skrev:En intressant fråga är hur man t.ex. juridiskt hanterar om Spårvägsällskapet får/köper någon vagn med sådana kontakter. Man kanske kan göra ett undantag som gör att kontakterna formellt inte ingår i köpet men SL glömmer att ha kvar dem i sin inventarielista?
A24C 373 hade kvar den kontakten i B-änden, den monterades omedelbart bort av SSS vid depositionen 1997. Övriga vagnar som har haft sådana kontakter är skrotade eller ombyggda till A30/B30. Problemet löst...

373 är ombyggd till Lidingöbanans (1986-93) standard med dörrmanövreringen inkopplad på automatkopplets multipelkablar. SL hade kunnat göra motsvarande lösning på A24/B24 redan 1971 men "orkade inte", utan valde i stället den något lustiga lösningen med en särskild kabel.

Re: A&B24:or i Bmh...

Postat: söndag 26 februari 2012 22:07
av Jeff
M_M skrev:
jeff skrev:Keep up the good work! :D
Nu fick vi se kabeln som var kopplad mellan B-Ändarna. Ett gammalt vanligt 3-fas uttag med kabel.
Brukar demontera sådana på jobbet i gamla el-installationer. Ska börja spara dem :)
Om man verkligen ska följa elsäkerhetslagarna så TROR jag att SL är tvungen att demontera och kasta dessa uttag eller möjligen slå sönder dem innan man skickar vagnarna på skrot, eller kanske skriva ett tydligt skrotavtal på att just de kontakterna skrotas. Det har vad jag vet aldrig provats juridiskt om begagnatförsäljning av kontakterna omfattas av försäljningsförbudet, men det finns åtminstone inget undantag.

En intressant fråga är hur man t.ex. juridiskt hanterar om Spårvägsällskapet får/köper någon vagn med sådana kontakter. Man kanske kan göra ett undantag som gör att kontakterna formellt inte ingår i köpet men SL glömmer att ha kvar dem i sin inventarielista?

Å andra sidan kanske det inte finns något A24/B24-museitåg med förarmanövrerade dörrar, och jag antar att det är andra ledningar i kopplen på A30/B30, så det är kanske ett ickeproblem även juridiskt-teoretiskt.

Ja, jag vet att det är hårklyverier och ingen lär driva en juridisk process här men det vore kanske läge att fråga elsäkerhetsverket vad som egentligen gäller för alla dessa befintliga alternativa användningarna för dessa kontakter. Risken är väl att man väcker en sovande björn...

De förekommer tydligen också till något på vissa GM-dieselelektriska lok som kör på Trafikverkets spår, typ någon/några av TMx/TMy/TMz/T43/T44/Tb, om jag fattat rätt.
Jag vet att det fanns i den gamla blåa boken undantag för viss användning av uttagen. Bland annat till manöverpaneler för bygghissar. Men som 3-fas uttag var de förbjudna. Problemet med uttagen är att de bryter Jord först och sen faserna. Så drar du ut den bara lite bryter man bara jord. Vilket inte är god elsäkerhetsteknisk praxis.

Var klokt att demontera uttaget av SSS. Björnen på elsäkerhetsverket är nog upptagen av det nya behörighetssystemet.

Re: A&B24:or i Bmh...

Postat: söndag 26 februari 2012 22:47
av C12C3C3C12
Det borde väl i sådana fall vara de gamla NOHAB loken TMx samt TMy från 50-talet som hade dom gamla 3-fas kontakterna, även T43 borde ha det eftersom dom byggdes i början av 60-talet.

Re: A&B24:or i Bmh...

Postat: måndag 27 februari 2012 10:40
av M_M
jeff skrev:Jag vet att det fanns i den gamla blåa boken undantag för viss användning av uttagen. Bland annat till manöverpaneler för bygghissar. Men som 3-fas uttag var de förbjudna. Problemet med uttagen är att de bryter Jord först och sen faserna. Så drar du ut den bara lite bryter man bara jord. Vilket inte är god elsäkerhetsteknisk praxis.

Var klokt att demontera uttaget av SSS. Björnen på elsäkerhetsverket är nog upptagen av det nya behörighetssystemet.
Intressant... Manöverpanel för bygghissar påminner om manöverpanel för telferhissar för ljud&ljusriggar. På större mobila scener så sätter man telferhissar i de fyra hörnen av scentaket och sen hänger man upp hela ljusriggen i dessa telfers, i praktisk arbetshöjd för att hänga upp enskilda lampor,dra kablar o.s.v., och när man är klar hissar man upp allt (och förankrar på säkrare sätt än fyra telfermotorer). Via andrahandsinfo har jag hört att det var ett par vändors diskussioner innan man till slut bytte till "norska" blåa 4-poliga 230V-trefasdon för manövreringen. Nån föreslog visst först att fuska och använda de gula som egentligen är avsedda för 110V och dessutom använda jordpinnen som fas, det var visst inte helt uppskattat. Ett problem med att felanvända de gula är att den som klurat ut billigaste inköpsmöjligheten för 230>115V-trafos, byggmarknaden i UK, kommer ha ett gäng burkar som faktiskt använder de gula på rätt sätt och det verkar dumt att blanda...
C12C3C3C12 skrev:Det borde väl i sådana fall vara de gamla NOHAB loken TMx samt TMy från 50-talet som hade dom gamla 3-fas kontakterna, även T43 borde ha det eftersom dom byggdes i början av 60-talet.
Antagligen. Om nån verkligen vill veta exakt så leta bland Wermelins alla intressanta inlägg på postvagnen :D

Re: A&B24:or i Bmh...

Postat: torsdag 01 mars 2012 16:51
av HDWF
ålstensgård skrev:Mycket trevligt Leif, man får uppmuntra så att du kommer med ännu mer:-)

En grej man ser tydligt är de olika destinationsskyltsrullarna, här i tre typer:
387 har originalrulle (vit bred text) med de mest exotiska destinationerna som Ängby, Johanneshov, Skarpnäck m m kvar. Ett tecken på Bmh- placering för det mesta sedan 1952 (förutom Hedplaceringen 1971-1974).
Tack för alla de fina bilderna, Leif.
387 var synnerligen vanlig i trafik i Bkh. Några andra vagnar som kom och gick mellan Bromma och Brännkyrka var 369 och 378. Det var medan dom kunde gå hela vägen själva. Såg själv från Vattentornshöjden (Nybohov) en gång 369 först på Tranebergsbron mot stan, sedan Västerbron söderut och till sist Liljeholmsbron.
Apropå exotiska destinationer, så fanns Personnevägen (Hägerstensåsen), vit text, svart botten med på rullen i samma textstorlek som Johanneshov, Slussen. Även Fridhemsplan fanns i det utförandet, förutom vit botten med svart text. //Hasse