Leif Spångberg skrev:Man tackar för uppskattningen.
Så därför kommer lite mer från samma sejour i Bmh...
Tackar även för dessa bilder!
Leif Spångberg skrev:Det var ju ganska trångt att fotografera, så bilderna kan bli lite snäva, tyvärr. Men vidvinkelobjektiv till kameran var inte att tänka på, kostade en förmögenhet.
Sportlovspaus!!
Hur mycket var en förmögenhet på den tiden?
Jag har ju "ärvt" de gamla Praktica-grejerna som både farsan och morfar hade förr, varav det bättre kamerahuset faktiskt fungerade fint sist jag körde det (före bytet till digitalt 2003, undrar vad det är på de 10 exponerade bilderna på rullen som sitter i sen dess...

) och framförallt funkar objektiven hyggligt med adapter på moderna systemkameran (dock helt utan nån form av automatik, ljusmätare/exponering funkar inte ens vettigt...). Det var kanske ovanligt att folk lyxade till med en hel uppsättning av vidvinkel, normalobjektiv och teleobjektiv? I den totala samlingen jag "ärvt" ingår 29,35, 50 och två 135:or. Var det kanske så att om man inte körde t.ex. Praktica så blev man ruinerad?
jeff skrev:Keep up the good work!
Nu fick vi se kabeln som var kopplad mellan B-Ändarna. Ett gammalt vanligt 3-fas uttag med kabel.
Brukar demontera sådana på jobbet i gamla el-installationer. Ska börja spara dem

Om man verkligen ska följa elsäkerhetslagarna så TROR jag att SL är tvungen att demontera och kasta dessa uttag eller möjligen slå sönder dem innan man skickar vagnarna på skrot, eller kanske skriva ett tydligt skrotavtal på att just de kontakterna skrotas. Det har vad jag vet aldrig provats juridiskt om begagnatförsäljning av kontakterna omfattas av försäljningsförbudet, men det finns åtminstone inget undantag.
En intressant fråga är hur man t.ex. juridiskt hanterar om Spårvägsällskapet får/köper någon vagn med sådana kontakter. Man kanske kan göra ett undantag som gör att kontakterna formellt inte ingår i köpet men SL glömmer att ha kvar dem i sin inventarielista?
Å andra sidan kanske det inte finns något A24/B24-museitåg med förarmanövrerade dörrar, och jag antar att det är andra ledningar i kopplen på A30/B30, så det är kanske ett ickeproblem även juridiskt-teoretiskt.
Ja, jag vet att det är hårklyverier och ingen lär driva en juridisk process här men det vore kanske läge att fråga elsäkerhetsverket vad som egentligen gäller för alla dessa befintliga alternativa användningarna för dessa kontakter. Risken är väl att man väcker en sovande björn...
De förekommer tydligen också till något på vissa GM-dieselelektriska lok som kör på Trafikverkets spår, typ någon/några av TMx/TMy/TMz/T43/T44/Tb, om jag fattat rätt.