Varför tvärbana Solna C-Solna S?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kontakt:

Re: Varför tvärbana Solna C-Solna S?

Inlägg av »

Vad ingen i denna tråd tycks ha uppmärksammat är att hållplatsen Solna Station på Tvärbanan hamnar söder om Dalvägens mynning.

http://www2.sl.se/upload/tvarbanan_utby ... 110-08.pdf

Det betyder att det bör vara fullt möjligt att i framtiden både fortsätta över järnvägen mot Kolonnvägen och att svänga vänster in på Dalvägen (som trådskaparen föreslår).
Användarens profilbild
FLJ

Inlägg av FLJ »

Ritningen verkar vara daterad 08nov2010. Jag vill dra mig till minnes en 3D-renderad SL-
presentation från 2011, där ändhållplats Solna_stn skulle ligga på en "bro" norr om Frösundaleden
i höjd med dagens Pendeltågsstations-inslag ( relativt södra delen, med anslutningsbuss 177 osv) ?
spårburen aviatör
Användarens profilbild
Cyclocop
Kontakt:

Inlägg av Cyclocop »

bruse skrev:Solna södra, är det nån ny station jag missat?
Jag tror att rubriksättaren menar Solna Station.
Ge spårtrafik företräde!
Kontakt:

Inlägg av »

FLJ skrev:Ritningen verkar vara daterad 08nov2010. Jag vill dra mig till minnes en 3D-renderad SL-
presentation från 2011, där ändhållplats Solna_stn skulle ligga på en "bro" norr om Frösundaleden
i höjd med dagens Pendeltågsstations-inslag ( relativt södra delen, med anslutningsbuss 177 osv) ?
Ritningen stämmer nog.
I nyhetsbrevet utgivet förra månaden så ligger ändhållplatsen söder om Dalvägens mynning - dvs den korsar aldrig järnvägen.
http://www2.sl.se/upload/tvarbanan_utby ... 1_2012.pdf
airship

Inlägg av airship »

Kul att någon engagerar sig i denna gren... är en av dem som överklagade detaljplanen (men inte spårdragningen)
Alla överklaganden är sedan lång tid avslagna, så det byggs som tokigt här i området.

Vill ni ha frågor om hur det var tänkt och varför det blev som det blev så är jag nog en bra källa.

Men till trådskaparens ursprungsfråga: Varför Solna C - Solna S?
Det är jättemånga omstigningar vid Solna Station som direkt sätter sig på en buss mot Karolinska, Sumpan och Brommaplan. Kan även tänka mig att många "borde" byta mot Danderyd, men med tanke på hur många bilar som kommer därifrån (ställ er vid Järva krog i rusning) så finns möjligheter för kollektivtrafik ditåt, helt klart.

Dvs SL vill gärna att vi använder möjligheter att använda alternativen till nord-sydliga getingmidjan förbi gamla stan, och i princip blir det möjligt att från Solna Station åka hela vägen till Liljeholmen. Jag skulle aldrig göra det, och inte speciellt efter Sundbybergs politiker tvingat tvärbanan in i blandtrafik, plus en böj över bällsta bro.. men politik är politik (och lägger till 5min på åktiden mellan solna station och alvik).

Så summerat finns ett behov att dra mot Solna Station. Men arenan är inte ett av skälen. De som tror det har helt missat hur otroligt mycket mer som krävs för att tömma en arena på 50 000. Tvärbanan tar kanske 3000 i timmen... och pendeltågen vid Solna Station tar idag 8000 i timmen... dvs även med tvärbana tar det nästan 5 timmar att tömma arenan. Värt att veta dock är att SL idag kör halvtimmestrafik vid matcher på Råsunda, så stationen är full av fans upp till 3h efter match (TROTS att tunnelbanan också används!). Detta är alltså folk som går hela vägen från Solna C till Solna Station. Så SL måste börja bli intresserade av att köra tågen oftare, och i full-längd vid evenemang.

Detaljplanerna kan också diskuteras, men finns så otroligt mycket att säga.
Men kortfattat:
Dagens slutstation anses vara "tillfällig". Men samtidigt planeras ingen fortsättning förbi Solna Station på minst 10år (har fått detta bekräftat från både politiker och konsulter).
Dessutom har man valt en placering som ska vara mest flexibel för framtida dragning. Men problemet är att denna placering i princip bygger en berlinmur för oss som bor söder om Solna station, då tvärbanan hamnar i tråg vid stationen. Originalförslaget (som kördes över) var 25miljoner dyrare, men skulle sänkt ner den tillfälliga stationen till samma höjd som ingången till Solna station, OCH ingen berlinmur-effekt skulle skapats. Dessutom skär tvärbanan mellan Solna C och Solna Station av jättemånga gång och cykelförbindelser mellan Råsunda och Solna Centrum. Alltså skulle nästan behöva en egen tråd för att förklara hur stor påverkan detta bygge kommer ha på detta område, och vad politikerna totalt missat. Är inte emot tvärbanan, utan detaljplanen. Och som många redan påpekat: Man glömmer helt de nya boendeområdena i Ulriksdal och Järvastaden ett jättebehov av kommunaltrafik... men som redan i princip är färdigbyggt... och får EN busslinje. Resten åker bil.
Skriv svar