gek skrev:En annan typisk detalj var att lysrören slocknade en stund vid varje gap i strömskenan. Och att de ibland förblev släckta tills tåget nått nästa strömskenegap. Och även när lysrören fungerade var det inget trevligt ljus. Det påstods att likströmsmatningen till lysrören polvändes när strömmen bröts, och att detta var nödvändigt för att få en likvärdig förslitning på rören. Jag vet inte om detta stämmer.
Det stämmer, man kunde "höra klickandet" hur polvändarna slog om i skåpet vid hyttändarna när man åkte som passagerare. Helt mörkt blev det dock inte: Under ett strömgap var det enda skenet i vagnen nödbelysningen; de enkla glödlampor som satt monterade i taket vid dörrarna (totalt alltså 6 st i varje vagn)lyste upp vagnen.
Det blev bättre med C4 som fick två(!) glölampor i varje armatur, 12 lampor lyser bättre. I och med att C6-C9 kom i trafik så blev väl belysningen batterimatad, för där förekom inga "blinkande lysrör". Det jag minns med C6 var att ljusert ansågs som flimrande och väldigt irriterande att se på.
Tyvärr så återinfördes blinkande lysrör på C12 då allt var som på C1-C3 förutom den modernare korgen.
Armaturerna var nu 12 stycken infällda i taket med två lysrör under ett raster.
Här satt i varannan(? lite osäker) armatur även en glödlampa. Nu slocknade även lysrören på en C12 vid strömskenegapen, men reaktionen från glödlamporna käöndes iallfall snababre.
Kan ju även passa på att berätta att detta var även ett förekommande fenomen vintertid vid rimfrost på strömskenan. "Stroboskopeffekt; med blinkande lysrör, polvändare som arbetade för högtryck i en C1-C3 och ett vackert blått gnistrande sken utanför vaganrna...