Re: Under jord i Götet
Postat: söndag 11 december 2011 22:30
http://www.urbanrail.net/eu/goteborg/goteborg.htm
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... e_2011.jpg
Det finns en del likheter med tunnelbanestationer i Stockholm som Stadion som invigdes 1973, året efter Hammarkullen. I båda fallen ses en mellanform mellan de äldre stationer i bergtunnlar där man byggt för berget (som Hornstull från 1964) och de senare stationer där tak och väggar nästan helt är betongklädd sprängyta (som Solna centrum från 1975).
Om man ser på utformingen av tak över platformar, belysningsarmaturer och andra inredningsdetaljer har man i Hammarkullen en egen stil; man ser snabbt att man inte är i Stockholm. Det hade varit roligt att se hur en göteborgsk tunnelbana hade kunnat gestalta sig.
En intressant detalj i Hammarkullen (syns inte på bilderna därifrån, men liknande finns på bilderna från andra städer) är att från rulltrapporna är det några trappsteg ner till plattformarna, dvs rulltrapporna är byggda för högre platformar, som för tunnelbana. Platformarna är också betydligt längre än vad som behövs för spårvägstrafik. Kanske någon vet som plattformarnas längd och höjd efter ev höjning är som i Stockholm?
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... e_2011.jpg
Det finns en del likheter med tunnelbanestationer i Stockholm som Stadion som invigdes 1973, året efter Hammarkullen. I båda fallen ses en mellanform mellan de äldre stationer i bergtunnlar där man byggt för berget (som Hornstull från 1964) och de senare stationer där tak och väggar nästan helt är betongklädd sprängyta (som Solna centrum från 1975).
Om man ser på utformingen av tak över platformar, belysningsarmaturer och andra inredningsdetaljer har man i Hammarkullen en egen stil; man ser snabbt att man inte är i Stockholm. Det hade varit roligt att se hur en göteborgsk tunnelbana hade kunnat gestalta sig.
En intressant detalj i Hammarkullen (syns inte på bilderna därifrån, men liknande finns på bilderna från andra städer) är att från rulltrapporna är det några trappsteg ner till plattformarna, dvs rulltrapporna är byggda för högre platformar, som för tunnelbana. Platformarna är också betydligt längre än vad som behövs för spårvägstrafik. Kanske någon vet som plattformarnas längd och höjd efter ev höjning är som i Stockholm?