Sida 2 av 2

Re: Under jord i Götet

Postat: söndag 11 december 2011 22:30
av mullvad
http://www.urbanrail.net/eu/goteborg/goteborg.htm
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... e_2011.jpg

Det finns en del likheter med tunnelbanestationer i Stockholm som Stadion som invigdes 1973, året efter Hammarkullen. I båda fallen ses en mellanform mellan de äldre stationer i bergtunnlar där man byggt för berget (som Hornstull från 1964) och de senare stationer där tak och väggar nästan helt är betongklädd sprängyta (som Solna centrum från 1975).

Om man ser på utformingen av tak över platformar, belysningsarmaturer och andra inredningsdetaljer har man i Hammarkullen en egen stil; man ser snabbt att man inte är i Stockholm. Det hade varit roligt att se hur en göteborgsk tunnelbana hade kunnat gestalta sig.

En intressant detalj i Hammarkullen (syns inte på bilderna därifrån, men liknande finns på bilderna från andra städer) är att från rulltrapporna är det några trappsteg ner till plattformarna, dvs rulltrapporna är byggda för högre platformar, som för tunnelbana. Platformarna är också betydligt längre än vad som behövs för spårvägstrafik. Kanske någon vet som plattformarnas längd och höjd efter ev höjning är som i Stockholm?

Re: Under jord i Götet

Postat: måndag 12 december 2011 11:39
av hej
Det finns ytterligare några spå av stadsbanan kvar men som inte är lika tydliga. Dels så är det hållplatsen Hjällbo som också har mitt plattform och är längre än nödvändigt (dock ska vi komma ihåg att Angeredsbanan trafikerades ett tag av 60 m långa tåg) dels finns det en del rester av planerade stationer längs Bergsjöbanan. Jag tror att plattformen skulle höjas till samma höjd som i Stockholm. Nuvarande längd är 90m med möjlighet att förlänga till 150 m. När M21 beställdes så anpassades vagnarna till att kunna enkelt byggas om för högplattformen kan nämnas i sammanhanget som kuriositet

Re: Under jord i Götet

Postat: måndag 12 december 2011 15:31
av leifd
hej skrev:Det finns ytterligare några spå av stadsbanan kvar men som inte är lika tydliga. Dels så är det hållplatsen Hjällbo som också har mitt plattform och är längre än nödvändigt (dock ska vi komma ihåg att Angeredsbanan trafikerades ett tag av 60 m långa tåg) dels finns det en del rester av planerade stationer längs Bergsjöbanan. Jag tror att plattformen skulle höjas till samma höjd som i Stockholm. Nuvarande längd är 90m med möjlighet att förlänga till 150 m. När M21 beställdes så anpassades vagnarna till att kunna enkelt byggas om för högplattformen kan nämnas i sammanhanget som kuriositet
Göteborg valde ju att följa låggolvsspåret istället för högplattformsspåret och de skedde väl i grevens tid kan man säga. Innan man plöjt ner allt för mycket pengar i höga plattformar och fällbara fotsteg.
Hur sånt annars kan se ut, de kan man tex se på Essen Hbf... som har spår med höga och låga plattformar. Detta mest för att man under åren haft vagnar med låga insteg och höga insteg med fällbara trappsteg. Numera finns även vagnar med låggolv, så de låga plattformarna lär nog bli kvar.

Först några bilder på de vagntyper som använd på gatorna, men även går i tunnlarna...
Bild
Låggolvsvagn på väg ner i tunneln, vagntypen är en variant motsvarande M06/A34. Foto 2008-04-01 12:39:36 Leif D.
(på bilden syns också rester av de träkörbanor som användes av duotrådbussar som under ett antal år kördes i dessa tunnlar)

Bild
Höggolvsvagn (Stadbahn M) här med utfällda trappsteg. Foto 2008-04-01 13:03:08 Leif D.

Bild
Höggolvsvagn (Stadbahn M) här med infällda trappsteg. Foto 2008-04-01 13:03:43 Leif D.

Bild
Höggolvsvagn (Stadbahn M) som ej har fällbara trappsteg. Foto 2008-04-01 13:07:16 Leif D.

Tunnlarna under Essen Hbf ser vi då detta...
Bild
Bild
Höggolvsvagn (Stadbahn M) här med utfällda trappsteg vid lågplattform. Foto 2008-04-01 13:09:37 Leif D.

Bild
Höggolvsvagn (Stadbahn B) vid högplattform. Foto 2008-04-01 13:10:21 Leif D.

Bild
Höggolvsvagn (Stadbahn B) vid högplattform. Foto 2008-04-01 13:18:18 Leif D.

Bild
Bild
Höggolvsvagn (Stadbahn M) som ej har fällbara trappsteg. Foto 2008-04-01 13:19:52 Leif D.

Bild
Låggolvsvagn vid lågplattform. Foto 2008-04-01 13:21:22 Leif D.

Bild
Bild
Docklandsvagnar vid högplattform, dessa har ej fällbara trappor och kräver alltså hög plattform. Foto 2008-04-03 10:53:24 Leif D.

Bild
Bild
Miljöbilder... Foto 2008-04-03 10:40:57 Leif D.

Bild
Bild
Docklandsvagnar vid högplattform, vid Mülheim a.d. Ruhr Hbf. Foto 2008-04-03 11:13:19 Leif D.

Detta om höga och låga plattformar... Är nog bara att inse att de är mycket enklare här hos oss i Sverige.

Re: Under jord i Götet

Postat: måndag 12 december 2011 16:45
av simonbertilsson
Hur fort kör man norr om Hjällbo? 80?

Re: Under jord i Götet

Postat: måndag 12 december 2011 18:54
av daniel_s
simonbertilsson skrev:Hur fort kör man norr om Hjällbo? 80?
Antar att du menar på spårvägen, sth 60.

Re: Under jord i Götet

Postat: måndag 12 december 2011 19:30
av gek
finns det en del rester av planerade stationer längs Bergsjöbanan.
Kanske snarare rester av faktiskt byggda stationer, här är t ex en bild från station Astronomgatan (senare Galileis gata) vid en spårvägssällskapsutfärd när banan var ny:

Bild

Stationsbyggnad, hissar mellan biljetthall och plattform, rullramp mellan biljetthall och högre liggande områden (men när bilden togs var rampen nog inte klar) och inga plankorsningar med gångvägar. Enda skillnaden mot en fullvärdig stadsbane-/tunnelbanestation var att spärrlinje och spärrvakt saknades. Sedan har hissar, rulltrappor och rullramper successivt plockats bort eftersom vandalisering och allmänt slitage gjorde att de var svåra att hålla igång, gångvägar över spåren tillkommit på en del håll för att underlätta för resenärerna och en del stadsbaneattiralj plockats bort.

En liknande utveckling var det förresten på den mer än tio år äldre delen Bellevue - Aprilgatan; till en början saknades gångpassager i banans plan, vilket medförde orimligt långa omvägar för resenärerna på en del platser. Och vid Kortedala torg fanns en gigantisk biljetthall - helt utan vettig funktion. Den hyrdes snart ut till annat ändamål

Re: Under jord i Götet

Postat: måndag 12 december 2011 19:42
av hej
Helt klara blev stationerna inte men man byggde de så att man lätt kunde konvertera dem. Tycker att man borde fundera på att återställa och slutföra en del av stationerna längs Bergsjöbanan. Skulle förutom, om man införde spärrlinje, ökade biljettintäkter skapa viss trygghet i områderna och göra att de inte kändes lika ensliga.

Också längs Hisings- och Frölundabanorna så kunde man inte passera över spårområdet, så är det fortfarande vid Gropegårdsgatan Rambergsvallen m.fl. ställen.

Re: Under jord i Götet

Postat: måndag 12 december 2011 20:01
av simonbertilsson
daniel_s skrev:
simonbertilsson skrev:Hur fort kör man norr om Hjällbo? 80?
Antar att du menar på spårvägen, sth 60.
Öh, ja. Det var väl det vi diskuterade? Tack för svar iaf. ;)
Finns det någonstans i Göteborg som man utnyttjar vagnarnas högsta möjliga hastighet, 80 kmh?

Re: Under jord i Götet

Postat: måndag 12 december 2011 21:26
av 2763
simonbertilsson skrev:
daniel_s skrev:
simonbertilsson skrev:Hur fort kör man norr om Hjällbo? 80?
Antar att du menar på spårvägen, sth 60.
Öh, ja. Det var väl det vi diskuterade? Tack för svar iaf. ;)
Finns det någonstans i Göteborg som man utnyttjar vagnarnas högsta möjliga hastighet, 80 kmh?
Spårvägen har sth 60. Så svaret är följaktligen nej.

//T

Re: Under jord i Götet

Postat: måndag 12 december 2011 23:11
av Zawaq
gek skrev: En liknande utveckling var det förresten på den mer än tio år äldre delen Bellevue - Aprilgatan; till en början saknades gångpassager i banans plan, vilket medförde orimligt långa omvägar för resenärerna på en del platser. Och vid Kortedala torg fanns en gigantisk biljetthall - helt utan vettig funktion. Den hyrdes snart ut till annat ändamål
Ingen som har en bild på biljetthallen? Och var låg den?

Re: Under jord i Götet

Postat: måndag 12 december 2011 23:42
av roggek
Zawaq skrev:
gek skrev: En liknande utveckling var det förresten på den mer än tio år äldre delen Bellevue - Aprilgatan; till en början saknades gångpassager i banans plan, vilket medförde orimligt långa omvägar för resenärerna på en del platser. Och vid Kortedala torg fanns en gigantisk biljetthall - helt utan vettig funktion. Den hyrdes snart ut till annat ändamål
Ingen som har en bild på biljetthallen? Och var låg den?
http://www.leezastrafikskola.se/kortedalatorg.jpg

Re: Under jord i Götet

Postat: tisdag 13 december 2011 0:18
av gek
biljetthallen? Och var låg den?
I det hus som ligger precis ovanför tunnelmynningen. Jag tror det fortfarande finns rester av entréer till trappuppgångar i änden på vardera plattformen vid hållplatsen. Det var två branta trappor som ledde upp till en hall bakom de glaspartier som fortfarande finns i huset och riktade ut mot gatuviadukten. Från denna hall ledde en gemensam trappa med ovanligt låga steg upp till torget. Ganska snart hyrdes hallen ut till annat, och antagligen lade man också in ett extra våningsplan. De branta trapporna från resp plattform blev nog i samband med det förlängda upp till torg-nivån, men stängdes efter ytterligare ett antal år

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?gatub ... 46&gvH=202

vänstra huset på den länkade gatuvyn innehöll den storstilade hallen

Re: Under jord i Götet

Postat: onsdag 14 december 2011 0:59
av Zawaq
roggek skrev:
Zawaq skrev:
gek skrev: En liknande utveckling var det förresten på den mer än tio år äldre delen Bellevue - Aprilgatan; till en början saknades gångpassager i banans plan, vilket medförde orimligt långa omvägar för resenärerna på en del platser. Och vid Kortedala torg fanns en gigantisk biljetthall - helt utan vettig funktion. Den hyrdes snart ut till annat ändamål
Ingen som har en bild på biljetthallen? Och var låg den?
http://www.leezastrafikskola.se/kortedalatorg.jpg
Det där är en del av en byggnad mitt på torget, inte samma byggnad som "gek" talar om.
gek skrev:
biljetthallen? Och var låg den?
I det hus som ligger precis ovanför tunnelmynningen. Jag tror det fortfarande finns rester av entréer till trappuppgångar i änden på vardera plattformen vid hållplatsen. Det var två branta trappor som ledde upp till en hall bakom de glaspartier som fortfarande finns i huset och riktade ut mot gatuviadukten. Från denna hall ledde en gemensam trappa med ovanligt låga steg upp till torget. Ganska snart hyrdes hallen ut till annat, och antagligen lade man också in ett extra våningsplan. De branta trapporna från resp plattform blev nog i samband med det förlängda upp till torg-nivån, men stängdes efter ytterligare ett antal år

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?gatub ... 46&gvH=202

vänstra huset på den länkade gatuvyn innehöll den storstilade hallen
Intressant! Det är alltså samma byggnad som numera inhyser Bingo och en kinakrog.

Var bör jag leta för att hitta bilder på biljetthallen?

Re: Under jord i Götet

Postat: onsdag 14 december 2011 16:23
av hej
Faktarumet på Göteborgs stadsmuseum kan nog ha en del bilder skulle jag gissa. Man brukar kunna hitta en hel del där.

Re: Under jord i Götet

Postat: söndag 08 januari 2012 3:41
av M_M
De flesta känner säkert redan till det, men det kan vara värt att påpeka att det finns rester av en plattform på andra sidan av vagnarna på bilderna i trådstarten.

I tidernas begynnelse kördes säckvändning och alla vagnar hade dörrarna på östra/södra sidan, därav denna plattform.