Under jord i Götet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Under jord i Götet
http://www.urbanrail.net/eu/goteborg/goteborg.htm
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... e_2011.jpg
Det finns en del likheter med tunnelbanestationer i Stockholm som Stadion som invigdes 1973, året efter Hammarkullen. I båda fallen ses en mellanform mellan de äldre stationer i bergtunnlar där man byggt för berget (som Hornstull från 1964) och de senare stationer där tak och väggar nästan helt är betongklädd sprängyta (som Solna centrum från 1975).
Om man ser på utformingen av tak över platformar, belysningsarmaturer och andra inredningsdetaljer har man i Hammarkullen en egen stil; man ser snabbt att man inte är i Stockholm. Det hade varit roligt att se hur en göteborgsk tunnelbana hade kunnat gestalta sig.
En intressant detalj i Hammarkullen (syns inte på bilderna därifrån, men liknande finns på bilderna från andra städer) är att från rulltrapporna är det några trappsteg ner till plattformarna, dvs rulltrapporna är byggda för högre platformar, som för tunnelbana. Platformarna är också betydligt längre än vad som behövs för spårvägstrafik. Kanske någon vet som plattformarnas längd och höjd efter ev höjning är som i Stockholm?
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... e_2011.jpg
Det finns en del likheter med tunnelbanestationer i Stockholm som Stadion som invigdes 1973, året efter Hammarkullen. I båda fallen ses en mellanform mellan de äldre stationer i bergtunnlar där man byggt för berget (som Hornstull från 1964) och de senare stationer där tak och väggar nästan helt är betongklädd sprängyta (som Solna centrum från 1975).
Om man ser på utformingen av tak över platformar, belysningsarmaturer och andra inredningsdetaljer har man i Hammarkullen en egen stil; man ser snabbt att man inte är i Stockholm. Det hade varit roligt att se hur en göteborgsk tunnelbana hade kunnat gestalta sig.
En intressant detalj i Hammarkullen (syns inte på bilderna därifrån, men liknande finns på bilderna från andra städer) är att från rulltrapporna är det några trappsteg ner till plattformarna, dvs rulltrapporna är byggda för högre platformar, som för tunnelbana. Platformarna är också betydligt längre än vad som behövs för spårvägstrafik. Kanske någon vet som plattformarnas längd och höjd efter ev höjning är som i Stockholm?
Re: Under jord i Götet
Det finns ytterligare några spå av stadsbanan kvar men som inte är lika tydliga. Dels så är det hållplatsen Hjällbo som också har mitt plattform och är längre än nödvändigt (dock ska vi komma ihåg att Angeredsbanan trafikerades ett tag av 60 m långa tåg) dels finns det en del rester av planerade stationer längs Bergsjöbanan. Jag tror att plattformen skulle höjas till samma höjd som i Stockholm. Nuvarande längd är 90m med möjlighet att förlänga till 150 m. När M21 beställdes så anpassades vagnarna till att kunna enkelt byggas om för högplattformen kan nämnas i sammanhanget som kuriositet
Re: Under jord i Götet
Göteborg valde ju att följa låggolvsspåret istället för högplattformsspåret och de skedde väl i grevens tid kan man säga. Innan man plöjt ner allt för mycket pengar i höga plattformar och fällbara fotsteg.hej skrev:Det finns ytterligare några spå av stadsbanan kvar men som inte är lika tydliga. Dels så är det hållplatsen Hjällbo som också har mitt plattform och är längre än nödvändigt (dock ska vi komma ihåg att Angeredsbanan trafikerades ett tag av 60 m långa tåg) dels finns det en del rester av planerade stationer längs Bergsjöbanan. Jag tror att plattformen skulle höjas till samma höjd som i Stockholm. Nuvarande längd är 90m med möjlighet att förlänga till 150 m. När M21 beställdes så anpassades vagnarna till att kunna enkelt byggas om för högplattformen kan nämnas i sammanhanget som kuriositet
Hur sånt annars kan se ut, de kan man tex se på Essen Hbf... som har spår med höga och låga plattformar. Detta mest för att man under åren haft vagnar med låga insteg och höga insteg med fällbara trappsteg. Numera finns även vagnar med låggolv, så de låga plattformarna lär nog bli kvar.
Först några bilder på de vagntyper som använd på gatorna, men även går i tunnlarna...

Låggolvsvagn på väg ner i tunneln, vagntypen är en variant motsvarande M06/A34. Foto 2008-04-01 12:39:36 Leif D.
(på bilden syns också rester av de träkörbanor som användes av duotrådbussar som under ett antal år kördes i dessa tunnlar)
Höggolvsvagn (Stadbahn M) här med utfällda trappsteg. Foto 2008-04-01 13:03:08 Leif D.
Höggolvsvagn (Stadbahn M) här med infällda trappsteg. Foto 2008-04-01 13:03:43 Leif D.
Höggolvsvagn (Stadbahn M) som ej har fällbara trappsteg. Foto 2008-04-01 13:07:16 Leif D.
Tunnlarna under Essen Hbf ser vi då detta...


Höggolvsvagn (Stadbahn M) här med utfällda trappsteg vid lågplattform. Foto 2008-04-01 13:09:37 Leif D.

Höggolvsvagn (Stadbahn B) vid högplattform. Foto 2008-04-01 13:10:21 Leif D.

Höggolvsvagn (Stadbahn B) vid högplattform. Foto 2008-04-01 13:18:18 Leif D.


Höggolvsvagn (Stadbahn M) som ej har fällbara trappsteg. Foto 2008-04-01 13:19:52 Leif D.

Låggolvsvagn vid lågplattform. Foto 2008-04-01 13:21:22 Leif D.


Docklandsvagnar vid högplattform, dessa har ej fällbara trappor och kräver alltså hög plattform. Foto 2008-04-03 10:53:24 Leif D.


Miljöbilder... Foto 2008-04-03 10:40:57 Leif D.


Docklandsvagnar vid högplattform, vid Mülheim a.d. Ruhr Hbf. Foto 2008-04-03 11:13:19 Leif D.
Detta om höga och låga plattformar... Är nog bara att inse att de är mycket enklare här hos oss i Sverige.
- simonbertilsson
- Inlägg: 1063
- Blev medlem: onsdag 28 december 2005 23:36
- Ort: Mjölby
Re: Under jord i Götet
Hur fort kör man norr om Hjällbo? 80?
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Re: Under jord i Götet
Antar att du menar på spårvägen, sth 60.simonbertilsson skrev:Hur fort kör man norr om Hjällbo? 80?
Re: Under jord i Götet
Kanske snarare rester av faktiskt byggda stationer, här är t ex en bild från station Astronomgatan (senare Galileis gata) vid en spårvägssällskapsutfärd när banan var ny:finns det en del rester av planerade stationer längs Bergsjöbanan.

Stationsbyggnad, hissar mellan biljetthall och plattform, rullramp mellan biljetthall och högre liggande områden (men när bilden togs var rampen nog inte klar) och inga plankorsningar med gångvägar. Enda skillnaden mot en fullvärdig stadsbane-/tunnelbanestation var att spärrlinje och spärrvakt saknades. Sedan har hissar, rulltrappor och rullramper successivt plockats bort eftersom vandalisering och allmänt slitage gjorde att de var svåra att hålla igång, gångvägar över spåren tillkommit på en del håll för att underlätta för resenärerna och en del stadsbaneattiralj plockats bort.
En liknande utveckling var det förresten på den mer än tio år äldre delen Bellevue - Aprilgatan; till en början saknades gångpassager i banans plan, vilket medförde orimligt långa omvägar för resenärerna på en del platser. Och vid Kortedala torg fanns en gigantisk biljetthall - helt utan vettig funktion. Den hyrdes snart ut till annat ändamål
/Gunnar Ekeving
Re: Under jord i Götet
Helt klara blev stationerna inte men man byggde de så att man lätt kunde konvertera dem. Tycker att man borde fundera på att återställa och slutföra en del av stationerna längs Bergsjöbanan. Skulle förutom, om man införde spärrlinje, ökade biljettintäkter skapa viss trygghet i områderna och göra att de inte kändes lika ensliga.
Också längs Hisings- och Frölundabanorna så kunde man inte passera över spårområdet, så är det fortfarande vid Gropegårdsgatan Rambergsvallen m.fl. ställen.
Också längs Hisings- och Frölundabanorna så kunde man inte passera över spårområdet, så är det fortfarande vid Gropegårdsgatan Rambergsvallen m.fl. ställen.
- simonbertilsson
- Inlägg: 1063
- Blev medlem: onsdag 28 december 2005 23:36
- Ort: Mjölby
Re: Under jord i Götet
Öh, ja. Det var väl det vi diskuterade? Tack för svar iaf.daniel_s skrev:Antar att du menar på spårvägen, sth 60.simonbertilsson skrev:Hur fort kör man norr om Hjällbo? 80?

Finns det någonstans i Göteborg som man utnyttjar vagnarnas högsta möjliga hastighet, 80 kmh?
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Re: Under jord i Götet
Spårvägen har sth 60. Så svaret är följaktligen nej.simonbertilsson skrev:Öh, ja. Det var väl det vi diskuterade? Tack för svar iaf.daniel_s skrev:Antar att du menar på spårvägen, sth 60.simonbertilsson skrev:Hur fort kör man norr om Hjällbo? 80?
Finns det någonstans i Göteborg som man utnyttjar vagnarnas högsta möjliga hastighet, 80 kmh?
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Under jord i Götet
Ingen som har en bild på biljetthallen? Och var låg den?gek skrev: En liknande utveckling var det förresten på den mer än tio år äldre delen Bellevue - Aprilgatan; till en början saknades gångpassager i banans plan, vilket medförde orimligt långa omvägar för resenärerna på en del platser. Och vid Kortedala torg fanns en gigantisk biljetthall - helt utan vettig funktion. Den hyrdes snart ut till annat ändamål
Re: Under jord i Götet
http://www.leezastrafikskola.se/kortedalatorg.jpgZawaq skrev:Ingen som har en bild på biljetthallen? Och var låg den?gek skrev: En liknande utveckling var det förresten på den mer än tio år äldre delen Bellevue - Aprilgatan; till en början saknades gångpassager i banans plan, vilket medförde orimligt långa omvägar för resenärerna på en del platser. Och vid Kortedala torg fanns en gigantisk biljetthall - helt utan vettig funktion. Den hyrdes snart ut till annat ändamål
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Under jord i Götet
I det hus som ligger precis ovanför tunnelmynningen. Jag tror det fortfarande finns rester av entréer till trappuppgångar i änden på vardera plattformen vid hållplatsen. Det var två branta trappor som ledde upp till en hall bakom de glaspartier som fortfarande finns i huset och riktade ut mot gatuviadukten. Från denna hall ledde en gemensam trappa med ovanligt låga steg upp till torget. Ganska snart hyrdes hallen ut till annat, och antagligen lade man också in ett extra våningsplan. De branta trapporna från resp plattform blev nog i samband med det förlängda upp till torg-nivån, men stängdes efter ytterligare ett antal årbiljetthallen? Och var låg den?
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?gatub ... 46&gvH=202
vänstra huset på den länkade gatuvyn innehöll den storstilade hallen
/Gunnar Ekeving
Re: Under jord i Götet
Det där är en del av en byggnad mitt på torget, inte samma byggnad som "gek" talar om.roggek skrev:http://www.leezastrafikskola.se/kortedalatorg.jpgZawaq skrev:Ingen som har en bild på biljetthallen? Och var låg den?gek skrev: En liknande utveckling var det förresten på den mer än tio år äldre delen Bellevue - Aprilgatan; till en början saknades gångpassager i banans plan, vilket medförde orimligt långa omvägar för resenärerna på en del platser. Och vid Kortedala torg fanns en gigantisk biljetthall - helt utan vettig funktion. Den hyrdes snart ut till annat ändamål
Intressant! Det är alltså samma byggnad som numera inhyser Bingo och en kinakrog.gek skrev:I det hus som ligger precis ovanför tunnelmynningen. Jag tror det fortfarande finns rester av entréer till trappuppgångar i änden på vardera plattformen vid hållplatsen. Det var två branta trappor som ledde upp till en hall bakom de glaspartier som fortfarande finns i huset och riktade ut mot gatuviadukten. Från denna hall ledde en gemensam trappa med ovanligt låga steg upp till torget. Ganska snart hyrdes hallen ut till annat, och antagligen lade man också in ett extra våningsplan. De branta trapporna från resp plattform blev nog i samband med det förlängda upp till torg-nivån, men stängdes efter ytterligare ett antal årbiljetthallen? Och var låg den?
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?gatub ... 46&gvH=202
vänstra huset på den länkade gatuvyn innehöll den storstilade hallen
Var bör jag leta för att hitta bilder på biljetthallen?
Re: Under jord i Götet
Faktarumet på Göteborgs stadsmuseum kan nog ha en del bilder skulle jag gissa. Man brukar kunna hitta en hel del där.
Re: Under jord i Götet
De flesta känner säkert redan till det, men det kan vara värt att påpeka att det finns rester av en plattform på andra sidan av vagnarna på bilderna i trådstarten.
I tidernas begynnelse kördes säckvändning och alla vagnar hade dörrarna på östra/södra sidan, därav denna plattform.
I tidernas begynnelse kördes säckvändning och alla vagnar hade dörrarna på östra/södra sidan, därav denna plattform.