Sida 2 av 3

Re: SL:s pressvisning av färgsättningen på A34

Postat: fredag 11 november 2011 8:07
av 2763
Johan Eriksson skrev:Hur mycket har det totalt onödiga färgexperimentet inkl de usla reklambyråernas förslag plus de två "tävlingarna" kostat skattebetalarna?

-Om det handlar om stora belopp så skulle jag hålla med tex Anna Wersäll på Handelskammaren om att Spårväg City kostat onödigt mycket pengar!
Gissningsvis inte så mycket extra. Vagnarna skulle ändå folieras och med vilken färg folieringen skulle ske är förmodligen en mindre kostnad än att räkna ut vilka former foliebitarna skall ha.

//T

Re: SL:s pressvisning av färgsättningen på A34

Postat: fredag 11 november 2011 8:29
av Traesk
daniel_s skrev:Om man tänker sig att skylten har plats för tresiffriga linjenummer bör det bli lagom om ett ensiffrigt nummer får stå på tiotalssiffrans plats. Tvåsiffriga nummer bör stå på hundratals- och tiotalspositionerna.
Givetvis menar jag att det ska vara centrerat på utrymmet för linjenumret och precis som du säger hamnar en ensam siffra på tiotalssiffrans plats då. Så har det tidigare varit på bussarna, men det har sen ett par månader tillbaka försvunnit och blivit klart sämre nu. :)

Re: SL:s pressvisning av färgsättningen på A34

Postat: fredag 11 november 2011 9:12
av Kantorn
bruse skrev:Kunde vart värre.

Men hur många olika fordonsdesign har SL nu? A20, A32, X1, X10, X40, C20, Cx, A34... åtta får jag det till. Bussarna har två, blått å rött.
Hmm - är det inte lite olika hur de vita linjerna går på bussarna?
... dessutom är väl X1 på väg bort om man ska vara noga. Och ännu mer noggrant är väl att pendeltågen heter X60.

Re: SL:s pressvisning av färgsättningen på A34

Postat: fredag 11 november 2011 9:21
av bruse
Kantorn skrev:Och ännu mer noggrant är väl att pendeltågen heter X60.
Jäklar så du avslöjade min okunnighet där. :D

Re: SL:s pressvisning av färgsättningen på A34

Postat: fredag 11 november 2011 9:53
av TKO
2763 skrev:
Johan Eriksson skrev:Hur mycket har det totalt onödiga färgexperimentet inkl de usla reklambyråernas förslag plus de två "tävlingarna" kostat skattebetalarna?

-Om det handlar om stora belopp så skulle jag hålla med tex Anna Wersäll på Handelskammaren om att Spårväg City kostat onödigt mycket pengar!
Gissningsvis inte så mycket extra. Vagnarna skulle ändå folieras och med vilken färg folieringen skulle ske är förmodligen en mindre kostnad än att räkna ut vilka former foliebitarna skall ha.

//T
Fanns det krav från uthyrarna att vagnarna inte skulle gå i "orginalfärger". Interiört gick det ju bra med tysk skykltning utan relevans för stockholmlstrafikanterna...

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

Re: SL:s pressvisning av färgsättningen på A34

Postat: fredag 11 november 2011 12:11
av M_M
daniel_s skrev:Långt till vänster är bäst, då ser man linjenumret lättast när flera bussar står tätt efter varandra. Men det ska förstås inte vara så långt till vänster att texten blir skymd, då har man tagit i för hårt!
En annan bra lösning är att ha linjenummer även på sidan av bussarna.

Det dummaste i den vägen är väl bussarna i Malmö som iaf för ett par år sen hade displayer på sidan men det ingick inte i avtalet med Skånetrafiken att faktiskt visa linjenummer, så de displayerna visade entreprenörens logga istället.
BildBildBild

Re: SL:s pressvisning av färgsättningen på A34

Postat: fredag 11 november 2011 13:48
av FredrikKnr
För mörk blå färg, men annars ok. Bättre än den svarta färgen i alla fall...

Re: SL:s pressvisning av färgsättningen på A34

Postat: fredag 11 november 2011 16:30
av Johan Eriksson
2763 skrev:Gissningsvis inte så mycket extra. Vagnarna skulle ändå folieras och med vilken färg folieringen skulle ske är förmodligen en mindre kostnad än att räkna ut vilka former foliebitarna skall ha.
Jo så långt har du helt rätt men att anlita flera personer på en reklambyrå och annonsera tävlingen brett är mycket dyrt oavsett produkt!

Re: SL:s pressvisning av färgsättningen på A34

Postat: fredag 11 november 2011 17:08
av M_M
Johan Eriksson skrev:
2763 skrev:Gissningsvis inte så mycket extra. Vagnarna skulle ändå folieras och med vilken färg folieringen skulle ske är förmodligen en mindre kostnad än att räkna ut vilka former foliebitarna skall ha.
Jo så långt har du helt rätt men att anlita flera personer på en reklambyrå och annonsera tävlingen brett är mycket dyrt oavsett produkt!
Vad kostar det att göra sådant?

Re: SL:s pressvisning av färgsättningen på A34

Postat: fredag 11 november 2011 17:24
av spårlasse
Johan Eriksson skrev:
2763 skrev:Gissningsvis inte så mycket extra. Vagnarna skulle ändå folieras och med vilken färg folieringen skulle ske är förmodligen en mindre kostnad än att räkna ut vilka former foliebitarna skall ha.
Jo så långt har du helt rätt men att anlita flera personer på en reklambyrå och annonsera tävlingen brett är mycket dyrt oavsett produkt!
Var det en tävling är det ju inte säkert att SL betalat något mer än för det vinnande förslaget. Och i annat fall hade man nog ändå bett om några olika förslag från annonsbolagen att ta fram. I det här fallet får ju reklambolagen massa gratis marknadsföring, så det har säkert inte varit dyrt. Annonserat har man gjort, men främst i Metro där ju SL har gratisplats. I den mån man gjort det i andra medier ingår det ju i SL:s marknadsföringsbudget (om man sedan skall ha en sådan kan man ju diskutera) - och då är det ju bara att jämföra med att man hade haft någon annan fånig annons istället.

Men visst allt sådant här kostar. Men det är ju ändå bagatella kostnader i budgethänseende. Sedan kan man förstås fråga sig om SL skall hålla på med sådant. Frågan är ju om det ökar resandet, tvivlar nog på att så är fallet.

Re: SL:s pressvisning av färgsättningen på A34

Postat: fredag 11 november 2011 20:15
av leifd
2763 skrev:
Johan Eriksson skrev:Hur mycket har det totalt onödiga färgexperimentet inkl de usla reklambyråernas förslag plus de två "tävlingarna" kostat skattebetalarna?

-Om det handlar om stora belopp så skulle jag hålla med tex Anna Wersäll på Handelskammaren om att Spårväg City kostat onödigt mycket pengar!
Gissningsvis inte så mycket extra. Vagnarna skulle ändå folieras och med vilken färg folieringen skulle ske är förmodligen en mindre kostnad än att räkna ut vilka former foliebitarna skall ha.

//T
Så äre ju...
Vagntypen finns ju för foliering för reklam i de program som såna här folieringsfirmor använder.
De har ju lixom folierats med reklam i Frankfurt långt innan de ens var påtänkta för Norrköping eller Stockholm.
Allså in med den design du vill i programmet o så beställer man snabbt de delar som behövs och med rätt tryck.
Vill alltså påstå att de kostar en rätt liten summa att foliera...

Möjligen är de inte känt allmänt, men några av SJ AB:s svarta Rc6-lok är inte lackerade, utan folierade i svart. SDetta för att man vill testa om foliering funkar lika bra som lackering och hur de funkar mot kl-ott-er.

Re: SL:s pressvisning av färgsättningen på A34

Postat: fredag 11 november 2011 21:07
av leifd
Traesk skrev:
daniel_s skrev:Om man tänker sig att skylten har plats för tresiffriga linjenummer bör det bli lagom om ett ensiffrigt nummer får stå på tiotalssiffrans plats. Tvåsiffriga nummer bör stå på hundratals- och tiotalspositionerna.
Givetvis menar jag att det ska vara centrerat på utrymmet för linjenumret och precis som du säger hamnar en ensam siffra på tiotalssiffrans plats då. Så har det tidigare varit på bussarna, men det har sen ett par månader tillbaka försvunnit och blivit klart sämre nu. :)
Nu äre ju så, att de på fullmatriser som dessa, inte finns specifikt fällt för linjenummer resp. text. Detta disponeras istället dynamiskt. Dock är ju inställningarna i programvaran såna att man där kan styra hur de ska se ut. Detta begränsas nog egentligen bara av kunnandet hos den som skriver in texter i programvaran.

Re: SL:s pressvisning av färgsättningen på A34

Postat: fredag 11 november 2011 23:15
av Jeff
Snyggt!
Blått är flott.
Kommer alla vagnar i trafik på Cityspårvägen vara blåa innan årsskiftet?

Re: SL:s pressvisning av färgsättningen på A34

Postat: lördag 12 november 2011 1:18
av olasand
Grattis! Västtrafikblå spårvagnar har vi inte ens här i Göteborg. Lite nesligt att Stockholm skulle vara först med det :-)

Re: SL:s pressvisning av färgsättningen på A34

Postat: lördag 12 november 2011 8:30
av Harald
olasand skrev:Grattis! Västtrafikblå spårvagnar har vi inte ens här i Göteborg. Lite nesligt att Stockholm skulle vara först med det :-)
Smaken är väl olika. Jag glädjer mig åt att vi har göteborgsblå spårvagnar i Göteborg och tycker inte att det är det dugg nesligt att Stockholm har västtrafikbå spårvagnar. :D

Re: SL:s pressvisning av färgsättningen på A34

Postat: lördag 12 november 2011 8:56
av Stefan Widén
TKO skrev:
2763 skrev:
Johan Eriksson skrev:Hur mycket har det totalt onödiga färgexperimentet inkl de usla reklambyråernas förslag plus de två "tävlingarna" kostat skattebetalarna?

-Om det handlar om stora belopp så skulle jag hålla med tex Anna Wersäll på Handelskammaren om att Spårväg City kostat onödigt mycket pengar!
Gissningsvis inte så mycket extra. Vagnarna skulle ändå folieras och med vilken färg folieringen skulle ske är förmodligen en mindre kostnad än att räkna ut vilka former foliebitarna skall ha.

//T
Fanns det krav från uthyrarna att vagnarna inte skulle gå i "orginalfärger". Interiört gick det ju bra med tysk skykltning utan relevans för stockholmlstrafikanterna...

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
SL hade redan från början bestämt att vagnarna skulle få en ny färgsättning på utsidan genom foliering. De pictogramskyltar som va tyska orginal fick sitta kvarövriga skyltar byttes til svenska. Vid nödbromsar och nödtelefon osv fick den tyska texten sitta kvar efter som det skulle bli lite extra mycket arbete attfå fram motsvarande svenska. Men det fanns en svensk text som förklarade funktionen. Med tanke på attt vagnarna ursprungeligen skulle gå i ca ett halvår så var det OK.

Stefan

Re: SL:s pressvisning av färgsättningen på A34

Postat: lördag 12 november 2011 16:50
av olasand
Tro mig Harald, jag är också nöjd och belåten med vår göteborgsblå färg på vagnarna. Skulle absolut inte vilka se något annat!

Re: SL:s pressvisning av färgsättningen på A34

Postat: lördag 12 november 2011 20:33
av M_M
Är det någon skillnad på de nya vagnarna och de som är påväg att lämnas tillbaka, med avseende på dörrar, trösklar o.s.v.?

Jag minns att det pratats om nån slags fotsteg eller liknande för att kunna få bra insteg på hållplatser avsedda för 2,65m breda vagnar. Huru härmed?

Re: SL:s pressvisning av färgsättningen på A34

Postat: söndag 13 november 2011 11:18
av Sven Blomberg
Jag uppfattade i något tidigare inlägg att "fotsteget" skulle monteras när alla 6 vagnar är levererade. Det är väl först då som kvarvarande hållplatser kommer att anpassas för 2,65.

Re: SL:s pressvisning av färgsättningen på A34

Postat: måndag 14 november 2011 0:54
av Traesk
leifd skrev:Nu äre ju så, att de på fullmatriser som dessa, inte finns specifikt fällt för linjenummer resp. text. Detta disponeras istället dynamiskt. Dock är ju inställningarna i programvaran såna att man där kan styra hur de ska se ut. Detta begränsas nog egentligen bara av kunnandet hos den som skriver in texter i programvaran.
Självklart är det så, har inte påstått nåt annat. :)