T-baneavstängningen Östermalmstorg - Karlaplan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Henrik Schütz

Re: T-baneavstängningen Östermalmstorg - Karlaplan

Inlägg av Henrik Schütz »

Vad var det egentligen för arbete som gjordes, jag frågade en informatör, och fick veta att det var arbeten för citybanan. (det var det nog inte,
Var det akuta arbeten? Jag blev överraskad, och åker ändå ofta.

HS
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Henrik Schütz skrev:Vad var det egentligen för arbete som gjordes, jag frågade en informatör, och fick veta att det var arbeten för citybanan. (det var det nog inte,
Var det akuta arbeten? Jag blev överraskad, och åker ändå ofta.

HS
Micke Asklander skrev:Dragning av nya kablar under spår mellan Östermalmstorg - Karlaplan norrspår, man behövde gräva en en schysst grop så dom nya kablarna ligger på ett visst djup. Man lägger ner plaströr som kablarna dras i, handlar om upprustning av likriktarstation Brandmästaren
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Är det en ny strategi i stället för att hänga upp kablarna lättåtkomligt på speciella ställningar på tunnelväggarna?
Kan se både för- och nackdelar med att ha kablarna en bit under marken, eller snarare under makadamen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Är det en ny strategi i stället för att hänga upp kablarna lättåtkomligt på speciella ställningar på tunnelväggarna?
Kan se både för- och nackdelar med att ha kablarna en bit under marken, eller snarare under makadamen.
De kablar, som jag tror att det är fråga om här, går inte längs spåret på de där kabelstegarna (i alla fall inte några längre sträckor) utan de går i lodräta schakt rakt upp till ytan, men för att nå spåret på "fel" sida behöver man korsa spåret på något sätt.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Är det en ny strategi i stället för att hänga upp kablarna lättåtkomligt på speciella ställningar på tunnelväggarna?
De kablar, som jag tror att det är fråga om här, går inte längs spåret på de där kabelstegarna (i alla fall inte några längre sträckor) utan de går i lodräta schakt rakt upp till ytan, men för att nå spåret på "fel" sida behöver man korsa spåret på något sätt.
Det borde man iofs kunna göra ovanför istället för under spåret, kanske?

Hur höga spänningar/energimängder/strömmar tillåts gå i "hänga på sidan"-ledningar? Om det är matningen till en likriktarstation så kan jag förstå om man inte är sugen på att hänga upp den på väggen öppet, det kan smälla rätt illa om nåt fel blir trasigt, klart värre än t.ex. vagnbranden i Rinkeby.

Iofs en transformator och USA's elnät där säkringar inte löser ut lika lätt som vårat (om jag fattat rätt), men ändå:
Skriv svar