Föregående hyrgesgäst behövde nog miljösanera området innan de lämnar den 31/12.Harald skrev:Aha, så man har satt igång att schakta innan man har fått bygglov.Nupski skrev:Igår den 23e
Margretebergshallen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Margretebergshallen
Re: Margretebergshallen
Nu bygglovet för "återställande till ursp. utseende och verksamhet" publicerat. Jag var förbi där i dag och det hade inte hänt så mycket mer än att man har fortsatt att schakta, så jag tyckte inte det var lönt att ta några bilder.
Re: Margretebergshallen
Smart formulering.
Re: Margretebergshallen
Det torde ju då innebära att man skall ha dieselrälsbussar i garaget, för kontaktledning ingår väl inte i "ursp. utseende"... (ojdå... det kanske jag skulle hållt tyst om)Harald skrev:Nu bygglovet för "återställande till ursp. utseende och verksamhet" publicerat. Jag var förbi där i dag och det hade inte hänt så mycket mer än att man har fortsatt att schakta, så jag tyckte inte det var lönt att ta några bilder.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Margretebergshallen
Av vad jag kan utläsa ur Plan- och bygglagen så krävs bygglov för förändring och ändrad användning av byggnaden, men inte för att lägga spår eller sätta upp kontaktledning. Ursprungligt utseende handlar nog om att riva den tillbyggda altanen och ta upp porten där och ursprunglig användning är väl uppställning och skötsel av spårfordon. Markens nivå ändras inte, så marklov krävs nog inte.2763 skrev:Det torde ju då innebära att man skall ha dieselrälsbussar i garaget, för kontaktledning ingår väl inte i "ursp. utseende"... (ojdå... det kanske jag skulle hållt tyst om)Harald skrev:Nu bygglovet för "återställande till ursp. utseende och verksamhet" publicerat. Jag var förbi där i dag och det hade inte hänt så mycket mer än att man har fortsatt att schakta, så jag tyckte inte det var lönt att ta några bilder.
//T
Re: Margretebergshallen
Det händer inte så mycket som syns nu, men något ändå. Den röda boden på bilden ovan är riven och man har börjat riva altanen. I västra kanten ska tydligen något grävas ned.
Re: Margretebergshallen
15-17 tåg ska gå ut från Margretebergshallen enligt tidigare inlägg. Det är ju frågan om en nödlösning i väntan på Kvillehallen eller vad den ska heta. Byggnaden rymmer inte så många vagnar men det finns ganska gott om plats för utomhuppställning. På GSJ-tiden fanns ett spår mellan spårvägen och bergknallen som sträckte sig ett stycke söder om den: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=entry&id=96258 Lägger man ut det lika långt nu så ryms en hel del vagnar där.Thomas Åkerblad skrev:Aha, skulle sökt på Margretebergshallen - hade ingen aaaaaaaaaaning om det.
Hur ska den användas? Ryms ju inte speciellt många vagnar i hallen.
/Thomas Å
Vet någon om det kommer att finnas skötselmöjligheter i hallen eller om vagnarna ska servas i Majorna och sedan köras dit?
-
- Inlägg: 417
- Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
- Ort: Stockholm
Re: Margretebergshallen
Så när den nya hallen blir klar återgår Margretebergshallen till en "sovande tillvaro"? Eller har den en funktion även i ett nytt upplägg?Harald skrev: ... Det är ju frågan om en nödlösning i väntan på Kvillehallen eller vad den ska heta. Byggnaden rymmer inte så många vagnar men det finns ganska gott om plats för utomhuppställning. ...
Re: Margretebergshallen
Det är det väl ingen som vet, men ser man på historiska föregångare, hallarna vid Järntorget och Mölndalsbro, så stängdes väl de när den nya hallen i Kungsladugård var klar. Det är ju inte så effektivt att ha en hall för ett litet antal tåg.
-
- Inlägg: 417
- Blev medlem: tisdag 26 december 2006 12:50
- Ort: Stockholm
Re: Margretebergshallen
Något som påverkar är väl också ifall hallen har ett strategiskt läge? Har inte koll på hur vagnomloppen ser ut men den här hallen ligger väl hyfsat "mitt i smeten"?Harald skrev:Det är det väl ingen som vet, men ser man på historiska föregångare, hallarna vid Järntorget och Mölndalsbro, så stängdes väl de när den nya hallen i Kungsladugård var klar. Det är ju inte så effektivt att ha en hall för ett litet antal tåg.
Mölndalsbro var ju långt ut i en ytterkant och vid Järntorget tränger ju city på. Här är det lite avsides trots att det är nära och inga direkta, andra intressen som tränger på.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3092
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Margretebergshallen
När hallen inte behövs längre kan ju Ringlinien flytta in där så kan man ha saluhall i Ringliniens nuvarande hall!
Re: Margretebergshallen
Ytan är för liten för att inhysa de antalalet vagnar från Antikrundan under tak.Hechtwagen skrev:När hallen inte behövs längre kan ju Ringlinien flytta in där så kan man ha saluhall i Ringliniens nuvarande hall!
Idag är Gårdahallen en del av kvarteret Venus i norra Gårda.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: Margretebergshallen
Hur planeras växel- och signalsystemet vid vagnhallen att se ut? Kommer man att kunna köra in i hallen från båda spåren (ungefär som på rälsbusstiden), eller bara genom backning från det närmaste spåret?
Re: Margretebergshallen
Det har inte framkommit något om det ännu, men det enklaste är väl att lägga tillbaka anslutningen som den låg på rälsbusstiden. Då kan man köra in norrifrån som då, med den skillnaden att det inte behövs några övergångsväxlar eftersom det numera är högertrafik. Vad gäller utfarten så vore det lämpligaste väl att lägga en utfart söderut i södra änden av utdragsspåret. Då blir det ganska enkla signalanläggningar och inte så många växlar i huvudspåren. Det är ju inte så långt till slingan vid Marklandsgatan om man ska åt andra hållet. Man kan förstås också lägga en utfart söderut strax söder om infarten för att få växlarna mera samlade. Då blir det lite rangering när man ska köra ut vagnar som står på utdragspåret men det gör kanske inte så mycket. Är man riktigt snål så låter man utkörande vagnar backa ut samma väg som de kom in, men då ska de stå stilla i huvudspåret medan föraren byter ände och det är väl inte så lyckat.
- simonbertilsson
- Inlägg: 1063
- Blev medlem: onsdag 28 december 2005 23:36
- Ort: Mjölby
Re: Margretebergshallen
Vad kommer Margretebergshallen att fylla för syfte? Det är ju en liten hall i jämförelse med de två andra vagnhallarna i stan. Kommer man att ha personal stationerad här, och kommer det att finnas någon form av underhåll? Hur många vagnar får plats?
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Re: Margretebergshallen
Har inte sett spårplan än för Margereteberg men tanken är att man kör ut mot söder och in från norr. All rangering inom området sker med backningsrörelse. Det första spåret som skall läggas är det längs berget.
Re: Margretebergshallen
Den fyller syftet att ha någonstans att ställa de spårvagnar man har beställt. Som framgår av ett tidigare inlägg i denna tråd är det en nödlösning i väntan på en ny permanent hall på Hisingen. Man började planeringen för den för sent, så den hinner inte bli klar i tid. Den borde ha varit klar nu, men vad jag vet finns inte ens ett förslag till detaljplan ännu. Magretebergshallen var lätt tillgänglig och det behövdes ingen planändring. Det räckte med ett enkelt bygglov för återgång till ursprunglig verksamhet. Det var heller inget problem att skicka ut den tidigare hyresgästen eftersom det var en kommunal förvaltning.simonbertilsson skrev:Vad kommer Margretebergshallen att fylla för syfte? Det är ju en liten hall i jämförelse med de två andra vagnhallarna i stan. Kommer man att ha personal stationerad här, och kommer det att finnas någon form av underhåll? Hur många vagnar får plats?
Re: Margretebergshallen
Behovet av vagnhallsplats kommer till större delen att täckas av Margretebergshallen återuppvaknande men några vagnar kommer att få nattplats på resterna av gamla Bräckebanan. Men det funderas väl på att hitta fler tillfälliga lösningar. Kvillehallen blir en ganska så stor hall vad jag har förstått.
Re: Margretebergshallen
Här borde man väl kunna få plats med minst åtta tåg
Men skämt åsido, vad finns det mer för tänkbara provisorier? Alelyckan är väl ett och där är nog planfrågorna ganska enkla. Det finns en ödetomt på andra sidan ån vid Elisedal, men den är lite mer svårtillgänglig. Annars är det ont om helt oanvända stora ytor intill spåren. Finns det några stora lämpliga lokaler som är eller kan göras tillgängliga?
Men skämt åsido, vad finns det mer för tänkbara provisorier? Alelyckan är väl ett och där är nog planfrågorna ganska enkla. Det finns en ödetomt på andra sidan ån vid Elisedal, men den är lite mer svårtillgänglig. Annars är det ont om helt oanvända stora ytor intill spåren. Finns det några stora lämpliga lokaler som är eller kan göras tillgängliga?
Re: Margretebergshallen
Det enda jag kan komma på på rak arm är den fd vagnhallen nere vid Saltholmen. Problemet är att den inte rymmer särskilt mycket...