Rödljuskörning mm

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Re: Rödljuskörning mm

Inlägg av Gbgcyklaren »

M_M skrev:Är det där den "rekomenderade" vägen Olskroken-centrum? Det är rätt otydligt hur man bör köra om man inte är sugen på att köra söder om kanalen förbi Ringliniens vagnhall o.s.v.. Om jag inte minns fel så inbjuder vägkonstruktionen bland annat till att göra en påbjuden högersväng, uböj och sen påbjuden högersväng igen för att "kortsluta" trafikplanerarnas tankar mellan Svingeln och Ullevi Norra...
Jag hade inget direkt mål, utan bestämde mig medan jag cyklade vart jag skulle cykla. Jag valde Friggagatan/Odinsgatan för att se hur långt de kommit med ombyggandet av den gatan. Förbi Olskrokstorget finns ingen cykelbana, utan där får man cykla på bilvägen åt båda riktningarna. Det senaste jag hörde från Göteborgs kommun var att Redbergsvägen förbi Olskrokstorget var för smal för cykelbana. Visserligen brukar jag föredra när man kan cykla på bilvägen istället för på en eventuell cykelbana (GC-bana), eftersom det inte brukar vara lika mycket hinder då. Göteborgs kommuns avsikt med cykelbanorna i stan är att de ska vara anpassade för 12-åringar (jag fick det svaret när jag ställde en fråga en gång). Det är förstås bra att de görs säkra för yngre personer som kanske cyklar i 15 km/h till skolan i närheten, men det kan samtidigt vara en nackdel för dem som pendelcyklar lite längre sträckor i 20-30 km/h till jobbet. Det hade kunnat behövas lite fler cykelleder, liknande bilarnas motorvägar. Jag tror tex inte det finns någon bra cykelled längs E6:an från Mölndal mot Göteborg. Man får cykla på cykelbanorna längs Göteborgsvägen/Mölndalsvägen som tyvärr innehåller många korsningar, småsvängar och stopp. (Ja, nu kom jag från ämnet ganska mycket här.)

Där den vita bilen svänger in till höger på cykelbanan - dit in har jag också möjlighet att svänga för att sedan stanna vid rödljuset och cykla över Redbergsvägen till en cykelbana på andra sidan gatan, men då måste jag cykla tillbaka över gatan igen lite längre fram för att komma på rätt väg (i alla fall tills den nya cykelbanan längs Friggagatan är färdigbyggd). Istället för att följa den vita bilen, så cyklade jag alltså rakt fram där en cykelbana dyker upp efter korsningen (det är en cykelmarkering på asfalten).

Så här cyklade jag (från höger till vänster): http://kartor.eniro.se/m/akx2i
Det är cykelfil efter "vägen" som heter "Olskroksmotet".

Det hade även varit möjligt att cykla så här (från höger till vänster): http://kartor.eniro.se/m/akxPZ
Fast då hade jag fått korsa bilvägen jag cyklar längs två gånger.
@gbgcyklaren
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

En annan märklig sak med cykelbanorna är att om man ska anlägga en dubbelriktad cykelbana på ena sidan av en gata som på ena sidan har många utfarter och korsningar och på den andra inga eller några få, så väljer man i stort sett konsekvent den sidan som har flest korsningar, exempel Kruthusgatan och Skeppsgossegatan.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Micki skrev:Det senaste jag hörde från Göteborgs kommun var att Redbergsvägen förbi Olskrokstorget var för smal för cykelbana. Visserligen brukar jag föredra när man kan cykla på bilvägen istället för på en eventuell cykelbana (GC-bana), eftersom det inte brukar vara lika mycket hinder då.
Jösses, det får "bara" plats två kollektivkörfält, två bilkörfält, två gångbanor, rätt mycket kantstenparkering och en hel del träd...
Micki skrev:Göteborgs kommuns avsikt med cykelbanorna i stan är att de ska vara anpassade för 12-åringar (jag fick det svaret när jag ställde en fråga en gång). Det är förstås bra att de görs säkra för yngre personer som kanske cyklar i 15 km/h till skolan i närheten, men det kan samtidigt vara en nackdel för dem som pendelcyklar lite längre sträckor i 20-30 km/h till jobbet.
Då kanske de borde anpassa bilkörfälten för 16-åringar också (a-traktor...)?

Undrar hur bra bilvägarna kring Redbergsplatsen är för cyklande 12-åringar?

Å andra sidan går väl genomfartcykeltrafiken ett snäpp norr om Redbergsplatsen för att slippa uppförsbackar, så cykelbanor till/från just Redbergsplatsen får kanske betraktas som lokalvägar.

Jag har svårt att se ett större problem i att göra cykelbanor som både funkar bra för 12-åringar och för de som trampar på i 20+ km/h. I båda fallen så är det bara bra om det finns bra sikt och att det inte finns några dumma överraskningar i stil med de konstiga körvägar du blev tvungen att ta (t.ex. vänster-U-svängen + högersvängen och stället där man får välja på vilket av ett par olika trafikregler man ska bryta mot för att ta sig fram...).
Micki skrev:Det hade kunnat behövas lite fler cykelleder, liknande bilarnas motorvägar. Jag tror tex inte det finns någon bra cykelled längs E6:an från Mölndal mot Göteborg. Man får cykla på cykelbanorna längs Göteborgsvägen/Mölndalsvägen som tyvärr innehåller många korsningar, småsvängar och stopp. (Ja, nu kom jag från ämnet ganska mycket här.)
Jag håller med om att det vore bra med fler cykelleder, och då bör de anpassas på alla tänkbara vis som inte kostar massor. Ta t.ex. bort de träd/buskar som står precis invid cykebanor som går invid älven eller liknande och som samlar på sig osedvanligt många insekter.

(Nu fattar jag hur du körde, och inser poängen att inte korsa bilvägarna två gånger. Den där T-kors-svängen vid västra brofästet för gång&cykelbanan är dessutom ingen höjdare).
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Intressant. Kör en cykel lite fortare än 15 km/h blir det gnäll om att de kör för fort. Brevid på samma väg susar bilar förbi i mer än 40 km7h. Gnäll på de som verkligen kör fort och de som verkligen kör ihjäl oskyddade trafikanter.
Värst vad du är känslig så fort det riktas kritik mot cyklister. Det är tråkigt att du som har så många goda idéer om hur trafikmiljön borde se ut reagerar på sådant här.

Cykeln är inte dimesionerad för samma hastigheter som bilarna är. Bromsar m.m. är på standardmodeller anpassade för runt 20-25km/h. Bilens bromsar är anpassade för hastigheter upp till c:a 150 km/h.

Vidare är det många trafikanter som glömmer att anpassa sin hastighet enligt rådande omständighet. Vilket var det jag antar att Daniel_S anmärkte på, inte på att cyklisten körde en viss hastighet. Är det inte lite samma sak du anmärker på själv? Dvs brist på förmåga att anpassa sig till trafiksituationen?
bruse skrev: Detta är ju en del av problemet med att blanda fordon med gående. Det är ju hål i huvudet på planerarna att jag undrar om de överhuvudtaget klarar av att knyta ett par skor.
Att planera trafikmiljö är svårt, att planera trafikmiljöer utan fel är omöjligt. Det är många faktorer som skall vägas in på en begränsad yta. Jag håller nog med dig om att ibland får fel trafikslag prioritet på grund av att den prioriteringen renderar minst tidningsrubriker.

//T
Med reservation för tyckfel.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

2763 skrev:Att planera trafikmiljö är svårt, att planera trafikmiljöer utan fel är omöjligt.
Särskilt om man saknar elementära kunskaper om fordonsdynamik, t.ex. en sådan sak som att tvåhjulingar måste lutas inåt i kurvor och därmed tar större plats. Frågan är dock varför man sätter personer utan sådan kunskap till att planera trafikmiljöer.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:
2763 skrev:Att planera trafikmiljö är svårt, att planera trafikmiljöer utan fel är omöjligt.
Särskilt om man saknar elementära kunskaper om fordonsdynamik, t.ex. en sådan sak som att tvåhjulingar måste lutas inåt i kurvor och därmed tar större plats. Frågan är dock varför man sätter personer utan sådan kunskap till att planera trafikmiljöer.
De som har sådana kunskaper anses väl som besvärliga, eftersom de inte bara håller med om allting och beter sig som man förväntas göra på ett kontor...
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

2763 skrev:Cykeln är inte dimesionerad för samma hastigheter som bilarna är. Bromsar m.m. är på standardmodeller anpassade för runt 20-25km/h. Bilens bromsar är anpassade för hastigheter upp till c:a 150 km/h.

Bromsarna är inte anpassade efter någon viss hastighet. Tvärtom, man ska anpassa farten till omständigheterna.

Jag tycker Bruse har helt rätt, det antas ofta av såväl trafikplanerare som trafikanter att cyklister ska röra sig långsammare än bilister, oavsett hur långsamt bilisterna kör. Om man ser på Mickis trevliga film så verkar det rulla på fint (20-25 km/h?), mest för att det inte var så mycket trafik. När det är mycket biltrafik kan man inte skära 90°-kurvorna där cykelbanorna korsar bilkörbanorna. Ska man möta en annan cyklist i en sån kurva måste man nästan stanna. Som tur är inträffar det sällan, undrar varför? :roll:

Jag tycker det är tänkvärt att begreppet huvudled inte existerar i cykelinfrastrukturen. Enda gången en cyklist slipper väja är nog om man cyklar på en huvudled utan cykelbana.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Erik Sandblom skrev:Enda gången en cyklist slipper väja är nog om man cyklar på en huvudled utan cykelbana.
Nej, det inträffar även när man som cyklande kommer från höger i en situation där högerregeln gäller. Å andra sidan är både cyklister och bilförare usla på att tillämpa högerregeln, de anser outtalat att det är den minst uppmärksamme trafikanten som har förkörsrätt...
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:
Erik Sandblom skrev:Enda gången en cyklist slipper väja är nog om man cyklar på en huvudled utan cykelbana.
Nej, det inträffar även när man som cyklande kommer från höger i en situation där högerregeln gäller. Å andra sidan är både cyklister och bilförare usla på att tillämpa högerregeln, de anser outtalat att det är den minst uppmärksamme trafikanten som har förkörsrätt...
Jag frågade en amerikan om väjningsregler en gång och då svarade han: He who looks must give way. :cheesygrin:
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

2763 skrev:Värst vad du är känslig så fort det riktas kritik mot cyklister. Det är tråkigt att du som har så många goda idéer om hur trafikmiljön borde se ut reagerar på sådant här.

Cykeln är inte dimesionerad för samma hastigheter som bilarna är. Bromsar m.m. är på standardmodeller anpassade för runt 20-25km/h. Bilens bromsar är anpassade för hastigheter upp till c:a 150 km/h.
Min cykel är dimensionerad att cykla minst 60 km/h, om inte mer. Det är bara motorn (läs jag) som inte kan prestera det. Eliten och proffsen ligger med ett rullsnitt på över 50 under en hel dag. i Spurterna kan de utan problem komma upp i 70. det är cyklarna konstruerade för.

Trafikkontoret i Stockholm säger att de konstruerar cykelbanor för 13-14 km/h. Samma begåvade Trafikkontor har räknat ut att stockholmscyklisternas snitthastigt är 18-20 km7h. frågan uppstår då, varför konstruerar de inte cykelbanorna efter behov och efterfrågan?

Återigen, varför ska ett visst fordonslag få kritik för att de kör i 20, när andra kör mer än 50 på samma väg? Det är inte att vara känslig (avböjer mig från härskarteknik i debatten tack), det är de osakliga argumenten mot de sk snabba cyklisterna jag vänder mig emot. Självklart kan vi påstå att vi cyklar för fort, om vi kör fortare än bilarna på samma väg.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:Trafikkontoret i Stockholm säger att de konstruerar cykelbanor för 13-14 km/h. Samma begåvade Trafikkontor har räknat ut att stockholmscyklisternas snitthastigt är 18-20 km7h. frågan uppstår då, varför konstruerar de inte cykelbanorna efter behov och efterfrågan?
Gatuutrymmet är ju inte obegränsat, och det finns behov och efterfrågan även av andra saker som "konkurrerar" om utrymmet. Bilkörfält, parkeringsplatser, busshållplatser osv.
bruse skrev:Återigen, varför ska ett visst fordonslag få kritik för att de kör i 20, när andra kör mer än 50 på samma väg? Det är inte att vara känslig (avböjer mig från härskarteknik i debatten tack), det är de osakliga argumenten mot de sk snabba cyklisterna jag vänder mig emot. Självklart kan vi påstå att vi cyklar för fort, om vi kör fortare än bilarna på samma väg.
Men "köra för fort" har inte bara en kvantitativ innebörd (d v s fortare än ett visst antal km/h) utan kan även ha en kvalitativ innebörd, d v s fortare än att man behåller kontrollen över fordonet och kan stanna på den sträcka som kan överblickas, osv. 25 km/h i en brant nedförsbacke kan vara för hög fart även om hastighetsgränsen på gatan är 50 km/h, exempelvis om det är halt på marken så att det är svårt att stanna. Och riskbilden på en gång- och cykelbana, även om det är en målad linje mellan dem, är inte nödvändigtvis samma som den är på körbanan.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

daniel_s skrev:
bruse skrev:Trafikkontoret i Stockholm säger att de konstruerar cykelbanor för 13-14 km/h. Samma begåvade Trafikkontor har räknat ut att stockholmscyklisternas snitthastigt är 18-20 km7h. frågan uppstår då, varför konstruerar de inte cykelbanorna efter behov och efterfrågan?
Gatuutrymmet är ju inte obegränsat, och det finns behov och efterfrågan även av andra saker som "konkurrerar" om utrymmet. Bilkörfält, parkeringsplatser, busshållplatser osv.

Den största utrymmestjuven är kantstensparkeringarna. På de flesta gator är det på båda sidor och och det är ju faktiskt två filer som försvunnit till saker som inte används. Eller riktiga cykelfiler. Och det är en säkerhetsrisk med dessa parkeringar, då högersvängande bilar inte ser cyklarna som kommer på cykelbanan innanför dessa parkerade bilar. Eller som på Götgatan. Folk har ju en förkärlek att gå mot rött. För att dessa då ska kunna se om det kommer bilar, går de ut i cykelbanan för att kunna se förbi de parkerade bilarna. Och att se sig för när de kliver ut, hör inte till vanligheterna. Gå rakt ut bara.

Så mycket vore vunnit ur säkerhetssynpunkt, men även framkomligheten för samtliga trafikslag om kanstensparkring försvann på de större genomfartsgatorna där det redan idag är trångt.
daniel_s skrev:Men "köra för fort" har inte bara en kvantitativ innebörd (d v s fortare än ett visst antal km/h) utan kan även ha en kvalitativ innebörd, d v s fortare än att man behåller kontrollen över fordonet och kan stanna på den sträcka som kan överblickas, osv. 25 km/h i en brant nedförsbacke kan vara för hög fart även om hastighetsgränsen på gatan är 50 km/h, exempelvis om det är halt på marken så att det är svårt att stanna. Och riskbilden på en gång- och cykelbana, även om det är en målad linje mellan dem, är inte nödvändigtvis samma som den är på körbanan.
Visst är det så! Och då återkommer jag till mitt mantra: cykeln är ett fordon och ska inte blandas med gående! Där är problemet. Inte att cyklisterna kör "fort", för det gör dom inte i jämförelse med bilarna.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

bruse skrev:Gatuutrymmet är ju inte obegränsat, och det finns behov och efterfrågan även av andra saker som "konkurrerar" om utrymmet. Bilkörfält, parkeringsplatser, busshållplatser osv.
Men om utrymmet inte räcker till så får man väl låta bli att bygga cykelbana och så får bilisterna tåla att det är cyklar på körbanan. Anpassa hastigheten till omständigheterna gäller väl även för bilister.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:Visst är det så! Och då återkommer jag till mitt mantra: cykeln är ett fordon och ska inte blandas med gående! Där är problemet. Inte att cyklisterna kör "fort", för det gör dom inte i jämförelse med bilarna.
Nej, och bl a därför bör man inte heller blanda dem med bilarna.

Jag försöker föreställa mig en gatuutformning som skulle tillfredsställa dig, hur skulle en sådan se ut? 2 m bred cykelbana med 1,5 m höga staket på vardera sidan, kan det vara något? Eller förresten så räcker det kanske med en Kolsva-balk på den sidan som är mot körbanan, så att inte parkerade bilar tar sig in på cykelbanan. Mot gångbanan behöver det däremot vara ett högt staket så att inte gående korsar cykelbanan var som helst!

Någonting säger mig att det här inte riktigt passar in i stadsbilden...
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Harald skrev:
bruse skrev:Gatuutrymmet är ju inte obegränsat, och det finns behov och efterfrågan även av andra saker som "konkurrerar" om utrymmet. Bilkörfält, parkeringsplatser, busshållplatser osv.
Men om utrymmet inte räcker till så får man väl låta bli att bygga cykelbana och så får bilisterna tåla att det är cyklar på körbanan. Anpassa hastigheten till omständigheterna gäller väl även för bilister.
Va?! Ska bilisterna anpassa hastigheten? Ajabaja, inte svära i kyrkan.

Har gått bra i alla tider, fram till för ca 10 år sen, att låta cyklar och motorfordon nyttja samma gatuutrymme. Varför ska det vara så svårt nu helt plötsligt?
Användarens profilbild
Erik Sandblom

bruse skrev:
Harald skrev:
Va?! Ska bilisterna anpassa hastigheten? Ajabaja, inte svära i kyrkan.

Har gått bra i alla tider, fram till för ca 10 år sen, att låta cyklar och motorfordon nyttja samma gatuutrymme. Varför ska det vara så svårt nu helt plötsligt?
Det är förbjudet att cykla på "bilvägen" när det finns cykelbana. Jag tycker det är ett dumt förbud, för man utgår från att alla cyklister är likadana och vill hålla 15 km/h på slingriga cykelbanor. Men en cyklist kan vara allt från en åttaåring på söndagstur till en 38-årig lastbilschaufför med bråttom till jobbet. De har helt olika behov även om de båda är cyklister. Trevligt nog är det några riksdagsledamöter (m & mp) som vill avskaffa denna byråkratiska regel.

http://www.cykelsmart.se/2011/10/28/hos ... la-listan/
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:Har gått bra i alla tider, fram till för ca 10 år sen, att låta cyklar och motorfordon nyttja samma gatuutrymme. Varför ska det vara så svårt nu helt plötsligt?

Därför att alla cyklister är inte trikåtomtar som gillar att bli svettiga, utan det har också funnits en politisk vilja att få helt vanliga människor att cykla och då vill man ha lättframkomliga och trafiksäkra cykelleder. Du kanske gillar att umgås med bilar, men många cyklister antas vara lite mer försiktiga av sig och helst vilja slippa det. (Det här trodde jag faktiskt att du kunde!)
Användarens profilbild
Erik Sandblom

daniel_s skrev:
bruse skrev:Visst är det så! Och då återkommer jag till mitt mantra: cykeln är ett fordon och ska inte blandas med gående! Där är problemet. Inte att cyklisterna kör "fort", för det gör dom inte i jämförelse med bilarna.
Inte ens om bilisterna saktar ner en aning, säg 30 km/h?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Erik Sandblom skrev:
daniel_s skrev:
Inte ens om bilisterna saktar ner en aning, säg 30 km/h?
Jo, men vi talar väl om de större gatorna här.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

daniel_s skrev:
bruse skrev:Har gått bra i alla tider, fram till för ca 10 år sen, att låta cyklar och motorfordon nyttja samma gatuutrymme. Varför ska det vara så svårt nu helt plötsligt?
Därför att alla cyklister är inte trikåtomtar som gillar att bli svettiga, utan det har också funnits en politisk vilja att få helt vanliga människor att cykla och då vill man ha lättframkomliga och trafiksäkra cykelleder. Du kanske gillar att umgås med bilar, men många cyklister antas vara lite mer försiktiga av sig och helst vilja slippa det. (Det här trodde jag faktiskt att du kunde!)
Nej, anledning är att bilarna ska få fritt fram utan hinder på vägen. De flesta cyklar saktare än bilar, ja. Men inte alla. Inne i stan håller majoriteten av cyklister en hastighet som är mer lämpad att framföra på gata, än bland gående. Och vill du försöka få fler att cykla, kan du inte tränga in dom bland gående.

Att många cyklister är försiktiga är just för att de flesta bilister är hänsynslösa, med att köra om 10 cm om dig i hög fart, eller svänga in framför dig så du får tvärnita. Imorse blev jag omkörd av en buss, 50 meter före väjningsplikt. Han var bara tvungen köra om, för att direkt gå in framför mig två decimeter och tvärnita. Självklart var det ju jag som skulle anpassa hastigheten, eller hur?

De flesta olyckor sker just på cykelbanor, främst mellan cyklar och bilar. Faktiskt så är målade fält ute i gatan de säkraste, för då ser bilarna cyklisten och tvärtom.
Låst