Jag hade inget direkt mål, utan bestämde mig medan jag cyklade vart jag skulle cykla. Jag valde Friggagatan/Odinsgatan för att se hur långt de kommit med ombyggandet av den gatan. Förbi Olskrokstorget finns ingen cykelbana, utan där får man cykla på bilvägen åt båda riktningarna. Det senaste jag hörde från Göteborgs kommun var att Redbergsvägen förbi Olskrokstorget var för smal för cykelbana. Visserligen brukar jag föredra när man kan cykla på bilvägen istället för på en eventuell cykelbana (GC-bana), eftersom det inte brukar vara lika mycket hinder då. Göteborgs kommuns avsikt med cykelbanorna i stan är att de ska vara anpassade för 12-åringar (jag fick det svaret när jag ställde en fråga en gång). Det är förstås bra att de görs säkra för yngre personer som kanske cyklar i 15 km/h till skolan i närheten, men det kan samtidigt vara en nackdel för dem som pendelcyklar lite längre sträckor i 20-30 km/h till jobbet. Det hade kunnat behövas lite fler cykelleder, liknande bilarnas motorvägar. Jag tror tex inte det finns någon bra cykelled längs E6:an från Mölndal mot Göteborg. Man får cykla på cykelbanorna längs Göteborgsvägen/Mölndalsvägen som tyvärr innehåller många korsningar, småsvängar och stopp. (Ja, nu kom jag från ämnet ganska mycket här.)M_M skrev:Är det där den "rekomenderade" vägen Olskroken-centrum? Det är rätt otydligt hur man bör köra om man inte är sugen på att köra söder om kanalen förbi Ringliniens vagnhall o.s.v.. Om jag inte minns fel så inbjuder vägkonstruktionen bland annat till att göra en påbjuden högersväng, uböj och sen påbjuden högersväng igen för att "kortsluta" trafikplanerarnas tankar mellan Svingeln och Ullevi Norra...
Där den vita bilen svänger in till höger på cykelbanan - dit in har jag också möjlighet att svänga för att sedan stanna vid rödljuset och cykla över Redbergsvägen till en cykelbana på andra sidan gatan, men då måste jag cykla tillbaka över gatan igen lite längre fram för att komma på rätt väg (i alla fall tills den nya cykelbanan längs Friggagatan är färdigbyggd). Istället för att följa den vita bilen, så cyklade jag alltså rakt fram där en cykelbana dyker upp efter korsningen (det är en cykelmarkering på asfalten).
Så här cyklade jag (från höger till vänster): http://kartor.eniro.se/m/akx2i
Det är cykelfil efter "vägen" som heter "Olskroksmotet".
Det hade även varit möjligt att cykla så här (från höger till vänster): http://kartor.eniro.se/m/akxPZ
Fast då hade jag fått korsa bilvägen jag cyklar längs två gånger.