Sida 2 av 5
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Postat: lördag 08 oktober 2011 22:35
av hej
M_M skrev:Man kan väl diskutera vilka linjesträckningar som är vettigast. Jag gissar att en linje från Mölndal är bättre att dra till Frölunda Torg eller söderut på återbyggd Säröbana än norrut på återbyggd Säröbana. Fast det är klart, från Sisjönområdet blir det kanske snabbaste och smidigaste vägen in till Göteborg.
En återuppbyggd Säröbana från Järnbrott och norrut skulle betjäna de tätbebyggda områderna som är planerade utifrån att Säröbanan åtminstone till Järnbrott skulle vara kvar, dessutom skulle Eklanda i Mölndal få kollektivtrafik direkt till centrala Göteborg utan byte.
Sedan skulle det kunna öppna för en fortsatt utbyggnad söderut med spårväg mot Askim - Hovås - Billdal.
För att bygga vidare med spårväg mot Frölunda Torg så måste man nog finna en bra lösning på hur man ansluter till befintlig spårväg.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Postat: söndag 09 oktober 2011 0:36
av Lemanic
Bo Rengmark skrev:På Eniros kartsida finns ett intressant foto som visar förra flyttningen av slingan. Gå in på
http://kartor.eniro.se/, skriv Broplatsen, välj 'Hybrid' och förstora. Här syns också uppställningsspåret som man måste backa in på. Jag tror fotot är taget 2002.
Det är just så som jag vill att spårvägen ska fortsätta mot Härryda. En sväng upp på bron och fortsätt österut.

Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Postat: söndag 09 oktober 2011 11:34
av Martin
Grovsnus skrev:Man missar Korsvägen med linje 2 om man vänder den på Sankt Sigfrid, Wavrinskys plats är bättre. Vad det blir kan jag inte svara på dock.
Nu har svaret i och för sig redan kommit från Trafikbefäl ( vändning av båda linjerna vid Lana), annars var min tanke att 2:an kunde vara oförändrad,dvs vända vid Lana, medan 4:an vände vid S:t Sigfrids plan. Då hade den ändå kunnat angöra Korsvägen, fast vid samma hållplatsläge som 5:an.
Hur många extra omlopp krävs på 2:an för att klara av förlängningen till Mölndal?
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Postat: söndag 09 oktober 2011 13:12
av Fredrik E
Linje 2 får nog två omlopp till men det är en simpel gissning från min sida.
Angående Sankt Sigfrid är jag personligen lite anti för vändningar där (Gäller ej ringlinien) med trafikvagnar, idag finns det ingen bra på eller avstigning i anslutning till slingan. Vagnar till och från SKånegatan har inget hållplatsläge på Korsvägen som är en viktigt knutpunkt för varje linje som passerar.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Postat: söndag 09 oktober 2011 14:11
av hej
Lemanic skrev:Bo Rengmark skrev:På Eniros kartsida finns ett intressant foto som visar förra flyttningen av slingan. Gå in på
http://kartor.eniro.se/, skriv Broplatsen, välj 'Hybrid' och förstora. Här syns också uppställningsspåret som man måste backa in på. Jag tror fotot är taget 2002.
Det är just så som jag vill att spårvägen ska fortsätta mot Härryda. En sväng upp på bron och fortsätt österut.

Problemet är hur man fortsätter genom Kvarnbyn, Kråkan har en väldigt brant stigning.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Postat: söndag 09 oktober 2011 20:58
av Martin
Grovsnus skrev:Linje 2 får nog två omlopp till men det är en simpel gissning från min sida.
Angående Sankt Sigfrid är jag personligen lite anti för vändningar där (Gäller ej ringlinien) med trafikvagnar, idag finns det ingen bra på eller avstigning i anslutning till slingan. Vagnar till och från SKånegatan har inget hållplatsläge på Korsvägen som är en viktigt knutpunkt för varje linje som passerar.
Men i detta fall skulle ingen linje gå från Skånegatan mot St Sigfrid. 4:an som jag föreslog vända där kommer som nu från Södra vägen, och kan då använda 5:ans hållplatslägen. 2:an som kommer ifrån Skånegatan fortsätter som idag till Lana och använder sina ordinarie hållplatslägen.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Postat: söndag 09 oktober 2011 21:59
av Harald
Bo Rengmark skrev:På Eniros kartsida finns ett intressant foto som visar förra flyttningen av slingan. Gå in på
http://kartor.eniro.se/, skriv Broplatsen, välj 'Hybrid' och förstora. Här syns också uppställningsspåret som man måste backa in på. Jag tror fotot är taget 2002.
Ja, ombyggnaden skedde 2002. Eniros bild är tagen på sommaren när man ännu använder en del av den gamla slingan som är provisoriskt hopkopplad med en del av den nya.
Direktlänk till Enirobild
Nyare Googlebild som visar hur det ser ut nu.
Några bilder från marken tagna den 30 mars när man ännu använde hela den gamla slingan. Norr om denna fanns under byggtiden ett kort enkelspår.
Enkelspåret från norr:
En vagn på enkelspåret på väg mot slingan:
En del av den nya slingan och uppställningsspåret:
Enkelspåret från söder:

Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Postat: söndag 09 oktober 2011 22:21
av Fredrik E
Martin skrev:Grovsnus skrev:Linje 2 får nog två omlopp till men det är en simpel gissning från min sida.
Angående Sankt Sigfrid är jag personligen lite anti för vändningar där (Gäller ej ringlinien) med trafikvagnar, idag finns det ingen bra på eller avstigning i anslutning till slingan. Vagnar till och från SKånegatan har inget hållplatsläge på Korsvägen som är en viktigt knutpunkt för varje linje som passerar.
Men i detta fall skulle ingen linje gå från Skånegatan mot St Sigfrid. 4:an som jag föreslog vända där kommer som nu från Södra vägen, och kan då använda 5:ans hållplatslägen. 2:an som kommer ifrån Skånegatan fortsätter som idag till Lana och använder sina ordinarie hållplatslägen.
Eftersom linje 4 är den berörda linjen vid spårarbetet i höst är det ju logiskt att det är den som går till Lana, Linje 2 har en uppgift att täcka upp på sträckorna Linnéplatsen-Vasaplatsen-Grönsakstorget samt Centralen-Korsvägen sen är den linjen bara en förstärkning till linje 4.
Ur mitt perspektiv är slingan Sankt Sigfrid bra för väldigt sena linje 5 (helst vill man köra så mycket som möjligt med linje 5 mot Torp då den går ensam på sträckan) samt för linje 6 då det är stopp någonstans mellan Korsvägen och Linnéplatsen.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Postat: onsdag 12 oktober 2011 17:59
av alex87
Grovsnus skrev:Martin skrev:Grovsnus skrev:Linje 2 får nog två omlopp till men det är en simpel gissning från min sida.
Angående Sankt Sigfrid är jag personligen lite anti för vändningar där (Gäller ej ringlinien) med trafikvagnar, idag finns det ingen bra på eller avstigning i anslutning till slingan. Vagnar till och från SKånegatan har inget hållplatsläge på Korsvägen som är en viktigt knutpunkt för varje linje som passerar.
Men i detta fall skulle ingen linje gå från Skånegatan mot St Sigfrid. 4:an som jag föreslog vända där kommer som nu från Södra vägen, och kan då använda 5:ans hållplatslägen. 2:an som kommer ifrån Skånegatan fortsätter som idag till Lana och använder sina ordinarie hållplatslägen.
Eftersom linje 4 är den berörda linjen vid spårarbetet i höst är det ju logiskt att det är den som går till Lana, Linje 2 har en uppgift att täcka upp på sträckorna Linnéplatsen-Vasaplatsen-Grönsakstorget samt Centralen-Korsvägen sen är den linjen bara en förstärkning till linje 4.
Ur mitt perspektiv är slingan Sankt Sigfrid bra för väldigt sena linje 5 (helst vill man köra så mycket som möjligt med linje 5 mot Torp då den går ensam på sträckan) samt för linje 6 då det är stopp någonstans mellan Korsvägen och Linnéplatsen.
Man skulle i princip kunna skicka linje 2 till Wavrinskysplats under ombyggnaden som man brukar göra vid diverse stop ut mot Mölndal. Fast enklast är väl dra in flera omlopp så att man får led-vagnar över att bara kunna sätta ut på L2 och 4 under perioden i fall om det blir fel tågordning.
Hörde idag att från den 24/10 ska de byggas om. Så fram med kamerorna och fota den gamla slingan innan det är för sent

Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Postat: onsdag 12 oktober 2011 18:52
av Harald
alex87 skrev:Hörde idag att från den 24/10 ska de byggas om. Så fram med kamerorna och fota den gamla slingan innan det är för sent
Redan fixat.

Bild från 4 september:

Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Postat: onsdag 12 oktober 2011 19:17
av alex87
Harald skrev:alex87 skrev:Hörde idag att från den 24/10 ska de byggas om. Så fram med kamerorna och fota den gamla slingan innan det är för sent
Redan fixat.

Bild från 4 september:

tänkte ta en från andra hållet imon när jag ändå ska köra 4an

Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Postat: torsdag 13 oktober 2011 0:45
av olasand
Finns det någon ritning någonstans på hur det är tänkt att se ut?
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Postat: torsdag 13 oktober 2011 1:13
av Bo Rengmark
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Postat: torsdag 13 oktober 2011 9:21
av Fredrik E
Ser ut som att man går tillbaka med att ha hållplatslägen där de var förr?
Det blir en öde plats och långt mellan buss, spårvagn och tåg.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Postat: torsdag 13 oktober 2011 9:37
av Harald
Det som syns på ritningen är inte plattformar, som f.ö. skulle bli på fel sida för innerspåret, utan mått som anger längden på resp. rakspår.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Postat: torsdag 13 oktober 2011 18:51
av Fredrik E
Ahh, pust!

Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Postat: lördag 15 oktober 2011 21:16
av hej
Intressant i länken att ägandeförhållande är oklara när det gäller spårvägen i Mölndal.
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Postat: måndag 17 oktober 2011 0:31
av Bussmicke
Kanske har missat något men varför skall 2:an ut till Mölndal?
Räcker inte det med 4:an?
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Postat: måndag 17 oktober 2011 0:33
av Bussmicke
Harald skrev:alex87 skrev:Hörde idag att från den 24/10 ska de byggas om. Så fram med kamerorna och fota den gamla slingan innan det är för sent
Redan fixat.

Bild från 4 september:

Sitter och funderar när jag ser denna bild, hur gick den gamla slingan i förhållande till denna?
Kan inte riktigt minnas hur den gick. Kanske nån kan rita i på bilden hur den gamal slingan gock?
Re: Vändslinga i Mölndal byggs om
Postat: måndag 17 oktober 2011 4:28
av hej
Bussmicke skrev:Kanske har missat något men varför skall 2:an ut till Mölndal?
Räcker inte det med 4:an?
Det börjar bli trångt på vagnarna. Se även kommentar i tråden om 104 läggs ned.