Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
M_M skrev:Man kan väl diskutera vilka linjesträckningar som är vettigast. Jag gissar att en linje från Mölndal är bättre att dra till Frölunda Torg eller söderut på återbyggd Säröbana än norrut på återbyggd Säröbana. Fast det är klart, från Sisjönområdet blir det kanske snabbaste och smidigaste vägen in till Göteborg.
En återuppbyggd Säröbana från Järnbrott och norrut skulle betjäna de tätbebyggda områderna som är planerade utifrån att Säröbanan åtminstone till Järnbrott skulle vara kvar, dessutom skulle Eklanda i Mölndal få kollektivtrafik direkt till centrala Göteborg utan byte.
Sedan skulle det kunna öppna för en fortsatt utbyggnad söderut med spårväg mot Askim - Hovås - Billdal.
För att bygga vidare med spårväg mot Frölunda Torg så måste man nog finna en bra lösning på hur man ansluter till befintlig spårväg.
Bo Rengmark skrev:På Eniros kartsida finns ett intressant foto som visar förra flyttningen av slingan. Gå in på http://kartor.eniro.se/, skriv Broplatsen, välj 'Hybrid' och förstora. Här syns också uppställningsspåret som man måste backa in på. Jag tror fotot är taget 2002.
Det är just så som jag vill att spårvägen ska fortsätta mot Härryda. En sväng upp på bron och fortsätt österut.
Grovsnus skrev:Man missar Korsvägen med linje 2 om man vänder den på Sankt Sigfrid, Wavrinskys plats är bättre. Vad det blir kan jag inte svara på dock.
Nu har svaret i och för sig redan kommit från Trafikbefäl ( vändning av båda linjerna vid Lana), annars var min tanke att 2:an kunde vara oförändrad,dvs vända vid Lana, medan 4:an vände vid S:t Sigfrids plan. Då hade den ändå kunnat angöra Korsvägen, fast vid samma hållplatsläge som 5:an.
Hur många extra omlopp krävs på 2:an för att klara av förlängningen till Mölndal?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Linje 2 får nog två omlopp till men det är en simpel gissning från min sida.
Angående Sankt Sigfrid är jag personligen lite anti för vändningar där (Gäller ej ringlinien) med trafikvagnar, idag finns det ingen bra på eller avstigning i anslutning till slingan. Vagnar till och från SKånegatan har inget hållplatsläge på Korsvägen som är en viktigt knutpunkt för varje linje som passerar.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Bo Rengmark skrev:På Eniros kartsida finns ett intressant foto som visar förra flyttningen av slingan. Gå in på http://kartor.eniro.se/, skriv Broplatsen, välj 'Hybrid' och förstora. Här syns också uppställningsspåret som man måste backa in på. Jag tror fotot är taget 2002.
Det är just så som jag vill att spårvägen ska fortsätta mot Härryda. En sväng upp på bron och fortsätt österut.
Problemet är hur man fortsätter genom Kvarnbyn, Kråkan har en väldigt brant stigning.
Grovsnus skrev:Linje 2 får nog två omlopp till men det är en simpel gissning från min sida.
Angående Sankt Sigfrid är jag personligen lite anti för vändningar där (Gäller ej ringlinien) med trafikvagnar, idag finns det ingen bra på eller avstigning i anslutning till slingan. Vagnar till och från SKånegatan har inget hållplatsläge på Korsvägen som är en viktigt knutpunkt för varje linje som passerar.
Men i detta fall skulle ingen linje gå från Skånegatan mot St Sigfrid. 4:an som jag föreslog vända där kommer som nu från Södra vägen, och kan då använda 5:ans hållplatslägen. 2:an som kommer ifrån Skånegatan fortsätter som idag till Lana och använder sina ordinarie hållplatslägen.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Ja, ombyggnaden skedde 2002. Eniros bild är tagen på sommaren när man ännu använder en del av den gamla slingan som är provisoriskt hopkopplad med en del av den nya.
Grovsnus skrev:Linje 2 får nog två omlopp till men det är en simpel gissning från min sida.
Men i detta fall skulle ingen linje gå från Skånegatan mot St Sigfrid. 4:an som jag föreslog vända där kommer som nu från Södra vägen, och kan då använda 5:ans hållplatslägen. 2:an som kommer ifrån Skånegatan fortsätter som idag till Lana och använder sina ordinarie hållplatslägen.
Eftersom linje 4 är den berörda linjen vid spårarbetet i höst är det ju logiskt att det är den som går till Lana, Linje 2 har en uppgift att täcka upp på sträckorna Linnéplatsen-Vasaplatsen-Grönsakstorget samt Centralen-Korsvägen sen är den linjen bara en förstärkning till linje 4.
Ur mitt perspektiv är slingan Sankt Sigfrid bra för väldigt sena linje 5 (helst vill man köra så mycket som möjligt med linje 5 mot Torp då den går ensam på sträckan) samt för linje 6 då det är stopp någonstans mellan Korsvägen och Linnéplatsen.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Eftersom linje 4 är den berörda linjen vid spårarbetet i höst är det ju logiskt att det är den som går till Lana, Linje 2 har en uppgift att täcka upp på sträckorna Linnéplatsen-Vasaplatsen-Grönsakstorget samt Centralen-Korsvägen sen är den linjen bara en förstärkning till linje 4.
Ur mitt perspektiv är slingan Sankt Sigfrid bra för väldigt sena linje 5 (helst vill man köra så mycket som möjligt med linje 5 mot Torp då den går ensam på sträckan) samt för linje 6 då det är stopp någonstans mellan Korsvägen och Linnéplatsen.
Man skulle i princip kunna skicka linje 2 till Wavrinskysplats under ombyggnaden som man brukar göra vid diverse stop ut mot Mölndal. Fast enklast är väl dra in flera omlopp så att man får led-vagnar över att bara kunna sätta ut på L2 och 4 under perioden i fall om det blir fel tågordning.
Hörde idag att från den 24/10 ska de byggas om. Så fram med kamerorna och fota den gamla slingan innan det är för sent
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
alex87 skrev:Hörde idag att från den 24/10 ska de byggas om. Så fram med kamerorna och fota den gamla slingan innan det är för sent
Redan fixat. Bild från 4 september:
Sitter och funderar när jag ser denna bild, hur gick den gamla slingan i förhållande till denna?
Kan inte riktigt minnas hur den gick. Kanske nån kan rita i på bilden hur den gamal slingan gock?