Jag är korkad. Det vet jag. Men det innebär de facto att två linjer korsar varandra. Sedan att det finns två som går parallellt dessutom, det är en helt annan sak.sirmoorgate1994 skrev:Nu är du ute och vimsar. Det stämmer inte att grenarna som regel yter plats, och det vore otroligt korkat om det var så. Det är nämligen så, att alla fyra kombinationer används, dvs. till Edgware via Charing X och Bank och Highh Barnet via Charing X och Bank (mest Bank dock).Kantorn skrev: Northern är en linje i två delar, som korsar sig själv. Gemensam slutstation i söder, sedan grenar de av sig för att förenas norr om Londons centralaste delar och sedan "byta plats". London Underground alltså.
Tunnelbana till Jakobsberg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tunnelbana till Jakobsberg
Professionell tyckare
-
Jag bor där, OK? Även om jag är i Stockholm nu. Det spelar ingen roll vad en karta säger, den ljuger i så fall. Grenen kan bytas men den gör inte det alltid, eller ens oftast, utan det är lika ofta ja som nej. och tåg till Edgware via Bank existerar inte utanför rusningen.M_M skrev:Spårkarta över London med bland annat Nortern Line.
Men skall inte trafiken på Northern Line ändras så att det blir "fasta" linjer när man skall köra fler tåg i rusningen?sirmoorgate1994 skrev:Jag bor där, OK? Även om jag är i Stockholm nu. Det spelar ingen roll vad en karta säger, den ljuger i så fall. Grenen kan bytas men den gör inte det alltid, eller ens oftast, utan det är lika ofta ja som nej. och tåg till Edgware via Bank existerar inte utanför rusningen.M_M skrev:Spårkarta över London med bland annat Nortern Line.
Jag har läst nåt om det i Modern Railways...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
Det måste i så fall vara ett förslag, för jag har inte hört om att något sådant skall ske.TKO skrev:Men skall inte trafiken på Northern Line ändras så att det blir "fasta" linjer när man skall köra fler tåg i rusningen?
/TKO
Poängen min är, det är dumt att köra till Häggvik från Hjulsta istället för Akalla. Egentligen skulle det räcka med Hjulsta-Barkarby, kanske Akalla-Häggvik och att utnyttja stora vägen Barkarby-Akalla för utökad busstrafik med långa bussar. Du bygger lite och får ändå så bra konsekvenser. Det är ekonomiskt.
Återväxt hos bussmaffian! 

-
Poängen min är, det är dumt att köra till Häggvik från Hjulsta istället för Akalla. Egentligen skulle det räcka med Hjulsta-Barkarby, kanske Akalla-Häggvik och att utnyttja stora vägen Barkarby-Akalla för utökad busstrafik med långa bussar. Du bygger lite och får ändå så bra konsekvenser. Det är ekonomiskt.[/quote]
Men nu undrar jag om du verkligen vet hur dåliga tvärförbindelserna mellan de här 4 spårgrenarna är ?
Och det är en sak med SL annonserade tider och verkligheten där det kan ta 30-40 för en resa Spånga-Kista i rusningstid när bussarna hopplöst fastnar i köer. Så jag som har 40års erfarenhet av området ser nog Mats förslag som nästan genialiskt även om det nu kostar pengar.
Men låt oss då jämföra en tvärresa Tensta-Häggvik.
Med T-bana i Mats förslag blir det Hjulsta-Barkarby-Flygfältet-Häggvik cirka 8min direkt utan byte.
Ditt förslag ger Hjulsta-Barkarby 4min, gå upp från station 2min, väntan på buss 7min (snitt) buss till Akalla 8min, gå ner i station 2min, väntan på tåg 5min, Akalla-Häggvik 4 min ,summa 32 min.
En sådan trafiklösning skulle också skapa stora möjligheter till alternativa resvägar vid trafikstörningar eller stopp på någon spårlinje. Som exempel så när det blev tvärstopp mellan Sundbyberg och Karlberg för några månader sedan så svalde den blå linjen ganska lätt pendeltrafiken till Sumpan.
Men nu undrar jag om du verkligen vet hur dåliga tvärförbindelserna mellan de här 4 spårgrenarna är ?
Och det är en sak med SL annonserade tider och verkligheten där det kan ta 30-40 för en resa Spånga-Kista i rusningstid när bussarna hopplöst fastnar i köer. Så jag som har 40års erfarenhet av området ser nog Mats förslag som nästan genialiskt även om det nu kostar pengar.
Med T-bana i Mats förslag blir det Hjulsta-Barkarby-Flygfältet-Häggvik cirka 8min direkt utan byte.
Ditt förslag ger Hjulsta-Barkarby 4min, gå upp från station 2min, väntan på buss 7min (snitt) buss till Akalla 8min, gå ner i station 2min, väntan på tåg 5min, Akalla-Häggvik 4 min ,summa 32 min.
En sådan trafiklösning skulle också skapa stora möjligheter till alternativa resvägar vid trafikstörningar eller stopp på någon spårlinje. Som exempel så när det blev tvärstopp mellan Sundbyberg och Karlberg för några månader sedan så svalde den blå linjen ganska lätt pendeltrafiken till Sumpan.
Det är ett förslag - meningen var att det skulle börja fungera så när man inför automatdrift, men nu har man kommit på att man måste bygga om Camden Town först eftersom det blir fler resenärer som byter där. Och det finns det just nu inga pengar till.sirmoorgate1994 skrev:Det måste i så fall vara ett förslag, för jag har inte hört om att något sådant skall ske.TKO skrev:Men skall inte trafiken på Northern Line ändras så att det blir "fasta" linjer när man skall köra fler tåg i rusningen?
/TKO
Poängen min är, det är dumt att köra till Häggvik från Hjulsta istället för Akalla. Egentligen skulle det räcka med Hjulsta-Barkarby, kanske Akalla-Häggvik och att utnyttja stora vägen Barkarby-Akalla för utökad busstrafik med långa bussar. Du bygger lite och får ändå så bra konsekvenser. Det är ekonomiskt.
TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
Visst, man kan tänka så, och man likaså bygga tvärförbindelse från varje station på respektive gren. Tänk även på, att det redan kommer finnas tvärförbindelse Rissne-Kista med Tvärbanan.Lennart Petersen skrev:Men nu undrar jag om du verkligen vet hur dåliga tvärförbindelserna mellan de här 4 spårgrenarna är ?
Men skall man bygga tvärförbindelse från Barkarby skall man åtminstone göra så, att alla fyra kombinationer kan tillämpas, som hoss oss, dvs. Barkarby-Jakobsberg, Barkarby-Häggvik, Akalla-Jakobsberg och Akalla-Häggvik...
Men varför behövs Barkarby - Jakobsberg? Det finns ju liksom ingen anledning. Där går ju redan pendeltåget.sirmoorgate1994 skrev:Visst, man kan tänka så, och man likaså bygga tvärförbindelse från varje station på respektive gren. Tänk även på, att det redan kommer finnas tvärförbindelse Rissne-Kista med Tvärbanan.Lennart Petersen skrev:Men nu undrar jag om du verkligen vet hur dåliga tvärförbindelserna mellan de här 4 spårgrenarna är ?
Men skall man bygga tvärförbindelse från Barkarby skall man åtminstone göra så, att alla fyra kombinationer kan tillämpas, som hoss oss, dvs. Barkarby-Jakobsberg, Barkarby-Häggvik, Akalla-Jakobsberg och Akalla-Häggvik...
Professionell tyckare
Jag tror att det som rör till det är att i mitt snabbt ihopskissade vision så ligger Hjulsta och Barkarby efter varandra och blev ihopblandade här?Kantorn skrev:Men varför behövs Barkarby - Jakobsberg? Det finns ju liksom ingen anledning. Där går ju redan pendeltåget.sirmoorgate1994 skrev:Visst, man kan tänka så, och man likaså bygga tvärförbindelse från varje station på respektive gren. Tänk även på, att det redan kommer finnas tvärförbindelse Rissne-Kista med Tvärbanan.Lennart Petersen skrev:Men nu undrar jag om du verkligen vet hur dåliga tvärförbindelserna mellan de här 4 spårgrenarna är ?
Det fina med min idé är ju att eftersom Barkarby och Jakobsberg ligger efter varandra på samma pendeltågslinje så når man den pendeltågslinjen ("Västeråsbanan", "Bålstapendeln") oavsett om man kör (centrum-)Hjulsta-Barkarby-"flygfältet"-Häggvik, (centrum-)Akalla-"flygfältet"-Jakobsberg eller Jakobsberg-"flygfältet"-Häggvik, och även om man kör en loop (centrum-)Hjulsta-Barkarby-"flygfältet"-Akalla(-Centrum). Det enda som inte går att köra utan riktningsbyte är Akalla-Häggvik, men om man ändå bygger en station med lämpliga förbindelsespår för valfria korsningar så lär plattformarna ändå hamna så att byten för sådana resor blir smidiga. En bra variant skulle kunna vara att bygga som gröna+röda linjen vid T-centralen.
En bonusfråga på det: Om man tänker sig en fyrspårig ytstation med två ö-plattformar så skulle man vilja ha rulltrappa upp till gångväg och sedan ner på nästa plattform. Man kan enkelt lösa det med separata rulltrappor till varje plattform, men jag undrar om det finns specialrulltrappor eller ens går att göra som går upp-plant-ned?
Det borde gå. Men jag undrar om det inte kostar mer än det smakar. Som experiment vore det kanske roligt. Tror snarare på "T-Centralen-lösningen".Vore lite kul att ha en sådan lösning med utomhusstationM_M skrev: En bonusfråga på det: Om man tänker sig en fyrspårig ytstation med två ö-plattformar så skulle man vilja ha rulltrappa upp till gångväg och sedan ner på nästa plattform. Man kan enkelt lösa det med separata rulltrappor till varje plattform, men jag undrar om det finns specialrulltrappor eller ens går att göra som går upp-plant-ned?

Professionell tyckare
Du menar en perrong över en annan? En på bro, en på marken. Eller ännu mer spännande, båda på bro. Det vore spännande. Tänkte du att de också skall gå parallellt som T-centralen eller korsande?Kantorn skrev:Det borde gå. Men jag undrar om det inte kostar mer än det smakar. Som experiment vore det kanske roligt. Tror snarare på "T-Centralen-lösningen".Vore lite kul att ha en sådan lösning med utomhusstationM_M skrev: En bonusfråga på det: Om man tänker sig en fyrspårig ytstation med två ö-plattformar så skulle man vilja ha rulltrappa upp till gångväg och sedan ner på nästa plattform. Man kan enkelt lösa det med separata rulltrappor till varje plattform, men jag undrar om det finns specialrulltrappor eller ens går att göra som går upp-plant-ned?
Här är ett exempel på hur det kan se ut, med inbyggda stationer. (Gleisdreieck i Berlin.)
(Man kan undra varför man inte har inbyggda stationer i Sverige med långa kalla vintrar.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Parallella - med spårutbyte. Dvs att västergående på ena linjen möter östergående på andra, och tvärt om. (Det blir i princip: norrgående på ena möter norrgående på andra över plattform och södergående möter södergående över den andra plattformen.) (Osäker på om det är plattform eller perrong.)LÅ1 skrev:Du menar en perrong över en annan? En på bro, en på marken. Eller ännu mer spännande, båda på bro. Det vore spännande. Tänkte du att de också skall gå parallellt som T-centralen eller korsande?Kantorn skrev:Det borde gå. Men jag undrar om det inte kostar mer än det smakar. Som experiment vore det kanske roligt. Tror snarare på "T-Centralen-lösningen".Vore lite kul att ha en sådan lösning med utomhusstationM_M skrev: En bonusfråga på det: Om man tänker sig en fyrspårig ytstation med två ö-plattformar så skulle man vilja ha rulltrappa upp till gångväg och sedan ner på nästa plattform. Man kan enkelt lösa det med separata rulltrappor till varje plattform, men jag undrar om det finns specialrulltrappor eller ens går att göra som går upp-plant-ned?
Professionell tyckare
Så dumt av mig. Naturligtvis måste de var parallella för att få till den bytesmöjligheten rakt över plattformen. Alternativet vore stora S-kurvor.Kantorn skrev: Parallella - med spårutbyte. Dvs att västergående på ena linjen möter östergående på andra, och tvärt om. (Det blir i princip: norrgående på ena möter norrgående på andra över plattform och södergående möter södergående över den andra plattformen.) (Osäker på om det är plattform eller perrong.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Queensboro plaza är ett sådant exempel. Hade varit kul att se när det var en åttaspårig station med anslutning åt fem håll, nu är hälften rivet och det är 'bara' en T-centralen i luften.Kantorn skrev:Det borde gå. Men jag undrar om det inte kostar mer än det smakar. Som experiment vore det kanske roligt. Tror snarare på "T-Centralen-lösningen".Vore lite kul att ha en sådan lösning med utomhusstation