Sida 2 av 4

Re: DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Postat: onsdag 24 augusti 2011 12:40
av Odd
TKO skrev:
Odd skrev:
TKO skrev:Det är dags igen för en klassisk wennerholmare tycker jag:

- Med det här beslutet kan vi visa att vi är en miljövänlig stad med modern kollektivtrafik som ett centralt inslag, säger Wennerholm, som räknar med att sträckan Hamngatan (NK)-Värtan kan vara verklighet i slutet av 2010, möjligen början av 2011 och sträckan Hornsberg-Centralen några månader senare.

[Klippetiklipp]

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Jaja, vi vet att du hatar Wennerholm. Du behöver inte manifestera det med stora ilskna lila boktäver!
Har du fått uppdraget som officiell censor här?

(Men jag förstår att det är jobbigt att verkligheten gör sej påmind...)

med vänlig
Thomas K Ohlsson
Det enda jag kommenterade var ditt bruk av stora, lilafärgade bokstäver och ditt förhållande till Wennerholm. Men det är klart att du skulle kunna koppla ihop det med censur, men jag förstår inte kopplingen. Förklara gärna det för mig innan forumkvasten kommer ut på banan. Men det kanske är så att dina hatkänslor för Wennerholm och hans göranden och tyckanden är för privata för att påpeka i sådana här forum, men ärligt talat, det borde du tänkt på innan du börjar kritisera personer.
TKO skrev:PS: Kan ingen starta en tråd om hur urbota korkat det är att ifrågasätta behovet av spårvagn till Hornsberg? Den diskussionen verkar ha avtagit... undrar varför?
Du har väl rätt att skapa en sådan tråd.. gör det då! Men förvänta dig inte att folk som inte håller med dig kommer att avhålla sig från att kommentera. Du och några få andra är de enda på forumet som faktiskt pådyvlar folk dumhetsstämplar om de inte tycker som ni.

Re: DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Postat: onsdag 24 augusti 2011 12:48
av TKO
Odd skrev:Det enda jag kommenterade var ditt bruk av stora, lilafärgade bokstäver och ditt förhållande till Wennerholm. Men det är klart att du skulle kunna koppla ihop det med censur, men jag förstår inte kopplingen. Förklara gärna det för mig innan forumkvasten kommer ut på banan. Men det kanske är så att dina hatkänslor för Wennerholm och hans göranden och tyckanden är för privata för att påpeka i sådana här forum, men ärligt talat, det borde du tänkt på innan du börjar kritisera personer.
Om det inte är meningen att man skall använda stora och lila bokstäver, varför finns då den möjligheten? Det kan alltså inte anses vara generellt fel... Men du kanske menar att det var fel i enbart detta sammanhang?

Jag "hatar" inte Wennerholm, jag tycker att han är en pajas som strör ogenomtänkta uttalanden omkring sej när det passar, och däremellan vägrar uttala sej. Jag vet att många tycker att hans insatser för Cityspårvägens etapp 1 är så fantastiska att vi skall ha överseende med att det mesta som utlovas aldrig blir av... Jag däremot tycker att det är olämpligt av ett trafiklandstingsråd och SL-ordförande att se den stockholmska trafikpolitiken som sin egen lekstuga. Eftersom han dessutom aldrig försitter en chans att tala om hur fantastiskt modern och trovärdig han är (till skillnad fårn dom hemska sossarna) så tycker jag att det är helt befogat att påminna om uttalanden som det jag älskar att citera!

Och jag tycker att det faller väl inom detta debattforums ämnesområde att göra inlägg av det slag som retar dej så. Men jag lovar att ransonera både storlek och färg i fortsättningen - eftersom det visst bara var det du retatade dej på...

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

PS: det inlägg som fanns i tråden i några sekunder tidigare, raderade du det själv? /DS

Re: DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Postat: onsdag 24 augusti 2011 12:56
av twr
TKO skrev:
twr skrev:Och nej, jag har inget uppdrag som moderator. :lol:

Visst är det intressant/tragiskt/tragikomiskt eller för den som är på det humöret inbjudande till skadjeglädje att detta projekt har försenats så mycket.
Man kan väl säga att tidiga tidsplaner var väl optimistiska, med tanke på Stockholms ovana (sedan 1967) att bygga innerstadsspårväg. 2018 gissar jag att allt är på plats. (augusti 2018...) :wink: :lol:
Jag tycker det är intressant att så många tar varje "nyhet" på så stort allvar. Det är speciellt förvånande i det här fallet när det inte ens är en nyhet...

Men nu ska vi vara snälla i fortsättningen!

/TKO

PS: Kan ingen starta en tråd om hur urbota korkat det är att ifrågasätta behovet av spårvagn till Hornsberg? Den diskussionen verkar ha avtagit... undrar varför?

/DS
Nyheten i det här fallet är väl artikeln i sig. Men nu har vi ju ett inlägg en bit upp som faktiskt länkar till Spårvägsstrategin som innehåller betydligt mer matnyttigt än enstaka artiklar och halvbra kartor som tidningens redigerare har tagit fram. Jag skulle gärna höra vad du anser om förslagen i denna rapport.

"Snällheten" syftar inte på fakta eller åsikter utan hur man presenterar dem. Det tror jag faktiskt att du förstod... :D

Oavsett var vi står politiskt eller vad man tycker om vårt nuvarande trafiklandstingsråd är det synd att saker tar så lång tid, tycker jag. Jag har svårt att förstå att man nånsin var så optimistisk som Christer var i ditt favoritcitat!

Ja, du hade rätt om Hornsberg! Men det är väl mer intressant att diskutera vad som händer nu? Eller vill du ha en avbön av alla som tidigare har förespråkat denna sträckning? :D

Re: DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Postat: onsdag 24 augusti 2011 13:04
av TKO
twr skrev:Oavsett var vi står politiskt eller vad man tycker om vårt nuvarande trafiklandstingsråd är det synd att saker tar så lång tid, tycker jag. Jag har svårt att förstå att man nånsin var så optimistisk som Christer var i ditt favoritcitat!

Ja, du hade rätt om Hornsberg! Men det är väl mer intressant att diskutera vad som händer nu? Eller vill du ha en avbön av alla som tidigare har förespråkat denna sträckning? :D
Absolut!
http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... 40#p259206

/TKO

Re: DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Postat: onsdag 24 augusti 2011 13:13
av Odd
TKO skrev:Jag däremot tycker att det är olämpligt av ett trafiklandstingsråd och SL-ordförande att se den stockholmska trafikpolitiken som sin egen lekstuga.
När du använder ordet "lekstuga" så försvinner trovärdigheten för det du skriver. Att använda den typen av härskarretorik syftar enbart på att nedvärdera de som inte tycker att allt han gör är dåligt.
TKO skrev: Eftersom han dessutom aldrig försitter en chans att tala om hur fantastiskt modern och trovärdig han är (till skillnad fårn dom hemska sossarna) så tycker jag att det är helt befogat att påminna om uttalanden som det jag älskar att citera!
Ja, och du lyckas tydligen inte med samma sak när du översitter de som inte tycker som dig.

Du skrev tidigare
TKO skrev:Ja nu är den vanliga lekstugan igång!

Det verkar inte vara någon som är intresserad av att diskutera de konkreta förslag som finns och som har en viss möjlighet att förverkligas. Istället är det önskedrömmarnas värld som presenteras - där ingenting är omöjligt eller för dyrt. Ja utom att bygga tunnelbana förståss, där är det givet att det för evig tid bara kommer att bli en kort pendellinje om vi skulle vara så dumma att vi bygger nånting alls
Varför skulle folk inte få diskutera annat än förslag lagda från officiella personer eller dig själv? Och du lyckades tydligen få in lekstugan igen för att understryka din förträfflighet.

TKO skrev:Om det som någon verkar anse räcker med 8.000 innevånare och 15.000 arbetsplatser (de senare utspridda över en relativt stor yta) för att det skall vara vettigt att bygga flera kilometer spårväg så finns det andra områden i Stockholm som med råge överträffar dessa värden utan att det skriks om nödvändigheten av spårtrafik på detta forum. Jag tror det beror på en viss låsning i tankebanorna hos de värsta katolikerna...
Samma sak igen, de som inte tycker om dig har säkert en anledning till det, och anledningen är att det tydligen har blivit nån låsning i tankebanorna eller nåt sånt... För ingen vettig människa kan väl ändå tycka annorlunda än dig...
TKO skrev:Är du dum eller låtsas du bara?
...

Re: DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Postat: onsdag 24 augusti 2011 15:52
av HSS F2
Jag efterlyser lite förtydliganden i denna så infekterade debatt:

Är det något fel att modernisera Stockholms innerstad med ett spårvägsnät?

För min del betraktar jag Stockholms innerstad som en ren trafikkatastrof - det är trafikstockningar och allmän tröghet. Detta behöver redas upp och ett spårvägsnät är en utmärkt metod för detta.

Självfallet bör prioriteringen vara att ställa om linje 4 och förlänga 7an till Centralen och koppla ihop den med Lidingöbanan. Därefter omställning av resterande stombusslinjer.

Idén med sex spårvägslinjer som ersätter bussarna är utmärkt.

Jag har inget till övers för något parti i Stockholm som motargumenterar spårväg eller försöker anspela på att det är "nostalgi" o.dyl idiotiska uttalanden. En miljonstad behöver ett spårvägsnät som alternativ till T-banan. Att förneka detta eller försöka bortförklara det är inte hållbart som jag ser det (såvida man inte tycker att dagens innerstadstrafik är utmärkt och därmed inte behöver ändras).

Så en liten snabb beskrivning av varför det bråkas så mycket om konceptet innerstadsspårväg vore intressant för jag har inte riktigt förstått vad som gör frågan så infekterad. Mer än ideologiska idéer om att Stockholm minsann "klarar sig utan spårvägar" och "spårvagnar är gammalmodiga och nostalgiska" o.dyl tankar.

Edit: Enligt min uppfattning hade Stockholm ett alldeles utmärkt spårvägsnät tidigare och alla åtgärder som syftar till att återupprätta detta är bra. Har man den uppfattningen att kollektivtrafiken redan är så bra att spårväg skall motargumenteras får jag rekommendera att man skaffar sig referenser från andra städer, gärna i motsvarande storlek som Stockholm och sedan tänker igenom saken på nytt. Prag är ett bra val för närmare studier av spårväg i en stad i storleksklass med Stockholm. Så stor är inte skillnaden mellan Prag och Stockholm att det går att argumentera att spårväg "inte passar" o.dyl "p.g.a de speciella förhållandena i Stockholm". Spårväg har bevisligen passat bra och bygger man nytt går det ju faktiskt att studera tidigare inpassning av spårvägen i gatumiljön - ett nytt system kommer ju oundvikligen att bli snarlikt det tidigare systemet men med ökat spårmittavstånd för bredare vagnar och diverse andra justeringar.

Re: DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Postat: onsdag 24 augusti 2011 16:16
av Claes Thure Moberg
TKO skrev:Det är dags igen för en klassisk wennerholmare tycker jag ........................
Är du skadeglad därför att dina politiska motståndare inte har kunnat hålla tidsplanen för "NK-Expressen". Eller tycker du att det är bra att så har skett därför att det gynnar ditt eget parti ???????

Varför inte i stället uttala sig om det "Topic" som tråden handlar om. Som ledning ställer jag en konkret fråga. Tycker du att det vore bra om ett stort antal av stombusslinjerna blev ersatta av spårväg inom en 20-årsperiod. Eller tycker du att det är ett dåligt förslag ???????

Re: DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Postat: torsdag 25 augusti 2011 7:50
av twr
Vad händer med planerna för ny bebyggelse i Gasverksområdet i Hjorthagen? Här har man ju verkligen chansen att bygga en spårväg från början utan "dyra provisorier". Man missade chansen när det gäller Lindhagensgatan/Hornsberg. Ska man inte ta den här?

Men om man nu väljer att bygga en spårväg där, hur passar det in i det här linjenätet? Ska man snabba på med den nya "linje 6" mot Tekniska högskolan? Eller köra en linje via Ropsten och Frihamnen in mot staden? Eller rentav ut på Lidingö?

Re: DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Postat: torsdag 25 augusti 2011 9:32
av heasm
Traesk skrev:På frågan vart linjerna verkligen ska gå finns svaren här: http://issuu.com/kdsll/docs/namefdad24

Har inte hittat nånstans jag kan ladda ner den i en ren pdf, men det här får duga!
Om man skapar ett konto på issuu (eller loggar in med ett Facebook-konto) kan man ladda ner dokumentet till pdf. Även bilagor 1-8 finns tillgängliga.

Re: DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Postat: torsdag 25 augusti 2011 10:53
av august
twr skrev:Vad händer med planerna för ny bebyggelse i Gasverksområdet i Hjorthagen? Här har man ju verkligen chansen att bygga en spårväg från början utan "dyra provisorier". Man missade chansen när det gäller Lindhagensgatan/Hornsberg. Ska man inte ta den här?

Men om man nu väljer att bygga en spårväg där, hur passar det in i det här linjenätet? Ska man snabba på med den nya "linje 6" mot Tekniska högskolan? Eller köra en linje via Ropsten och Frihamnen in mot staden? Eller rentav ut på Lidingö?
Eftersom det finns inskissat spårväg på plankartorna, antar/hoppas jag att området åtminstone byggs med ett spårreservat...

http://www.stockholm.se/PageFiles/64797 ... rogram.PDF
http://www.stockholm.se/PageFiles/144884/Plankarta.PDF
http://www.stockholm.se/PageFiles/164376/Plankarta.PDF

Re: DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Postat: torsdag 25 augusti 2011 10:58
av pellle
HSS F2 skrev:Jag efterlyser lite förtydliganden i denna så infekterade debatt:

Är det något fel att modernisera Stockholms innerstad med ett spårvägsnät?

För min del betraktar jag Stockholms innerstad som en ren trafikkatastrof - det är trafikstockningar och allmän tröghet. Detta behöver redas upp och ett spårvägsnät är en utmärkt metod för detta.

Självfallet bör prioriteringen vara att ställa om linje 4 och förlänga 7an till Centralen och koppla ihop den med Lidingöbanan. Därefter omställning av resterande stombusslinjer.

Idén med sex spårvägslinjer som ersätter bussarna är utmärkt.

Jag har inget till övers för något parti i Stockholm som motargumenterar spårväg eller försöker anspela på att det är "nostalgi" o.dyl idiotiska uttalanden. En miljonstad behöver ett spårvägsnät som alternativ till T-banan. Att förneka detta eller försöka bortförklara det är inte hållbart som jag ser det (såvida man inte tycker att dagens innerstadstrafik är utmärkt och därmed inte behöver ändras).

Så en liten snabb beskrivning av varför det bråkas så mycket om konceptet innerstadsspårväg vore intressant för jag har inte riktigt förstått vad som gör frågan så infekterad. Mer än ideologiska idéer om att Stockholm minsann "klarar sig utan spårvägar" och "spårvagnar är gammalmodiga och nostalgiska" o.dyl tankar.

Edit: Enligt min uppfattning hade Stockholm ett alldeles utmärkt spårvägsnät tidigare och alla åtgärder som syftar till att återupprätta detta är bra. Har man den uppfattningen att kollektivtrafiken redan är så bra att spårväg skall motargumenteras får jag rekommendera att man skaffar sig referenser från andra städer, gärna i motsvarande storlek som Stockholm och sedan tänker igenom saken på nytt. Prag är ett bra val för närmare studier av spårväg i en stad i storleksklass med Stockholm. Så stor är inte skillnaden mellan Prag och Stockholm att det går att argumentera att spårväg "inte passar" o.dyl "p.g.a de speciella förhållandena i Stockholm". Spårväg har bevisligen passat bra och bygger man nytt går det ju faktiskt att studera tidigare inpassning av spårvägen i gatumiljön - ett nytt system kommer ju oundvikligen att bli snarlikt det tidigare systemet men med ökat spårmittavstånd för bredare vagnar och diverse andra justeringar.
Att ett spårvägsnät är lämpligt i Stockholms innerstad håller jag med om och jag hoppas det blir verklighet. Jag tycker dock man prioriterar fel gentemot andra projekt. Visst, man skulle kunna beskriva trafiksituationen i innerstan som kaotisk. Jag tror dock inte att ett spårvägsnät lokalt i innerstan kommer att påverka detta tillstånd så värst mycket, då bilarna i innerstan kommer från hela Stockholms län. Jag vill ha större (och dyrare satsningar) som tunnelbana till Nacka-Värmdö, nya spår till Tyresö-Östra Haninge och Täby-Åkersberga. Titta bara på hur många bussar som anländer till Danderyds sjukhus, Gullmarsplan och Slussen varje morgon. (Över 100 i timmen, någon?) och titta på trafiksituationen på motorvägarna som passerar dessa bussterminaler. Där finns det folk som vill åka på spår! Tyvärr så kostar ju detta ganska mycket. :)

Jag tror alltså inte att folk tycker det är så värst fel med ett innerstadsspårvägsnät. Jag tror bara att folk vill ha större satsningar. När ett sånt här förslag presenteras tänker nog folk: that's it? Är det allt som kommer att hända de närmaste 20 åren?

Re: DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Postat: torsdag 25 augusti 2011 11:11
av Henrik Schütz
Hur många Kilometer dubbelspår handlar det om. och hur mycket konstbyggnader?

Till Skillnad från Håkan Juholts förslag om att förlänga tunnelbanelinjer i utkanten av tätorten, så löser detta förslag delvis problemet med hög belastning i tunnelbanan.

Att lösa problemet med överbelastning Tekniska Högskolan- T-centralen i rusningen genom att förlänga från Mörby till Täby känns ogenomtänkt!

Däremot uppmanar jag (utan någon som helst möjlighet att lägga kraft bakom orden) SL och Stockholms stad att behålla söderhallen , så att det kan stå spårvagnar där. Kan det vingla in och ut bussar på 2,5 meters bredd, så kan det nog köra in spårvagnar på 2,65, särskilt som de inte har backspeglar...

HS

Re: DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Postat: torsdag 25 augusti 2011 11:30
av Mick Dundee
pellle skrev: Att ett spårvägsnät är lämpligt i Stockholms innerstad håller jag med om och jag hoppas det blir verklighet. Jag tycker dock man prioriterar fel gentemot andra projekt. Visst, man skulle kunna beskriva trafiksituationen i innerstan som kaotisk. Jag tror dock inte att ett spårvägsnät lokalt i innerstan kommer att påverka detta tillstånd så värst mycket, då bilarna i innerstan kommer från hela Stockholms län. Jag vill ha större (och dyrare satsningar) som tunnelbana till Nacka-Värmdö, nya spår till Tyresö-Östra Haninge och Täby-Åkersberga. Titta bara på hur många bussar som anländer till Danderyds sjukhus, Gullmarsplan och Slussen varje morgon. (Över 100 i timmen, någon?) och titta på trafiksituationen på motorvägarna som passerar dessa bussterminaler. Där finns det folk som vill åka på spår! Tyvärr så kostar ju detta ganska mycket. :)

Jag tror alltså inte att folk tycker det är så värst fel med ett innerstadsspårvägsnät. Jag tror bara att folk vill ha större satsningar. När ett sånt här förslag presenteras tänker nog folk: that's it? Är det allt som kommer att hända de närmaste 20 åren?
Håller till fullo med. Men Täbybanan bör länkas av vid uni och gå i egen sträckning genom stan för att knytas ihop med Nackabanan. Då slipper man kollapsen som annars kommer i det centrala avsnittet. Det är visionärt till skillnad från förslagen att vrida klockan tillbaka till 1967 som så många tycks önska här. Inkl. pajasen Wennerholm förstås, men honom kan väl ingen ta på allvar längre? Så fort det är ngt kul för honom, som att basunera ut orealistiska spårvägsplaner, möter han media. När verkligheten gör sig påmind tiger han och gör sig oanträffbar, samt kanske bemöter detta på sin blogg. Men möter media, det gör han inte. Med sådana vänner behöver spårvägen inga fiender ...

Nej, jag är inte sosse. Har aldrig varit, kommer aldrig att bli. Det tycks ju annars var det vanligast invektivet på meningsofränder här inne.

Cheers,

Re: DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Postat: torsdag 25 augusti 2011 11:35
av spårlasse
pellle skrev:
Att ett spårvägsnät är lämpligt i Stockholms innerstad håller jag med om och jag hoppas det blir verklighet. Jag tycker dock man prioriterar fel gentemot andra projekt. Visst, man skulle kunna beskriva trafiksituationen i innerstan som kaotisk. Jag tror dock inte att ett spårvägsnät lokalt i innerstan kommer att påverka detta tillstånd så värst mycket, då bilarna i innerstan kommer från hela Stockholms län. Jag vill ha större (och dyrare satsningar) som tunnelbana till Nacka-Värmdö, nya spår till Tyresö-Östra Haninge och Täby-Åkersberga. Titta bara på hur många bussar som anländer till Danderyds sjukhus, Gullmarsplan och Slussen varje morgon. (Över 100 i timmen, någon?) och titta på trafiksituationen på motorvägarna som passerar dessa bussterminaler. Där finns det folk som vill åka på spår! Tyvärr så kostar ju detta ganska mycket. :)

Jag tror alltså inte att folk tycker det är så värst fel med ett innerstadsspårvägsnät. Jag tror bara att folk vill ha större satsningar. När ett sånt här förslag presenteras tänker nog folk: that's it? Är det allt som kommer att hända de närmaste 20 åren?
Men vi får inte glömma att orsaken till att detta kommit upp nu, är ju för att lösa Karolinska. Därmed blev det aktuellt att ta ett helhetsgrepp. Detta innebär ju inte egentligen att man tänker prioritera helanätet före andra trafikutbyggnader. Det pratas ju även här om att göra det i etapper.

Ser man på bästa effekten, så är det nog att göra något i innerstaden. Men man har ju pågång att göra Roslagsbanan dubbelspårig nästan rakt igenom. Det är också svårt att bygga spår till de platser du föreslår, eftersom flertalet resande får ett extra byte - om man inte kan dra ytterligare ett spår förbi T-centralen, eller de centrala delarna av stan. Detta ser jag som grundproblemet. Att förlänga till Täby, ja det får ju bara den konsekvensen att Mörbygrenen kommer bli så fullt belastad att man kanske får vänta in några avgångar innan man åker med. Visst, lösningen med byte vid Tekniska från Roslagsbanan är inte heller bra. Men det blir ändå en del personer som tar andra vägar än tunnelbanan vidare in mot stan därifrån - exvis till Odenplan - som ju har möjlighet att bli ännu större när pendeln stannar där och spårväg finns mellan Odenplan och Tekniska.

Jag tror själv Tyresö exempelvis kan vara ett alternativ att bygga ut tunnelbana till. Men även där blir ju lite av problemet att inte så väldigt många bor centralt - även om det vore betydligt bättre än att bygga ut tunnelbanan enkom till Nacka - min poäng är att en enskild busslinje måste nästan ha tillräckligt med underlag för att motivera spårförbindelse om det ska vara någon idé. I annat fall försämrar vi ju snare bytesmöjligheterna. En Tyresögren bygger ju också nästan på att man kan förlänga tunnelbanan dit. Men det är frågan om det går längre, efter den expansion som skett längs Skarpnäcksgrenen. Alltså återstår spårväg. Den bästa linjen skulle nog då inte egentlgen vara till Tyresö - även om man kan göra en avstickare dit, utan till Brandbergen. Där bor nämligen nästan alla kring ett stråk med rätt många bussar i högtrafik och där underlaget på de linjer som går annan sträcka för själva "delsträckan" är rätt liten. 806-807-818 har tillsammans drygt 30 avgångar i maxtimmen, vilket borde bli omkring 1500 passagerae. Men samtidigt blir ju inte effekten egentligen så bra av spårförbindelse där, eftersom ändå avstånden är så långa och vägen så bra. Tidsvinsten blir alltså rätt marginell.

Slutsats: Bussförbindelse till innerstaden är en rätt bra form. Spårväg kan förbvisso få något mindre driftkostnader, men eftersom tidsvinsten blir marginell, är det svårt att motivera. Tunnelbana ger i regel alltför långa avstånd till de boende, som får ett extra byte. Om tidsvinsten blir försumbar med tunnelbana, gentemot dagens bussförbindelse, ja, då är det knappast ett bra alternativ. Det extra bussbytet blir en allt för betungande och oattraktiv del av resan. Spårväg fungerar där det finns en tät bebygelse och ett stort underlag per km, vilket är sällsynt i förorotskommunerna.

Det mest intressanta vore - som ju framförs till och från - att förlänga Roslagsbanan från Tekniska högskolan till en centralare plats. Kostnaden i innerstaden att göra något är ju dock extremt dyra. Och då måste man verkligen bestämma sig för att Roslagsbanan även i framtiden ska vara det som gäller. Det bör ju i alla fall vara billigare än att bygga en Roslagspil. Där får man ju egentligen välja vilka alternativ som är bäst.

Re: DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Postat: torsdag 25 augusti 2011 14:09
av AdrianLangemar
spårlasse skrev:Jag tror själv Tyresö exempelvis kan vara ett alternativ att bygga ut tunnelbana till. Men även där blir ju lite av problemet att inte så väldigt många bor centralt - även om det vore betydligt bättre än att bygga ut tunnelbanan enkom till Nacka - min poäng är att en enskild busslinje måste nästan ha tillräckligt med underlag för att motivera spårförbindelse om det ska vara någon idé. I annat fall försämrar vi ju snare bytesmöjligheterna. En Tyresögren bygger ju också nästan på att man kan förlänga tunnelbanan dit. Men det är frågan om det går längre, efter den expansion som skett längs Skarpnäcksgrenen. Alltså återstår spårväg. Den bästa linjen skulle nog då inte egentlgen vara till Tyresö - även om man kan göra en avstickare dit, utan till Brandbergen. Där bor nämligen nästan alla kring ett stråk med rätt många bussar i högtrafik och där underlaget på de linjer som går annan sträcka för själva "delsträckan" är rätt liten. 806-807-818 har tillsammans drygt 30 avgångar i maxtimmen, vilket borde bli omkring 1500 passagerae. Men samtidigt blir ju inte effekten egentligen så bra av spårförbindelse där, eftersom ändå avstånden är så långa och vägen så bra. Tidsvinsten blir alltså rätt marginell.
Att bygga spårväg till Tyresö blir inte bättre ur kapacitetssynpunkt än tunnelbana eftersom alla ändå måste byta till tunnelbana vid Gullmarsplan (förutom de som ska med Tvärbanan eller 4:an, men de flesta av dessa resenärer byter till dessa linjer även om det blir tunnelbana till Tyresö). Bygger man tunnelbana finns för övrigt alltid möjligheten att göra en avgrening från Blå linjens Nackaförlängning.

Re: DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Postat: torsdag 25 augusti 2011 16:59
av CS
TKO skrev:Det är dags igen för en klassisk wennerholmare tycker jag:

- Med det här beslutet kan vi visa att vi är en miljövänlig stad med modern kollektivtrafik som ett centralt inslag, säger Wennerholm, som räknar med att sträckan Hamngatan (NK)-Värtan kan vara verklighet i slutet av 2010, möjligen början av 2011 och sträckan Hornsberg-Centralen några månader senare.

http://www.dn.se/sthlm/hetsig-debatt-om ... erg-vartan

Och den som vill ha mer aktuell information kan läsa i dagens SvD:

Spårvägen når Ropsten tidigast i augusti 2016, två år senare än planerat. Och även den tidsplanen kräver att man övervinner stora problem. Men på Lidingö räknar kommunalrådet med trafikstart redan 2014.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nya-s ... 410588.svd

Trafiklandstingsrådet Wennerholm verkar inte vilja uttala sej, hans partibroder på Liiiiidingön (Paul lindquist) är mer frispråkig:


–Det där kommer vi att ha en diskussion om. Jag har pratat med Christer Wennerholm om det här, vi är båda överens om att klara ambitionen 2014. Det är också det som Lidingö stad och landstinget kommit överens om, säger han.


Tur det finns en seriös stockholmstidning som inte bara publicerar gårdagens nyheter...


med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Hej!

För att kunna förstå debatten skulle jag vilja klarlägga ditt motstånd till Christer G Wennerholm. Efter ett sådant klarläggande kan vi sedan föra en intelligentare diskussion. Alltså tycker du att han är dum för att:

1) Han gillar spårvagnar
2) Han är moderat
3) Han är engagerad i HBTQ-frågor
4) Han springer på nattklubbar och vimlar rätt mycket
5) Han har en bostadsrätt i innerstaden
6) Han är en del av en stadsbyggnadsrörelse som gillar "innerstad"
7) Han har haft fel om tidplaner för spårvägsutbyggnader, och planeringssystemets leveranstider
8] Han använder sitt mandat till att driva igenom spårvägsutbyggnader i innerstaden
9) Han är en högprofilperson, somliga skulle kunna kalla honom kaxig

Skulle mina frågor vara alltför tendentiösa får du gärna bortse ifrån dem och motivera dina svårigheter med Christer G Wennerholm.

Därefter skulle det kunna vara intressant att diskutera stomlinjestrategin etapp1

Re: DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Postat: torsdag 25 augusti 2011 17:32
av M_M

Det ser ut som om de tänkt bygga något enstaka hus som är högre än tunnelbanestationen så att utsikten från tunnelbaneplattformen över hela området skyms. Är det verkligen en bra idé? Huset verkar dessutom byggas så att en eventuellt förlängd tunnelbana i princip kan ha reservhållplats på några av balkongerna...

På sidan 34 så verkar det vara ett loftgånghus. Varför bygger man sådana hus? Kallt som f-n på vintern när man ska få fram sin ytterdörrnyckel och en "balkong" som är helt oduglig som balkong om man inte är Hjorthagens flambojanta exhibitionist som är sugen på att sitta på "korridoren-balkongen". Dessutom saknas någon form av port/dörr för att ta sig upp - nog för att tanken är att det ska bli ett trevligt område men olåsta entréer är väl ingen höjdare i en storstad?

På sidan 45 pratas det om favoritplatser. Borde man inte ha en motsvarande karta för hatplatser? "Här är fotbollsplanen där skolan tvingade fram rangordning efter fysisk förmåga", "Här är skrubben där jag blev våldtagen 1987" o.s.v.? Ja, drastiska fraser men det är inte helt otänkbart att vissas favoritplats också är andras hatplats. Men i dag så ska allt vara så positivt...

Dagens boktips!

P.S. det börjar bli dags för en modd av forumet så att det klarar URL'ar med "alla" tecken, åtminstone inom hake-url-hake-markeringar. (Ja, det finns en klase olika idéer om hur ÅÄÖ ska representeras i HTML/URL'ar, men som bekant skriver vi i första hand människoläsbar svenska här och sällan rå HTML, så & a uml ; är inte riktigt relevant )

Re: DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Postat: torsdag 25 augusti 2011 17:41
av M_M
pellle skrev:Att ett spårvägsnät är lämpligt i Stockholms innerstad håller jag med om och jag hoppas det blir verklighet. Jag tycker dock man prioriterar fel gentemot andra projekt. Visst, man skulle kunna beskriva trafiksituationen i innerstan som kaotisk. Jag tror dock inte att ett spårvägsnät lokalt i innerstan kommer att påverka detta tillstånd så värst mycket, då bilarna i innerstan kommer från hela Stockholms län. Jag vill ha större (och dyrare satsningar) som tunnelbana till Nacka-Värmdö, nya spår till Tyresö-Östra Haninge och Täby-Åkersberga. Titta bara på hur många bussar som anländer till Danderyds sjukhus, Gullmarsplan och Slussen varje morgon. (Över 100 i timmen, någon?) och titta på trafiksituationen på motorvägarna som passerar dessa bussterminaler. Där finns det folk som vill åka på spår! Tyvärr så kostar ju detta ganska mycket. :)

Jag tror alltså inte att folk tycker det är så värst fel med ett innerstadsspårvägsnät. Jag tror bara att folk vill ha större satsningar. När ett sånt här förslag presenteras tänker nog folk: that's it? Är det allt som kommer att hända de närmaste 20 åren?
Tänk om Stockholm någonsin kunde våga titta utanför tullarna...

Göteborg har klart sämre kollektivreseandel men har ändå inte ett "bilkaos" i innerstaden. Kollektivtrafiken, fotgängare, cyklister och den riktigt lokala anslutande biltrafiken har egna stråk som inte är igenkorkade på Stockholm-rusningsvis.

Sökarringar is the shit! Bygg om hela centrala Stockholm så att det fortfarande går att åka bil till varenda byggnad men det bara blir en nackdel att inte följa de centrala lederna om man bara ska passera ett område!

Om man som politiker inte vågar sig på något så radikalt permanent så skulle man kunna klassa det som "ett försök". Det enda som behövs är en rejäl mängd vägskyltar som monteras upp här och var, och kanske några "stridsvagnshinder" för att hindra att folk bryter mot körförbud på någon skymd bakgata. Dessutom behövs en informationsinsats - skicka ut en ny karta till invånarna med enkelriktningar och avstängningar tydligt markerade på kartan - ungefär som den karta som gavs ut dagen H.

Re: DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Postat: torsdag 25 augusti 2011 19:27
av HSS F2
Jag har fått intrycket att Stockholm är en gigantisk lekstuga när det gäller kollektivtrafik och det verkar inte som att man kommer framåt heller utan det är sandlåda i stil med:

Parti A föreslår spårväg i innerstaden.
Parti B avfärdar detta och säger tunnelbana till Nacka istället.
Parti C säger spårväg syd.
Parti D tycker att tunnelbana till Karolinska är det viktigaste.

Det är alltså en enda röra av kollektivtrafikutbyggnad 1 som omedelbart ställs mot ett helt annat utbyggnadsförslag o.s.v i en enda röra med följden att det blir varken hackat eller malet. Av någon totalt obegriplig anledning är Stockholm enligt min erfarenhet helt enkelt en stad som inte kommer någonvart i utvecklingen eftersom det verkar finnas en teori som innebär att olika kollektivtrafikutbyggnader är konkurrenter vilket sedan leder till fullständiga låsningar där partierna envist måste såga alla andra lösningar än de egna. D.v.s varje utbyggnad är partirelaterad och därför driver man en linje i alla väder.

Stockholm behöver ett flertal utbyggnadsprojekt och istället för vansinnet med att ställa dessa mot varandra är det dags att prioritera. Målbilden är att samtliga projekt genomförs, på vägen dit ställer man upp ett antal delmål. Det är helt enkelt dags att slopa lekstugan och vansinnesargumenten (t.ex att spårvagn är något omodernt och omöjligt att använda för det tog man ju bort 1967 o.dyl). Istället är det dags att inse följande enkla fakta och arbeta vidare:

1. Stockholm är en miljonstad.
2. Stockholm är storleksmässigt jämförligt med t.ex Prag.
3. Stockholm behöver studera andra städer av motsvarande storlek och se hur de löser sina transportbehov.
4. Såsom varande miljonstad behöver Stockholm moderna högvärdiga transportsystem i samtliga tyngre stråk.
5. Kollektivtrafikens uppgift är att transportera folk snabbt, bekvämt och punktligt till destinationen.
6. Kollektivtrafiksystem som är lämpliga för Stockholm är T-bana, pendeltåg, spårväg och light rail, trådbuss och buss.
7. Grundprincipen är att transportsystemen integreras på ett lämpligt sätt där den spårburna trafiken utgör bas och bussystemen kompletterar. Bussen skall alltså inte betraktas som en ersättare till spårburen trafik utan som ett komplement. Bussarna behöver också göras högvärdiga i högre grad, bl.a med lösningar såsom BRT och framkomlighetsåtgärder i största allmänhet.

Då högvärdiga, moderna transportsystem inte är gratis är det nödvändigt att göra upp en målbild och sedan ställa upp delmål där man bygger ut systemet i etapper samtidigt som man strikt håller sig till huvudmålet. Finansiering m.m sker etappvis, d.v.s för varje projekt.

Ett rimligt mål för Stockholm är:

1. Bygg ut tunnelbanan till stadsdelar där det behövs, Nacka är ett exempel.
2. Undersök möjligheten att kombinera Saltsjöbanan med light rail (tågen går till Slussen, light rail-trafik går inte dit p.g.a enkelspåret utan öppnar andra direktförbindelser).
3. Ett täckande spårvägssystem i innerstaden krävs för effektiva transporter och som komplement till tunnelbanan. Spårvägen används som ett verktyg för att öka den spårburna täckningsgraden och ger hög standard även för gatuplanstrafik.
4. Lidingöbanan och ev även Nockebybanan integreras med spårvägsnätet, d.v.s vagnarna fortsätter in mot de centrala delarna istället för att vända i Ropsten och Alvik.
5. Busslinjer som är tunga men saknar underlag för spårväg ställs om till trådbuss som framförs i ett BRT-system. Principen är att linjer som trafikeras med ledbussar största delen av tiden blir trådbuss-BRT.
6. Övriga busslinjer uppgraderas med ökad framkomlighet genom prioritering och bussfiler. Dessa linjer är generellt sådana som trafikeras med 12-metersbussar.

Dessa är exempel på projekt som bör ingå i målbilden. Det innebär att slutmålet blir detta. På vägen dit sker etappvis utbyggnad, även inom samma etappmål.

Ett spårvägssystem i innerstaden bör inledas med två projekt: förlängning av Spårväg City till Centralen och Ropsten för koppling till Lidingöbanan samt omställning av stombuss 4 till spårväg. Dessa två projekt bör initieras parallellt. I samband med detta bör även Projekt Nacka, d.v.s T-banans förlängning initieras. Det är tre projekt som således bör utgöra en första etapp. Inom denna etapp kan sedan ev projektstart variera något men målet är att samtliga tre skall utföras inom en specificerad tid.

När denna första etapp är genomförd går man vidare till etapp 2, d.v.s omställning av ytterligare stombussar till spårväg, uppgradering av Saltsjöbanan o.s.v. En ev koppling med Tvärbanan kan teoretiskt integreras redan i etapp 1 men skall det genomföras får man sikta på lösningen som innebär att light rail kompletterar, inte ersätter tågen. Det handlar då om att ge banan mer trafik och nya kopplingar, inte att rakt av göra spårväg eller light rail av den.

På bussfronten borde man redan i etapp 1 konvertera övriga stombusslinjer till pre-spårväg. D.v.s man tar gatuutrymmet i anspråk för kommande spårvägstrafik och bygger om hållplatserna till spårvägshållplatser. Detta för att förbereda framtida omställning och även ställa om trafikmiljön till framtida behov även om man kör buss initialt.

Det innebär att avgränsar vi oss till innerstadsspårväg bör den byggas ut på följande vis:

Etapp 1: Spårväg City förlängs till Centralen och Ropsten. Stombusslinje 4 ställs om till spårväg och byggandet av dessa integreras. Man upphandlar således detta som ett paket och bygger ut Spårväg City först (då det handlar om förlängning av en befintlig linje) och när det är klart flyttas arbetet direkt över till 4an. Detta innebär att det företag som anlitas får ett helhetsprojekt i handen - bygg ut Spårväg City först och då det är klart flyttas maskiner och arbetare direkt till linje 4 som alltså börjar byggas direkt efter.

I denna etapp ingår konvertering av stombusslinje 1-3 till pre-spårväg, d.v.s BRT-standard med spårvägshållplatser. Målet är då att denna omställning till BRT invigs samtidigt som linje 4 är klar. Inom ramen för dessa bör något nytt namn tas fram, stombuss är ju tämligen missbrukat i Stockholm som jag ser det. Spårvägslinje 4 och de initialt tre BRT-linjerna skulle kunna sammanföras under marknadsföringsnamnet "City Rapid Transit" eller liknande. Det innebär också att bussarna får samma färg som spårvagnarna på linje 4 för att tydligt manifestera att vi talar om pre-spårväg.

Etapp 2: Stombusslinje 2 konverteras till spårväg. Om möjligt konverteras även 1 och 3 till spårväg i samband med detta, om inte det går konverterar man enbart 2an och tar de andra linjerna i etapp 3. De busslinjer som inte planeras bli BRT (se etapp 3) uppgraderas med signalprioritering, genomgående bussfiler m.m. Dessa bussar är även i fortsättningen SL-röda för att indikera att det rör sig om en "vanlig buss" - även om den "vanliga bussen" nu uppgraderats. De kallas då "City Bus Lines".

Etapp 3: Stombusslinje 1 och 3 konverteras till spårväg. Trådbuss-BRT börjar byggas ut på lämpliga linjer. Ev byggs BRT först vilket senare konverteras till trådbuss om ekonomin kräver detta. Dessa linjer är inga pre-spårvägar i första hand utan busslinjer som bedöms trafikeras med buss rent generellt men där kvaliteten höjs. Dessa linjer kallas "Bus Rapid Transit" och får en avvikande färgsättning i jämförelse med City Rapid Transit-linjerna.

För samtliga dessa innerstadslinjer gäller enhetlig vagnpark och gemensam vagnhall. Vagnhallen byggs därmed redan i etapp 1 och är fullständigt förberedd för att ta emot hela innerstadsnätets vagnar.

I en senare etapp undersöks möjligheten att koppla in bl.a Nockebybanan till innerstadsnätet, d.v.s förutom dagens omstigning till tunnelbana införs direkttrafik in i Stockholm. Detta är dock inte avsett att konkurrera med T-banan utan i.s.f tittar man på alternativa sträckningar, idén är att öka täckningsgraden.

En återinförd linje 15 till Sundbyberg är också ett tänkbart projekt som jag ser det. Förortsbanor är också värda att undersöka för stadsdelar som idag har lite tveksam betjäning av T-banan eller där man vill erbjuda en alternativ täckningsgrad mellan centrum och förorten (d.v.s komma åt sådana förorter där bilpendlingen är hög p.g.a långa avstånd till T-banan o.dyl orsaker).

Det är helt enkelt dags för Stockholm att upphöra med lekstugan och istället arbeta framåt. Staden kan inte stå stilla och trampa p.g.a att man använder olika kollektivtrafiklösningar som sandkakor som man kastar på varandra. Det är fullständigt bedrövligt med dagens situation där parti A föreslår utbyggnad X, något som parti B omedelbart måste motargumentera eftersom de föreslår utbyggnad Y, något som parti A absolut inte kan gå med på............

Jag skulle vilja påstå att Stockholm har en ideologisk kollektivtrafik enligt min uppfattning. Det är inte verkligheten som styr utan ideologi, något som bl.a är uppenbart då debatten om spårväg synas i sömmarna. Många av argumenten som framförs tycks härstamma från ideologiska idéer om spårväg som omodernt, att det inte passar sig, att man inte kan återinföra något som avskaffades 1967, att spårväg i Stockholm är bakåtsträvande och att vrida klockan tillbaka o.dyl. Plus alla underbara idéer om att spårväg inte fungerar så fort det snöar, något som antyder att det enligt naturlagarna blir totalstopp på varenda spårvagn så fort snön faller medan bussarna tar sig fram helt obehindrat precis som om det är sommar, barmark och utmärkta ytterförhållanden. :wink:

Att spårvägen avskaffades 1967 var ett ideologiskt beslut och inget hållbart argument, framförallt inte ur kvalitetssynvinkel. Jag kan inte på någon punkt se att Stocholm fick en kvalitetshöjning i kollektivtrafiken p.g.a att man skickade A25/26/27 till uppeldning. Jag skulle tvärtom vilja påstå att den åtgärden degraderade kvaliteten på trafiken avsevärt. Det innebär att standarden är lägre idag och det innebär helt logiskt att den måste höjas, d.v.s nå en högre nivå. För att komma framåt i utvecklingen måste den upp på ännu högre nivå än 1967 och då duger det inte att trampa vatten och komma med argument mot spårvagnar på nivån "det kostar pengar, vi har ju faktiskt klarat oss bra med bussar sedan tredje september 1967, spårvagnar fungerar inte på vintern o.s.v". Det är ingen som påstår att utveckling är kostnadsfritt. Det kostar men behövs.

Vill Stockholm ha ett modernt och effektivt kollektivtrafiksystem krävs åtgärder inkl spårväg i innerstaden. Har man inte sådana ambitioner utan tycker att dagens standard på trafiken är hög och fulländad, ja, då bör man inte klaga på bilismen heller.

Re: DN: Sex spårvägslinjer ska ersätta de blå bussarna

Postat: torsdag 25 augusti 2011 19:47
av Henrik Schütz
Jag tycker att tunnelbanan Ropsten Hornstull har uppenbara fördelar jämfört med linje 10. Inte heller fruängenborna har någon större anledning att klaga.

HS