Sida 2 av 3

Re: M33

Postat: torsdag 25 augusti 2011 6:12
av spårsnoken
alex87 skrev:
leifd skrev: Det var väl därför man köpte av Ansaldo förstås. Tänkte kanske man skulle ha lärt sig lite av det.
Offentlig upphandling...
Tror de lärt sig lite, billigast är inte alltid biligast, blev ju dyrt med tanke på vad allt kostar som nu måste ändras på dem.
--------------------------------
Jomenvisst.

Men kostnadsaspekten är viktig för en kommun som inte har pengar. Som tekniker önskar man sig naturligtvis bästa möjliga spårvagnsteknik men det måste också vägas mot kostnadsaspekten.

Jag tror att Skoda's nya vagntyp därför vore ett bra val som på ett bra sätt förenar tekniska önskemål med innehållet i kommunens pengapåse:

http://en.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_15_T

mvh/spårsnoken

Re: M33

Postat: torsdag 25 augusti 2011 8:45
av Fredrik E
spårsnoken skrev:
alex87 skrev:
leifd skrev: Det var väl därför man köpte av Ansaldo förstås. Tänkte kanske man skulle ha lärt sig lite av det.
Offentlig upphandling...
Tror de lärt sig lite, billigast är inte alltid biligast, blev ju dyrt med tanke på vad allt kostar som nu måste ändras på dem.
--------------------------------
Jomenvisst.

Men kostnadsaspekten är viktig för en kommun som inte har pengar. Som tekniker önskar man sig naturligtvis bästa möjliga spårvagnsteknik men det måste också vägas mot kostnadsaspekten.

Jag tror att Skoda's nya vagntyp därför vore ett bra val som på ett bra sätt förenar tekniska önskemål med innehållet i kommunens pengapåse:

http://en.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_15_T

mvh/spårsnoken
Tror det bara fanns en tillverkare som nappade på de specifikationer Trafikkontoret hade på sin nya vagn och de heter Ansaldo Breda.

Nästa upphandling blir intressant för jag inbillar mig att man frångår 100% låggolv och tittar på 70-80% låggolv.

Re: M33

Postat: torsdag 25 augusti 2011 20:42
av stockholm79
En 100% låggolvsvagn kan väl vinna en upphandling där kravet är 70%??
Visserligen är Škodan inte världens vackraste vagn men den är väldigt komfortabel (jag åker den ett par gånger i veckan) och en sak jag verkligen lärt mig uppskatta är de enorma fönstrena.
Man sitter lågt men fönstrena går lika högt upp som på en gammal vagn. Och panoramafönstret längst bak är inte heller fy skam.
Ett minus dock för bullrande ventilation/ac.
De flesta "defekter" går nog att lösa på nåt sätt, tex. krav på egen design.
Och kvalitetsmässigt har jag inte hittat något att anmärka på, det är definitivt ingen östprodukt!
Jag är väldigt nöjd med våra nya vagnar och hoppas att andra också lär sig uppskatta dem. :)

/or

Re: M33

Postat: torsdag 25 augusti 2011 20:57
av Fredrik E
stockholm79 skrev:En 100% låggolvsvagn kan väl vinna en upphandling där kravet är 70%??
Ja?

Re: M33

Postat: torsdag 25 augusti 2011 21:19
av leifd
Har någon erfarenheter av Solaris Tramino ??

Solaris Tramino

Re: M33

Postat: fredag 26 augusti 2011 7:38
av 2763
stockholm79 skrev: Och kvalitetsmässigt har jag inte hittat något att anmärka på, det är definitivt ingen östprodukt!
Hur vet du det? Har du tittat på exempelvis hur kabelmattor etc i vagnen är förlagda? Som du själv skriver, det du som användare ser är bara yta. Det som är under ytan är viktigare för vagnens funktion - men svårare att se, framförallt i början.

/T

Re: M33

Postat: fredag 26 augusti 2011 11:06
av Henrik Schütz
Vi hade i flera veckor Solarisbussar på Lidingö, de var så dåliga att de faktiskt lämnades tillbaka till tillverkaren, det ni! Jag tror att det var supporten mer än produkten som var kass, det samma kan hända med spårvagnen som säkert fungerar utmärkt på Hemmaplan!

HS

Re: M33

Postat: fredag 26 augusti 2011 18:36
av spårsnoken
Henrik Schütz skrev:Vi hade i flera veckor Solarisbussar på Lidingö, de var så dåliga att de faktiskt lämnades tillbaka till tillverkaren, det ni! Jag tror att det var supporten mer än produkten som var kass, det samma kan hända med spårvagnen som säkert fungerar utmärkt på Hemmaplan!

HS
-------------
Hmmm..... Solaris trådbussar i Landskrona har då fungerat till punkt och pricka, någon tur har i stort sett aldrig behövts ställas in pga. vagnfel sedan 2003, och det är väl få som slår det....

mvh/spårsnoken

Re: M33

Postat: fredag 26 augusti 2011 18:38
av spårsnoken
2763 skrev:
stockholm79 skrev: Och kvalitetsmässigt har jag inte hittat något att anmärka på, det är definitivt ingen östprodukt!
Hur vet du det? Har du tittat på exempelvis hur kabelmattor etc i vagnen är förlagda? Som du själv skriver, det du som användare ser är bara yta. Det som är under ytan är viktigare för vagnens funktion - men svårare att se, framförallt i början.

/T
----------------

Östprodukt? Där kom dom gamla fördomarna fram igen....

mvh/spårsnoken

Re: M33

Postat: fredag 26 augusti 2011 18:41
av leifd
Henrik Schütz skrev:Vi hade i flera veckor Solarisbussar på Lidingö, de var så dåliga att de faktiskt lämnades tillbaka till tillverkaren, det ni! Jag tror att det var supporten mer än produkten som var kass, det samma kan hända med spårvagnen som säkert fungerar utmärkt på Hemmaplan!

HS
Tillåt mej att faktiskt inte tro att de var så dåliga...
Jag vet från mycket insatt håll (ej SL eller Keolis) att orsakerna nog främst är att hitta bland följande orsaker...

-- Keolis drev igenom att det skulle vara fransk drivlina, vilket Solaris inte tyckte var bra.
-- Allt för stor facklig motvilja mot annat än Scania och Volvo.
-- Ganska dåligt och rörigt Sverigekontor, som nog inte kunde hantera dessa främmande fåglar så bra.

Solaris fungerar ju utmärkt på otroligt många andra ställen i Europa och även på många andra platser i Sverige, dock med drivlina som Solaris rekommenderar.
Om dessa vagnar verkligen lämnades tillbaka, eller bara flyttades till en annan marknad, det är jag för stunden dock osäker på.

Vad gäller den fackliga oviljan, så drabbades ju Swebus i Bromma av detta, med de första MAN-bussarna som köptes dit. Dessa såldes senare till Göteborgs Spånvägar, där de väl ev fortfarande finns i trafik ?
Swebus skaffade även Setra-ledbussar till Ekerö, dessa försvann också snabbt av samma orsaker. Men går nu i trafik hos Nobina (Swebus) i Uppland.

På senare tid har ju mycket MAN-bussar skaffats till många garage i SL-området, men detta vart nog för mycket för att de skulle mobbas ut av fackliga företrädare.

Nog om bussar...
Vet någon något om erfarenheter av Solaris Tramino ??

Re: M33

Postat: fredag 26 augusti 2011 18:48
av leifd
M_M skrev:Om man ska handla billigt så är det kanske bättre att starta en egen spårvagnsfabrik och när man fått sina vagnar sälja av fabriken?

Jämför Leoliner i Leipzig. (Jag har provåkt fordonen och tyckte inte att de stack ut som varken bättre eller sämre än de andra typerna i Leipzig vad gäller gångegenskaper o.s.v.). Om jag fattat rätt så kostade Leolinern hälften av vad de stora företagen begärde...
Leoliner är nog helt okej produkt, dock kanske man lika gärna då kan köpa något bra och färdigt istället för att själv utveckla. Det handlar ju lixom om något som man ska leva med i kanske 30-50 år trotts allt. Då tycker jag de kan få kosta lite faktiskt, även om kassan är skral.

Kommer inom någon närmaste tiden att kunna provåka och bedöma även Skoda 15T då min semester bl.a. omfattar Plzen i år.

Re: M33

Postat: fredag 26 augusti 2011 18:54
av M_M
spårsnoken skrev:Solaris trådbussar i Landskrona har då fungerat till punkt och pricka, någon tur har i stort sett aldrig behövts ställas in pga. vagnfel sedan 2003, och det är väl få som slår det....
Där, och även om Solaris får sälja spårvagnar till Sverige, så lär man väl vara extra noga med att se till att fordonen är riktigt bra för att få fortsätta sälja...

leifd skrev:Tillåt mej att faktiskt inte tro att de var så dåliga...
Jag vet från mycket insatt håll (ej SL eller Keolis) att orsakerna nog främst är att hitta bland följande orsaker...

-- Keolis drev igenom att det skulle vara fransk drivlina, vilket Solaris inte tyckte var bra.
-- Allt för stor facklig motvilja mot annat än Scania och Volvo.
-- Ganska dåligt och rörigt Sverigekontor, som nog inte kunde hantera dessa främmande fåglar så bra.

Solaris fungerar ju utmärkt på otroligt många andra ställen i Europa och även på många andra platser i Sverige, dock med drivlina som Solaris rekommenderar.
Om dessa vagnar verkligen lämnades tillbaka, eller bara flyttades till en annan marknad, det är jag för stunden dock osäker på.

Vad gäller den fackliga oviljan, så drabbades ju Swebus i Bromma av detta, med de första MAN-bussarna som köptes dit. Dessa såldes senare till Göteborgs Spånvägar, där de väl ev fortfarande finns i trafik ?
Swebus skaffade även Setra-ledbussar till Ekerö, dessa försvann också snabbt av samma orsaker. Men går nu i trafik hos Nobina (Swebus) i Uppland.

På senare tid har ju mycket MAN-bussar skaffats till många garage i SL-området, men detta vart nog för mycket för att de skulle mobbas ut av fackliga företrädare.
Var är media när sånthär händer?

Inget nyhetsvärde eftersom svensken i allmänhet tycker att det är bra om skattebetalarna i slutänden får betala lite mer för att köpa svenska bussar?

Man anar ju ett samband med kopplingarna mellan bussförarfacket och facket på Volvo och Scania... Frågan är på vilket sätt ett sådant agerande ligger i bussförarfackmedlemmarnas intresse?

Frågan är om kommunal (och dess föregångare) gör såhär medvetet för att skydda svensk industri, om man blivit pålurad åsikten av lobbyister eller om det faktiskt finns någon slags fördelar med Volvo och Scania?

Re: M33

Postat: fredag 26 augusti 2011 20:22
av danneh
Vi ska nog inte döma ut en hel tillverkare pga leveranserna till Keolis i Sthlm, vi hade ju riktigt stora problem med Volvos gas-leder här ett tag, vilket slutade med att en stor mängd skickades tillbaka till fabriken. Ska hela Sverige sluta köpa Volvo för det?
Tror att både Solaris och Skoda kan tillverka bra spårvagnar, men sen om de är bättre/sämre än tex Bombardier vill jag inte uttala mig om.
Så personligen vill jag inte döma ut varken Solaris eller Skoda.

Re: M33

Postat: fredag 26 augusti 2011 20:42
av Fredrik E
Gav man inte den chansen till ett italienskt bolag för 7 år sedan?

Re: M33

Postat: lördag 27 augusti 2011 0:26
av M_M
Grovsnus skrev:Gav man inte den chansen till ett italienskt bolag för 7 år sedan?
Man gav väl för några fler år sen chansen till ett holländskt bolag att visa vad de kan. Bussarna från Den Oudsten var väl några av de mest långlivade i Göteborgstrakten?

(Ja, sen gick Den Oudsten i konkurs, men det verkar ju ha gått att underhålla fordonen ändå...)

Re: M33

Postat: lördag 27 augusti 2011 12:22
av lelleme
alex87 skrev:vad jag hört så ska det vara en vagntyp som redan finns


Precis så sade man även i slutet av 1990-talet, då förslagen på M32 var aktuellt. Hur det blev, har vi facit på idag!
Det var Trafikkontoret och Västtrafik som bestämde då och denna gången pratar Trafikkontoret om 40-50m långa vagnar.
Några sektioner till på dagens M32:a så har vi en sådan vagn!

Jag var nere i Prag i mitten av augusti för att provåka 15T som Andy föreslår. Inte en vacker vagn, enligt mitt tycke, MEN så skönt den gick! Som en nylevererad eller väldigt bra renoverad M29:a på luftkuddar. Passar Göteborgs ekonomi? Billig? Jag fick fram ett pris på 27 200 000:00 genom Waikipedia. Och den går att få i fyra sektioner, på drygt 40m längd. En annan modell som jag skulle vilja att Trafikkontoret tar sig en titt på, är PESA´s 120Na, som går i Polska städer.

Varma hälsningar
LENNART STEEN

Re: M33

Postat: lördag 27 augusti 2011 13:12
av Henrik Schütz
Det jag menade med brister i supporten , var just det att en buss som går prickfritt i en stad inte behöver göra det i nästa,samma med spårvagnar!

HS

Re: M33

Postat: lördag 27 augusti 2011 13:27
av Henrik Schütz
Leoliner, finns dom på marknaden eller inte.

Leipzig har förra året beställt Flexity vagnar från bombardier, samtidigt som det levereras leoliner som kostar hälften.

Varför köper man "både och"

Kan göteborg köpa Leoliner, utan att lämna in Tatra vagnar som det tas boggier etc från?

Eller får vi rent av en luftfjädrad leoliner med GS egna Boggier?

HS

Re: M33

Postat: söndag 28 augusti 2011 4:39
av M_M
Om jag fattat rätt så var väl planen för Leoliner att återanvända delar, men det slutade med att man byggde allt nytt?

Jag har inte riktigt fattat varför Leipzig köper både Leoliner och annan vagntyp samtidigt. Någonstans har jag läst att vagnarna är bra/dåliga för linjer av olika typ, men är inte riktigt säker på vad skillnaderna är.

Re: M33

Postat: söndag 28 augusti 2011 13:01
av leifd
M_M skrev:Om jag fattat rätt så var väl planen för Leoliner att återanvända delar, men det slutade med att man byggde allt nytt?

Jag har inte riktigt fattat varför Leipzig köper både Leoliner och annan vagntyp samtidigt. Någonstans har jag läst att vagnarna är bra/dåliga för linjer av olika typ, men är inte riktigt säker på vad skillnaderna är.
Eller så bestämde politiker att spårvägen inte ska konkurrera med fordonstillverkarna på ojämnlika förutsättningar. Varvid skälet att bygga egna vagnar föll (och jo, jag vet att det sålt ett mindre antal vagnar till andra mindre spårvägar med).