Henrik Schütz skrev:Vi hade i flera veckor Solarisbussar på Lidingö, de var så dåliga att de faktiskt lämnades tillbaka till tillverkaren, det ni! Jag tror att det var supporten mer än produkten som var kass, det samma kan hända med spårvagnen som säkert fungerar utmärkt på Hemmaplan!
HS
Tillåt mej att faktiskt inte tro att de var så dåliga...
Jag vet från mycket insatt håll (ej SL eller Keolis) att orsakerna nog främst är att hitta bland följande orsaker...
-- Keolis drev igenom att det skulle vara fransk drivlina, vilket Solaris inte tyckte var bra.
-- Allt för stor facklig motvilja mot annat än Scania och Volvo.
-- Ganska dåligt och rörigt Sverigekontor, som nog inte kunde hantera dessa främmande fåglar så bra.
Solaris fungerar ju utmärkt på otroligt många andra ställen i Europa och även på många andra platser i Sverige, dock med drivlina som Solaris rekommenderar.
Om dessa vagnar verkligen lämnades tillbaka, eller bara flyttades till en annan marknad, det är jag för stunden dock osäker på.
Vad gäller den fackliga oviljan, så drabbades ju Swebus i Bromma av detta, med de första MAN-bussarna som köptes dit. Dessa såldes senare till Göteborgs Spånvägar, där de väl ev fortfarande finns i trafik ?
Swebus skaffade även Setra-ledbussar till Ekerö, dessa försvann också snabbt av samma orsaker. Men går nu i trafik hos Nobina (Swebus) i Uppland.
På senare tid har ju mycket MAN-bussar skaffats till många garage i SL-området, men detta vart nog för mycket för att de skulle mobbas ut av fackliga företrädare.
Nog om bussar...
Vet någon något om erfarenheter av
Solaris Tramino ??