Kristofer skrev:35-40 minuter syftar på motorvägsbussarna 435-440, inte sightseeingbussen 474...
Oj, förlåt, jag trodde att det bara var 474 som gick till Hemmesta. Jag har kollat upp 435-440 och enligt SL går de bara i rusningstrafik, och stannar efer Henriksdal bara i Nacka trafikplats (motsvarande Forum Nacka station) och sedan direkt Mölnviksrondellen, vilket är redan efter Gustavsberg. Så i detta fall kan man fortsätta med det, att Värmdöbanan ersätter 474, som fortsätter köra Gustavsberg - Hemmesta, men att just 435-440 och liknande limited expressbussar, om det finns, får köra under rusningstrafik. Det blir en hyfsad lösning, då används Slussens bussterminal men endast i rusningstrafik, då en del bussar läggs ned, som 444 eller 422, medan till exempel 401 matar från Nacka station och 409 från både Ektorp, Skuru och Saltsjö Duvnäs i en ringlinje.
Och förresten, om Satsjöbanan som ni säger är byggd för 70 km/h, upprusta den bara, tågen kan köra 90 km/h som högst och,
och, jag har läst att det finns ett spårreservat för en Värmdöbana till Orminge, som dock efter Forum Nacka station går norr om Värmdöleden, så då kan man
delvis använda sig av denna då min Värmdöbana går efter Forum Nacka via Ektorp och Skuru. Här klingar det sparade pengar i mina öron.
Jag har nu räknat ut hur lång tid en Värmdöbanan med uppehåll i Forum Nacka, Skvaltan, Ektorp, Skuru, Björknäs, Orminge, Mensättra, Eriksvik, Kils gård, Insjön, Farstaviken och Gustavsberg skulle ta: 30-35 alla stopp. Buss 474 tar 30-32 minuter, så den går lite snabbare
men riskerar trafikstockningar, har lägre kapacitet och är sämre för miljön. Under rusningen borde man dessutom ha expresståg på Värmdöbanan som stannar i Henriksdal för påstigande sedan Forum Nacka för påstigande, sedan Orminge, Mensättra för avstigande, Eriksvik för avstigande, Insjön för avstigande och Gustavsberg. Den skulle spara 10 minuter jämfort med en all stopper.