sirmoorgate1994 skrev:Anknöwn skrev:visst visst, vill man stå ivägen för framtiden så får man gärna återinföra dessa fordon. X1:orna som är så fina på det viset med det höga insteget som gör att inte alla kan få åka med på tåget (ironi)....
De nya tågen som införskaffas är gjorda så att även handikappade ska kunna resa kollektivt, men det kanske du, sirmoorgate1994 inte tycker är så viktigt? Dessutom hjälper dom nya tågen även folk som har dålig syn och hörsel på ett mycket bättre sätt än framför allt X1:orna (, men även X10:orna). Det finns dessutom regler inom EU på att alla ska kunna resa kollektivt, vilket SL självklart måste följa.
Nu kanske jag låter väldigt negativ, men om man hade haft sånt här tänkande på tidigt 1900-tal så hade kanske ångtåget ännu rullat idag som pendeltåg
sirmoorgate1994 skrev:Var god kommentera endast om ni vill gå med i gruppen, inte för att motargumentera eller hacka ned på mig. Jag har inte tid, jag måste få business gjort.
Jag tror jag bröt mot regeln, men men, rätt ska va rätt!
sirmoorgate1994 skrev:Lägg till mig, Anthony Tony Moorgate, som vän på Facebook. Jag kommer att acceptera och samtidigt rekrytera er till vår armé
Hjälp oss att nå de här målen!
[ ] 10 medlemmar
[ ] 25 medlemmar
[ ] 50 medlemmar
[ ] 75 medlemmar
[ ] 100 medlemmar
Och på sikt:
[ ] 200 medlemmar
[ ] 300 medlemmar
[ ] 400 medlemmar
[ ] 500 medlemmar
Det låter som att du tänker starta ett världskrig mot SL

Jag har inte sagt att man inte kan modernisera X1, bara att man inte skall skrota dem. Man kan införa rullande ramper på X1 för handikappade så att man kan rulla sig upp på tåget. Världskrig? Kanske inte, men krig, var så säker. Ång tåg? Hmph, det hade varit något att skratta åt, så slöa som de är

Jag kan säga såhär för att inte rikta alltför mycket negativ kritik mot mig själv och som du borde veta: Jag tycker inte illa om någon av de gamla vagnarna, och självklart bör en del exemplar behållas, men de bör konkurreras ut ur nätet av nyare tåg som kommer att fungera ännu bättre än de äldre (enligt min åsikt).
En modernisering av X1 kommer ju nu inte ske, men även om förslaget tillkommit så hade det nog inte varit aktuellt ändå.
Ett par Cx-vagnar kan vara kvar dock och fungera som insatståg emellanåt, men trots allt SL ska ju betala för en massa service av dessa äldre vagnar, vilket kanske inte är så populärt när de väl skaffar C30-vagnarna. Men men vi fårla se vad som händer.
Krig förresten, hade du tänkt släppa en plutoniumbomb på huvudkontoret i Stadshagen?
sirmoorgate1994 skrev:Eleganten skrev:Men herregud vilken tråd, arméer och soldater

Visst kan man väl tycka om både det ena och det andra. Men här verkar det ha spårat ur riktigt ordentligt. SL:s uppgift är att ge invånarna i Stockholms län en väl fungerande kollektivtrafik. Är det någon som vill bevara pendeltåg och enskilda tunnelbanevagnar, så gå med i någon förening och kämpa för saken den vägen. Eller sätt er tillrätta i soffan och koppla av med en film istället. En som passar bra är kanske den med titeln, "Se upp för dårarna". Men risken är väl att man skymtar C20 i den filmen

Det är just det vi gör, skapar en förening för att kämpa för saken. Och det är känt att det är SLs ansvar att ge folket en bra kollektivtrafik.
Problemet är att det gör de inte.. På vilket sätt är Cx sämre än C20? Långsammare? Tror inte det, de har samma topp hastighet.
Håller helt med dig Eleganten!
Har inte Cx-vagnarna segare acceleration än C20 förresten? Rätta mig om jag har fel...
hgsldf skrev:cx-galning skrev:Anknöwn skrev:Det finns dessutom regler inom EU på att alla ska kunna resa kollektivt, vilket SL självklart måste följa.
men cx det är inga sånna problem i cx tågen

Tycker visserligen att den här tråden har doldakameran-varning, men tar risken ändå. Om EU säger att alla skall kunna åka kollektivt, måste väl det även gälla hjärt-lungsjuka personer, jag har än så länge inga större problem av det slaget själv men väljer ändå aktivt bort många kollektivtrafikresor varma sommardagar. För 25 eller eller 100 år sedan var det här ett problem man kunde leva med, det gick att öppna vädringsfönster och vi hade ingen SL-direktör som hävdade att det alltid (nästan) är vinter i Stockholm.
/Göran
Självklart gäller det alla, men tycker du inte AC:n funkar tillräckligt? Jag tycker själv att det är svalt inne i X60 och C20 tågen..
Anledningen till att man inte kan öppna fönstren på de nya tågen är för att man pajar AC:n ifall det strömmar in en massa luft utifrån.
cx-galning skrev:Anknöwn skrev:Det finns dessutom regler inom EU på att alla ska kunna resa kollektivt, vilket SL självklart måste följa.
men cx det är inga sånna problem i cx tågen

Nej, jag glömde nämna det, men som sagt de kan användas som insatståg då och då.