Sida 2 av 2

Re: SL använder projektnamnen i trafiken.

Postat: måndag 18 juli 2011 23:05
av Verspieder
Jämförelsevis har jag aldrig någonsin hört någon säga nåt i stil med att de ska "ta nästa Roslagsbana" till Kårsta, då de "missat den förra Roslagsbanan". :lol:

Re: SL använder projektnamnen i trafiken.

Postat: måndag 18 juli 2011 23:07
av daniel_s
Verspieder skrev:Jämförelsevis har jag aldrig någonsin hört någon säga nåt i stil med att de ska "ta nästa Roslagsbana" till Kårsta, då de "missat den förra Roslagsbanan". :lol:
Men "sista roslagsbanan" har i alla fall jag hört ett gäng gånger...

Re: SL använder projektnamnen i trafiken.

Postat: måndag 18 juli 2011 23:09
av Verspieder
daniel_s skrev:
Verspieder skrev:Jämförelsevis har jag aldrig någonsin hört någon säga nåt i stil med att de ska "ta nästa Roslagsbana" till Kårsta, då de "missat den förra Roslagsbanan". :lol:
Men "sista roslagsbanan" har i alla fall jag hört ett gäng gånger...
Det är okej... om det var sista avgången från Rimbo 1981 som åsyftades. :wink:

Re: SL använder projektnamnen i trafiken.

Postat: tisdag 19 juli 2011 8:44
av 2763
daniel_s skrev:Det där är ju lite självmotsägande, jag förstår inte riktigt varför spårvagnens linjenummer skulle redovisas i tunnelbanans utrop medan tunnelbanelinjen skulle annonseras med sitt namn i spårvagnens utrop.

Jag brukar tänka så här: I information som byts ut ofta (t ex tidtabeller) är det viktigt med detaljrikedomen, där bör linjenumren användas. Men i information som skall vara likadan under en lång tid, till exempel målade skyltar och inspelade utrop, kan det vara bättre att generalisera informationen så att den inte behöver ändras i första taget. När Tvärbanan förlängs kommer den sannolikt att trafikeras av flera olika linjer, och har man då målat och spelat in "linje 22" på en massa olika ställen så blir det en massa att ändra. Då passar det bättre med "Tvärbanan".
Om informationssystemet är så komplext att det inte med enkelhet kan uppdateras vid tidtabellsskiften med den information som kommer från hastus eller liknande program är det antingen från tiden kring 1991 eller felkonstruerat. Däremot kan skulle jag kunna tänka mig att man sade

"Nästa Alvik, byte till lokalbana mot Sundbyberg, Solna, Nockeby, Liljeholmen, Sickla" på tunnelbanetågen och
"Nästa Alvik, byte till tunnelbana mot Vällingby Strand och T-Centralen samt till lokalbana mot Sundbyberg, Solna, Liljeholmen, Sickla ändstation för samtliga resenärer" på Nockebyvagnarnas utrop.

Lokalbana kan givetvis bytas ut mot det som passar SL informationsavdelning bäst vid tillfället, men det är väl det begrepp som gäller just nu.

//T

Re: SL använder projektnamnen i trafiken.

Postat: torsdag 21 juli 2011 22:23
av twr
Så här ser det väl ut? Komplicerat är bara förnamnet:

SL:s beteckning på kartor med mera - trafikslag/bana - fordon - juridisk status - linjenummer

J - Trafikverkets järnvägar - pendeltåg - järnväg - 35. 36, 37
T - Tunnelbanan - tunnelbanetåg - tunnelbana (specialfall av spårväg) - 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19
L - Roslagsbanan - tåg - järnväg - 27, 28, 29
L - Saltsjöbanan - tåg - järnväg - 25, 26
L - Lidingöbanan - spårvagn - spårväg (järnväg till och med 28 februari 2009) - 21
L - Tvärbanan - spårvagn - spårväg - 22
L - Nockebybanan - spårvagn - spårväg - 12
S - Spårväg City - spårvagn - spårväg - 7

Edit: Endast spårvagnar på Lidingöbanan.

Re: SL använder projektnamnen i trafiken.

Postat: fredag 22 juli 2011 10:56
av 2763
twr skrev:Så här ser det väl ut? Komplicerat är bara förnamnet:

SL:s beteckning på kartor med mera - trafikslag/bana - fordon - juridisk status - linjenummer

J - Trafikverkets järnvägar - pendeltåg - järnväg - 35. 36, 37
T - Tunnelbanan - tunnelbanetåg - tunnelbana (specialfall av spårväg) - 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19
L - Roslagsbanan - tåg - järnväg - 27, 28, 29
L - Saltsjöbanan - tåg - järnväg - 25, 26
L - Lidingöbanan - spårvagn/tåg - spårväg (järnväg till och med 28 februari 2009) - 21
L - Tvärbanan - spårvagn - spårväg - 22
L - Nockebybanan - spårvagn - spårväg - 12
S - Spårväg City - spårvagn - spårväg - 7
Med undantag för att L Lidingöbanan trafikeras uteslutande med spårvagnar och är spårväg så ser jag inga fel i ovanstående. Att skriva spårvagn/Tåg gör dock det hela mer komplicerat än det är och i ärlighetens namn så borde du i så fall skriva likadant på Tvärbanan med tanke på godsförbindelserna ner till Liljeholmen

Så här skulle man då dock kunna låta det se ut:

J - Järnväg
Trafikverkets järnvägar, Pendeltåg, 35-37
Roslagsbanan 27, 28, 29
Saltsjöbanan 25

T - Tunnelbanan 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19

S - Spårväg
Spårväg city, 7
Nockebybanan, 12
Lidingöbanan, 21
Tvärbanan, 22

Lokalbane-L:et är helt onödigt.

/T

Re: SL använder projektnamnen i trafiken.

Postat: fredag 22 juli 2011 18:39
av Verspieder
Lokalbane-L:et är ju viktigt. Hur ska SL annars kunna dölja det faktum att fordonen på Tvär- och Nockebybanan är spårvagnar? :wink:

Re: SL använder projektnamnen i trafiken.

Postat: fredag 22 juli 2011 19:20
av bruse
Verspieder skrev:Lokalbane-L:et är ju viktigt. Hur ska SL annars kunna dölja det faktum att fordonen på Tvär- och Nockebybanan är spårvagnar? :wink:
:D

Re: SL använder projektnamnen i trafiken.

Postat: måndag 25 juli 2011 8:20
av B Thomas
Verspieder skrev:Lokalbane-L:et är ju viktigt. Hur ska SL annars kunna dölja det faktum att fordonen på Tvär- och Nockebybanan är spårvagnar? :wink:
Dessutom, lokalbane-L:et är ju viktigt. Hur ska SL annars kunna dölja det faktum att Roslagsbanan och Saltsjöbanan är järnvägar. Inte kan väl dessa kvarlevor av närmast arkeologisk natur få lov att ha samma beteckning som pendeltågen! :mrgreen:

Re: SL använder projektnamnen i trafiken.

Postat: måndag 25 juli 2011 12:35
av LÅ1
Angående bokstavsbeteckningarna J, T, L och S:

Finns det inte H för hissbana också, eller är det ersatt något annat?
På eller runt Roslagsbanan har det väl varit lite blandat L och J, men det kanske har ensats numera?

Sen finns ju B i vissa sammanhang för bussar. Men något F för (Djurgårds-)färja har nog aldrig förekommit. Tror jag.

Men om man börjar använda B för buss lite mer frekvent så får man ju problem att skilja på bussar och blåbussar. :?


Egentligen tycker jag att man gott kunde börja använda bokstav kombinerat med linjenummer för all spårbunden trafik. I alla sammanhang. Då kunde man på sikt kunna ha samma nummer på olika linjer som är av olika slag. T.ex. bussar och spårvägslinjer i 30-serien.

Re: SL använder projektnamnen i trafiken.

Postat: måndag 25 juli 2011 12:46
av daniel_s
2763 skrev:Med undantag för att L Lidingöbanan trafikeras uteslutande med spårvagnar och är spårväg så ser jag inga fel i ovanstående. Att skriva spårvagn/Tåg gör dock det hela mer komplicerat än det är och i ärlighetens namn så borde du i så fall skriva likadant på Tvärbanan med tanke på godsförbindelserna ner till Liljeholmen
Nja, de senare är ju växling :P

Re: SL använder projektnamnen i trafiken.

Postat: måndag 25 juli 2011 16:36
av B Thomas
daniel_s skrev:
2763 skrev:Med undantag för att L Lidingöbanan trafikeras uteslutande med spårvagnar och är spårväg så ser jag inga fel i ovanstående. Att skriva spårvagn/Tåg gör dock det hela mer komplicerat än det är och i ärlighetens namn så borde du i så fall skriva likadant på Tvärbanan med tanke på godsförbindelserna ner till Liljeholmen
Nja, de senare är ju växling :P
Nääää, för ordet tåg står ihop med spårvagn, alltså måste det avse fordon, alltså tåg = tågsätt. Och då ska det korrigeras till växlingssätt. Växling och tågfärd är olika typer av färder, men ordet tåg i denna kontext (spårvagn/Tåg) kan knappast syfta på tågfärd. :cheesygrin: :cheesygrin:

Re: SL använder projektnamnen i trafiken.

Postat: tisdag 26 juli 2011 13:23
av twr
LÅ1 skrev:Angående bokstavsbeteckningarna J, T, L och S:

Finns det inte H för hissbana också, eller är det ersatt något annat?
På eller runt Roslagsbanan har det väl varit lite blandat L och J, men det kanske har ensats numera?

Sen finns ju B i vissa sammanhang för bussar. Men något F för (Djurgårds-)färja har nog aldrig förekommit. Tror jag.
Färjorna körs ju inte av SL. Men jag förstår vad du menar.

Re: SL använder projektnamnen i trafiken.

Postat: tisdag 02 augusti 2011 19:23
av Verspieder
daniel_s skrev:Men "sista roslagsbanan" har i alla fall jag hört ett gäng gånger...
Bild

Re: SL använder projektnamnen i trafiken.

Postat: tisdag 02 augusti 2011 20:20
av C12C3C3C12
Till och med jag använder utrycket "Nu kommer tunnelbanan" eller "Nu kommer pendeltåget" när man står och väntar på densamma. Däremot får jag nog betydligt svårare att säga "Nu kommer Cityspårvägen", där sitter ett "Nu kommer spårvagnen" bättre.

Satt och väntade på spårvagnen i Brandenburg när en liten flicka frågade mig "Wenn kommt die Tweede?" Jag gav henne svaret.

Re: SL använder projektnamnen i trafiken.

Postat: tisdag 02 augusti 2011 23:31
av bruse
twr skrev:
LÅ1 skrev:Angående bokstavsbeteckningarna J, T, L och S:

Finns det inte H för hissbana också, eller är det ersatt något annat?
På eller runt Roslagsbanan har det väl varit lite blandat L och J, men det kanske har ensats numera?

Sen finns ju B i vissa sammanhang för bussar. Men något F för (Djurgårds-)färja har nog aldrig förekommit. Tror jag.
Färjorna körs ju inte av SL. Men jag förstår vad du menar.
Det är samma ägare till SL som till Waxholmsbolaget: Landstinget.

Re: SL använder projektnamnen i trafiken.

Postat: onsdag 03 augusti 2011 22:53
av 2763
bruse skrev: Det är samma ägare till SL som till Waxholmsbolaget: Landstinget.
Men Waxholmsbolaget och SL har olika organisationsnummer. Ägarskapet är föränderligt och spelar egentligen ingen roll.

/T

SL använder projektnamnen i trafiken.

Postat: torsdag 04 augusti 2011 6:24
av bruse
Jo, för om ägaren vill, kan de införa gemensamt biljettsystem, till gagn för alla kunder som reser med båda bolagen.

Re: SL använder projektnamnen i trafiken.

Postat: torsdag 04 augusti 2011 11:13
av CS
2763 skrev:
bruse skrev: Det är samma ägare till SL som till Waxholmsbolaget: Landstinget.
Men Waxholmsbolaget och SL har olika organisationsnummer. Ägarskapet är föränderligt och spelar egentligen ingen roll.

/T
ehuru genom personalunion förenade

Madeleine Raukkas är väl även VD i WÅAB.

Dessutom är det väl på väg att
1)handlas upp en "...entreprenör med helhetsansvar för skärgårdstrafiken"
2)taxeharmonisering enligt vad bruse talade om

Om man skulle hänge sig åt att spekulera finns det en viss sannolikhet att WÅAB:s verksamhet kommer att övergå till SL och "...en entreprenör med helhetsansvar för skärgårdstrafiken"

Men man vet ju aldrig vad partistrategerna i det statsbärande partiet bestämmer sig för :wink: och hur verkligheten reagerar.

Re: SL använder projektnamnen i trafiken.

Postat: fredag 12 augusti 2011 23:53
av M_M
LÅ1 skrev:Men om man börjar använda B för buss lite mer frekvent så får man ju problem att skilja på bussar och blåbussar. :?
S för stombuss, så har namngivningssystemet en gång för alla saboterat för tanken att S=Spårvagn :wink: :twisted: :shock: :o
LÅ1 skrev:Egentligen tycker jag att man gott kunde börja använda bokstav kombinerat med linjenummer för all spårbunden trafik. I alla sammanhang. Då kunde man på sikt kunna ha samma nummer på olika linjer som är av olika slag. T.ex. bussar och spårvägslinjer i 30-serien.
En annan variant är att ha bokstav+siffra för tunnelbana och ev pendeltåg, Saltsjöbanan och Roslagsbanan, och i övrigt bara ha siffror.

Jämför t.ex. Budapest som har M1-M3 för sina tre tunnelbanelinjer (utan grenar) men vanliga siffror utan bokstav för spårvagnar och bussar (dessutom blandad nummerserie, 2, 4,6,19, 47 o.s.v. är spårvagnar medan t.ex. 8 är en busslinje), och dessutom skylar man bara HÉV på sina förortsbanor, utan att skilja på vad som motsvarar deras "Saltsjöbana" och "Roslagsbana" o.s.v.... (Man kan väl för övrigt säga att deras förortsbanor är "Saltsjöbanor" eftersom det är järnvägsmässiga banor men med rätt låg likspänning i kontaktledningen, tror det är 1500V DC eller nåt liknande).