twr skrev:Exakt vad betyder det "att möta Lassie" i detta sammanhang...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jag_m%C3%B ... _Lassie.22
spårsnoken skrev:Men frågan är mycket mer kontroversiell i Europa än här i Sverige där den överhuvudtaget inte diskuteras.
Jag erkänner att jag är inte helt påläst vilka eventuella tavlor som miljörörelsen råkat göra i resten av Europa, men är rätt övertygad om att efter Miljöpartiets förslag att byta ut spårvagnarna mot "Miljöbussar" i Norrköping så har man nog lärt sig att läsa på ordentligt om allt och lite till.
spårsnoken skrev:Varför finns etanolbränsle i stort sett bara i Sverige tror Du? Jo, bl.a. därför att det är starkt ifrågasatt i de flesta andra europeiska länder pga. kopplingen svält - biobränslen.
Det kan också bero på att vi formellt inte är med i nån militär allians och därför också bör kunna stå på egna ben vid en större kris. Vi kan odla etanol själva men har inga oljekällor.
spårsnoken skrev:SL kommer inte att klara en svältdebatt om bussbränslet rapsolja/RME.
Men vad SL klarar att hantera i en debatt har väl inte jättemycket att göra med hur det faktiskt är på riktigt?
spårsnoken skrev:Det är alldeles för uppenbart att det är oetiskt att vi i Sverige eldar upp rapsolja i våra bilar och bussar samtidigt som alltfler svältande i tredje världen inte har råd att köpa matolja
Nog utgör väl matoljan ändå en rätt liten del av totalpriset på mat?
För övrigt så kan man konstatera att etanol troligtvis har en allt annat än försumbar inblandning i att Braziliens ekonomi stabiliserade sig och att det går rätt bra för det landet numera. De är inte beroende av att importera olja för att landets ekonomi ska snurra runt. (Ja, jag vet att valutabytet och det fantastiska sätt det gick till på också har mycket med saken att göra).
spårsnoken skrev:och FN:s anslag räcker till mat åt allt färre av de svältande.
Men FN får väl helt enkelt se till att driva egna jordbruk på mark som man köper upp i tredje världen, och skeppa dit effektiva maskinerier o.s.v. för att odla maten på vettigt sätt.
Detta skulle dessutom göra det tämligen "planekonomiskt" även i praktiken. Om FN äger en viss mängd odlingsbar jord och tillhörande resurser så säkerställer man en viss mängd matproduktion.
spårsnoken skrev:McDonalds klarar debatten genom att visa att man enbart använder återvunnen frityrolja, men SL använder rapsolja som är fullduglig som livsmedel.
Frityrolja håller inte heller i en debatt när det gäller linjetrafik med hygglig turtäthet. Att köra bussar på "bra" bränslen (ur något perspektiv, CO2, etiskt o.s.v.) innebär att man tränger bort mindre ruttstyrda godstransporter från att använda den begränsade mängd av "bra" bränsle. Varuleveranser kan knappast köras som t.ex. trådlastbilar, däremot kan man köra trådbussar och spårvagnar...
spårsnoken skrev:Det har visat sig av historien att sådant som inte är livsmedel - t.ex. granvirke, jatropha eller något annat - ges en acceptans men inte sådant som kan användas som livsmedel - t.ex. majs, raps etc. I och med att världssvälten ökar såpass snabbt kommer man att ifrågasätta biobränslen baserade på livsmedel. De kan ju teoretiskt användas för att lindra svälten i stället, vilket inte granvirke eller jatropha kan.
Så du är med på att det egentligen bara rör sig om hur debatten kan komma se ut, och inte hur det verkligen ligger till?
Elda med ved har människan "alltid" gjort, och det är fortfarande ett rätt bra sätt att ordna värme. Visst, i tätbebyggda områden så har kväveoxidutsläppen inverkan på lokalmiljön, men i glesbygd så utgör det ett rätt litet problem jämfört med andra utsläpp. Dessutom är det mycket korta transportkedjor, skogen odlas ofta bara som längst enstaka mil från platsen där förbränningen sker.