Nya vagnar till Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Tgoj gubben
Inlägg: 108
Blev medlem: fredag 30 april 2010 22:27
Ort: Eskilstuna

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av Tgoj gubben »

Tror att M67k skulle kunna gå som förstärkningsvagnar fram till 2020. Angående att bevara M67k så skulle jag tro att det finns intresse i Norrköping, själv skulle jag föreslå två st i Norrköping och 1 i Malmköping. Sedan är det kul om flera än 3 vagnar bevaras!
Mvh TGOJ gubben!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4654
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av leifd »

Tgoj gubben skrev:Tror att M67k skulle kunna gå som förstärkningsvagnar fram till 2020. Angående att bevara M67k så skulle jag tro att det finns intresse i Norrköping, själv skulle jag föreslå två st i Norrköping och 1 i Malmköping. Sedan är det kul om flera än 3 vagnar bevaras!
Trevligt ! Då kan vi förvänta oss aktiv hjälp från dej med bevarandet också då hoppas jag ??
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av M_M »

Jag antar att det är riktigt svårt att få personer engagerade i renovering och underhåll, men på något sätt så vore det skoj att ha en M67 i Göteborg för att kunna "känna på" släktskapet med främst M28.

(ja, jag inser det orealistiska...) :wink:
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av Sven Blomberg »

Har någon av de nya M06 kommit i trafik?
Medlem nr 266
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4654
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av leifd »

Sven Blomberg skrev:Har någon av de nya M06 kommit i trafik?
Nej, semesterperiod just nu, dessutom är de en liten verkstad, med få anställda.
Willy Forsström har kört drifttagninsprov med 36 och 37 denna veckan och 38 kom till stan idag.
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av Sven Blomberg »

En ny fråga av den nyfikna sorten: Kommer Stockholms vagnar att "mellanlanda" i Norrköping och klargöras där? Alkärrshallen har ju inte särskilt stor, och all plats behövs väl för trafikvagnar.
Medlem nr 266
haddock11
Inlägg: 115
Blev medlem: söndag 05 september 2010 11:00

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av haddock11 »

Ja just det, det var en intressant fråga, om mellanlandning i Norrköping. Var sker anpassning inkl. foliering för Stockholmsvagnarna. I och för sig, efter huvudsäsongen kanske några av museivagnarna kan plockas därifrån så att man i alla fall rymmer 1-2 extra vagnar under utbytesperioderna?
Eller kanske det blir att leverera en vagn på spåret och ta med sig en ner direkt..?
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av Thomas Lange »

haddock11 skrev:Ja just det, det var en intressant fråga, om mellanlandning i Norrköping. Var sker anpassning inkl. foliering för Stockholmsvagnarna. I och för sig, efter huvudsäsongen kanske några av museivagnarna kan plockas därifrån så att man i alla fall rymmer 1-2 extra vagnar under utbytesperioderna?
Eller kanske det blir att leverera en vagn på spåret och ta med sig en ner direkt..?
Det sista är ett bra antagande. Först ska Frankfurt-vagnarna bytas ut, därefter Norrköpingsvagnarna. Det går till så att en vagn i taget tas ur trafik och ställs av för att avfolieras och plockas rena från Stockholmsutrustning (Buss-PC- växelomläggningsfunktionen, interna dekaler etc). Så kommer transporten av den nya vagnen som levereras till Stockholm. Transportören tar med sig den gamla vagnen. Därefter sker foliering och Stockholmsanpassning av den nya vagnen på den plats i hallen som blev ledig. Räkna med en arbetsvecka för respektive avrustning och rustning, således två veckors vagnbrist för driften per enhet som ska bytas ut eller sammantaget tre månaders vagnbrist för operatören under perioden november-januari.
Ju förr dess bättre.
C12C3C3C12
Inlägg: 2131
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hmmm låter nästan som ett A24-B24-A24 set får rycka in på 7:an. :)
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av Sven Blomberg »

Varför inte ta upp 302+604 från Malmköping, de används väl ändå inte i november-januari där nere? Men nu har vi "halkat" in på Stockholmangelägenheter i en Norrköpingstråd, sorry. Byter tråd.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Willy Forsström
Inlägg: 83
Blev medlem: söndag 17 november 2002 17:47
Ort: Norrköping

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av Willy Forsström »

Angående nya vagnar till Norrköping
Vagn 36 var i trafik första gången den 29 juli. Vagn 37 skall trafikbesiktigas av Östgötatrafiken och Veolia den 25 augusti. Vagn 38 är levererad och håller på att kompletteras med diverse utrustning (biljettmaskiner, odugligt skyltsystem, radio mm mm). Den ska vara trafikklar i mitten av september.
Vagnarna 83, 84 och 88 ska om möjligt inte användas mera i trafiken. Vagnarna 89-87 och 90-82 är kopplade i multippel och ska gå i vinter.
Vagn 39 är planerad att levereras under senare delen av december och sedan kommer övriga sex vagnar under vintern. Tatrorna kommer att bli kvar i trafik tills alla nya vagnar är levererade. Sedan får vi se. Det kommer att finnas 15 M06-or, tre M98-or (med uppgraderad elutrustning och nya dörrar) samt 10 M97-or av vilka några ska uppgraderas som vagn 61. Ännu inte helt bestämt vilka det blir men troligen 62,67,68 och 70.
Det största hindret att spara M67K, Tatror och överblivna M97-or är att vagnhallen inte rymmer hur många vagnar som helst. Vi siktar på att spara vagn 90 som museivagn, övriga skrotas troligen under nästa vår. Idag är 85 och 86 avskrivna och ska skrotas. Vi har ju också vagn 94 typ M67B stående och den har inte varit i drift sedan 2003. Intressenter???
haddock11
Inlägg: 115
Blev medlem: söndag 05 september 2010 11:00

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av haddock11 »

Willy Forsström skrev:Angående nya vagnar till Norrköping
Vagn 36 var i trafik första gången den 29 juli. Vagn 37 skall trafikbesiktigas av Östgötatrafiken och Veolia den 25 augusti. Vagn 38 är levererad och håller på att kompletteras med diverse utrustning (biljettmaskiner, odugligt skyltsystem, radio mm mm). Den ska vara trafikklar i mitten av september.
Vagnarna 83, 84 och 88 ska om möjligt inte användas mera i trafiken. Vagnarna 89-87 och 90-82 är kopplade i multippel och ska gå i vinter.
Vagn 39 är planerad att levereras under senare delen av december och sedan kommer övriga sex vagnar under vintern. Tatrorna kommer att bli kvar i trafik tills alla nya vagnar är levererade. Sedan får vi se. Det kommer att finnas 15 M06-or, tre M98-or (med uppgraderad elutrustning och nya dörrar) samt 10 M97-or av vilka några ska uppgraderas som vagn 61. Ännu inte helt bestämt vilka det blir men troligen 62,67,68 och 70.
Det största hindret att spara M67K, Tatror och överblivna M97-or är att vagnhallen inte rymmer hur många vagnar som helst. Vi siktar på att spara vagn 90 som museivagn, övriga skrotas troligen under nästa vår. Idag är 85 och 86 avskrivna och ska skrotas. Vi har ju också vagn 94 typ M67B stående och den har inte varit i drift sedan 2003. Intressenter???
1: Vagn 39 i december. Varför glappet från september? Eller är det helt enkelt produktionslinjen? Eller Stockholmsvagnar?
2: 15 M06-or? Saknas en?
Användarens profilbild
Willy Forsström
Inlägg: 83
Blev medlem: söndag 17 november 2002 17:47
Ort: Norrköping

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av Willy Forsström »

Produktionen av vagnar i Bautzen omfattar inte bara vagnar till Sverige. Berlin och Dortmund väntar på vagnar liksom tunnelbanan i Rotterdam. All produktion ligger ca ett år efter p.g.a översvämningen förra året.
Hur menar du när du skriver att det felar en M06-a??? Norrköping äger sedan tidigare fem vagnar av typen och tio nya är under leverans detta blir 15. De vagnar som levereras till Stockholm ägs inte av Norrköping och kan inte räknas in i Norrköpings vagnpark. Om de någonsin kommer till Norrköping vet idag ingen.

Vagnarna 36 - 38 har fått namn: 36 heter Stockholm, 37 heter Göteborg, 38 ska få namnet Malmö. Linstan kommer att fyllas på efter hand.
haddock11
Inlägg: 115
Blev medlem: söndag 05 september 2010 11:00

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av haddock11 »

Willy Forsström skrev:Produktionen av vagnar i Bautzen omfattar inte bara vagnar till Sverige. Berlin och Dortmund väntar på vagnar liksom tunnelbanan i Rotterdam. All produktion ligger ca ett år efter p.g.a översvämningen förra året.
Hur menar du när du skriver att det felar en M06-a??? Norrköping äger sedan tidigare fem vagnar av typen och tio nya är under leverans detta blir 15. De vagnar som levereras till Stockholm ägs inte av Norrköping och kan inte räknas in i Norrköpings vagnpark. Om de någonsin kommer till Norrköping vet idag ingen.

Vagnarna 36 - 38 har fått namn: 36 heter Stockholm, 37 heter Göteborg, 38 ska få namnet Malmö. Linstan kommer att fyllas på efter hand.
:oops: Ah... sorry - ja, jovisst, jag vet ju att det är fem vagnar M06, 31-35 i Norrköping; det är siffan sex som nitat sig fast i huvudet bara - :D
Helt rätt ju!:)

Trevligt att de får lite svenska stadsnamn tycker jag!:) (som alla har någon typ av spårväg och/eller under utveckling) (själv uppvuxen alt. bott i alla de tre stora plus jobbar i Norrköping):)

Tack o ha en bra dag! :9
Användarens profilbild
Olle L
Inlägg: 126
Blev medlem: söndag 08 december 2002 19:49
Ort: Norrköping och Storå

Namnsättning på Norrköpingsvagnar

Inlägg av Olle L »

Willy Forsström skrev: Vagnarna 36 - 38 har fått namn: 36 heter Stockholm, 37 heter Göteborg, 38 ska få namnet Malmö. Linstan kommer att fyllas på efter hand.
Finns det dubbla namnsättningssystem i Norrköping?
Den första vagnen med personnamn var väl "Anita Plambeck" som döptes i samband med invigningen till Hageby.
Jag har sett vagnar som har både "stadsnamn" och "personnamn".
T ex heter vagn 61 både "Duisburg" och "Ester Lindin".

Är personnamn tänkt att ersätta stadsnamnen eller är det som med hållplatserna i Ljura och Hageby att olika intressenter har olika namn på samma sak??
Lagt spår ligger!
Användarens profilbild
Willy Forsström
Inlägg: 83
Blev medlem: söndag 17 november 2002 17:47
Ort: Norrköping

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av Willy Forsström »

Något i den stilen ja. Detsamma gäller stadsvapnet eller N-en som politikerna tycker säger mycket mer än "Gull-Olle" som är stadens vapen. Personnamn var man tvungen att ha för det hade ju Linköping på sina bussar. Sådan fantasi har politikerna i Norrköping! Eftersom flera av de M97-or som inte ska vara kvar har fått namn liksom vagn 21 som skickats till Bremen så kommer nog inte namnen att räcka. Den som lever får se.
Användarens profilbild
Olle L
Inlägg: 126
Blev medlem: söndag 08 december 2002 19:49
Ort: Norrköping och Storå

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av Olle L »

Willy Forsström skrev:Något i den stilen ja. Detsamma gäller stadsvapnet eller N-en som politikerna tycker säger mycket mer än "Gull-Olle" som är stadens vapen. Personnamn var man tvungen att ha för det hade ju Linköping på sina bussar. Sådan fantasi har politikerna i Norrköping! Eftersom flera av de M97-or som inte ska vara kvar har fått namn liksom vagn 21 som skickats till Bremen så kommer nog inte namnen att räcka. Den som lever får se.
Politikerna = Norrköpings kommun sätter alltså personnamnen.
Vem är det då som sätter stadsnamnen?

Personnamnen verkar inte sådär jättekända.
De tre personnamn jag sett (bor inte i Norrköping) är följande:
Anita Plambeck - Norsholms Ungdomscirkus
Ester Lindin - Författare enligt Wikipedia
Majken Åberg - En person som jag träffat! Tjejerna i min klass hade henne som gymnstiklärare. Hon var aktiv friidrottare innan.
Finns det fler?

När får vi se t ex:
Moa Martinsson
Sven Wernström
???
Lagt spår ligger!
Användarens profilbild
alex87
Inlägg: 1208
Blev medlem: fredag 14 november 2008 11:25
Ort: Göteborg

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av alex87 »

Borde inte GS vara intresserade av M67 om de nu är liknande teknik som i M28/29?
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Eleganten
Inlägg: 162
Blev medlem: fredag 19 november 2010 10:17
Ort: Där 2:an och 3:an mötas och skiljas

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av Eleganten »

Olle L skrev:
Willy Forsström skrev:Något i den stilen ja. Detsamma gäller stadsvapnet eller N-en som politikerna tycker säger mycket mer än "Gull-Olle" som är stadens vapen. Personnamn var man tvungen att ha för det hade ju Linköping på sina bussar. Sådan fantasi har politikerna i Norrköping! Eftersom flera av de M97-or som inte ska vara kvar har fått namn liksom vagn 21 som skickats till Bremen så kommer nog inte namnen att räcka. Den som lever får se.
Politikerna = Norrköpings kommun sätter alltså personnamnen.
Vem är det då som sätter stadsnamnen?

Personnamnen verkar inte sådär jättekända.
De tre personnamn jag sett (bor inte i Norrköping) är följande:
Anita Plambeck - Norsholms Ungdomscirkus
Ester Lindin - Författare enligt Wikipedia
Majken Åberg - En person som jag träffat! Tjejerna i min klass hade henne som gymnstiklärare. Hon var aktiv friidrottare innan.
Finns det fler?

När får vi se t ex:
Moa Martinsson
Sven Wernström
???
Anita Plambeck är avliden sedan en tid tillbaka. Har haft henne någon enstaka gång i gymnastik under skolåren. Men i regel är det nog okända namn för de flesta. Så här på rak arm kommer jag inte på så många kända personer från Norrköping. Tjadden är väl ett alternativ. Men sen...??? Finns nog lokala kändisar även om jag inte kommer på någon speciell just nu. Möjligtvis en och annan IFK-spelare då.
Eleganten från vidderna är en finare benämning på bonden från vischan.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Nya vagnar till Norrköping

Inlägg av Ulrik Berggren »

Eleganten skrev:
Olle L skrev:
Willy Forsström skrev:Något i den stilen ja. Detsamma gäller stadsvapnet eller N-en som politikerna tycker säger mycket mer än "Gull-Olle" som är stadens vapen. Personnamn var man tvungen att ha för det hade ju Linköping på sina bussar. Sådan fantasi har politikerna i Norrköping! Eftersom flera av de M97-or som inte ska vara kvar har fått namn liksom vagn 21 som skickats till Bremen så kommer nog inte namnen att räcka. Den som lever får se.
Politikerna = Norrköpings kommun sätter alltså personnamnen.
Vem är det då som sätter stadsnamnen?

Personnamnen verkar inte sådär jättekända.
De tre personnamn jag sett (bor inte i Norrköping) är följande:
Anita Plambeck - Norsholms Ungdomscirkus
Ester Lindin - Författare enligt Wikipedia
Majken Åberg - En person som jag träffat! Tjejerna i min klass hade henne som gymnstiklärare. Hon var aktiv friidrottare innan.
Finns det fler?

När får vi se t ex:
Moa Martinsson
Sven Wernström
???
Anita Plambeck är avliden sedan en tid tillbaka. Har haft henne någon enstaka gång i gymnastik under skolåren. Men i regel är det nog okända namn för de flesta. Så här på rak arm kommer jag inte på så många kända personer från Norrköping. Tjadden är väl ett alternativ. Men sen...??? Finns nog lokala kändisar även om jag inte kommer på någon speciell just nu. Möjligtvis en och annan IFK-spelare då.
Plura och Markus Krunegård borde väl kvala in?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Skriv svar