TKO skrev:Behövs linjen hela vägen på Valhallavägen bort till Hakberget? Är inte trafikunderlaget rätt svagt sista biten?
Jag tror mer på att svänga av mot Värtan - som det planerades i "Stomnätsutredningen".
Om vi räknar med att det byggs spårväg Djurgårdsbron-Värtan-Ropsten så är väl annars Hakberget en perfekt plats för en spårtriangel. Om man tittar på
dagens SL-karta så ser man att busslinje 72 går just från Frihamnen och ungefär "Spårväg City"-vägen till Hakberget och går sedan samma sträcka till strax före ändstationen där den gör en avstickare till Karlbergs station. Karlberg lär vara irrelevant den dagen det faktiskt blir spårväg på fyran, då har Odenplan tagit över för pendeltågen. (Fast vem vet, det kanske blir andra tåg som stannar vid Karlberg i framtiden? Den dagen, den sorgen i så fall). Enligt
tidtabellen för linje 72 har den rätt tät trafik, som tätast var femte minut i rusningen, och detta är innan omdaningen av "ropstenspårvägen-områdena" har tagit nån nämnvärd fart. Men visst, någon annan sträckning kan också vara ett alternativ, fast oavsett hur man drar den så förespråkar jag helt klart anslutning med triangel till Spårväg City.
Appropå denna buss 72 så vore det läge att "inventera" tidtabeller för de linjer som till icke försumbar del kör paralellt med linje 4. När alla linjer körs med buss finns det ju ingen fördel med att leda över resenärer från en till en annan linje (förutom då att ge jämn belastning). Om man däremot inför spårvagnar så är det nog mest ekonomiskt att låta spårvagnarna ta så många resenärer som möjligt - vilket kan vara skäl till omdragningar av busslinjerna.
Appropå busslinjer v.s. spårvägslinjer så vore det kanske bra att bygga större bytesplatser så att man har ö-plattformar där man har spårvagn på ena sidan och buss på andra sidan av ö-plattformen. Man kan bygga på två sätt, spårvagnar i mitten med öar på sidorna av spårvägen och bussar i vänstertrafik på utsidan av öarna. Det andra sättet är att "bryta isär" spårvägsspåren så att två öar samt två busshållplatser får plats mellan spårvägsspåren. Denna modell ger smidigt byte mellan buss/spårvagn i samma riktning, den förstnämnda ger smidigt byte i motsatt riktning.
LÅ1 skrev:- Det är bra att ifrågasätta linjedragning och trafikering. Är dagens ändhållplatser de mest lämpliga? Behöver 4:an gå över till Skanstull? Kanske bättre att gå ner till norra Hamarbyhamnen? Och kanske bättre att dela linjen i två, ungefär som TKO föreslog. Ger fler vagnar över Västerbron (Hornstull - Fridhemsplan) vilket aldrig kan vara fel, tror jag.
Medhåll om att man bör tänka över både linjedragning och trafikering.
Eventuell uppdelning på flera linjer tycker jag bör styras av hur bra/dåligt man klarar att hålla tidtabellen. Om det går utmärkt att hålla tidtabellen så kan linjen i princip vara hur lång som helst.
LÅ1 skrev:- Man bör verkligen tänka till i vilka gator spårvägen skall dras. Är det kanske t.o.m. lämpligt att gå i Karlbergsvägen åt ena hållet och i Odengatan för andra riktningen? Tänker då framför allt på hållplatslägena vid Odenplan.
Medhåll igen!
LÅ1 skrev:- Snabba förslag som staden kan ha som underlag vid ledningsarbeten etc. för att minska risken för att behöva flytta ledningar senare vore bra. Men jag tror inte på det i praktiken. Preliminära beslut kan ändras och då har man i stället gjort allt fel. Har man överhuvud taget tänkt på spårväg när man nu byggt om Hornsgatan och planterat träd?
Träd torde vara ett mindre problem jämfört med ledningar i gatorna.
LÅ1 skrev:- Hållplatslägen vid Fridhemsplan kanske kan vara besvärligt (riktning mot Vasastan). Fridhemsgatan är ett problem för bussarna redan i dag. Här vore det kanske också bra att kunna vända runt kvarteret för extravagnar, trafikstörningar etc.? Och kanske även lämplig plats att ha möjlighet att ställa upp vagnar på, fast var? (Svaret på var kanske skulle vara vänstra sidan av en enkelriktad Fridhemsgata? Och/eller den breda mittrefugen i Drottningholmsvägen?)
Det verkar väl vara tvåriktningsvagnar som gäller i framtiden och då behöver man iofs inte kunna köra varvet runt för att vända.
----
Jag håller med Henrik Schütz, TKO o.s.v. om att man bör bygga för 60 meter långa hållplatser, eller vad som nu är en bra multipel av lämplig vagnlängd. Var det verkligen 30 och inte typ 38-40 meter som den nu från CAF beställda vagntypen är?
twr skrev:Skulle inte en sträckning via Maria bangata vara bättre? Men den kanske är för smal? Vilken kurvradie skulle man få i en sväng från Hornsgatan till Rosenlundgatan? En sträckning via Ringvägen kanske är en nödvändighet?
Jag ställer samma fråga!
Kantorn skrev:Då får man ju dessutom möjlighet att dra en linje på Narvavägen till Djurgårdsbron, bland annat för stora evenemang på Grönan/Skansen/Cirkus eller vad som helst, då kunde det gå extravagnar direkt till Karlaplan och ev Tekniska högskolan/Stadion.
Om spåren dras ända till Hakberget så kan man också köra "evenemangstrafik" (och för den delen ordinarie kvällsturer, eller nåt sånt) Djurgården-Hakberget-"fyran". Hur mycket längre körtid kan det bli? Jag antar att den förlängningen (säkert klart under 5 minuter enkel resa) har låg betydelse för de som besöker Djurgården då och då. Fördelen med Hakberget är att eventuell pendling Frihamnen-"fyran" får något kortare restid. För daglig pendling så finns det däremot poänger att kapa enstaka minuter (tycker jag iaf).
-------------
Vad gäller Gullmarsplan så känns det som att det är en nöt att knäcka som nästan förtjänar en separat tråd, typ "spårvägstrafik vid Gullmarsplan" eller nåt sånt.
-------------
Notera att eniro.se's kartor saknar T-Karlaplans uppgång vid Valhallavägen! Bra att tänka på när man tittar på kartor och tänker på lämplig dragning...
twr skrev:2763 skrev:Precis som för linje 2 så bör man räta ut sträckningen för att kunna få en bättre tidtabellshållning. Att köra hela vägen till Hakberget i Valhallavägen känns ganska naturligt. Där kan man även lägga upp sträckningen så som det var en gång - även om man idag inte kommer att få plats med båda spåren i samma trädrad utan nog får titta på ett annat koncept. Här går det att skilja från övrig trafik och hålla en god hastighet. Då bör man också göra det.
Varför får de inte plats i samma trädrad? För att de är bredare än de gamla vagnarna? Hur kan man då lösa det?
Träden lär väl åxå ha vuxit en del, fast det kanske inte gör jättestor skillnad?
AdrianLangemar skrev:Anders Hanquist skrev:Göteborgare och Malmöbor har redan varit inne på det. Även om de säkert raljerar, så kan det ligga mycket i det. Om man föreslår något i en viss ort (I detta fall Stockholm), så bör det framgå av trådens rubrik vilken ort som avses. "Linje 4" finns det åtskilliga av. Går det att ändra i redan skriven tråd? Annars, tänk på det framöver, så slipper vi lustiga kommentarer om Mölndal och Limhamn.
Me too-inlägg. Hälften av inläggen i denna tråd handlar om precis samma sak, och knappast någon på detta forum har egentligen haft någon som helst tveksamhet om vilken stad som gäller. Det skulle vara bättre om vi kunde diskutera spårväg på linje 4 istället.
Nejdå, 26 inlägg håller sig till Stockholm och endast sex inlägg (inklusive ditt inlägg, men exklusive detta inlägg) är tramsrealterat. Rätt ska vara korrekt (fast jag har säkert räknat fel på antalet inlägg)