Sida 2 av 3

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: tisdag 02 augusti 2011 21:22
av roggek
Verspieder skrev:Är det ingen som tänkt tanken på att höja höjden på plattformarna så marken kommer högre upp? Alternativt i samband med att sänka banvallens höjd på vissa stationer där detta är möjligt. Då slipper man väl även beställa nya speciella lågentrétåg när X10p ska bytas ut?

Tunnelbanan har ju haft lågentré länge nu. Inte pga ombyggda tåg, utan tack vare rättbyggda stationer.
Det är inte plattformarna som är problemet, det är de invändiga trappstegen i X10p.
De är i likhet med X1 och X10, d v s man kan höja eller sänka spåren hur mycket man vill, det är ändå ingen tillgänglighet för de i rullstol.

Det skulle behövas en smalspårsvariant av X60 om det skall fungera... (X60p?)

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: tisdag 02 augusti 2011 22:31
av Ulrik Berggren
roggek skrev:
Verspieder skrev:Är det ingen som tänkt tanken på att höja höjden på plattformarna så marken kommer högre upp? Alternativt i samband med att sänka banvallens höjd på vissa stationer där detta är möjligt. Då slipper man väl även beställa nya speciella lågentrétåg när X10p ska bytas ut?

Tunnelbanan har ju haft lågentré länge nu. Inte pga ombyggda tåg, utan tack vare rättbyggda stationer.
Det är inte plattformarna som är problemet, det är de invändiga trappstegen i X10p.
De är i likhet med X1 och X10, d v s man kan höja eller sänka spåren hur mycket man vill, det är ändå ingen tillgänglighet för de i rullstol.

Det skulle behövas en smalspårsvariant av X60 om det skall fungera... (X60p?)
Det ska väl gå att sätta igen dörrbrunnarna och höja plattformarna till golvnivån...?

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: tisdag 02 augusti 2011 22:47
av Thomas Åkerblad
Ulrik Berggren skrev:
roggek skrev: Det är inte plattformarna som är problemet, det är de invändiga trappstegen i X10p.
De är i likhet med X1 och X10, d v s man kan höja eller sänka spåren hur mycket man vill, det är ändå ingen tillgänglighet för de i rullstol.

Det skulle behövas en smalspårsvariant av X60 om det skall fungera... (X60p?)
Det ska väl gå att sätta igen dörrbrunnarna och höja plattformarna till golvnivån...?
Det är väl en enkel, ekonomisk fråga - vilket är billigast att göra? Förse 37(?) vagnar med låggolvsdel eller förse hela systemet med högplattformar? Förmodligen vagnsombyggnaden. Nästa fordonsgeneration kan ju ändå beställas med låggolv direkt.

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: tisdag 02 augusti 2011 23:33
av nyfiken
Först och främst är det så att de nuvarande vagnarna byggdes för en framtida plattformshöjning. SL styrelse valde dock att istället satsa på en lösning som innebär bättre tillgänglighet men sämre kapacitet. Den beslutade ombyggnaden innebär att 10 sittplatser försvinner. Ett enkelkopplat tågsätt med tre vagnar har 228 sittplatser. Antalet sittplatser kommer mao att minska med 4% och det råder redan idag brist på sittplatser på många avgångar i rusningen. Enligt SL utgör inte ombyggnaden någon försämring för resenärerna då golvytan som frigörs vid ombyggnaden kan användas både för sittande och stående resenärer. Undra om styrelsen är medveten om att de flesta resor som görs är längre än 10 minuter och används av många resenärer för att läsa eller arbeta. Vem kan göra det stående? Dessutom kommer det väl att bli invändiga trappor som gör att komforten försämras ytterligare.

En höjning av plattformarna hade varit mycket bättre investerade pengar!

Dessutom vet vi alla vad som händer på vintern när det kommer snö på spåret. Vad händer med trafiken under vintern med en låggolvsdel som samlar snö???

Den beslutade lösningen betyder 15-20 år med sämre komfort och fler trafikstörningar....

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: onsdag 03 augusti 2011 13:22
av Anknöwn
Var det någon som hade en bild på det nya tåget? :D Eller är dom inte i trafik ännu?

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: fredag 12 augusti 2011 23:38
av M_M
Jag minns att det framförts argument som t.ex. att det skulle vara krångligt under en ombyggnadsperiod, men jag tycker inte riktigt att det håller. Det skulle nog gå rätt bra att börja med att bygga om ena änden av varje vagn, sedan bygga om plattformarna och sist bygga om andra änden av alla vagnar. För att förkorta övergångsperioden skulle man t.ex. kunna bygga om hela Näsby Park-linjen före man tar de två längre grenarna, och då kunna köra med helt ombyggda vagnar på den grenen o.s.v....


Det är synd att man inte beställt en provvagn för att få en känsla av hur goddag-yxskaft-mässigt det kan tänkas bli :?

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: söndag 14 augusti 2011 7:04
av Karsten
M_M skrev:Jag minns att det framförts argument som t.ex. att det skulle vara krångligt under en ombyggnadsperiod, men jag tycker inte riktigt att det håller. Det skulle nog gå rätt bra att börja med att bygga om ena änden av varje vagn, sedan bygga om plattformarna och sist bygga om andra änden av alla vagnar. För att förkorta övergångsperioden skulle man t.ex. kunna bygga om hela Näsby Park-linjen före man tar de två längre grenarna, och då kunna köra med helt ombyggda vagnar på den grenen o.s.v....
Det skulle kräva en minskning av den totala trafiken. Idag åtgår 29 tågsätt för att köra morgonrusningen på RB, och den kräver att vagnarna växlar mellan linjerna för att få ihop på 29 tågsätt. För att bygga om 101 vagnar 2 gånger krävs det en enormt lång tid, framförallt om man samtidigt ska köra med acceptabel standard i trafiken.

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: måndag 15 augusti 2011 1:40
av Verspieder
Thomas Åkerblad skrev:Det är väl en enkel, ekonomisk fråga - vilket är billigast att göra? Förse 37(?) vagnar med låggolvsdel eller förse hela systemet med högplattformar? Förmodligen vagnsombyggnaden. Nästa fordonsgeneration kan ju ändå beställas med låggolv direkt.
Kommer nya låggolvsvagnars golv att nå ända ner till dagens plattsformsnivå? Rent spontant känns det som att plattformarnas höjd ändå måste upp en bit, och då kan man väl lika gärna höja dem rejält, så slipper man bygga om dagens vagnar. Man slipper även beställa obekväma nya låga vagnar med lägre komfort i framtiden!

Jämfört med busstrafiken i Roslagen (som redan nu håller på att klappa ihop pga det hundraprocentiga lågentrékravet ute i skogarna) är det ju vid jämförelse busenkelt att höja plattformarna på RB-stationerna och då slippa en massa framtida bekymmer.

Eller vad är framtiden? En typ av lågbyggd innerstadsspårvagn som sätts ut på RB och kör fast innan Mörby pga snö? Tja, vill SL sabotera RB på samma sätt som de saboterar för Roslagsbussarna kan man ju göra så...

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: måndag 15 augusti 2011 2:29
av M_M
Karsten skrev:
M_M skrev:Jag minns att det framförts argument som t.ex. att det skulle vara krångligt under en ombyggnadsperiod, men jag tycker inte riktigt att det håller. Det skulle nog gå rätt bra att börja med att bygga om ena änden av varje vagn, sedan bygga om plattformarna och sist bygga om andra änden av alla vagnar. För att förkorta övergångsperioden skulle man t.ex. kunna bygga om hela Näsby Park-linjen före man tar de två längre grenarna, och då kunna köra med helt ombyggda vagnar på den grenen o.s.v....
Det skulle kräva en minskning av den totala trafiken. Idag åtgår 29 tågsätt för att köra morgonrusningen på RB, och den kräver att vagnarna växlar mellan linjerna för att få ihop på 29 tågsätt. För att bygga om 101 vagnar 2 gånger krävs det en enormt lång tid, framförallt om man samtidigt ska köra med acceptabel standard i trafiken.
Om man skickar lika många vagnar samtidigt på ombyggnad i taget som med nuvarande plan så behöver man såklart inte minska trafiken. Däremot får man kanske lägga in lite längre stationstid, speciellt vid Stockholm Östra, eftersom man i många fall bara kommer kunna använda ena dörren vid varje station (och dessutom olika dörrar vid ombyggda och icke ombyggda stationer).

Eftersom Östra är en så stor station så kanske man skulle kunna bygga "kamelplattformar", d.v.s. ha två höjder för att passa både en ombyggd och en ej ombyggd dörr samtidigt. (I så fall får man nog bygga om så att mittenvagnarna har spegelvänd ombyggnad mot manövervagn och motorvagn, så att man får två ombyggda dörrar invid varandra, och två ej ombyggda dörrar invid varandra. Lite problem blir det med två multade tågsätt, då måste man stanna väldigt exakt för att en "kamelplattform" ska passa).

Hur lång tid det tar beror förstås på hur lång tid det tar att bygga om vagnarna (i två steg, men å andra sidan lär det kvitta tidsmässigt om ett arbetslag bygger om båda ändarna på en vagn eller ena änden på två vagnar samtidigt, antar jag), vilket såklart hänger ihop med hur många vagnar man kan undvara samtidigt och hur många verkstaden kan bygga om samtidigt.

Sen blir det förstås kortare avstängningar av vissa stationer, jag antar att man inte hinner höja en plattform bokstavligt talat över en natt? Det kanske kan gå så snabbt att man stänger en station för trafik (i en riktning på dubbelspåret), sätter in bussar som pendlar mellan stationen före och efter, och höjer en plattform över kvällen/natten? Det är antagligen stor skillnad mellan olika stationer beroende på hur fräsch nuvarande plattform är, d.v.s. om man bör göra andra markförbättringar först?

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: lördag 29 oktober 2011 19:55
av nyfiken
Beslut om justerad tisplan avseende Roslagsbanan - Trafiknämndens sammanträde 25 oktober

Kod: Markera allt

http://sll.se/Handlingar/Trafiknämnden/2011/okt/Ärende%205%20TN%201110-212%20Beslut%20om%20justerad%20tidplan%20RB.pdf
Leveransplanen är stoppad med anledning av förseningar hos leverantören. Designen
har ännu inte preciserats, konstruktionsarbetet är försenat, försenad dokumentationsframtagning
och utbildningen har senarelagts. Det har även visat sig att det är långa leveranstider för komponenter samt att det planerade vintertestet har flyttats fram i tiden. Nu bedöms förseningen bli ca 1 år och hela leveransen blir därmed klar våren 2016

Leverantören har dessutom aviserat avvikelser från kravspecifikationen som kan ge trafikala effekter. Grad av uppfyllelse ommer att fastställas vid verifiering. Den teoretiska redovisningen visar på följande brister:
Uppfyller ej driftsäkerhetskraven (f n 4 gånger högre än utlovat värde)
Uppfyller ej öppnings- och stängningstider för dörrar och fotsteg
Uppfyller ej temperaturkraven

Ovanstående bedöms inte vara grund för hävning, men kan komma att leda till viten och andra ekonomiska krav.
Leverantören å sin sida har aviserat att de kommer att kräva ekonomisk kompensation från SL för:
 Byte av aluminiumkvaliteten
 PIS (Passagerarinformationssystem) bemanning, byte komponenter,integrationstest
 Mellanvagnen har skeva golv, dåliga svetsar
Dessa krav kommer att bedömas och åtgärdas i enlighet med gällande leveransavtal.

Upprustningen verkar ju bli ett fantastiskt lyft, färre sittplatser, sämre driftsäkerhet och sist men inte minst längre uppehåll!

Står dessutom om X15p och nya depån

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: lördag 29 oktober 2011 21:55
av Nils Carl Aspenberg
I Oslo har vi for tiden mange enkeltspor på trikken. Her klarer man å bygge nye treplattformer i løpet av en natt. Også på Roslagtsbanen må det værre mulig å lage et antall provisoriske treplattformer som kan monteres i løpet av en natt.

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: söndag 30 oktober 2011 10:51
av Kantorn
Nils Carl Aspenberg skrev:I Oslo har vi for tiden mange enkeltspor på trikken. Her klarer man å bygge nye treplattformer i løpet av en natt. Også på Roslagtsbanen må det værre mulig å lage et antall provisoriske treplattformer som kan monteres i løpet av en natt.
Men nu talar vi om Sverige. Det är en alldeles för enkel lösning för att fungera här. Här måste tågtrafiken stängas av i en vecka för att bygga om en plattform. Nattetid kan man ju inte jobba, det är för dyrt. (Jag önskar det vore ironi det jag skrev, men sanningen ligger nog tyvärr för nära för att det ska räknas som ironi)

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: söndag 30 oktober 2011 10:59
av bruse
Kantorn skrev:
Nils Carl Aspenberg skrev:I Oslo har vi for tiden mange enkeltspor på trikken. Her klarer man å bygge nye treplattformer i løpet av en natt. Også på Roslagtsbanen må det værre mulig å lage et antall provisoriske treplattformer som kan monteres i løpet av en natt.
Men nu talar vi om Sverige. Det är en alldeles för enkel lösning för att fungera här. Här måste tågtrafiken stängas av i en vecka för att bygga om en plattform. Nattetid kan man ju inte jobba, det är för dyrt. (Jag önskar det vore ironi det jag skrev, men sanningen ligger nog tyvärr för nära för att det ska räknas som ironi)
En vecka? SL vill stänga av tvärbanan i 6 månader!

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: söndag 30 oktober 2011 14:25
av twr
bruse skrev:
Kantorn skrev:
Nils Carl Aspenberg skrev:I Oslo har vi for tiden mange enkeltspor på trikken. Her klarer man å bygge nye treplattformer i løpet av en natt. Også på Roslagtsbanen må det værre mulig å lage et antall provisoriske treplattformer som kan monteres i løpet av en natt.
Men nu talar vi om Sverige. Det är en alldeles för enkel lösning för att fungera här. Här måste tågtrafiken stängas av i en vecka för att bygga om en plattform. Nattetid kan man ju inte jobba, det är för dyrt. (Jag önskar det vore ironi det jag skrev, men sanningen ligger nog tyvärr för nära för att det ska räknas som ironi)
En vecka? SL vill stänga av tvärbanan i 6 månader!
Tvärbanan ska stängas av 3 september till 13 december 2012. Tre och en halv månad. Vilket i och för sig kanske är illa nog.

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: söndag 30 oktober 2011 15:15
av M_M
Jag har full förståelse för att man inte är sugen på att köra i full sula över motväxlar som leder till mötande spår utan något signalsystem alls, men nog borde man kunna köra med sikthastighet på banan i allmänhet och krypfart vid varje växel som vid oönskad omläggning / oönskat läge kan leda till krock eller liknande?

Jag förstår att man antagligen behöver rätt god tid på sig att byta ett helt system, men säcka signalerna häng på en tillfällig lokal styrpanel vid varje växel(grupp) medan merparten av arbetet pågår...

(Ursäkta att jag följer den oönskade trenden att haka på en urspårning).

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: onsdag 09 november 2011 15:15
av twr
Vad är det senaste budet om tidsplan, dels för ombyggnad av de befintliga vagnarna, dels för leveranser av de nya vagnarna?

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: onsdag 09 november 2011 16:03
av Traesk
Skulle också vilja veta när den allra första ombyggda vagnen kan tänkas vara klar!

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: onsdag 09 november 2011 20:14
av C30
twr skrev:Vad är det senaste budet om tidsplan, dels för ombyggnad av de befintliga vagnarna, dels för leveranser av de nya vagnarna?
Länken postades några inlägg högre upp och innehåller det mesta inom Program Roslagsbanan, som SL verkar kalla det.
nyfiken skrev:Beslut om justerad tisplan avseende Roslagsbanan - Trafiknämndens sammanträde 25 oktober

Kod: Markera allt

http://sll.se/Handlingar/Trafiknämnden/2011/okt/Ärende%205%20TN%201110-212%20Beslut%20om%20justerad%20tidplan%20RB.pdf

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: onsdag 21 mars 2012 20:14
av nyfiken
Imorse strax efter 07:00 siktades den första ombyggda vagnen(X10p 216) utanför Mörby Verkstad. Är det månne dags för Roslagsbanans luttrade resenärer att stifta bekantskap med nerköpet?

Re: Roslagsbanans vagnar

Postat: onsdag 21 mars 2012 21:49
av Verspieder
nyfiken skrev:Imorse strax efter 07:00 siktades den första ombyggda vagnen(X10p 216) utanför Mörby Verkstad. Är det månne dags för Roslagsbanans luttrade resenärer att stifta bekantskap med nerköpet?
Har ombyggnaden resulterat i färre antal stolar?