Karsten skrev:M_M skrev:Jag minns att det framförts argument som t.ex. att det skulle vara krångligt under en ombyggnadsperiod, men jag tycker inte riktigt att det håller. Det skulle nog gå rätt bra att börja med att bygga om ena änden av varje vagn, sedan bygga om plattformarna och sist bygga om andra änden av alla vagnar. För att förkorta övergångsperioden skulle man t.ex. kunna bygga om hela Näsby Park-linjen före man tar de två längre grenarna, och då kunna köra med helt ombyggda vagnar på den grenen o.s.v....
Det skulle kräva en minskning av den totala trafiken. Idag åtgår 29 tågsätt för att köra morgonrusningen på RB, och den kräver att vagnarna växlar mellan linjerna för att få ihop på 29 tågsätt. För att bygga om 101 vagnar 2 gånger krävs det en enormt lång tid, framförallt om man samtidigt ska köra med acceptabel standard i trafiken.
Om man skickar lika många vagnar samtidigt på ombyggnad i taget som med nuvarande plan så behöver man såklart inte minska trafiken. Däremot får man kanske lägga in lite längre stationstid, speciellt vid Stockholm Östra, eftersom man i många fall bara kommer kunna använda ena dörren vid varje station (och dessutom olika dörrar vid ombyggda och icke ombyggda stationer).
Eftersom Östra är en så stor station så kanske man skulle kunna bygga "kamelplattformar", d.v.s. ha två höjder för att passa både en ombyggd och en ej ombyggd dörr samtidigt. (I så fall får man nog bygga om så att mittenvagnarna har spegelvänd ombyggnad mot manövervagn och motorvagn, så att man får två ombyggda dörrar invid varandra, och två ej ombyggda dörrar invid varandra. Lite problem blir det med två multade tågsätt, då måste man stanna väldigt exakt för att en "kamelplattform" ska passa).
Hur lång tid det tar beror förstås på hur lång tid det tar att bygga om vagnarna (i två steg, men å andra sidan lär det kvitta tidsmässigt om ett arbetslag bygger om båda ändarna på en vagn eller ena änden på två vagnar samtidigt, antar jag), vilket såklart hänger ihop med hur många vagnar man kan undvara samtidigt och hur många verkstaden kan bygga om samtidigt.
Sen blir det förstås kortare avstängningar av vissa stationer, jag antar att man inte hinner höja en plattform bokstavligt talat över en natt? Det kanske kan gå så snabbt att man stänger en station för trafik (i en riktning på dubbelspåret), sätter in bussar som pendlar mellan stationen före och efter, och höjer en plattform över kvällen/natten? Det är antagligen stor skillnad mellan olika stationer beroende på hur fräsch nuvarande plattform är, d.v.s. om man bör göra andra markförbättringar först?