Sida 2 av 16

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Postat: tisdag 17 maj 2011 18:03
av twr
http://www.lund.se/sparvagn

Nu finns förstudien för spårväg på Lundalänken att läsa.

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Postat: onsdag 18 maj 2011 0:58
av M_M
Intressant!

Är jag eller de färgblinda? På sid 30 hävdar de att spårytan är gul på spårvägen i Bergen. Jag tycker den är tegelröd... :wink:

På sidan 9 framgår att de ser spår till Dalby som etapp 2 och spår mot Staffanstorp (inkl sträckan inom Lund) som etapp 3. Är det en bra prioritering?

Dessutom skriver man (om etapp 2 och 3): "I väntan på spår kan sträckorna trafikeras av högvärdig regional busstrafik". Det stämmer väl inte helt, åtminstone etapp 2 är ju ritad så att det - vad jag kan se - inte finns vägbana och man då väl lika gärna kan bygga spårväg om man ska bygga nåt alls?

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Postat: onsdag 18 maj 2011 8:40
av 2763
twr skrev: SCB har officiella definitioner av tätorter och då ingår Angered i Göteborg. Däremot utgör Brevik en egen tätort.

Snarare än "kommersiell" skulle jag vilja säga "reguljär trafik". Malmö och Malmköping är ju musiespårvägar som förstås är väldigt trevliga men knappast motsvarar något trafikbehov. Utan snarare är attraktioner i sig.
Djurgårdslinjen är lite annorlunda, eftersom den faktiskt kan anses sköta en del av trafiken till Djurgården.
Djurgårdslinjen är inte alls annorlunda. Den bedrivs på en spårväg med kommersiell trafik, nämligen spårväg city.

//Tony

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Postat: måndag 26 september 2011 7:04
av twr

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Postat: måndag 26 september 2011 9:51
av bruse
2763 skrev:
twr skrev: SCB har officiella definitioner av tätorter och då ingår Angered i Göteborg. Däremot utgör Brevik en egen tätort.

Snarare än "kommersiell" skulle jag vilja säga "reguljär trafik". Malmö och Malmköping är ju musiespårvägar som förstås är väldigt trevliga men knappast motsvarar något trafikbehov. Utan snarare är attraktioner i sig.
Djurgårdslinjen är lite annorlunda, eftersom den faktiskt kan anses sköta en del av trafiken till Djurgården.
Djurgårdslinjen är inte alls annorlunda. Den bedrivs på en spårväg med kommersiell trafik, nämligen spårväg city.

//Tony
Ska vi märka ord så är Djurgårdslinjen numera ett registrerat varumärke, och är namne på den museala trafiken som går på linje 7N. Den reguljära trafiken på kommersiella grunder kallas för Spårväg City med linjenummer 7.

Läs mer här: http://www.ss.se/fragor-och-svar

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Postat: måndag 26 september 2011 10:18
av TKO
Kan vi inte sluta vara så stockholmscentrerade och återvända till ämnet för tråden: Malmö?

Vet någon om beslutet i nämnden var enhälligt? Folkpartiet har ju tidigare varet emot...

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Postat: måndag 26 september 2011 10:20
av bruse
Näe, tråden handlar initialt om Lund.

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Postat: måndag 26 september 2011 19:22
av M_M
bruse skrev:Näe, tråden handlar initialt om Lund.
Jag anmäler mig som deltagare nummer två i ordmärkarklubben, som du verkar ha startat, och påpekar att trådens första inlägg handlar om Malmö, Lund och Helsingborg utan inbördes ordning :wink:

TKO skrev:Kan vi inte sluta vara så stockholmscentrerade och återvända till ämnet för tråden: Malmö?

Vet någon om beslutet i nämnden var enhälligt? Folkpartiet har ju tidigare varet emot...
Förhoppningsvis dyker protokollet upp här snart.

Spårvägsplaner i Skåne

Postat: måndag 26 september 2011 20:34
av bruse
Hm host, slarvigt av mig. Såg bara den här sidan...



Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Postat: måndag 26 september 2011 21:28
av TKO
Jag vill bara ha till protokollet att jag för en gångs skull inte var tjafsig utan hade överseende!

Det du Bruse...

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Postat: tisdag 04 oktober 2011 9:57
av twr
Den här tråden handlar mycket om Stockholm och mycket om vad tråden ska handla om (så kallade meta-inlägg).
Det här är följaktligen ett meta-meta-inlägg.

Någon som har några tankar om spårvägsplanerna i Skåne?

http://www.skanskan.se/article/20111001 ... kjuts-fram

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Postat: tisdag 04 oktober 2011 10:18
av spårlasse
twr skrev:Den här tråden handlar mycket om Stockholm och mycket om vad tråden ska handla om (så kallade meta-inlägg).
Det här är följaktligen ett meta-meta-inlägg.

Någon som har några tankar om spårvägsplanerna i Skåne?

http://www.skanskan.se/article/20111001 ... kjuts-fram
Det är väl så på sådana här forum att det först blir någon diskussion när någon är emot det. Här lär vi nog inte hitta några sådana åsikter. Tycker förstudien verkar väl genomförd och kostnadsberäkningen rätt rimlig. Att skrapa fram 1 miljard för en relativt liten (om än välmående) kommun är ju dock inte så lätt. Det intressanta här är ju att kommunen förväntas betala en hel del för det - inte som i Stockholm där SL betalar allt...Lund har ju en årlig budget på 5 miljarder i kommunen...Inte helt lätt att då bära en sådan tung investering. Finansieringsformerna verkar ju också vara det som hänger i luften.

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Postat: tisdag 04 oktober 2011 13:15
av august
spårlasse skrev:Att skrapa fram 1 miljard för en relativt liten (om än välmående) kommun är ju dock inte så lätt.
Hur lång tid brukar en sån här investering betalas över? Byggtiden? 2–3 år? Hur funkar det?

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Postat: onsdag 05 oktober 2011 0:10
av M_M
Som bonusfråga så bör man väl titta på hur lång tid man avskriver anläggande av vägar på?

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Postat: onsdag 05 oktober 2011 9:16
av daniel_s
Att betala fakturor är en sak, att göra avskrivningar är en annan. Fakturorna betalar man när de ska betalas (när är det då? Ja tänk dig att du är t ex en utredningskonsult eller en betongleverantör, när vill du ha betalt för ditt jobb?), eventuellt med lånade pengar som man i så fall har en kostnad för att låna, en periodisk kostnad som inte ska blandas ihop med avskrivningarna.

Den färdiga anläggningen är en tillgång som ska skrivas av. Avskrivningstiden skall i princip motsvara den ekonomiska livslängden på anläggningen. Man skriver kanske av en grusväg på 10 år och en mer avancerad väg på längre tid. För en spårväg kan kanske 33 år eller något sådant komma i fråga (jag vet inte så noga, korrigera gärna). Det betyder i så fall att varje år minskar anläggningens värde med 1/33 av anskaffningsvärdet (vid linjär avskrivning), vilket redovisas som en kostnad i resultaträkningen.

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Postat: onsdag 05 oktober 2011 10:18
av august
daniel_s skrev:Att betala fakturor är en sak, att göra avskrivningar är en annan. Fakturorna betalar man när de ska betalas (när är det då? Ja tänk dig att du är t ex en utredningskonsult eller en betongleverantör, när vill du ha betalt för ditt jobb?), eventuellt med lånade pengar som man i så fall har en kostnad för att låna, en periodisk kostnad som inte ska blandas ihop med avskrivningarna.
Det var ungefär det jag tänkte – likviditetsmässigt alltså. Jag antar att spårvägen alltså betalas när respektive entreprenad är klar, alternativt med à conto även under processens gång...

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Postat: onsdag 05 oktober 2011 10:26
av 2763
august skrev:Det var ungefär det jag tänkte – likviditetsmässigt alltså. Jag antar att spårvägen alltså betalas när respektive entreprenad är klar, alternativt med à conto även under processens gång...
Rekommenderar att du läser igenom AB och ABK för att få mer exakt svar.

/T

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Postat: onsdag 05 oktober 2011 16:32
av Ulrik Berggren
2763 skrev:
august skrev:Det var ungefär det jag tänkte – likviditetsmässigt alltså. Jag antar att spårvägen alltså betalas när respektive entreprenad är klar, alternativt med à conto även under processens gång...
Rekommenderar att du läser igenom AB och ABK för att få mer exakt svar.

/T
Inte heller där får han svar, det beror helt på hur avtalet mellan konsulten och beställaren ser ut... (löpande/fastpris med utan budget mm)

F ö lär avskrivningskostnader för järnväg vara 60 år, men tror den är 20 år för själva spåret. (sök på ASEK 4 så hittar ni exakta värden).

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Postat: onsdag 05 oktober 2011 16:58
av 2763
Ulrik Berggren skrev:
Inte heller där får han svar, det beror helt på hur avtalet mellan konsulten och beställaren ser ut... (löpande/fastpris med utan budget mm)

F ö lär avskrivningskostnader för järnväg vara 60 år, men tror den är 20 år för själva spåret. (sök på ASEK 4 så hittar ni exakta värden).
Något absolut svar får du naturligtvis inte, men en ganska god fingervisning. Förutsatt att avtalet åberopar ABK (för konsult) eller AB/ABT (för entreprenad) så finns det i ABx ickedispositiva styrmedel. Och visst förekommer entreprenader/konsulttjänster utan ABx men det är väl knappast det som är vanligast.

/T

Re: Spårvägsplaner i Skåne

Postat: onsdag 05 oktober 2011 17:34
av Sten J
Som jag uppfattar det så är den springande punkten i sammanhanget att väl varken staten eller kommunerna har vare sig balans- eller resultaträkning. Alltså torde avskrivningstid för dem vara rent akademisk, dvs kostnaden tas i och med att man betalar.
Man kan ju förvisso göra bedömningar av lönsamhet, men resultat av dylika kommer ju inte in i budget eller redovisning.