Re: Spårvägsplaner i Skåne
Postat: tisdag 17 maj 2011 18:03
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Djurgårdslinjen är inte alls annorlunda. Den bedrivs på en spårväg med kommersiell trafik, nämligen spårväg city.twr skrev: SCB har officiella definitioner av tätorter och då ingår Angered i Göteborg. Däremot utgör Brevik en egen tätort.
Snarare än "kommersiell" skulle jag vilja säga "reguljär trafik". Malmö och Malmköping är ju musiespårvägar som förstås är väldigt trevliga men knappast motsvarar något trafikbehov. Utan snarare är attraktioner i sig.
Djurgårdslinjen är lite annorlunda, eftersom den faktiskt kan anses sköta en del av trafiken till Djurgården.
Ska vi märka ord så är Djurgårdslinjen numera ett registrerat varumärke, och är namne på den museala trafiken som går på linje 7N. Den reguljära trafiken på kommersiella grunder kallas för Spårväg City med linjenummer 7.2763 skrev:Djurgårdslinjen är inte alls annorlunda. Den bedrivs på en spårväg med kommersiell trafik, nämligen spårväg city.twr skrev: SCB har officiella definitioner av tätorter och då ingår Angered i Göteborg. Däremot utgör Brevik en egen tätort.
Snarare än "kommersiell" skulle jag vilja säga "reguljär trafik". Malmö och Malmköping är ju musiespårvägar som förstås är väldigt trevliga men knappast motsvarar något trafikbehov. Utan snarare är attraktioner i sig.
Djurgårdslinjen är lite annorlunda, eftersom den faktiskt kan anses sköta en del av trafiken till Djurgården.
//Tony
Jag anmäler mig som deltagare nummer två i ordmärkarklubben, som du verkar ha startat, och påpekar att trådens första inlägg handlar om Malmö, Lund och Helsingborg utan inbördes ordningbruse skrev:Näe, tråden handlar initialt om Lund.
Förhoppningsvis dyker protokollet upp här snart.TKO skrev:Kan vi inte sluta vara så stockholmscentrerade och återvända till ämnet för tråden: Malmö?
Vet någon om beslutet i nämnden var enhälligt? Folkpartiet har ju tidigare varet emot...
Det är väl så på sådana här forum att det först blir någon diskussion när någon är emot det. Här lär vi nog inte hitta några sådana åsikter. Tycker förstudien verkar väl genomförd och kostnadsberäkningen rätt rimlig. Att skrapa fram 1 miljard för en relativt liten (om än välmående) kommun är ju dock inte så lätt. Det intressanta här är ju att kommunen förväntas betala en hel del för det - inte som i Stockholm där SL betalar allt...Lund har ju en årlig budget på 5 miljarder i kommunen...Inte helt lätt att då bära en sådan tung investering. Finansieringsformerna verkar ju också vara det som hänger i luften.twr skrev:Den här tråden handlar mycket om Stockholm och mycket om vad tråden ska handla om (så kallade meta-inlägg).
Det här är följaktligen ett meta-meta-inlägg.
Någon som har några tankar om spårvägsplanerna i Skåne?
http://www.skanskan.se/article/20111001 ... kjuts-fram
Hur lång tid brukar en sån här investering betalas över? Byggtiden? 2–3 år? Hur funkar det?spårlasse skrev:Att skrapa fram 1 miljard för en relativt liten (om än välmående) kommun är ju dock inte så lätt.
Det var ungefär det jag tänkte – likviditetsmässigt alltså. Jag antar att spårvägen alltså betalas när respektive entreprenad är klar, alternativt med à conto även under processens gång...daniel_s skrev:Att betala fakturor är en sak, att göra avskrivningar är en annan. Fakturorna betalar man när de ska betalas (när är det då? Ja tänk dig att du är t ex en utredningskonsult eller en betongleverantör, när vill du ha betalt för ditt jobb?), eventuellt med lånade pengar som man i så fall har en kostnad för att låna, en periodisk kostnad som inte ska blandas ihop med avskrivningarna.
Rekommenderar att du läser igenom AB och ABK för att få mer exakt svar.august skrev:Det var ungefär det jag tänkte – likviditetsmässigt alltså. Jag antar att spårvägen alltså betalas när respektive entreprenad är klar, alternativt med à conto även under processens gång...
Inte heller där får han svar, det beror helt på hur avtalet mellan konsulten och beställaren ser ut... (löpande/fastpris med utan budget mm)2763 skrev:Rekommenderar att du läser igenom AB och ABK för att få mer exakt svar.august skrev:Det var ungefär det jag tänkte – likviditetsmässigt alltså. Jag antar att spårvägen alltså betalas när respektive entreprenad är klar, alternativt med à conto även under processens gång...
/T
Något absolut svar får du naturligtvis inte, men en ganska god fingervisning. Förutsatt att avtalet åberopar ABK (för konsult) eller AB/ABT (för entreprenad) så finns det i ABx ickedispositiva styrmedel. Och visst förekommer entreprenader/konsulttjänster utan ABx men det är väl knappast det som är vanligast.Ulrik Berggren skrev:
Inte heller där får han svar, det beror helt på hur avtalet mellan konsulten och beställaren ser ut... (löpande/fastpris med utan budget mm)
F ö lär avskrivningskostnader för järnväg vara 60 år, men tror den är 20 år för själva spåret. (sök på ASEK 4 så hittar ni exakta värden).