Dålig information
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Dålig information
Varför har man egentligen Gullmarsplan som ändstation och inte någon av vändplatserna lite längre ut på de två grenar som är i drift?
Re: Dålig information
Det skulle väl vara Hökarängen i så fall. Kostar två tågsätt extra.M_M skrev:Varför har man egentligen Gullmarsplan som ändstation och inte någon av vändplatserna lite längre ut på de två grenar som är i drift?
Re: Dålig information
Fast egentligen kan man ju då lika gärna köra 4-minuterstrafik från Skarpnäck/Farsta. Fungerar också med två tågsätt mer (genom att man kan utnyttja tågen något bättre - torde dock bli 3 fler i högtrafik (ungefär - tror man klarar trafiken på 47 tågsätt nu - men då har man också dragit in några avgångar). kompenserar också fullt ut för att tågen blir något högre belastade (antalet påstigande vid Gullmarsplan blir ju inte begränsat till 19-avgångarna), nu kör man ju 4/6 på grenarna i maxtimmen, istället för annars var 6:e minut, vilket ju ändå skapar samma kritiska belastningsnivå i maxtimmen.daniel_s skrev:Det skulle väl vara Hökarängen i så fall. Kostar två tågsätt extra.M_M skrev:Varför har man egentligen Gullmarsplan som ändstation och inte någon av vändplatserna lite längre ut på de två grenar som är i drift?
Men orsaken till att man valt Gullmarsplan är väl helt enkelt för att köra så lite trafik som möjligt. Är ju en kostnadsfråga (bara ersättningstrafiken kostar väl antagligen minst 60 miljoner kronor (har inte sett någon officiellt prislapp)) - sedan är ju frågan hur bra det fungerar. Särskilt när man kör varannan minut är det svårt att ha vändande tåg i Gullmarsplan (även om man har ett eget spår). Problemet är ju detsamma som att ha vändning vid Odenplan - om tåget innan inte hunnit avgå från Gullmarsplan när nästa ska in så blir det direkt tågkö. såg häromdagen att man då försökte använda plattformen för södergående tåg istället - och det går ju förstås som en reservlösning iaf i eftermiddagsrusningen...
En tredje orsak är väl att man kanske vill hålla nere antalet tågsätt - inte minst senare under sommaren när högdalsdepån kommer vara helt stängd - då vill man nog ha så få tåg ute som möjligt - då ju Vällingbydepån bara egentligen har plats för 26 tåg.