Dålig information

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Dålig information

Inlägg av M_M »

Varför har man egentligen Gullmarsplan som ändstation och inte någon av vändplatserna lite längre ut på de två grenar som är i drift?
daniel_s
Inlägg: 14423
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Dålig information

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Varför har man egentligen Gullmarsplan som ändstation och inte någon av vändplatserna lite längre ut på de två grenar som är i drift?
Det skulle väl vara Hökarängen i så fall. Kostar två tågsätt extra.
spårlasse
Inlägg: 1916
Blev medlem: måndag 02 november 2009 23:24

Re: Dålig information

Inlägg av spårlasse »

daniel_s skrev:
M_M skrev:Varför har man egentligen Gullmarsplan som ändstation och inte någon av vändplatserna lite längre ut på de två grenar som är i drift?
Det skulle väl vara Hökarängen i så fall. Kostar två tågsätt extra.
Fast egentligen kan man ju då lika gärna köra 4-minuterstrafik från Skarpnäck/Farsta. Fungerar också med två tågsätt mer (genom att man kan utnyttja tågen något bättre - torde dock bli 3 fler i högtrafik (ungefär - tror man klarar trafiken på 47 tågsätt nu - men då har man också dragit in några avgångar). kompenserar också fullt ut för att tågen blir något högre belastade (antalet påstigande vid Gullmarsplan blir ju inte begränsat till 19-avgångarna), nu kör man ju 4/6 på grenarna i maxtimmen, istället för annars var 6:e minut, vilket ju ändå skapar samma kritiska belastningsnivå i maxtimmen.

Men orsaken till att man valt Gullmarsplan är väl helt enkelt för att köra så lite trafik som möjligt. Är ju en kostnadsfråga (bara ersättningstrafiken kostar väl antagligen minst 60 miljoner kronor (har inte sett någon officiellt prislapp)) - sedan är ju frågan hur bra det fungerar. Särskilt när man kör varannan minut är det svårt att ha vändande tåg i Gullmarsplan (även om man har ett eget spår). Problemet är ju detsamma som att ha vändning vid Odenplan - om tåget innan inte hunnit avgå från Gullmarsplan när nästa ska in så blir det direkt tågkö. såg häromdagen att man då försökte använda plattformen för södergående tåg istället - och det går ju förstås som en reservlösning iaf i eftermiddagsrusningen...

En tredje orsak är väl att man kanske vill hålla nere antalet tågsätt - inte minst senare under sommaren när högdalsdepån kommer vara helt stängd - då vill man nog ha så få tåg ute som möjligt - då ju Vällingbydepån bara egentligen har plats för 26 tåg.
Skriv svar