Sida 2 av 6
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: fredag 04 mars 2011 16:25
av Zill
WMATA (Washington, D.C., USA) köpte ca 200 CAF tunnelvagnar år 2000 eller 2001 (
5000 series), och har haft
stora problem med dessa.
Bl a mindre och "svåra" urspårningar (bild
här).
Ur Progressive Railroading (2001):
WMATA stops CAF rail car production
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: fredag 04 mars 2011 16:26
av Johan Eriksson
x
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: fredag 04 mars 2011 17:06
av Odd
Anders Hanquist skrev:Jag har nu gjort en snabb koll på den spanska texten och där står faktiskt följande:
"Se trata de una unidad bidireccional de piso bajo que permite optimizar su accesibilidad, está formada por 3 módulos y 4 bogies motores, lo cual le confiere una gran capacidad de tracción-freno y una velocidad máxima de 90 km/h.
Especialmente adaptado para las condiciones climatológicas extremas del país nórdico, el tranvía cuenta con el equipamiento más avanzado en los temas de confort y seguridad."
"unidad bidireccional måste ju betyda tvåriktningsvagn. Skönt att att alltså bara vara en översättningsmiss.
...
Vad som betyder "tvåriktningsvagn där är inte helt lätt att prenetrera.
Google translate skrev:
Detta är en dubbelriktad lågt golv enhet som optimerar dess tillgänglighet, består av 3 moduler och 4 boggier, vilket ger den stor kraftförsörjning, bromsning och toppfart på 90 km / h.
Särskilt lämplig för extrema väderförhållanden det land i Norden, har spårvagnen den mest avancerade utrustningen i komfort och säkerhet frågor
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: fredag 04 mars 2011 17:47
av LÅ1
M_M skrev:Hur är det på Tvärbanan idag? Jag har fått för mig att det bara är sidoplattformar, så det är "bara" vid vändningen (och knappt då ens?) som detta kan bli ett problem. Rätt?
Gullmarsplan och Stora Essingen har ö-plattformar. Globen också, tror jag. Kanske fler? Så nog är det ett problem. Vid fulla vagnar är det ett problem utan barnvagn eller skrymmande bagage!
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: fredag 04 mars 2011 17:48
av Utacka
A32 skrev:Utacka skrev:
Jämför panelen med A30B/B30B i huvvet och haha blir ju en del extra knappar att leka med ;P
De där skärmarna på sidan, e det kameraskärm istället för backspeglar?
Tycker förarplatsen verkar väldigt trång i jämförelse med A32, men stolen har ju fått ett passande namn
Troligen kameraövervakning utmed vagnsidorna.
/a32

Fast förarhytten kommer bli större i A35 än Edinburgh vagnen. Det kommer vara en hyttdörr bredvid fönstret där brandsläckaren sitter på den här bilden.
http://www.flickr.com/photos/royanf/459 ... otostream/
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: fredag 04 mars 2011 17:50
av daniel_s
Johan Eriksson skrev:Är det så smart ur förarens synvinkel med så brett mellan front- och sidofönstren?
-borde det inte vara trafiksäkrare med så stort fönster som tekniskt är möjligt för förarens överblick över gaturummet?!
Nja, i "trafiksäkerhet" ingår ju såväl förarens sikt som vagnskorgens krocksäkerhet, så det får bli en avvägning. A32 har faktiskt också ganska rejäla stolpar, fast det där ser värre ut.
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: fredag 04 mars 2011 17:52
av daniel_s
Vilken hemsk körspak! Folk som bygger körspakar verkar inte alltid ha fattat hur man använder en körspak.

Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: fredag 04 mars 2011 18:16
av indigirka
Enligt flera källor (i Helsingfors) så är A35 i princip en systervagn till de Transtechvagnar som nyligen
beställts till Helsingfors. När CAF deltog i anbudstävlingen ordnad av Helsingfors stads trafikverk (HST) så skisserade de upp - i likhet med Transtech - en helt ny vagnsmodell enligt anvisningar från HST. Trots att CAF inte vann HST:s upphandling så kunde de utnyttja de gjorda ritningarna i SL:s spårvagnsupphandling (även Melbourne har nämnts i sammanhanget av åtminstone tidningen Helsingin Sanomat). En av grundidéerna med HST:s upphandling var att hitta en tillverkare åt ett till stora delar färdigt vagnskoncept man som tidigare rent av haft planer på att själv färdigutveckla och tillverka.
I HST:s poängsättnings kategori "lämplighet för förhållandena i Helsingfors" fick Transtech 10,00 poäng, CAF 8,91 poäng och Bombardier (som tydligen nöjde sig med att erbjuda en av sina standardmodeller) 6,15 poäng. I denna kategori bedömde man bl.a. hur pass bra vagnars följande egenskaper motsvarade HST:s önskemål: boggiernas/hjulsatsernas/underredets konstruktion, andelen drivande hjul, fordons- och axelvikter och deras jämnhet/fördelning, bromssystem, reparationers och underhållets enkelhet (panelers skruvbefästning mm.).
Detta pekar på att A35 troligen har åtminstone följande egenskaper: två leder, 100% låggolv, genomgående axlar, vridbara boggier, samtliga boggier är motorförsedda, två boggier i mittdelen och en i mitten av änddelarna. Mittdelen kan pga boggiernas placering ha max en dörröppning och änddelarna antingen en eller två. Eftersom A35 också ska användas på innerstadslinjer så är det väl troligt att änddelarna får - i likhet med Helsingforsvagnarna - två dörröppningar (en närmast förarhytten och en närmast leden).
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: fredag 04 mars 2011 18:43
av A32
Fast förarhytten kommer bli större i A35 än Edinburgh vagnen. Det kommer vara en hyttdörr bredvid fönstret där brandsläckaren sitter på den här bilden.
http://www.flickr.com/photos/royanf/459 ... otostream/
Tack Utacka.
Jo jag blev lite konfys när jag såg de engelska bilderna, för jag såg en ritning på jobbet och där var hytten större och hade extern hyttdörr bla.
Men vi får väl se hur SL beställer denna nya vagn, när det hemliga kring A35 projektet släpper mer så kommer säkert mer uppgifter fram och bilden kanske klarnar.
/a32

Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: fredag 04 mars 2011 18:55
av Utacka
A32 skrev:Fast förarhytten kommer bli större i A35 än Edinburgh vagnen. Det kommer vara en hyttdörr bredvid fönstret där brandsläckaren sitter på den här bilden.
http://www.flickr.com/photos/royanf/459 ... otostream/
Tack Utacka.
Jo jag blev lite konfys när jag såg de engelska bilderna, för jag såg en ritning på jobbet och där var hytten större och hade extern hyttdörr bla.
Men vi får väl se hur SL beställer denna nya vagn, när det hemliga kring A35 projektet släpper mer så kommer säkert mer uppgifter fram och bilden kanske klarnar.
/a32

Har ni fått ritningar i bromma? skicka de till lb vettja :p, vill också se
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: fredag 04 mars 2011 19:40
av A32
Först en ritning som en skrivare här på forumet hade med sig en dag och sedan det som finns på vårt intranet under projekt A35.
/a32

Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: fredag 04 mars 2011 19:55
av Reddan
Något i den här stilen med andra ord?
http://www.transtech.fi/index.php?225
Ser väl bra ut! Speciellt dörrstolparna!

Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: fredag 04 mars 2011 22:29
av indigirka
Transtechvagnarnas exakta slutliga utseende har inte ännu bestämts. HST ska i något skede utse en designer som börjar jobba med saken. Några bilder som presenterades i december:
http://www.transtech.fi/image.php?blob_id=606
http://www.transtech.fi/image.php?blob_id=608
http://www.transtech.fi/image.php?blob_id=610
http://www.transtech.fi/image.php?blob_id=604
http://www.transtech.fi/image.php?blob_id=612
När det gäller A35 så är det tänkbart att fönstren i vagnarna kommer att fästas med gummilister istället för lim, då detta var ett av de mer centrala kraven som HST ställde i sin upphandling. Detta skulle i så fall betyda att fönstrens hörn var, till skillnad från A34, rundade.
I HST:s upphandling fick CAF klart bättre poäng än Transtech för vagnarnas utseende/design (9,38 mot 6,51), vilket kan betyda att de hade ett ganska färdigt utseendeförslag att presentera också för SL.
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: lördag 05 mars 2011 9:23
av Henrik Schütz
A35 på den spanska teckningen ser i stort sett ut att ha samma dörrlösning och boggieplacering som SL95 hade i Oslo innan dom byggdes, ett dörrpar på var sida om mittdelen, och assymetrisk placering på änddelarna, dvs två dörrpar på ena sidan, och ett på den motstående. På bilden är det normalt sista vagnsdelen som har dubbeldörrar vid "högertrafik", oslos skisser hade det omvända, vilket känns mer naturligt, då det är mer poppis att gå på fram.
Beroende på valda lösningar får en A35 , som jag gissar , mellan 56 och 88 sittplatser 56 st = 14 ovanpå varje boggie, vilket CAF ofta har, med tvärställda platser delvis, och inga stolar i dörrområdena. , 88 platser om det är 16 platser på varje boggie, och 4 platser mittemot varje dörrpar på änddelarna.
HS
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: lördag 05 mars 2011 14:32
av Reddan
M_M skrev:daniel_s skrev:
Vilka fönsterstolpar! Man får hoppas att de gör om det där...
Vilka av stolparna avser du?
Det ser ju ut att vara riktigt tunna pinnar på de ställen det faktiskt är "tunna pinnar"...
Appropå det, varför verkar det vara i stort sett bara Itino som faktiskt har lutande fönsterstolpar? Visst, det kanske ser fulare ut men nog borde det göra rätt mycket för styvheten i vagnkorgen - hur mycket extra kostar det att ha de vanliga raka stolparna?
Dörrarrangemanget ser lite konstigt ut, ska man verkligen ha en tredelad vagn där ena änddelen har dubbla dörrar och den andra lika långa änddelen har en dörr?
Om man nu valt tvåriktningsvagnar med dörrar på båda sidorna så borde man väl också nyttja fördelen med detta - att kunna ha ö-plattformar där det passar bäst - och hur blir det då om dörrarna inte matchar varandra på båda sidorna? Det jag tänker på är de som kör ombord med en barnvagn eller t.ex. en rullstol och sen upptäcker den hårda vägen att det inte finns nån dörr i närheten på rätt sida vid hållplatsen de tänker gå av vid...
Hur är det på Tvärbanan idag? Jag har fått för mig att det bara är sidoplattformar, så det är "bara" vid vändningen (och knappt då ens?) som detta kan bli ett problem. Rätt?
Jag tycker om Itino och har inget som helst emot att A35 skulle få lutande fönsterstolpar på sidorna. Om det höjer styvheten så är det ju ett plus, och dessutom ser det snyggt och annorlunda ut. Bombardier kan ju inte ha mönsterskyddat lutande fönsterstolpar så det är väl bara SL som eventuellt står i vägen.
Eftersom vagnen ser ut att bli 100 % låggolv kan det bli knepigt att placera fönsterraderna som på Itino, men något måste ju särskilja dem åt

.
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: lördag 05 mars 2011 19:22
av Odd
Reddan skrev:
...
Eftersom vagnen ser ut att bli 100 % låggolv kan det bli knepigt att placera fönsterraderna som på Itino, men något måste ju särskilja dem åt

.
Det blir ungefär 75% låggolv, dvs ej över motorboggierna.
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: lördag 05 mars 2011 23:31
av Henrik Schütz
Det är 4 motorboggier, det är inte 25 % av vagnen som ligger där, snarare 40, men låt gå, är inte vagnen dessutom längre än 30 meter , lutar snarare åt 33 meter...,
HS
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: lördag 05 mars 2011 23:56
av Hans Wibacke
Henrik Schütz skrev:[...] är inte vagnen dessutom längre än 30 meter , lutar snarare åt 33 meter...,
Vagnen är 31,175 m lång med kopplen infällda.
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: söndag 06 mars 2011 1:02
av Traesk
Om vagnen nu är dryga 30 meter, hur har SL tänkt sig att det ska räcka med samma turtäthet på Lidingöbanan som idag?
Re: caf "nyheter" (A35)
Postat: söndag 06 mars 2011 9:20
av Hans Wibacke
Traesk skrev:Om vagnen nu är dryga 30 meter, hur har SL tänkt sig att det ska räcka med samma turtäthet på Lidingöbanan som idag?
Det finns - som jag förstått saken - en option på en typ 10 meter lång förlängning av A35. De första vagnarna, till Tvärbanan, kommer att vara 31 meter långa men till andra banor skulle det kunna bli ett längre utförande. Vad SL tänkt sig beträffande Lidingöbanan har jag ingen aning om.