I vilket perspektiv tänker du Daniel? Att det är okey med status quo, med ännu fler nya billeder och att inte fler borde åka kollektivt?

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Jag tycker att det vore alarmerande om resandet med kollektivtrafiken skulle minska. Däremot har jag svårt att bli lika upprörd som du över att man inte bygger nya linjer, så länge det inte finns några nya områden att dra linjerna till. Jag vet inte så mycket om Göteborg men t ex till Partille kan man väl åka pendeltåg på 10 minuter, skulle det inte ta en väldans massa tid att åka dit med en spårvagn? Nåväl, det finns säkert några tänkbara utbyggnader men jag håller nog fast vid min uppfattning att det inte verkar vara någon större panik med just spårvägsnätets utbredning. Värre är det väl i så fall att man verkar ha problem med vagntillgången, om jag nu inte fått även den saken alldeles om bakfoten.Johan Eriksson skrev:Lite märkligt att den ena bloggen tycker, liksom jag, att det går alldeles för sakta med spv i Gbg, att de står sig rätt slätt i konkurrensen med massbilismen och att nätet inte byggs ut i någon nämnvärd skala (var är linjerna till Backa, Partille, Torslanda, Askim, Åby mfl och vilka längre förortslinjer planeras idag?), och här heter det att "att det verkar vara någon större panik!" ?
I vilket perspektiv tänker du Daniel? Att det är okey med status quo, med ännu fler nya billeder och att inte fler borde åka kollektivt?
Men vadå skönmålande? Du sa först att inget byggts, jag visade att det byggts, då sa du att du avsåg förorter och då visades det att det inte byggts några nya förorter.Johan Eriksson skrev:Nu får ni läsa det här istället för orkar inte med erat skönmålande så fort jag kommer med minsta kritik
Den sista länken innehåller åtminstone en del strunt, tror jag.Johan Eriksson skrev:och jag nöjer mig till fullo med att det jag säger och menar engagerar andra: http://gbg.yimby.se/2009/07/underbara-u ... a_711.html
och:
http://gbg.yimby.se/2009/09/fran-museis ... n_746.html
-de pratar väl också bara strunt?!
Läs orden igen:M_M skrev:Helt riktigt så har jag inte räknat upp något som byggts i förorterna, men det framgick inte tydligt att det var det du avsåg.
utglesad bilstad ("sprawl")
---------------------------Johan Eriksson skrev:Vi talar om olika saker, ni saxar ur det ni vill prata om, jag menar nåt annat, det hela blir nån konstig Goddag Yxskaft-tillställning som ingen är betjänt av!
M_M tror att Bäckeliden är grejen, att om tunnlar byggs så måste de gå exakt som i äldre planer och tar allt extremt bokstavligt.
hej menar att bara en förort av (spår-)vikt byggts och daniel svarar nästan per automatik att det är nåt fel så fort Johan säger nåt.
Parallelt finns det jättemånga trådar i arkivet som tar upp samma eller snarliknande ämnen som jag gör nu men skon passar visst inte när jag säger dom, -linjen till Backa, Akim och Partille är exempel som ni bara sopar bort men när andra skriver om exakt samma linjer så blir det långa trådar.![]()
Ingen verkar vidare bekymmrad vare sig över stans rivningar, motorvägar eller utglesade stadsplanering utan (som vanligt här) så råder nån slags "gilla läget", "allt är lugnt o vi vill inte ha nåt tjafs"-attityd som omöjliggör en djupare debatt om kollektivtrafikens roll. Det är återkommande här och en klar begränsning generellt hos flera debattörer. Sen om tex Västtragik gör nåt knasigt så haglar citronerna men det är ju okey för det är inte jag som uttalar dem.
-
Jag hävdar fortfarande att Gbg är en extrem bilstad där kollektivtrafiken (läs: stadsbanan) glömdes bort när det fanns pengar på 60-talet vilket vi får lida för nu.
Det viftas bort på några rader och snabba resor i centrum verkar inte bekymmra er öht men yimby/Gbg återkommer till det flera gånger. Slutsats = problemen försvinner inte för att ni viftar bort mina inlägg och eftersom ni verkar så nöjda med spårvägens marknadsandelar i ett land där endast var 4:e person i genomsnitt väljer kollektivtrafiken så får ni fortsätta att vara det. Vi får väl hoppas att nya spår i Stora Badhusgatan löser samtliga problem, det är iaf känslan man får när man läser ert accepterande av läget och det bästa för er vore väl att yimby/Gbg las ner för de kunniga personerna där överdriver ju bara och pratar "strunt".
-Tänk vilken kunskapsbank och vilka underlag som kunde åstakommas om Göteborgare här och på yimby/Gbg kunde mötas i ett gemensamt samtal men ett sånt möte kommer inte att ske västragiskt nog utan alla håller sig på sin kant/blogg!
Vad har rivningarna på 60- och 70-talet med det att göra? Du håller bara på med allmänt okunnigt gnäll. Det är väl inte snabba resor i centrum som behövs för att locka långpendlarna, det är snabba resor till centrum. Dessutom är spårvägen inte ett transportmedel för långpendling. Långpendling sker med tåg och expressbussar.Johan Eriksson skrev:En dålig spårvagn (M32) gör inte saken bättre i ett läge där betydligt snabbare resor främst i centrum skulle behövas (är nödvändiga) om man på allvar ska locka över (lång)pendlarna till spårvägen,
Skillnaden mellan Oslo och Göteborg är cirka 10 %. Oslo saknar ju inte heller stora vägar, fast de till stor del går under marken. I både Oslo och Göteborg har antalet kollektivresor per innevånare ökat, i Oslo från 302 år 2004 till 336 år 2009 (Statistisk årbok for Oslo), Göteborg från 279 år 2004 till 304 år 2009 (uträknat från tal över resande och befolkning i Göteborgs statistiska årsbok). Det har inte lagts ned några stora vägar i vare sig Oslo eller Göteborg mellan 2004 och 2009. Det har tvärtom byggts nya vägar i båda städerna så att skillnaden skulle bero på skillnader i vägnät är en förhastad slutsats.Nils Carl Aspenberg skrev:Göteborg er en "bilstad" med store veier. Derfor har Göteborg færre kollektivreisende enn andre städer som eksempelvis Oslo. M32 er normal låggolvsvagn. Alle låggolvsvagnar har sämre kjøreegenskaper enn eldre vogner. Teknisk utstyr ligger på taket og gir høyt tyngdepunkt. Låggolvsvagnar har dårligere fjæring enn eldre vogner. Lågggolvsvagnar er bra for barnvagner og rullestoler og handicappede, men inte bra för "normala" passasgerare. Düwaggvognene I Norrköping er det enda konsept som gir gode kjøreegenskaper.
Kod: Markera allt
Kommun(del) bil koll cykel gång
Alingsås 70 9 12 9
Kungsbacka 75 9 6 7
Kungälv 69 10 9 10
Mölndal 68 11 9 10
Partille 65 17 5 12
Göteborg NO 49 35 4 12
Hisingen 59 24 6 10
Göteborg SV 66 17 8 7
Göteborg C 38 26 13 22
Kod: Markera allt
Kommun(del) bil koll cykel gång
Follo 65 10 4 21
Asker/Bærum 66 11 3 20
Romerike 73 7 5 15
Ytre Oslo 53 20 3 24
Indre Oslo 26 24 9 41
Johan Eriksson skrev:Vi talar om olika saker, ni saxar ur det ni vill prata om, jag menar nåt annat, det hela blir nån konstig Goddag Yxskaft-tillställning som ingen är betjänt av!
M_M tror att Bäckeliden är grejen, att om tunnlar byggs så måste de gå exakt som i äldre planer och tar allt extremt bokstavligt.
Johan Eriksson skrev:Parallelt finns det jättemånga trådar i arkivet som tar upp samma eller snarliknande ämnen som jag gör nu men skon passar visst inte när jag säger dom, -linjen till Backa, Akim och Partille är exempel som ni bara sopar bort men när andra skriver om exakt samma linjer så blir det långa trådar.
Johan Eriksson skrev:Ingen verkar vidare bekymmrad vare sig över stans rivningar, motorvägar eller utglesade stadsplanering utan (som vanligt här) så råder nån slags "gilla läget", "allt är lugnt o vi vill inte ha nåt tjafs"-attityd som omöjliggör en djupare debatt om kollektivtrafikens roll. Det är återkommande här och en klar begränsning generellt hos flera debattörer. Sen om tex Västtragik gör nåt knasigt så haglar citronerna men det är ju okey för det är inte jag som uttalar dem.
Johan Eriksson skrev:Jag hävdar fortfarande att Gbg är en extrem bilstad
Johan Eriksson skrev:där kollektivtrafiken (läs: stadsbanan) glömdes bort när det fanns pengar på 60-talet vilket vi får lida för nu.
Johan Eriksson skrev:Det viftas bort på några rader
Johan Eriksson skrev:och snabba resor i centrum verkar inte bekymmra er öht
Johan Eriksson skrev:men yimby/Gbg återkommer till det flera gånger. Slutsats = problemen försvinner inte för att ni viftar bort mina inlägg och eftersom ni verkar så nöjda med spårvägens marknadsandelar i ett land där endast var 4:e person i genomsnitt väljer kollektivtrafiken så får ni fortsätta att vara det. Vi får väl hoppas att nya spår i Stora Badhusgatan löser samtliga problem, det är iaf känslan man får när man läser ert accepterande av läget och det bästa för er vore väl att yimby/Gbg las ner för de kunniga personerna där överdriver ju bara och pratar "strunt".
Det är väl inte så konstigt eftersom de som bloggar ofta är personer av typen "börja ett samtal" medan de som skriver på forum ofta är av typen "spinna vidare"...Johan Eriksson skrev:-Tänk vilken kunskapsbank och vilka underlag som kunde åstakommas om Göteborgare här och på yimby/Gbg kunde mötas i ett gemensamt samtal men ett sånt möte kommer inte att ske västragiskt nog utan alla håller sig på sin kant/blogg!
Den som tycker att ena forumet har rätt och det andra fel?Grovsnus skrev:Vem säger att det ena forumet har rätt och det andra har fel?