Sida 2 av 5

Re: Urspårad spårvagn på linle 7

Postat: lördag 27 november 2010 15:46
av LÅ1
Är det inte urspårning så är det stömavrott!
trafiken.nu skrev:Stopp för Spårväg City linje 7 sedan kl 15:02 på grund av strömavbrott. Buss ersätter.
Gäller från idag kl 15:04
Beräknas pågå tillsvidare
Källa: SL
Ett plötsligt påkommet strömavbrott ställer vagnarna där de råkar befinna sig, antar jag. Kan bli besvärligt om de råkar stå mitt i en korsning, t.ex. Även utrymning kan ställa till problem för övrig trafik.

Re: Urspårad spårvagn på linle 7

Postat: lördag 27 november 2010 15:48
av LÅ1
Avbrottet blev inte så långdraget!
trafiken.nu skrev:Trafiken går åter enligt tidtabell för Spårväg City linje 7 från kl 15:39 efter tidigare stopp och förseningar på grund av strömavbrott.
Gäller från idag kl 15:39
Beräknas pågå tillsvidare
Källa: Storstockholms Lokaltrafik

Re: Urspårad spårvagn på linle 7

Postat: lördag 27 november 2010 19:20
av bruse
Dags igen, igensnöad växel som inte slår om. Vem sköter banunderhållet, eller förväntas göra det?

Re: Urspårad spårvagn på linle 7

Postat: lördag 27 november 2010 19:50
av daniel_s
bruse skrev:Dags igen, igensnöad växel som inte slår om. Vem sköter banunderhållet, eller förväntas göra det?
Att leta syndabockar är nog ett dåligt sätt att söka tröst i just det här fallet :wink:

Re: Urspårad spårvagn på linle 7

Postat: lördag 27 november 2010 20:47
av bruse
Jag letar ingen syndabock, bara undrar vem som är ansvarig att banan är körbar? Åh förlåt, glömde att vi i Sverige inte går ställa krav.

Re: Urspårad spårvagn på linle 7

Postat: lördag 27 november 2010 21:12
av Markus E
Det börjar nästan bli så att man längtar tillbaka till 47:ans trafik. Trots att man i grunden älskar spårvagnar, kanske man ska inse att Stockholm med givna förutsättningar inte lämpar sig för spårvägstrafik i innerstaden. Strömavbrott, urspårningar (flertal, senast nu i kväll), växelfel, skadade strömavtagare, museivagnar i ordinarie trafik, dålig tillgänglighetsanpassning...det är nästan så att man tror att allt sker så att man snart ska förespråka busstrafik igen. Och allt detta hinner ske inom loppet av tre månader efter invigningen.

Rent ut sagt, ska det vara så förbannat svårt att hålla växlarna eluppvärmda och trafiken fungerande på 3,2 km körsträcka?? Ja, tålamodet börjar så smått tryta...

Allvarligt talat, vad är detta??

Re: Urspårad spårvagn på linle 7

Postat: lördag 27 november 2010 21:19
av leifd
bruse skrev:Dags igen, igensnöad växel som inte slår om. Vem sköter banunderhållet, eller förväntas göra det?
Spelar väl ingen roll vem som ska sköta banunderhållet, de är förarens ansvar att se till att växeln ligger rätt innan vagnen för in i växeln.

Re: Urspårad spårvagn på linle 7

Postat: lördag 27 november 2010 21:21
av leifd
Markus E skrev:Det börjar nästan bli så att man längtar tillbaka till 47:ans trafik. Trots att man i grunden älskar spårvagnar, kanske man ska inse att Stockholm med givna förutsättningar inte lämpar sig för spårvägstrafik i innerstaden. Strömavbrott, urspårningar (flertal, senast nu i kväll), växelfel, skadade strömavtagare, museivagnar i ordinarie trafik, dålig tillgänglighetsanpassning...det är nästan så att man tror att allt sker så att man snart ska förespråka busstrafik igen. Och allt detta hinner ske inom loppet av tre månader efter invigningen.

Rent ut sagt, ska det vara så förbannat svårt att hålla växlarna eluppvärmda och trafiken fungerande på 3,2 km körsträcka?? Ja, tålamodet börjar så smått tryta...

Allvarligt talat, vad är detta??
Sluta gnäll nu, de där är bara vanligt svenskt sent uppvaknande. Troligen har väl inget trott att man behöver snöjour i november, svårare än så äre nog inte.

Re: Urspårad spårvagn på linle 7

Postat: lördag 27 november 2010 21:39
av Markus E
Svårt att med bästa vilja i världen påstå att 7:ans spårvagnstrafik går bra. Och om man inte är spårvägsförespråkare i sig (som många här är och även jag själv), så börjar det bli svårt att argumentera för en fortsatt utbyggnad.

Snö i november?? Ja, lite tidigt kanske. Men med fungerande växelvärme så är det bara att trycka på en knapp. Men den fungerar inte??

Re: Urspårad spårvagn på linle 7

Postat: lördag 27 november 2010 21:48
av LÅ1
Jag sitter och fundera på vad som händer vid urspårningarna. Gissar på att det är is som hindrar växeltungan att sluta tätt mot den fasta rälen. Nu är mina kunskaper i ämnet nästan lika dåligt som en genomsnittlig journalist, så mina funderingar kan vara helt åt skogen.

Växeln det handlar om måste, så vitt jag förstår, vara den som för över vagnen till högerspår när man lämnar hållplats Sergels torg. Är den styrd eller fjäderbelastad? (Eller vad det heter på fackspråk. Uppkörbar kanske?)

När sker urspårningarna? Vid infart till eller utfart från ändhållplatsen? Gissar på utfart. Är det så att en boggi vill gå ut på högerspåret och nästa gå rakt fram, eller är det de olika hjulen på samma axel som vill gå åt var sitt håll? Här har jag inte ens en gissning. Vid platsen håller vagnen normalt låg fart, men det är utförslut. Men vagnen borde inte komma så långt bort från spåret innan den stannar. Är det korrekt?

Re: Urspårad spårvagn på linle 7

Postat: lördag 27 november 2010 22:29
av bruse
leifd skrev:
bruse skrev:Dags igen, igensnöad växel som inte slår om. Vem sköter banunderhållet, eller förväntas göra det?
Spelar väl ingen roll vem som ska sköta banunderhållet, de är förarens ansvar att se till att växeln ligger rätt innan vagnen för in i växeln.
Det var en medväxel som är uppkörbar, eller var det förut. Då är det inte alltid så att den "ligger rätt".

Re: Urspårad spårvagn på linle 7

Postat: lördag 27 november 2010 22:55
av Daniel L
bruse skrev:Dags igen, igensnöad växel som inte slår om. Vem sköter banunderhållet, eller förväntas göra det?
Stockholms Spårvägar är väl ansvariga för snöröjningen..?

Re: Urspårad spårvagn på linle 7

Postat: lördag 27 november 2010 23:00
av bruse
Daniel L skrev:
bruse skrev:Dags igen, igensnöad växel som inte slår om. Vem sköter banunderhållet, eller förväntas göra det?
Stockholms Spårvägar är väl ansvariga för snöröjningen..?
Infranord sades från ansvariga på plats. Jag kan ha hört fel.

Re: Urspårad spårvagn på linle 7

Postat: lördag 27 november 2010 23:40
av Lars Stegenius
Stefan Widén skrev:Att växelvärmen inte fungerar beror på många orsaker. Som alla förstår så är detta ett fall för avdelningen kännsliga frågor att diskutera öppet på forumet. Tids nog kan vi redovisa varför det blir som det blir. Men först ska de som är ansvariga få chansen att fullgöra sina uppdrag och det är inte SS som det i detta fall.

/Stefan
Och exakt varför är det så känsligt att saken diskuteras öppet? Tids nog får vi, som sagt, veta svaret, men varför är ämnet känsligt tills dess? Jag förstår inte. Men jag är ju inte "alla".....

//Lars S

Re: Urspårad spårvagn på linle 7

Postat: söndag 28 november 2010 1:23
av Daniel L
bruse skrev:
Daniel L skrev:
bruse skrev:Dags igen, igensnöad växel som inte slår om. Vem sköter banunderhållet, eller förväntas göra det?
Stockholms Spårvägar är väl ansvariga för snöröjningen..?
Infranord sades från ansvariga på plats. Jag kan ha hört fel.
Jaha så kanske det är, vad vet jag :roll:

Re: Urspårad spårvagn på linle 7

Postat: söndag 28 november 2010 2:46
av leifd
bruse skrev:
leifd skrev:
bruse skrev:Dags igen, igensnöad växel som inte slår om. Vem sköter banunderhållet, eller förväntas göra det?
Spelar väl ingen roll vem som ska sköta banunderhållet, de är förarens ansvar att se till att växeln ligger rätt innan vagnen för in i växeln.
Det var en medväxel som är uppkörbar, eller var det förut. Då är det inte alltid så att den "ligger rätt".
Och vad spelar det för roll ???
Föraren ska kontrollera växlar, punkt slut..... oavsett vad de är för växel.

Re: Urspårad spårvagn på linle 7

Postat: söndag 28 november 2010 8:29
av bruse
leifd skrev:
bruse skrev:
leifd skrev:
Spelar väl ingen roll vem som ska sköta banunderhållet, de är förarens ansvar att se till att växeln ligger rätt innan vagnen för in i växeln.
Det var en medväxel som är uppkörbar, eller var det förut. Då är det inte alltid så att den "ligger rätt".
Och vad spelar det för roll ???
Föraren ska kontrollera växlar, punkt slut..... oavsett vad de är för växel.
Självklart har föraren ett ansvar. Vi har alla ett ansvar på ett eller annat sätt.
Något annat har jag inte påstått. Men du kan inte bortse från att den som ska se till att banan är farbar, har ett stort ansvar.

Re: Urspårad spårvagn på linje 7

Postat: söndag 28 november 2010 10:35
av daniel_s
Det är lite larvigt att sätta igång och debattera och skylla på förare hit eller underhåll dit innan ni ens vet närmare vad det egentligen är som har hänt! Det är inte precis någon nationalkatastrof som har inträffat, så lite kyla och lugn tycker jag att debattörerna kan försöka att iaktta!

Re: Urspårad spårvagn på linle 7

Postat: söndag 28 november 2010 10:51
av Stefan Widén
Som alla förstår så har AB SS ett avtal med SL i detta avtal finna olika skyldigheter och rättigheter mm, Att här dískutera vad som hänt och inte hänt är inte alltid så enkelt. Men när tiden är mogen så kan man förklara för alla vad som hänt.

Jag hoppas samtliga forumskrivare kan acceptera detta. Jag försöker förklara när det uppstår faktafel i olika trådar men just nu så få alla som sagt tåla sig.

/Stefan

Re: Urspårad spårvagn på linle 7

Postat: söndag 28 november 2010 11:51
av Markus E
Oavsett ansvarsfördelning beträffande underhåll, snöröjning etc så är det ju fullständigt ofattbart att trafiken fungerar så dåligt som den gör när det kommer lite snö och blir några minusgrader. Vi har en, läs en enda, spårvägslinje i innerstaden som förhoppningsvis skall utgöra incitament för en fortsatt utbyggnad. Det är knappast en meter snö som fallit och 20 minusgrader. Det går säkert att i efterhand finna förklaringar och ursäkter till att saker inte fungerar som de skall. Men för varje gång 7:an med en en driftstid på endast tre månader drabbas av otal, varierande störningar, naggas lite av dess förtroende i kansten. Och i förlängningen framstår inte spårvagnen som det optimala och driftsäkra alternativet framför bussen. Bistert men sant.