Spårväg syd
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårväg syd
Jag hoppas inte heller på förbifart pengabränning. Nej, jag tänker mig de facto en smärt bro denna sträcka. Möjligen med "södra" anslutningen lite närmre Vårby snarare än Slagsta. En nätt liten bro på ca 1½ km.
Professionell tyckare
Re: Spårväg syd
Klart att det vore trevligast! Och kanske gång- och cykelbana intill spåren. Betydligt billigare än förbifarten. Men förmodligen dyrare som eget projekt än som extrabygge när ändå förbifarten byggs.Kantorn skrev:Jag hoppas inte heller på förbifart pengabränning. Nej, jag tänker mig de facto en smärt bro denna sträcka. Möjligen med "södra" anslutningen lite närmre Vårby snarare än Slagsta. En nätt liten bro på ca 1½ km.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårväg syd
Det är sant. Frågan är dock hur lång spårvägstunneln blir i sådant fall? Det kan man ju i och för sig bara spekulera i, det blir säkert inget av den i alla fall.LÅ1 skrev:Klart att det vore trevligast! Och kanske gång- och cykelbana intill spåren. Betydligt billigare än förbifarten. Men förmodligen dyrare som eget projekt än som extrabygge när ändå förbifarten byggs.Kantorn skrev:Jag hoppas inte heller på förbifart pengabränning. Nej, jag tänker mig de facto en smärt bro denna sträcka. Möjligen med "södra" anslutningen lite närmre Vårby snarare än Slagsta. En nätt liten bro på ca 1½ km.
Professionell tyckare
Re: Spårväg syd
Det kanske blir färja, se denna linjekarta som någon ritat och lagt upp på SkyscraperCity. (Här får man inlägget i sitt sammanhang.)Kantorn skrev:Det är sant. Frågan är dock hur lång spårvägstunneln blir i sådant fall? Det kan man ju i och för sig bara spekulera i, det blir säkert inget av den i alla fall.LÅ1 skrev:Klart att det vore trevligast! Och kanske gång- och cykelbana intill spåren. Betydligt billigare än förbifarten. Men förmodligen dyrare som eget projekt än som extrabygge när ändå förbifarten byggs.Kantorn skrev:Jag hoppas inte heller på förbifart pengabränning. Nej, jag tänker mig de facto en smärt bro denna sträcka. Möjligen med "södra" anslutningen lite närmre Vårby snarare än Slagsta. En nätt liten bro på ca 1½ km.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårväg syd
I dag skriver Carin Jämtin (S) på DN Debatt. ”Utveckla Förbifart Stockholm”
Utbrytet citat: ... "måste möjligheten till spårdragningar i Förbifart Stockholm prövas seriöst. Möjligheten att bygga spår på Förbifarten gör att vi i Stockholm skulle få en trafiksituation där kollektivtrafiken blir än attraktivare och faktiskt kan ta andelar av det totala trafikarbetet. Tvärbana mellan Kista och Skärholmen skulle ge möjlighet till spår från Kista till Flemingsberg. Att åka tunnelbana från Skärholmen till Vällingby på en kvart skulle för tusentals stockholmare öppna fantastiska möjligheter."
Utbrytet citat: ... "måste möjligheten till spårdragningar i Förbifart Stockholm prövas seriöst. Möjligheten att bygga spår på Förbifarten gör att vi i Stockholm skulle få en trafiksituation där kollektivtrafiken blir än attraktivare och faktiskt kan ta andelar av det totala trafikarbetet. Tvärbana mellan Kista och Skärholmen skulle ge möjlighet till spår från Kista till Flemingsberg. Att åka tunnelbana från Skärholmen till Vällingby på en kvart skulle för tusentals stockholmare öppna fantastiska möjligheter."
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårväg syd
Men på den kartan går ju linje 24 till färjan, på andra sidan tar linje 30 över. Det innebär två byten för att komma från Slagsta till Ekerö... Och att färjan måste passa med spårvagnarna för att man inte ska behöva vänta för länge. Med flera saker.LÅ1 skrev:Det kanske blir färja, se denna linjekarta som någon ritat och lagt upp på SkyscraperCity. (Här får man inlägget i sitt sammanhang.)Kantorn skrev:Det är sant. Frågan är dock hur lång spårvägstunneln blir i sådant fall? Det kan man ju i och för sig bara spekulera i, det blir säkert inget av den i alla fall.LÅ1 skrev: Klart att det vore trevligast! Och kanske gång- och cykelbana intill spåren. Betydligt billigare än förbifarten. Men förmodligen dyrare som eget projekt än som extrabygge när ändå förbifarten byggs.
Dessutom verkar kartritaren gilla ringlinjer. Jag har hittat två: linje 7 och linje 22. Kul ideer - några lånade från annat håll, några egna, precis som på mina kartor...

Professionell tyckare
Re: Spårväg syd
Spårvagn på färja skulle förstås ha vissa fördelar. Men det gäller att allt klaffar tidsmässigt. Speciellt om man kör tät trafik.Kantorn skrev: Men på den kartan går ju linje 24 till färjan, på andra sidan tar linje 30 över. Det innebär två byten för att komma från Slagsta till Ekerö... Och att färjan måste passa med spårvagnarna för att man inte ska behöva vänta för länge. Med flera saker.
Dessutom verkar kartritaren gilla ringlinjer. Jag har hittat två: linje 7 och linje 22. Kul ideer - några lånade från annat håll, några egna, precis som på mina kartor...
En annan sak på den kartan; Hornsberglinjen tycks vara bortglömd!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårväg syd
(Det finns flera trådar om Spårväg syd, men denna har den mest generella rubriken.)
Gör inte Spårväg syd till en busslinje! (Debattinlägg av några folkpartister.)
Gör inte Spårväg syd till en busslinje! (Debattinlägg av några folkpartister.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårväg syd
"Bygget av Spårväg syd kan starta tidigare".
Ett eller två av tre projekt kan bli tidigarelagt.
Från artikeln:
Ett eller två av tre projekt kan bli tidigarelagt.
Från artikeln:
Det är inte bara Spårväg syd som står på kö för att få tidigareläggas. Även utbyggnaden av tunnelbanan till Älvsjö och förlängningen av Roslagsbanan till Centralen kan komma i fråga. Det var Kristoffer Tamsons noga med att poängtera när HuddingeDirekt träffade honom inför valet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårväg syd
Huddinge verkar inte ha något emot att förskottera:LÅ1 skrev:"Bygget av Spårväg syd kan starta tidigare".
Direktpress skrev:Daniel Dronjak tror inte att en tidigareläggning kommer att bli dyrare för Huddinge.
– Om vi betalar tidigare får vi också intäkterna tidigare. Det här skulle vara oerhört viktigt för utvecklingen i Flemingsberg, men kanske ännu mer för Kungens kurva där vi är långt fram med planerna för nya bostäder. Det vore väldigt svårt att få till det projektet utan Spårväg syd.
Re: Spårväg syd
”Unga driver utvecklingen i attraktivt Stockholm”
Stockholm är inte bara en av Europas snabbast växande städer, staden blir också hela tiden yngre - till skillnad från många andra europeiska städer. En sådan utveckling kan exempelvis tvinga regionpolitikerna att satsa mer på nattrafiken.
Stockholm är inte bara en av Europas snabbast växande städer, staden blir också hela tiden yngre - till skillnad från många andra europeiska städer. En sådan utveckling kan exempelvis tvinga regionpolitikerna att satsa mer på nattrafiken.
Detta gäller i ännu högre grad södra Stockholm. I tråden om "Fakta om SL och länet 2017" kunde vi konstatera att på natten är bussresandet störst i Huddinge/Botkyrka/Söderort - trots att Stockholms innerstad har ett större bussresande alla andra tider på dygnet. Detta har troligtvis mycket att göra med den unga befolkningen.DN skrev:Hittills har fokus varit på de norra delarna, menar han.
– Men om vi ser framåt så ser det annorlunda ut – det finns en mycket större potential söder om centrala Stockholm.
– Bostäderna i södra Stockholm är mer överkomliga för unga, det är en del av områdets attraktivitet.
Spårväg syd ska påskynda denna utveckling.DN skrev:När dåvarande landstinget 2015 gjorde en social konsekvensbeskrivning inför ett beslut om att bygga Spårväg syd talade de med fastighetsägare som sa att de inte vågade satsa söder om Telefonplan, men att läget skulle bli annorlunda med Spårväg syd.
Re: Spårväg syd
Nu handlar ju allt du skriver - förr eller senare - om nattrafiken - men det går vare sig att sluta sig till hur det ser ut i nattrafiken - eftersom inte Trafikförvaltningen redovisar det separat, eller att det beror på en yngre befolkning - givet förstås att den är yngre än innerstaden. Den egentliga nattrafiken på vardagar består ju till huvuddel av kvälls- och tidig morgontrafik, väldigt liten del av den redovisade trafiken är mellan 0-3,59. Däremot är givetvis kvälls- och nattrafiken mindre i innerstaden eftersom busstrafiken där främst har funktion som tvärförbindelser för folk som bor i förorterna och ska till/från målplatser i innerstaden, eller så är det inte någon idé att vänta på bussen om man bara har halvtimmestrafik eftersom det är så korta avstånd. Är i princip Lilla och Stora Essingen där avståndet är för långt för att gå - möjligen kan norra Djurgårdsstaden platsa in där också. Sedan tillkommer förstås en del arbetsplatsområden där det är lite längre avstånd, men dessa är ju av naturliga skäl lågfrekventa på kvällstid.Enceladus skrev:”Unga driver utvecklingen i attraktivt Stockholm”
Detta gäller i ännu högre grad södra Stockholm. I tråden om "Fakta om SL och länet 2017" kunde vi konstatera att på natten är bussresandet störst i Huddinge/Botkyrka/Söderort - trots att Stockholms innerstad har ett större bussresande alla andra tider på dygnet. Detta har troligtvis mycket att göra med den unga befolkningen.
Normalt i undersökningar - särskilt när man titta på tunnelbanan - är det beydligt större andel avstigande närmare stan än längre ut i nätet på sena kvällar och nätter. En orsak till detta är förstås att många som arbetar i exempelvis servicesektorn, eller som arbetar på obekväm tid bosätter sig i närheten av city för att kunna ta sig hem smidigt.
Ska man se någon skillnad i den rena nattrafiken, så finns förstås en socioekonomisk faktor, men den är nog viktigare än andelen unga. Särskilt som man för att göra en sådan undersökning rättvis måste titta på gruppen unga vuxna 18-29, snarare än unga i allmänhet. Det är ju i huvudsak den gruppen som är ute i nattlivet, medan de som är yngre än så inte ska vara det och de som är äldre börjar tröttna, eller får andra intressen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Spårväg syd
Mitt fokus på nattrafiken är möjligen oproportionerligt stort, men det beror till stor del på att den är förhållandevis dålig i Stockholm. Köpenhamn är väl den stad som är mest lik Stockholm både kulturellt och storleksmässigt. Skillnaden mellan nattrafiken i Stockholm och Köpenhamn är ju avgrundsdjup. Det finns många lågt hängande frukter att plocka i Stockholms nattrafik!Lars_L skrev:Nu handlar ju allt du skriver - förr eller senare - om nattrafiken - men det går vare sig att sluta sig till hur det ser ut i nattrafiken - eftersom inte Trafikförvaltningen redovisar det separat, eller att det beror på en yngre befolkning - givet förstås att den är yngre än innerstaden. Den egentliga nattrafiken på vardagar består ju till huvuddel av kvälls- och tidig morgontrafik, väldigt liten del av den redovisade trafiken är mellan 0-3,59. Däremot är givetvis kvälls- och nattrafiken mindre i innerstaden eftersom busstrafiken där främst har funktion som tvärförbindelser för folk som bor i förorterna och ska till/från målplatser i innerstaden, eller så är det inte någon idé att vänta på bussen om man bara har halvtimmestrafik eftersom det är så korta avstånd. Är i princip Lilla och Stora Essingen där avståndet är för långt för att gå - möjligen kan norra Djurgårdsstaden platsa in där också. Sedan tillkommer förstås en del arbetsplatsområden där det är lite längre avstånd, men dessa är ju av naturliga skäl lågfrekventa på kvällstid.Enceladus skrev:”Unga driver utvecklingen i attraktivt Stockholm”
Detta gäller i ännu högre grad södra Stockholm. I tråden om "Fakta om SL och länet 2017" kunde vi konstatera att på natten är bussresandet störst i Huddinge/Botkyrka/Söderort - trots att Stockholms innerstad har ett större bussresande alla andra tider på dygnet. Detta har troligtvis mycket att göra med den unga befolkningen.
Normalt i undersökningar - särskilt när man titta på tunnelbanan - är det beydligt större andel avstigande närmare stan än längre ut i nätet på sena kvällar och nätter. En orsak till detta är förstås att många som arbetar i exempelvis servicesektorn, eller som arbetar på obekväm tid bosätter sig i närheten av city för att kunna ta sig hem smidigt.
Ska man se någon skillnad i den rena nattrafiken, så finns förstås en socioekonomisk faktor, men den är nog viktigare än andelen unga. Särskilt som man för att göra en sådan undersökning rättvis måste titta på gruppen unga vuxna 18-29, snarare än unga i allmänhet. Det är ju i huvudsak den gruppen som är ute i nattlivet, medan de som är yngre än så inte ska vara det och de som är äldre börjar tröttna, eller får andra intressen.
I artikeln finns en annan relevant passage:
Spårväg syd brukar beskrivas som ett lyft för södra Stockholm. Spårvägen innebär att det blir mer attraktivt att bo i den delen av regionen. Men mycket tyder på att arbetsplatserna ändå hamnar i norra Stockholm. Det är ju där cheferna bor. I så fall kommer arbetspendlingen från söder till norr att öka ytterligare och de timmar som spårtrafiken står still är inget undantag.DN skrev:Dessutom, menar de, är det så att i stort sett alla parametrar för att regionens tyngdpunkt förskjuts söderut i Stockholm är uppfyllda – utom tillräckligt många arbetstillfällen.
Det här är viktigt att diskutera ur ett trafikalt perspektiv. Jag känner flera personer som arbetar i Arlanda eller studerar i Uppsala och bor i Huddinge/Botkyrka/Söderort. För dessa personer skulle det vara väldigt uppskattat om de första tågen som går till Uppsala inte utgick från City. Trafikplaneringen verkar utgå från innerstadsbornas behov och det är inte rimligt när det är en så liten del av befolkningen som bor där. Det bor ungefär dubbelt så många i Huddinge/Botkyrka/Söderort, och det förhållandet kommer att öka ytterligare med Spårväg syd.
Re: Spårväg syd
”Möjligen” oproportionerligt stort? Av dina (Enceladus) inlägg kan man lätt få intrycket att nattrafiken är det enda som verkligen betyder något. Du brukar propagera för mångmiljardsatsningar som är helt anpassade efter vad du tror att Kristofer Tamsons tycker om nattrafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg syd
Köpenhamn har ju förbättrat sin nattrafik avsevärt de senaste åren genom nattrafiken på Metron och s-togen. Och på helger är den ju bra, framförallt i innerstaden/närförort. På vardagsnätter är den väl bara bra i innerstaden/närförort, då man förutom Metron bara kör nattrafik på innerstadens A-linjer + S-linjerna med x5x. De enda linjer som mer direkt ersätter S-tog på vardagsnätter är ju 93N till Roskilde, 94N till Hilleröd, 97N till Köge i timmestrafik. Någon övrig nattrafik eller anslutande nattrafik finns ju inte heller egentligen på helgnätter till s-togen. Är ju bara 101A och 102A i Köge som har nattbusstrafik på helger utöver de tre radiella stomlinjerna och A-linjerna i innerstaden. Därtill tillkommer på helger att man även då kör nattbuss också på några av lokalbanornas sträckningar och motsvarande.Enceladus skrev:
Mitt fokus på nattrafiken är möjligen oproportionerligt stort, men det beror till stor del på att den är förhållandevis dålig i Stockholm. Köpenhamn är väl den stad som är mest lik Stockholm både kulturellt och storleksmässigt. Skillnaden mellan nattrafiken i Stockholm och Köpenhamn är ju avgrundsdjup. Det finns många lågt hängande frukter att plocka i Stockholms nattrafik!
Förlorarna i Stockholm, jämfört med Köpenhamn, är väl alltså de som bor nära en tunnelbanestation på vardagsnätter och de som bor nära en s-togsstation/regionaltågsstation på helgnätter. Men om man ser till antalet som har möjlighet till nattförbindelse med kollektivtrafik inom 1000 meter från bostaden, så leder nog Stockholm rätt bra, om än transporten i vissa fall sker på gummihjul här.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Spårväg syd
Som signaturen "CS" skrev i en annan tråd har Stockholm ett glestrafikerat nät på nätterna - förutom tunnelbanan med dess matarbussar på helger. Självklart har ett sådant upplägg några fördelar. Men det finns många fler nackdelar. Köpenhamn slår ju Stockholm med hästlängder om hänsyn tas till restid och trängsel (jag är fortfarande osäker på om du är medveten om hur ofta det är stående resenärer på nattbussarna). Nattbussarna går mycket långsammare än den saknade spårtrafiken och tvärförbindelserna lyser med sin frånvaro. Inte ens 17x-bussarna går på nätterna. Dessutom går Öresundstågen hela tiden och de fyller också en lokal funktion i Köpenhamn. Åtminstone på helgnätter borde Stockholm slopa det glestrafikerade nätet, vilket redan har gjorts för tunnelbanan med dess matarbussar.Lars_L skrev:Köpenhamn har ju förbättrat sin nattrafik avsevärt de senaste åren genom nattrafiken på Metron och s-togen. Och på helger är den ju bra, framförallt i innerstaden/närförort. På vardagsnätter är den väl bara bra i innerstaden/närförort, då man förutom Metron bara kör nattrafik på innerstadens A-linjer + S-linjerna med x5x. De enda linjer som mer direkt ersätter S-tog på vardagsnätter är ju 93N till Roskilde, 94N till Hilleröd, 97N till Köge i timmestrafik. Någon övrig nattrafik eller anslutande nattrafik finns ju inte heller egentligen på helgnätter till s-togen. Är ju bara 101A och 102A i Köge som har nattbusstrafik på helger utöver de tre radiella stomlinjerna och A-linjerna i innerstaden. Därtill tillkommer på helger att man även då kör nattbuss också på några av lokalbanornas sträckningar och motsvarande.Enceladus skrev: Mitt fokus på nattrafiken är möjligen oproportionerligt stort, men det beror till stor del på att den är förhållandevis dålig i Stockholm. Köpenhamn är väl den stad som är mest lik Stockholm både kulturellt och storleksmässigt. Skillnaden mellan nattrafiken i Stockholm och Köpenhamn är ju avgrundsdjup. Det finns många lågt hängande frukter att plocka i Stockholms nattrafik!
Förlorarna i Stockholm, jämfört med Köpenhamn, är väl alltså de som bor nära en tunnelbanestation på vardagsnätter och de som bor nära en s-togsstation/regionaltågsstation på helgnätter. Men om man ser till antalet som har möjlighet till nattförbindelse med kollektivtrafik inom 1000 meter från bostaden, så leder nog Stockholm rätt bra, om än transporten i vissa fall sker på gummihjul här.
Det stämmer att Köpenhamn har förbättrat sin nattrafik avsevärt de senaste åren. Men Köpenhamn är inte ensam. London har en liknande utveckling. Tunnelbanan och pendeltågen har gått från ingen nattrafik till nattrafik på helger på flera linjer. Utvecklingen är stegvis och det finns planer på nattrafik på ännu fler linjer, inklusive Docklands Light Railway. Thameslink har redan avbrottsfri trafik. Berlins nattrafik är inte heller så gammal. Europa går framåt medan Stockholm står still. Det är anmärkningsvärt med tanke på den unika befolkningstillväxten. Tamsons prioriterar annat än att utveckla nattrafiken men besparingen är förgäves när kommunerna ändå kräver tunnelbanor för den sakens skull.
Re: Spårväg syd
Men nu ska vi inte väl inte ta den här tråden också till nattrafik - bättre att koncentrera oss på någon tråd kring den frågan. Fast du tar inte riktigt till dig om trafiken i Köpenhamn. I Köpenhamn kan du inte ta dig till Helsingör efter 0.40 på vardagskvällar eftersom det inte finns några nattbussar överhuvudtaget dit, eller till flera centrala platser. I Köpenhamn har man knappt den typ av nattrafik på vardagsnätter som du kritiserar fungerar dåligt i Stockholm. Man har ju inga tvärgående S-linjer som går på vardags- eller helgnätter, utan endast de tre radiella linjerna. Ingen linje utom stomlinjerna i innerstaden går ju oftare än en gång i timmen, vilket du tycker är för dåligt i Stockholm...Visst går Metron på natten även på vardagar, men det är ju väldigt få ändå som bor längs den. Du kritiserar ju Stockholms nattrafik för att det är för mycket busstrafik i innerstaden - ser man på Köpenhamn är det ju bara det man satsat på för vardagsnätter - och på helgnätter gäller det att du bor precis vid s-togstationen. Och jag förmodar väl att du själv bor nära en pendeltågsstation eftersom du föredrar en sådan lösning, än en där man kan komma hem hela vägen.Enceladus skrev:
Som signaturen "CS" skrev i en annan tråd har Stockholm ett glestrafikerat nät på nätterna - förutom tunnelbanan med dess matarbussar på helger. Självklart har ett sådant upplägg några fördelar. Men det finns många fler nackdelar. Köpenhamn slår ju Stockholm med hästlängder om hänsyn tas till restid och trängsel (jag är fortfarande osäker på om du är medveten om hur ofta det är stående resenärer på nattbussarna). Nattbussarna går mycket långsammare än den saknade spårtrafiken och tvärförbindelserna lyser med sin frånvaro. Inte ens 17x-bussarna går på nätterna. Dessutom går Öresundstågen hela tiden och de fyller också en lokal funktion i Köpenhamn. Åtminstone på helgnätter borde Stockholm slopa det glestrafikerade nätet, vilket redan har gjorts för tunnelbanan med dess matarbussar.
Det stämmer att Köpenhamn har förbättrat sin nattrafik avsevärt de senaste åren. Men Köpenhamn är inte ensam. London har en liknande utveckling. Tunnelbanan och pendeltågen har gått från ingen nattrafik till nattrafik på helger på flera linjer. Utvecklingen är stegvis och det finns planer på nattrafik på ännu fler linjer, inklusive Docklands Light Railway. Thameslink har redan avbrottsfri trafik. Berlins nattrafik är inte heller så gammal. Europa går framåt medan Stockholm står still. Det är anmärkningsvärt med tanke på den unika befolkningstillväxten. Tamsons prioriterar annat än att utveckla nattrafiken men besparingen är förgäves när kommunerna ändå kräver tunnelbanor för den sakens skull.
I London finns ju det ju väldigt stora områden som inte ens har nattbusstrafik, även längs tunnelbanenätet. London är ju dock så pass stort att det blir många linjer ändå, men det är också väldigt många områden som i princip saknar all nattrafik där. Stockholm skulle jag nog fortfarande säga är den stad som har minst vita fläckar när det gäller nattrafik, särskilt på helgnätter. Om än restiden kan vara lite längre ibland.
Att det är så många stående på en del linjer på nätterna i Stockholm är ju snarast för att du klagar här, istället för till Trafikförvaltningen. Tänk vad du skulle kunna göra underverk för att förbättra nattrafiken i Stockholm om du nu satsade på det!
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Spårväg syd
Jag förstår inte varför du ställer spårtrafik mot matarbussar. Det finns inget motsatsförhållande - snarare tvärtom. Tunnelbanan med dess matarbussar har ju ett mycket större upptagningsområde på helgnätter än motsvarande nattbussar på vardagsnätter. De största vinnarna på tunnelbanans nattrafik är ju de områden som inte ligger vid en station och annars inte hade haft någon nattrafik, t.ex. Gröndal. Det är klart att de områden som ligger vid en tunnelbanestation och får tunnelbanetrafik istället för busstrafik också är vinnare, men inte lika stora vinnare. På samma sätt är områden som Viby och Barkarbystaden de stora förlorarna på att pendeltågen har ett tidigt trafikslut. Viby har bara underlag för matarbussar, inte nattbussar, och Barkarbystaden får en dubbelt så lång restid, en större förlust än många områden som ligger vid pendeltågsstationer.
Det blir faktiskt spännande att se hur det blir med nattrafiken längs Spårväg syd. För närvarande är nattrafiken begränsad med många vita fläckar. Glömsta har ingen nattrafik alls och Segeltorp har bara nattrafik på helger. Linje 172 föreslås få nattrafik alla dagar, vilket är positivt för alla områden som linjen trafikerar. Vad Glömsta beträffar är det väl inte heller rimligt att önska sig mer i dagsläget. Men helt optimalt är det inte. Avsaknaden av pendeltågstrafik gör att restiden blir längre än vanligt, oavsett om bytet sker i Masmo eller Flemingsberg.
Segeltorp ligger nära Fruängen, men linje 792 saknar passning i riktning mot Skärholmen. Tåget kommer tre minuter efter att bussen har gått, vilket är ganska olyckligt. Egentligen borde linje 792 delas upp i minst två linjer. Avsaknaden av pendeltågstrafik gör att busstrafiken får en annan tyngdpunkt än vanligt. Det är ju inte värt att åka med en långsam nattbuss till Huddinge för att byta där. Annars hade det funnits bättre möjligheter att utveckla busstrafiken i Segeltorp. Exempelvis skulle linjerna 703/710 och 704 - den tidigare förlängd till Balingsnäs - kunna ersätta linjerna 792 och 794. De skulle ha bättre täckning av området - som en bonus får Björnkulla nattrafik. Linje 173 kanske också har underlag för nattrafik, i alla fall från Gullmarsplan.
Det blir faktiskt spännande att se hur det blir med nattrafiken längs Spårväg syd. För närvarande är nattrafiken begränsad med många vita fläckar. Glömsta har ingen nattrafik alls och Segeltorp har bara nattrafik på helger. Linje 172 föreslås få nattrafik alla dagar, vilket är positivt för alla områden som linjen trafikerar. Vad Glömsta beträffar är det väl inte heller rimligt att önska sig mer i dagsläget. Men helt optimalt är det inte. Avsaknaden av pendeltågstrafik gör att restiden blir längre än vanligt, oavsett om bytet sker i Masmo eller Flemingsberg.
Segeltorp ligger nära Fruängen, men linje 792 saknar passning i riktning mot Skärholmen. Tåget kommer tre minuter efter att bussen har gått, vilket är ganska olyckligt. Egentligen borde linje 792 delas upp i minst två linjer. Avsaknaden av pendeltågstrafik gör att busstrafiken får en annan tyngdpunkt än vanligt. Det är ju inte värt att åka med en långsam nattbuss till Huddinge för att byta där. Annars hade det funnits bättre möjligheter att utveckla busstrafiken i Segeltorp. Exempelvis skulle linjerna 703/710 och 704 - den tidigare förlängd till Balingsnäs - kunna ersätta linjerna 792 och 794. De skulle ha bättre täckning av området - som en bonus får Björnkulla nattrafik. Linje 173 kanske också har underlag för nattrafik, i alla fall från Gullmarsplan.
Re: Spårväg syd
Kan Enceladus ge något exempel på att en kommun har krävt tunnelbana för att få nattrafik?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg syd
Planeringsstudien för Spårväg syd: https://sammantradeshandlingar.sll.se/s ... ag-syd.pdf
Händer det något mer i kommunernas planering? Huddinge ska ju bygga många bostäder. Lägger kommunen in spårreservat i detaljplanerna?
Händer det något mer i kommunernas planering? Huddinge ska ju bygga många bostäder. Lägger kommunen in spårreservat i detaljplanerna?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.