leifd skrev:M98 22, är inte heller att räkna med längre, då den är avrustad och ska till Heningsdorf i Berlin för ombyggnad av elsystemet.
Det kanske bara var ett rent skrivfel, men ett tips är att orten heter Hennigsdorf, alltså båda N'en mellan E och I, och inget N efter I. Jag har själv fått stavningen om bakfoten förr och undrade varför det var så svårt att få några bra träffar i sökmotorerna...
(Ytterligare en ren petitess: Hennigsdorf ligger fomellt sett precis utanför Berlin, vilket t.ex. betyder taxezon C om man åker på periodkort i Berlintrakten, och det betyder också att Hennigsdorf låg i DDR. Jag utgår för övrigt från att det är AEG-fabriken som vagnarna skickas till, den fabriken hette
LEW (Lokomotivbau Elektrotechnische Werke) på DDR-tiden).
leifd skrev:22 ska alltså till upprustning, kommer få elektronik motsvarande M06, vilket senare troligen kommer gälla 23 och 24. Ev. blir det även byte av dörrar, enligt koncept som München nu utför på serievagnar.
Intressant! Det måste vara en riktigt bra idé för då lär ju reservdelar bli utbytbara.
leifd skrev:De fyra M67K som går som M2 är förarplatsen inbyggd och igenlåst på, går naturligtvis att ta bort detta, men tar ju en stund såklart.
Hur ser detta ut egentligen? Jag har nog inte sett bilder på detta...
I Göteborg är ju förarplatserna inbyggda på alla spårvagnar, fast med stängbara öppningar för att kunna prata med föraren och tidigare för biljettförsäljning.
leifd skrev:Dessutom saknar de ju biljettförsäljningsmaskin.
Är det maskin för att sälja enkelbiljett det gäller? Jag förstår att man inte är så sugen på att reguljärt tursätta vagnar utan maskin, då får man ju i princip bjuda på resan. De som bor längs linjen och ser vagnarna kan ju till och med titta ut genom fönstret och se när en av de vagnarna rullar förbi åt ena hållet och räkna ut ungefär när den kommer åt andra hållet, och passa på att åka gratis då. Om de då gör ett ärende på stan så kan de nog också räkna ut när samma fordon troligtvis går tillbaka hem. Ingen höjdare med andra ord...
Är det ens teoretiskt tänkbart att köra med konduktör på dessa vagnar? Jag antar att då blir det bra mycket dyrare än att sätta in bussar...
leifd skrev:M67K kommer ej att överleva, i vart fall inte på sikt, dock kan det ju bli som i Göteborg, att man måste utöka trafikeringen, pga mycket resande, vilket då kan göra att dessa vagnar kan få någon nåda tid ytterligare.
Vi får väl hoppas på att trafiken utvecklas åt det hållet.
Även om gamla vagnar ofta är dyrare per kilometer att köra med så ska det vara riktigt stor skillnad för att det ska löna sig att byta till nyare för de vagnar som bara behövs i högtrafiken.
leifd skrev:Då, Spårväg City får sina spanska 2, 65 breda vagnar, som ska utgöra den riktiga vagnparken, så blir det ju 6 st A34N över i Stockholm, dessa är väl då lämpligt att de spårsätts i Norrköping.
Ja. Enda alternativet som åtminstone är teoretiskt möjligt men inte så sannolikt är att någon nyblivande spårvägstad, t.ex. Lund eller Malmö, väljer denna smalare vagnbredd. En kvalificerad gissning är väl annars att de väljer 2.65m, det finns väl egentligen ingen direkt anledning till att välja något annat om man startar ett nytt system.
En intressant fråga är för övrigt om det vore en bra eller dålig idé om Transitio eller ett nybildat liknande bolag skulle sköta gemensamma inköp och ägande av spårvagnar, ungefär som man gör med t.ex. X60/X61 och Reginamotorvagnarna?