Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TimK skrev:Mja. Om man ser över hela dygnet finns det inga omlopp som kan köras med enkelvagnar. I rusningen behöver man den kapacitet som längre tåg ger, och det i varje tåg, inte bara en del. (Enkelspårssträckorna innebär att man inte riktigt kan köra oftare än var tionde minut, så att varje tur från ROS på eftermiddagen ska svälja de som kommer från två tunneltåg. Motsvarande logik gäller i motsatt riktning på morgonen och då dessutom under en kortare rusningstid.)
Det betyder att man behöver 10 A32 för att klara rusningstrafiken UTAN någon vagnreserv.
Mvh Tim
Nu är jag kanske helt snurrig, men varför skulle det inte gå att köra turer med A32-enkelvagnar på LB? En A32 tar ju med ungefär lika många passagerare som två A30? Längden är dessutom ungefär densamma, är det möjligt att köra dubbla A32-tåg på LB?
Visserligen kommer ju Lidingö-politikerna att se till att det blir buss i stället, men rent teoretiskt. Finast av allt hade väl varit om man kunnat förlänga tunnelbanan från Ropsten på LBs spår, men det vore väl kanske mer eller mindre att bygga om alltihop.
TimK skrev:Mja. Om man ser över hela dygnet finns det inga omlopp som kan köras med enkelvagnar. I rusningen behöver man den kapacitet som längre tåg ger, och det i varje tåg, inte bara en del. (Enkelspårssträckorna innebär att man inte riktigt kan köra oftare än var tionde minut, så att varje tur från ROS på eftermiddagen ska svälja de som kommer från två tunneltåg. Motsvarande logik gäller i motsatt riktning på morgonen och då dessutom under en kortare rusningstid.)
Det betyder att man behöver 10 A32 för att klara rusningstrafiken UTAN någon vagnreserv.
Mvh Tim
Nu är jag kanske helt snurrig, men varför skulle det inte gå att köra turer med A32-enkelvagnar på LB? En A32 tar ju med ungefär lika många passagerare som två A30? Längden är dessutom ungefär densamma, är det möjligt att köra dubbla A32-tåg på LB?
Visserligen kommer ju Lidingö-politikerna att se till att det blir buss i stället, men rent teoretiskt. Finast av allt hade väl varit om man kunnat förlänga tunnelbanan från Ropsten på LBs spår, men det vore väl kanske mer eller mindre att bygga om alltihop.
Vet inte om du är snurrig, men kanske underinformerad om Lidingöbanan. Två A20B/B30B per tåg är det normala i lågtrafiken och är det som brukar köras enligt SL:s beställning. I högtrafik används trevagnarståg, också det enligt beställningen från SL. En A32 räcker då inte till.
TimK skrev:Mja. Om man ser över hela dygnet finns det inga omlopp som kan köras med enkelvagnar. I rusningen behöver man den kapacitet som längre tåg ger, och det i varje tåg, inte bara en del. (Enkelspårssträckorna innebär att man inte riktigt kan köra oftare än var tionde minut, så att varje tur från ROS på eftermiddagen ska svälja de som kommer från två tunneltåg. Motsvarande logik gäller i motsatt riktning på morgonen och då dessutom under en kortare rusningstid.)
Det betyder att man behöver 10 A32 för att klara rusningstrafiken UTAN någon vagnreserv.
Mvh Tim
Nu är jag kanske helt snurrig, men varför skulle det inte gå att köra turer med A32-enkelvagnar på LB? En A32 tar ju med ungefär lika många passagerare som två A30? Längden är dessutom ungefär densamma, är det möjligt att köra dubbla A32-tåg på LB?
Visserligen kommer ju Lidingö-politikerna att se till att det blir buss i stället, men rent teoretiskt. Finast av allt hade väl varit om man kunnat förlänga tunnelbanan från Ropsten på LBs spår, men det vore väl kanske mer eller mindre att bygga om alltihop.
Betr. vagnkapacitet rekommenderar jag, utöver Tims klargörande ovan, följande tråd.
Lidingöpolitiken är bra underlig. Om man ser vad partierna säger till sina väljare inför valet, så uttrycker några partier det på följande sätt:
Moderata Samlingspartiet på Lidingö skrev:Lidingöbanan har inte bara en långvarig tradition på Lidingö. Den är också ett effektivt och miljövänligt transportmedel. Samtidigt står Lidingöbanan inför stora investeringar i form av nya tåg och omfattande underhållsarbeten av gamla bron. Stockholms läns landsting ansvarar för all kollektivtrafik på Lidingö. Vi vill verka för att Lidingöbanan bevaras samt att den integreras med eventuell framtida spårvägsutbyggnad i Stockholmsregionen.
Miljöpartiet på Lidingö skrev:Med en effektiv kollektivtrafik och satsning på cykel- och gångbanor gynnas både naturen och människors hälsa och vi kan då spara bilden till situationer när vi verkligen behöver den. Vi vill satsa på tätare bussturer, särskilt på kvällar och helger samt större spridning. Ropsten måste göras trevligare och bussarna samt kommunens egna bilar ska använda miljövänligt bränsle. Bra cykel- och gångbanor till alla skolor stimulerar eleverna till lätt motion på morgonen vilket kraftigt förbättrar inlärningsförmågan. Sänk farten till 30 i närbostadsområden, så att 30 km i timmen, inte 50 är normen samt satsa på utbyggnad av trafikfarthinder.
För att nu ta två "ytterligheter". Lägg märke till att Miljöpartiet inte nämner Lidingöbanan eller spårtrafik med ett ord. Moderaterna däremot säger sig vilja bevara banan (så längre det inte kostar något, min anm.). Men snacka går ju och deras agerande i det förflutna inger inte förtroende. Fru Billström har dessutom visat vägen om hur ändamålet helgar medlen (vilket t.o.m. har renderat henne beröm i andra trådar!)
Björn Ehnberg skrev:Lidingöpolitiken är bra underlig. Om man ser vad partierna säger till sina väljare inför valet, så uttrycker några partier det på följande sätt:
Moderata Samlingspartiet på Lidingö skrev:Lidingöbanan har inte bara en långvarig tradition på Lidingö. Den är också ett effektivt och miljövänligt transportmedel. Samtidigt står Lidingöbanan inför stora investeringar i form av nya tåg och omfattande underhållsarbeten av gamla bron. Stockholms läns landsting ansvarar för all kollektivtrafik på Lidingö. Vi vill verka för att Lidingöbanan bevaras samt att den integreras med eventuell framtida spårvägsutbyggnad i Stockholmsregionen.
Miljöpartiet på Lidingö skrev:Med en effektiv kollektivtrafik och satsning på cykel- och gångbanor gynnas både naturen och människors hälsa och vi kan då spara bilden till situationer när vi verkligen behöver den. Vi vill satsa på tätare bussturer, särskilt på kvällar och helger samt större spridning. Ropsten måste göras trevligare och bussarna samt kommunens egna bilar ska använda miljövänligt bränsle. Bra cykel- och gångbanor till alla skolor stimulerar eleverna till lätt motion på morgonen vilket kraftigt förbättrar inlärningsförmågan. Sänk farten till 30 i närbostadsområden, så att 30 km i timmen, inte 50 är normen samt satsa på utbyggnad av trafikfarthinder.
För att nu ta två "ytterligheter". Lägg märke till att Miljöpartiet inte nämner Lidingöbanan eller spårtrafik med ett ord. Moderaterna däremot säger sig vilja bevara banan (så längre det inte kostar något, min anm.). Men snacka går ju och deras agerande i det förflutna inger inte förtroende. Fru Billström har dessutom visat vägen om hur ändamålet helgar medlen (vilket t.o.m. har renderat henne beröm i andra trådar!)
Mitt intryck är att Miljöpartiet ganska ofta saknar tillräcklig sakkunnighet i miljöfrågor. De tror säkert att en ny buss med "miljöbränsle" är miljövänligare än spårvagnar, fast så inte är fallet oavsett om vagnarna är 60 eller 0 år gamla...
Olle skrev:
I augustinumret står det att 9 vagnar köpts till Nockebybanan med leverans 2008. Det torde nog vara med adekvat.
lle.
Det där stämmer inte riktigt. Det är idag bara sju vagnar beställda till Nockebybanan, med leverans 2008.
Isak, är det så att Du har några uppgifter om att den totala beställningen "bara" skulle ligga på 7 vagnar, eller menar Du att endast sju av de nio föregivna vagnarna faktiskt avdelas till NB? I det protokoll från SL:s styrelse (2006-04-25) där investeringsbeslutet fattas, står i själva beslutet (§ 79) inget antal, utan hänvisas bara till en tjänsteskrivelse från VD, någon som SL notoriskt undviker att lägga med i den utgåva som publiceras på Internet. I ett tilläggsyrkande (bilaga 1) från de borgerliga anges dock "Anskaffning av 9 st spårvagnar typ A32 för Tvärbanan och Nockebybanan".
Mvh.
Björn
Ja det är som du säger den totala beställningen är på nio vagnar varav sju stycken är avsedda för att täcka upp trafiken på nockebybanan och två stycken är till tvärbanan.