Re: Hur har det gått?
Postat: onsdag 25 augusti 2010 20:51
Jag rekommendera skriften "Så ska det ta's" för nybakade konduktörer, så att de
vet hut se'n. Finns/Fanns att köpa på spårvägsmusee't
HS

HS
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Alla förare är rekryterade utifrån. Ingen har ett förflutet som spårvagnsförare, ett par dock som bussförare. Av konduktörna (ca 20) kommer en från Djurgårdslinjens personal.bruse skrev:Jag har inga siffror, men majoriteten härstammar inte från DjL.roggek skrev:Felet är väl egentligen att de flesta av ombordpersonalen härstammar mestadels från Djurgårdslinjen (eller har jag fel?), och just nu är Spårväg City ern "diggarmagnet", med många diggare och nostalgiker. Därav ordväxlingen. Synd att inte Daniel_s var ombord, han har alltid rätt...
Om konduktören börjar fälla negativa kommentarer om Tvärbanan, ja då skulle jag ringa SLs kundtjänst och klaga. Någon måtta på fräckheterna får det faktiskt vara!Björn Ehnberg skrev:/.../ Vad som däremot var anmärkningsvärt var tjänstgörande konduktörs uppförande. Jag satt och samtalade med en bekant och diskuterade bl.a. spårvägsdragning i blandtrafik, då konduktören lade sig i och en häftig ordväxling mellan honom och mig uppstod bl.a. om detta och även om (de i mitt tycke orealistiska) tidsplanerna för utbyggnaden av Spårväg city, och hör och häpna även Tvärbanans utbyggnad. Jag var på vippen att be vederbörande dra åt..... då han avlägsnade sig bakåt i vagnen. Så hade jag aldrig uppfört mig som konduktör. En konduktör ska aldrig diskutera med trafikanterna annat än när det gäller visering samt ordning och säkerhet.
Björn Ehnberg skrev:Ja, jag var i alla fall ute och åkte i måndags em. och då gick det trögt. Reptilia körde, och hon gjorde så gott hon kunde med tanke på all gummihjulstrafik och det faktum att ett övningståg låg framför, och dessutom blev stående i kröken strax innan hpl. Waldemarsudde.
Vad som däremot var anmärkningsvärt var tjänstgörande konduktörs uppförande. Jag satt och samtalade med en bekant och diskuterade bl.a. spårvägsdragning i blandtrafik, då konduktören lade sig i och en häftig ordväxling mellan honom och mig uppstod bl.a. om detta och även om (de i mitt tycke orealistiska) tidsplanerna för utbyggnaden av Spårväg city, och hör och häpna även Tvärbanans utbyggnad. Jag var på vippen att be vederbörande dra åt..... då han avlägsnade sig bakåt i vagnen. Så hade jag aldrig uppfört mig som konduktör. En konduktör ska aldrig diskutera med trafikanterna annat än när det gäller visering samt ordning och säkerhet.
Haha! Nu har du nog blandat ihop mig med någon annan! Mycket har jag blivit kallad men "hon" var nog faktiskt första gången!Björn Ehnberg skrev:Ja, jag var i alla fall ute och åkte i måndags em. och då gick det trögt. Reptilia körde, och hon gjorde så gott hon kunde med tanke på all gummihjulstrafik och det faktum att ett övningståg låg framför, och dessutom blev stående i kröken strax innan hpl. Waldemarsudde.
Ja, hehe, här föreligger nog ett missförstånd. Hoppas i alla fall att du inte uppfattar "hon" som ett skällsord. Såvitt jag vet ingår endast en kvinna i cityspårvägens nuvarande förarkår, och eftersom du valt en femininumändelse på din signatur gjorde jag den felaktiga associationen (fullt medveten om att ordet "reptilia" också är det gamla linneanska klassnamnet på klassen kräldjur - i övrigt är det väl si och så med mitt latinReptilia skrev:Haha! Nu har du nog blandat ihop mig med någon annan! Mycket har jag blivit kallad men "hon" var nog faktiskt första gången!Björn Ehnberg skrev:Ja, jag var i alla fall ute och åkte i måndags em. och då gick det trögt. Reptilia körde, och hon gjorde så gott hon kunde med tanke på all gummihjulstrafik och det faktum att ett övningståg låg framför, och dessutom blev stående i kröken strax innan hpl. Waldemarsudde.
Hehe missförstånd uppstår så lättBjörn Ehnberg skrev:Ja, hehe, här föreligger nog ett missförstånd. Hoppas i alla fall att du inte uppfattar "hon" som ett skällsord. Såvitt jag vet ingår endast en kvinna i cityspårvägens nuvarande förarkår, och eftersom du valt en femininumändelse på din signatur gjorde jag den felaktiga associationen (fullt medveten om att ordet "reptilia" också är det gamla linneanska klassnamnet på klassen kräldjur - i övrigt är det väl si och så med mitt latinReptilia skrev:Haha! Nu har du nog blandat ihop mig med någon annan! Mycket har jag blivit kallad men "hon" var nog faktiskt första gången!Björn Ehnberg skrev:Ja, jag var i alla fall ute och åkte i måndags em. och då gick det trögt. Reptilia körde, och hon gjorde så gott hon kunde med tanke på all gummihjulstrafik och det faktum att ett övningståg låg framför, och dessutom blev stående i kröken strax innan hpl. Waldemarsudde.)
Se där - inte en siffra rätt, för min del!Reptilia skrev:Hehe missförstånd uppstår så lätt![]()
Det finns dessutom två kvinnor i förarkåren
Det där låter egendomligt. Kan det möjligen vara så att konduktören i fråga på något sätt känner igen dig och/eller din bekant från diskussioner på nätet och därför tyckte/trodde det var okej att argumentera kring detta? Givetvis inget försvar, men möjligen en förklaring.Björn Ehnberg skrev:Vad som däremot var anmärkningsvärt var tjänstgörande konduktörs uppförande. Jag satt och samtalade med en bekant och diskuterade bl.a. spårvägsdragning i blandtrafik, då konduktören lade sig i och en häftig ordväxling mellan honom och mig uppstod bl.a. om detta och även om (de i mitt tycke orealistiska) tidsplanerna för utbyggnaden av Spårväg city, och hör och häpna även Tvärbanans utbyggnad. Jag var på vippen att be vederbörande dra åt..... då han avlägsnade sig bakåt i vagnen. Så hade jag aldrig uppfört mig som konduktör. En konduktör ska aldrig diskutera med trafikanterna annat än när det gäller visering samt ordning och säkerhet.
Näe, för då tappar de andra respekten för spårvagnar. Spårvagnen är gatans kung och ska bete sig därefter. Ödmjukt men med pondus. Inte mjäka sig fram.Markus E skrev:Ja, jag undrar detsamma varför man inte utnyttjar maxhastigheten när omständigheterna tillåter. Men det kanske kommer när förararna blir lite varmare i kläderna...
Undrar också varför man inte nyttjar ringsignal/varningsklocka mer när fordon blockerar spåren. Det skall inte okynnesringas hela tiden, MEN att utnyttja ringsignaler i vissa lägen gör att spårvagnen inhyser respekt. Att bara sitta snällt och vänta gör ingen glad...(jo, möjligtvis bilisten...)