Roligaste stations/hållplatsnamnet?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Michael

Inlägg av Michael »

På linje 240 N Ericsonterm-Lilla Varholmen (Göteborg) finns hållplatsen:

GOSSBYDALSVÄGEN, i dagligt tal omdöpt till "Gaspedalsvägen"

kan det va nåt?

/Michael
Fram för spår mot framtiden...
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Någonstans i BD-län finns "Kotafitta" även denna ort bör ju ha en busshållplats... men jag vet inte då jag aldrig varit där.
På Tjörn i O-län finns iallafall hållplatsen och orten "Kuballe" (nära Rönnäng).

Men dessa orter faller ju "långt under bältet" så web-master kanske censurerar detta inlägg?

Mvh Bj.
Vadå jag dyster?
Niklas Karlsson

Inlägg av Niklas Karlsson »

Det kanske inte riktigt hör till den här genren, men erkänn att det är rätt lustigt.

De tyska låggolvsspårvagnarna, 21-23, som rullar här i Norrköping hade när de kom hit ett tyskt system där hållplatsnamnen visades på en skylt inne i spårvagnen. (Igår var första gången jag såg det nya systemet installerat även i en av dessa vagnar.)

Tyskarna har ju inte hört talas om sådana underligheter som å. Därför visades hållplatsnamnen Radhuset och Slattergatan i skylten, när det i själva verket var Rådhuset respektive Slåttergatan som avsågs.
När börjar spårvagnarna rulla på Kungsgatan igen?
Jocke
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Kristofer skrev:Viks central - mellan Ålstäket och Hemmesta på Värmdö och inte särskilt central. Central ska nog bara verka särskiljande från Viks Gård på sträckan Ålstäket - Stavsnäs.
Namnet kommer ifrån att det en gång i tiden var tänkt att man skulle bygga en järnväg där. Lite spår han man lägga ut innan pengarna tog slut. Den banvallen används numera som cykelväg.
/Jocke
Gäst

Inlägg av Gäst »

Råcksta
och Skogskyrkogården tyckte jag förr alltid va lite läskig :) :oops: :P
Gäst

Inlägg av Gäst »

I Malmö finns en busshållplats som heter Stolpalösa. Den har trots namnet en hållplatsskylt och den ligger två hållplatser från Malmö Syd Svågertorp. :lol:
Rainer Silfverberg

Fittja

Inlägg av Rainer Silfverberg »

Jag ber om ursäkt i förväg om mitt inlägg tolkas av en del stockholmare som inkorrekt. Jag hoppas att namnet på en tunnelbanestation och förort i stockholmsområdet, nämligen Fittja, har sitt ursprung i något annat än det vi finländare ofta misstänker.
Erland

Inlägg av Erland »

Ja och nej.

Både ortsnamnet Fittja och det andra du tänker på anses härstamma från det gammelsvenska ordet fit, vilket enligt Svenska akademiens Ordbok betyder "låg landsträckning vid havet"

Inkasserar 10 Messerschmitdt-poäng så här på förmiddagen.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Linje 311 till Slut...
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Anders J

Rolig destination

Inlägg av Anders J »

På våra bussar fanns det en destination som var
NY RAD.
Det berodde visst på att dom blandade i hop NYKÖPING och ABONERAD i Bortre Timbuktu. Såg inte om det fanns NERADKÖPING också.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Re: Rolig destination

Inlägg av Bussmicke »

Anders J skrev:På våra bussar fanns det en destination som var
NY RAD.
Det berodde visst på att dom blandade i hop NYKÖPING och ABONERAD i Bortre Timbuktu. Såg inte om det fanns NERADKÖPING också.
Bild
SLT 375 på Eskilstuna busstation 26/6 1992.

Jag har större och bättre bilder hemma. Är på jobbet nu och detta var den enda tillgängliga jag hade.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Linje 311/312 har faktiskt ett par roliga, förutom nämnda Vibohär även hållplatserna Slinkbacka, Farmen och Tillflykten.
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

bruse skrev:
Zill skrev: Blåsut.
Är det namnet kul? Tycker inte jag, men jag gör det kul genom att följa uppmaningen som vi får i högtalaren: Blåsut :D
Enligt en vandringssägen (?) så fanns det förare som ropade ut tidigt innan stationen: "Håll andan och...(lång paus)... Blåsut" :) Men som sagt var - det är kanske bara en vandringssägen eller... :wink:
Mattias C

Re: Roligaste stations/hållplatsnamnet?

Inlägg av Mattias C »

bruse skrev:På linje 312 Brommaplan-Adelsö (Stockholm) finns hållplatsen Vibohär :D
I Kalmar finns hållplatsen "Vintergatan"
I Västervik "Kung Märtas Gata"
I Frödinge (japp, ostkakor och pajer) finns "Frödinge Centrum" (Centrumet består av en väldigt liten ICA-affär, en postlåda och en telefonkiosk)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Linje 27 i Göteborg har ett par roliga:

ID-Kontrollen
Indiska Oceanen
Sydatlanten

Nästa ID-Kontrollen!

/Tony, som egentligen kände att han tog bussen från Ruskvädersgatan i morse..... (Det hällregnade)
Med reservation för tyckfel.
Mattias C

Re: Roligaste stations/hållplatsnamnet?

Inlägg av Mattias C »

Mattias C skrev:
bruse skrev:På linje 312 Brommaplan-Adelsö (Stockholm) finns hållplatsen Vibohär :D
I Kalmar finns hållplatsen "Vintergatan"
I Västervik "Kung Märtas Gata"
I Frödinge (japp, ostkakor och pajer) finns "Frödinge Centrum" (Centrumet består av en väldigt liten ICA-affär, en postlåda och en telefonkiosk)
Glömde ju den bästa i Västervik: "Florida"
Gäst

Inlägg av Gäst »

[quote="Kristofer"]Viks central - mellan Ålstäket och Hemmesta på Värmdö och inte särskilt central. Central ska nog bara verka särskiljande från Viks Gård på sträckan Ålstäket - Stavsnäs.

"Viks Central" på Värmdö är namnet på en planerad järnvägsstation som aldrig blev byggd.
Namnet lever dock kvar än idag.
Delar av banvallen kan ses vid Hagabeg i närheten, den är gångväg numera.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Ibland kanske inte namnen i sig är så roliga, men relationen dem emellan kan göra det rätt kul. Innan tunnelbanan kommit till Mörby gick buss 601 (rätta mig om jag har fel) i från Sveavägen ut till Vallentuna. På sin väg passerades såväl Inverness (i Danderyd) som Rostock (i Täby). Aldrig var relationerna mellan Skottland och DDR så nära som då.
Anders Hanquist

En annan kul grej var en destskylt på i Norge byggda bussar någonstans i Sverige (vet någon var?) Trafikföretaget ville ha lite tomrum mellan vissa namn för att kunna skylta "blankt" utan att behöva dra igenom hela rullen. På beställningen hade detta angivits som "TOM RAD". Naturligtvis gjorde norrmännen som de blev tillsagda och tryckte just orden "TOM RAD" snyggt och prydligt på ett antal ställen på destrullen. Detta är ingen taskig Norgehistoria utan helt sant. Jag har sett bild på rullen i fråga.
Anders Hanquist

Hoppsan! TOM RAD fanns på bild litet tidigare i denna tråd. Så bra då vet jag att detvar SLT som råkade ut för detta fatala misstag.
Skriv svar