Johan Eriksson skrev:Till någon enskild plats typ ett museum eller någon intressant historisk höjd går de väl an (ett ex är Barcelona även om den är så hög o brant att den avskräcker) men annars är de här system behäftade med så många brister att de knappast är någon generelll lösning på trafikproblemen i Sthlm.
Det är ingen som säger att det är någon generell lösning. Det har du hittat på alldeles själv. Det är ett argumentationsfel som kallas halmdocka.
sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
Halmdockan består i att debattören först bygger en nidbild av motståndarens åsikter och argument och sedan argumenterar mot denna nidbild. De verkliga argumenten låtsas debattören inte ha hört.
Johan Eriksson skrev:Förespråkarna är så fast i de få fördelarna att de aldrig kan se nackdelarna med detta lågkapacitetssystem och har en obruten romantisk "det löser sig"-attityd till den långa lista av svagheter som kantar dessa och andra monorail-liknande system där förhoppningarna ska övertyga verkligheten. Dessutom finns en stor dos övertro på modernistika sci-fi drömmar om ny teknik som lösning på gamla problem och där är just Sthlm är ett tydligt exempel på hur tidigare "generella lösningar" lett oss (trafiksituationen) i fördärvet!
Det är som sagt ingen generell lösning. Särskilt modernististkt är det inte heller. Enligt wikipedia byggdes de första linbanorna i Sverige i mitten på artonhundratalet.
sv.wikipedia.org/wiki/Linbana
Johan Eriksson skrev:Men okey Erik S om det här nu är så fantastiskt, kan du svara på följande fråga där vi förutsätter att linjen Nacka-Lidingö linjen byggs:
Vad händer när den lilla "gondolen" fylld med trötta småbarn fastnar och får panik mitt över Saltsjön i minst 30 graders värme pga tekniskt elfel? (ja jag tänker på Trafikverket/SJs vidriga behandling av sina "kunder" häromdan när folk satt fast i ett tåg i 60-gradig värme i 6 timmar utan att kunna öppna dörrarna)
Enligt DNs artikel så har det inte hänt i någon anläggning i världen som är yngre än tio år. Fast exemplet med X2000 visar ju att det kan finnas problem även om man håller sig på marken.
Johan Eriksson skrev:-har förespråkarna (gäller även betongpelarprojekten med olika varianter av spårtaxi/monorails) inget som helst intresse av stadsbilden, stadsmiljön och hur dessa vajrar och vagnar onekligen stör den annars så vykortsbehäftade synen på "Nordens Venedig"?
Om du hade läst
mina och
Jörgen_Gs inlägg i den här tråden så hade du vetat att de faktiskt är intresserade av stadsbilden. Begrunda citaten nedan:
Jörgen_G skrev:Bland de presenterade förslagen skulle till exempel Ekerö- Kungens Kurva, någon variant av Järva-förbindelsen eller Karolinska - KTH/Universitetet kunna vara vettiga om de utförs rätt. Så även en förbindelse över Saltsjön, Nacka - Lidingö till exempel.
Att presentera linbana som en möjlig linje 4-ersättning - eller möjligen komplement - i perifert läge, tycker jag gör förslaget löjligt och skymmer de fördelar som kan finnas.
Erik Sandblom skrev:Jag håller med, det passar nog inte så bra med linbana som ersättning för traditionell kollektivtrafik i traditionella stadskvarter. Fördelen ligger istället i att komma förbi besvärlig terräng som t ex vattendrag, berg eller miljöskyddade områden, utan stora investeringskostnader.
Du argumenterar alltså mot en ståndpunkt som ingen har.
Johan Eriksson skrev:Våld, övergrepp, trakasseringar i dessa miniutrymmen
Det kan bli ett problem förstås, men även vanlig kollektivtrafik drabbas av sånt. Kabinerna behöver inte vara så små, upp till 16 platser.
en.wikipedia.org/wiki/Gondola_lift
Johan Eriksson skrev:, strömavbrott eller andra tekniska ev problem,
Samma som med tunnelbana.
Johan Eriksson skrev: låg kapacitet, skrymmande linor stationer och vagnar är troligen några av anledningarna till att dessa gondolbanor, liksom monorails i gamla städer, inte är särskilt vanliga. Är det inget som bekommer förespråkarna? -och ja, bland dessa system bör man definitivt tänka ut i förväg alla möjliga sorters "worst case scenarios" innan man så okritiskt välkomnar allt som är nytt ty det är här det brister!

Kapaciteten är inte låg. Med en gondol var tionde sekund (enligt DNs artikel) blir det upp till 5760 sittplatser per timme. Det är lika många sittplatser som en spårvagn i minuten. Linorna och gondolerna är inte skrymmande eftersom de hänger på stolparna.
Att linbanor inte är så vanliga i städer kanske beror på att de inte passar så bra i traditionell kvartersstad. Men de senaste 100 åren har man inte byggt så mycket kvartersstad, samtidigt som bilism varit på modet. Enstaka linbanor kan därför vara ett bra komplement. De är inte så dyra och behöver därför inte vara permanenta.
Tillägg: Jag håller med dig Johan E om att färjetrafik ofta är ett bättre alternativ över vatten, men linbana kan vara bättre om man vill passera både landområden och vatten utan byte.