Johan Eriksson skrev:Björn, har du noe nytt att fortale om bybanen i Bergen? (ursäkta min norska

)
Nei (jeg kjenner det bare second hand), men som "mojo" sier, det går jo ganske greit, ingen katastrofer osv.
Det er egentlig ganske interessant å sammenlikne med åpningen av de første elektriske sporveiene for 115 år siden eller så, like mye underlig hysteri om hvor "farlig" det er. Man var bekymret for skremte hester (som tok det ganske så pent), osv.
Og jada, det var "incidenter", men ikke mer livsfarlige en andre ting man blir utsatt for i livet.
NAF (Norges Automobilfbund) og KNA (Kgl norse Automobilklubb) er jo sunt skeptiske til alt annet en privatblier på eller ved veiene. At de står for de absolutt fleste dødsfallene r jo uniteressant, de er folks frihet.
Damen med barnevogna? Kanskje hun både hørte og så trikken? Hun ble jo ikke overkjørt....
Dere vet, Bybanen skal ikke være TGV Super Rapido Blixt Schnell-zug with licens to kill, den er "bare" en trikkelinje. En trikkelinje skal ikke var utlgjenglig skal den vel være det?
Trikken behøver ikke rase fram i 140 km/t (nåja), det er jo nettopp dets om er fordelen, den kan ta seg fram i gatenivå uten en masse om og men.
Mvh Bjørn
trikkfører som også kan kjøre sakte