motorvang 15 på Saltsjöbanan idag(bilder)

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Darkwand

Re: motorvang 15 på Saltsjöbanan idag(bilder)

Inlägg av Darkwand »

Bild
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Det där, är en riktigt bra bild! Tack för att du visade den!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Andy skrev:Er det ikke slik at denne vognen nå går på en lavere spenning enn det den opprinelig er bygget for?
Jo, det är "tunnelbanespänning" på Saltsjöbanan idag, och vagnarna är byggda för 1350-1500V. (Det har diskuterats på järnvägshistoriskt forum om det var 1500V eller 1350V som gällde på Saltsjöbanan förr, och man kom inte överens ungefär...).

Vagnen har kompressor från en tunnelbanevagn, men resten är egentligen avsett för högre spänning.

Frågan är hur väl den skulle orka dra en manövervagn nu när den går på lägre spänning? En annan fråga är hur mycket det skulle slita på vagnen?

(Det går förstås att prova att koppla en annan vagn med ungefär samma vikt om man vill prova prestanda praktiskt).
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

M_M skrev:
Andy skrev:Er det ikke slik at denne vognen nå går på en lavere spenning enn det den opprinelig er bygget for?
Jo, det är "tunnelbanespänning" på Saltsjöbanan idag, och vagnarna är byggda för 1350-1500V. (Det har diskuterats på järnvägshistoriskt forum om det var 1500V eller 1350V som gällde på Saltsjöbanan förr, och man kom inte överens ungefär...).

Vagnen har kompressor från en tunnelbanevagn, men resten är egentligen avsett för högre spänning.

Frågan är hur väl den skulle orka dra en manövervagn nu när den går på lägre spänning? En annan fråga är hur mycket det skulle slita på vagnen?

(Det går förstås att prova att koppla en annan vagn med ungefär samma vikt om man vill prova prestanda praktiskt).
900V ungefär är det i tråden på Saltsjöbanan men det brukar ligga runt 800 med belastning. Så vitt jag vet hade Saltsjöbanan 1500V, har i alla fall inte sett någon annan siffra i den litteratur som finns.
Angående att dra en annan vagn så har man kommit fram till att den inte orkar det. Den går dessutom inte lika snabbt som den gjorde då det begav sig.
Bantekniker
Användarens profilbild
benkar

Inlägg av benkar »

Antagligen bara dumt skapa en ny tråd/ämne, då det handlar om samma dag och samma bana/vagn, så jag fyller på med några bilder från samma lördag, hoppas det var/är OK att jag "lånade/fyllde på" tråden...? (Är enbart extriöra bilder)

Ytterligare bilder, och alla bilder i större format, finns HÄR (Högerklicka och välj "Öppna i nytt fönster" så får du upp galleriet i ett nytt webbläsarfönster) : http://www.benkar.se/foto/galleri/Jarnv ... -Juni2010/

/B

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Eos95
Kontakt:

Inlägg av Eos95 »

benkar skrev:Antagligen bara dumt skapa en ny tråd/ämne, då det handlar om samma dag och samma bana/vagn, så jag fyller på med några bilder från samma lördag, hoppas det var/är OK att jag "lånade/fyllde på" tråden...? (Är enbart extriöra bilder)

Ytterligare bilder, och alla bilder i större format, finns HÄR (Högerklicka och välj "Öppna i nytt fönster" så får du upp galleriet i ett nytt webbläsarfönster) : http://www.benkar.se/foto/galleri/Jarnv ... -Juni2010/

/B

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
det är helt ok :D
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Re: motorvagn 15 på Saltsjöbanan idag (bilder)

Inlägg av Kristofer »

Wow, Benkar. Härliga bilder! Färger, djup, komposition gillar jag skarpt.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
benkar

Re: motorvagn 15 på Saltsjöbanan idag (bilder)

Inlägg av benkar »

Kristofer skrev:Wow, Benkar. Härliga bilder! Färger, djup, komposition gillar jag skarpt.
Tack! :D

/B
Msport

Inlägg av Msport »

benkar skrev:Ytterligare bilder, och alla bilder i större format, finns HÄR (Högerklicka och välj "Öppna i nytt fönster" så får du upp galleriet i ett nytt webbläsarfönster) : http://www.benkar.se/foto/galleri/Jarnv ... -Juni2010/

/B
Fantastisk flott bilder. Anbefaller alle andre å ta en titt på de andre bildene til Benkar også. Mye morsomt å se for en som først og fremst er "ute" for å se på bilder :D
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Fantastiska bilder!
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

benkar skrev:Bild
Er det vi ser en sikringsveksel på grunn av broen?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

BaardB skrev:Er det vi ser en sikringsveksel på grunn av broen?
Japp, det finns en på varje sida.
Skriv svar