motorvang 15 på Saltsjöbanan idag(bilder)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: motorvang 15 på Saltsjöbanan idag(bilder)
Det där, är en riktigt bra bild! Tack för att du visade den!
Jo, det är "tunnelbanespänning" på Saltsjöbanan idag, och vagnarna är byggda för 1350-1500V. (Det har diskuterats på järnvägshistoriskt forum om det var 1500V eller 1350V som gällde på Saltsjöbanan förr, och man kom inte överens ungefär...).Andy skrev:Er det ikke slik at denne vognen nå går på en lavere spenning enn det den opprinelig er bygget for?
Vagnen har kompressor från en tunnelbanevagn, men resten är egentligen avsett för högre spänning.
Frågan är hur väl den skulle orka dra en manövervagn nu när den går på lägre spänning? En annan fråga är hur mycket det skulle slita på vagnen?
(Det går förstås att prova att koppla en annan vagn med ungefär samma vikt om man vill prova prestanda praktiskt).
-
900V ungefär är det i tråden på Saltsjöbanan men det brukar ligga runt 800 med belastning. Så vitt jag vet hade Saltsjöbanan 1500V, har i alla fall inte sett någon annan siffra i den litteratur som finns.M_M skrev:Jo, det är "tunnelbanespänning" på Saltsjöbanan idag, och vagnarna är byggda för 1350-1500V. (Det har diskuterats på järnvägshistoriskt forum om det var 1500V eller 1350V som gällde på Saltsjöbanan förr, och man kom inte överens ungefär...).Andy skrev:Er det ikke slik at denne vognen nå går på en lavere spenning enn det den opprinelig er bygget for?
Vagnen har kompressor från en tunnelbanevagn, men resten är egentligen avsett för högre spänning.
Frågan är hur väl den skulle orka dra en manövervagn nu när den går på lägre spänning? En annan fråga är hur mycket det skulle slita på vagnen?
(Det går förstås att prova att koppla en annan vagn med ungefär samma vikt om man vill prova prestanda praktiskt).
Angående att dra en annan vagn så har man kommit fram till att den inte orkar det. Den går dessutom inte lika snabbt som den gjorde då det begav sig.
Bantekniker
Antagligen bara dumt skapa en ny tråd/ämne, då det handlar om samma dag och samma bana/vagn, så jag fyller på med några bilder från samma lördag, hoppas det var/är OK att jag "lånade/fyllde på" tråden...? (Är enbart extriöra bilder)
Ytterligare bilder, och alla bilder i större format, finns HÄR (Högerklicka och välj "Öppna i nytt fönster" så får du upp galleriet i ett nytt webbläsarfönster) : http://www.benkar.se/foto/galleri/Jarnv ... -Juni2010/
/B

Ytterligare bilder, och alla bilder i större format, finns HÄR (Högerklicka och välj "Öppna i nytt fönster" så får du upp galleriet i ett nytt webbläsarfönster) : http://www.benkar.se/foto/galleri/Jarnv ... -Juni2010/
/B

det är helt okbenkar skrev:Antagligen bara dumt skapa en ny tråd/ämne, då det handlar om samma dag och samma bana/vagn, så jag fyller på med några bilder från samma lördag, hoppas det var/är OK att jag "lånade/fyllde på" tråden...? (Är enbart extriöra bilder)
/B

är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
- Kristofer
- Kontakt:
Re: motorvagn 15 på Saltsjöbanan idag (bilder)
Wow, Benkar. Härliga bilder! Färger, djup, komposition gillar jag skarpt.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: motorvagn 15 på Saltsjöbanan idag (bilder)
Tack!Kristofer skrev:Wow, Benkar. Härliga bilder! Färger, djup, komposition gillar jag skarpt.

/B
Fantastisk flott bilder. Anbefaller alle andre å ta en titt på de andre bildene til Benkar også. Mye morsomt å se for en som først og fremst er "ute" for å se på bilderbenkar skrev:Ytterligare bilder, och alla bilder i större format, finns HÄR (Högerklicka och välj "Öppna i nytt fönster" så får du upp galleriet i ett nytt webbläsarfönster) : http://www.benkar.se/foto/galleri/Jarnv ... -Juni2010/
/B

Fantastiska bilder!
- BaardB
- Kontakt:
Er det vi ser en sikringsveksel på grunn av broen?benkar skrev:![]()
Japp, det finns en på varje sida.BaardB skrev:Er det vi ser en sikringsveksel på grunn av broen?