Slå ihop Baggeby och Bodal på Lidingöbanan!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: Slå ihop Baggeby och Bodal på Lidingöbanan!

Inlägg av M_M »

Kristofer skrev:
M_M skrev:Jag vet inte heller om spårvagnar (inkl kontaktledning) ryms i tunnelbaneprofilem.
Erfarenheterna visar att det går att transportera A30 i tunnelbanan, men inte A32. Moderna spårvagnar är ju bredare än de var förr. Å andra sidan var det väl bara skyddsplankan till strömskenan som var ivägen, och ska man inte köra tunnelvagnar och spårvagnar på samma sträckning bortfaller ju det problemet.
Så jag säger; Jo, spårvagnar ryms i tunnelbanans tunnelprofil.
I övrigt tar jag inte ställning till förslaget.
Just ja, A30 har transporterats Alvik-Gullmarsplan då det var broproblem för tvärbanan.

Det betyder förvisso bara att sträckan Alvik-Gullmarsplan rymmer A30, inte att t.ex. Östermalms torg - Ropsten rymmer A30 eller en framtida spårvagn.

Det jag hänger upp mig på är det här med höjden som behövs för att rymma kontaktledning. I snabbspårsutredningen som gjordes i Göteborg på 60-talet så pratar man rätt mycket om att det behövs klart större höjd på tunneln om den ska rymma en kontaktledningsanläggning.

Det skulle kunna vara så att A30 (med strömavtagaren säkrad på lägsta läget) ryms i tunnlarna, men att det inte finns plats för kontaktledning och tillhörande isolationsavstånd.
Skriv svar