Sida 2 av 2
Re: 70 st C20 till - nej tyvärr, det är ett missförstånd!
Postat: måndag 15 september 2003 17:50
av AGR
Daniel R skrev:Ragnar T skrev:
...inte bara de 160 st CX-vagnarna av typerna C9/C14/C15 i 12 - 15 år till utan även med upp till 80 st C6.
Några frågor: Det kommer alltså att finnas ca 240 Cx-vagnar kvar de kommande åren, hur många C20 kommer det att finnas under samma tid? När levereras den sista C20, förutsatt att det inte blir någon beställning av C20F?
Om leveranslistan stämmer så ankommer vagn 2270 till Stockholm 11/2-04
Postat: måndag 15 september 2003 17:51
av Daniel R
Ok, tack Micke, jag hängde nog inte riktigt med bland alla inlägg. Men jag visste inte att nummerserien hade börjat med 2001. Tack igen.
Postat: fredag 19 september 2003 17:54
av Gäst
Vad är det för skillnad på C20 och C20F?
Re: Självklart
Postat: fredag 19 september 2003 19:29
av Bussmicke
Leif D skrev:Självklart blir de ju så...........
Hoppas de går fort som 17 oxå.
Suck...
Leif D skrev:
Ett namn är visst redan bestämt i den serien.....
De lär visst vara vagn C21 2305.
//Leíf D
Hoppas det blir Bussmicke
Postat: fredag 19 september 2003 19:30
av Bussmicke
Anonymous skrev:Vad är det för skillnad på C20 och C20F?
Kolla här:
http://www.bussfoto.com/T-bana/Sidor/SL-C20F.html
Re: 70 st C20 till - nej tyvärr, det är ett missförstånd!
Postat: fredag 19 september 2003 19:35
av Bussmicke
Ragnar T skrev:Sorry alla C20-diggare och grattis alla C20-hatare!
Det blir inga fler C20-vagnar än de som nu är under leverans. Gårdagens massmediameddelande (TV:s ABC-Nytt) avsåg de redan under leverans varande vagnarna nr 2201 - 2270, för vilka den slutliga finansieringen efter en längre tids förhandlingar nu är avtalad, en sak som kan ta lång tid att ro i hamn.
Några YTTERLIGARE C20 handlar det alltså inte om. ABC-Nytt har fått det hela om bakfoten!
Men visst, skulle vi få mer pengar till ytterligare C20-vagnar, så skulle det bli en serieproduktionsanpassad version av C20F, FICAS, vilket vi har haft en del diskussioner med Bombardier om. Vi har faktiskt en option på fler sådana vagnar kopplad till den nuvarande leveransen av "vanliga" C20-vagnar.
Nu har emellertid Landstinget en så dålig ekonomi (även om en bank kan finansiera till mycket förmånliga räntevillkor, så skall ju lånet likafullt med tiden betalas av låntagaren, det handlar ju inte om ett bidrag), att vi i stället med största sannolikhet får leva med inte bara de 160 st CX-vagnarna av typerna C9/C14/C15 i 12 - 15 år till utan även med upp till 80 st C6. Nu i budgettider diskuterar vi hur de i så fall bör upprustas för att kunna hålla lika länge som de 160 andra CX-vagnarna. C6-vagnarna för denna livslängdsförlängning är redan "öronmärkta" s a s. Det betyder att skrotningarna av gamla tunnelvagnar kan komma att upphöra redan i november i år i stället för i februari 2004, som det hittills varit planerat. Vagn 2270 levereras just i februari nästa år. Den äldsta C6:an kan därmed komma att bli över 40 år innan den skrotas, vilket är i klass med de mest seglivade C2:orna på sin tid.
Så förhåller det sig alltså í verkligheten med de 70 st "nya" C20-vagnarna!
Dags för en lugnande fika i den sena kvällningen!
/Den Raggige
Hurra, det var den bästa nyheten på länge, att det INTE kommer mer C20 på ett BRA tag.
Burkar på taket...
Postat: fredag 19 september 2003 22:29
av Reimersholme71
Enligt bilden
http://www.bussfoto.com/T-bana/Bilder/S ... 30716b.jpg verkar det bli svårstädat på taket till vagnen. Dom lägger väl locket på när det blir serietillverkning?
Jag undrar lite varför en del av inläggen är så negativa till C20? Så länge det finns några Cx sparade till diggartåg är det väl OK att köra den dagliga trafiken med de modernare och bekvämare C20? Den går ju lika mjukt som en spårvagn.

Känslan man ibland får i en Cx är något i stil med att korgen skall hoppa av from boggierna när föraren bromsar...

Allvarligt talat, vad är fel med C20? Diggablilitet?
Martin
Postat: måndag 22 september 2003 11:19
av Bussmicke
C20
Komfort bra
Diggabilitet: None
Postat: måndag 22 september 2003 11:52
av MartinW
Bussmicke skrev:C20
Komfort bra
Diggabilitet: None
Som pendlare tror jag man prioriterar komforten.
Och diggabiliteten kommer med tiden. Så det är nog bara att acceptera fakta, och börja digga C20.
Diggabilitet
Postat: måndag 22 september 2003 12:04
av Reimersholme71
MartinW skrev:Bussmicke skrev:C20
Komfort bra
Diggabilitet: None
Som pendlare tror jag man prioriterar komforten.
Och diggabiliteten kommer med tiden. Så det är nog bara att acceptera fakta, och börja digga C20.
Jag tycker att nya vagnar är lika diggabla som gamla. När det började köras med M97 i Norrköping var det ju jätteball. Första gången jag åkte X50-typ mellan Katineholm och Norrköping var det en trevlig upplevelse att se inredningen med limträ och sånt istället för perstorpsplattor. Diggabiliteten minskar sedan något i mitten av livslängden för att öka igen när skrotningsdatum närmar sig...
Fast, det är klart, risken med att anse de nya vagnarna ballare än de gamla ser vi ju i att ingen av de 8 C5 finns representerade i veterantåget (dom borde ju har bildat ett alldeles eget veterantåg bara dom

). Men jag har sett på Forum att till och med gamla fula fyrkantiga 80-talsbussar ställs undan och bevaras, så hoppet är nog större nu än på rivningshysterings tid att gamla grejer skall bevaras.
Martin
Re: Diggabilitet
Postat: måndag 22 september 2003 14:52
av Mikael R
Reimersholme71 skrev:
Men jag har sett på Forum att till och med gamla fula fyrkantiga 80-talsbussar ställs undan och bevaras, så hoppet är nog större nu än på rivningshysterings tid att gamla grejer skall bevaras.
Martin
Det beror ju helt och hållet på vad man har för skönhetsideal.

Re: Diggabilitet
Postat: måndag 22 september 2003 16:05
av Reimersholme71
Mikael R skrev:Reimersholme71 skrev:
Men jag har sett på Forum att till och med gamla fula fyrkantiga 80-talsbussar ställs undan och bevaras, så hoppet är nog större nu än på rivningshysterings tid att gamla grejer skall bevaras.
Martin
Det beror ju helt och hållet på vad man har för skönhetsideal.

Ja, dom fem "trumpetstötarna" i Hötorgscity är ju i mitt tycke vederstyggligt fula och borde jämnas med marken och rivningsmassorna användas till att fylla ut hålet i Brunkebergsåsen som nu utgörs av Sergels Torg. Men det finns säkert folk som vill ha dem K-märkta...
