Ytterligare 70 C20

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: 70 st C20 till - nej tyvärr, det är ett missförstånd!

Inlägg av AGR »

Daniel R skrev:
Ragnar T skrev: ...inte bara de 160 st CX-vagnarna av typerna C9/C14/C15 i 12 - 15 år till utan även med upp till 80 st C6.
Några frågor: Det kommer alltså att finnas ca 240 Cx-vagnar kvar de kommande åren, hur många C20 kommer det att finnas under samma tid? När levereras den sista C20, förutsatt att det inte blir någon beställning av C20F?
Om leveranslistan stämmer så ankommer vagn 2270 till Stockholm 11/2-04
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Daniel R
Inlägg: 520
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 22:51
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel R »

Ok, tack Micke, jag hängde nog inte riktigt med bland alla inlägg. Men jag visste inte att nummerserien hade börjat med 2001. Tack igen.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad är det för skillnad på C20 och C20F?
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Självklart

Inlägg av Bussmicke »

Leif D skrev:Självklart blir de ju så...........
Hoppas de går fort som 17 oxå.
Suck...
Leif D skrev: Ett namn är visst redan bestämt i den serien.....

De lär visst vara vagn C21 2305.

//Leíf D
Hoppas det blir Bussmicke
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Anonymous skrev:Vad är det för skillnad på C20 och C20F?
Kolla här: http://www.bussfoto.com/T-bana/Sidor/SL-C20F.html
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: 70 st C20 till - nej tyvärr, det är ett missförstånd!

Inlägg av Bussmicke »

Ragnar T skrev:Sorry alla C20-diggare och grattis alla C20-hatare!

Det blir inga fler C20-vagnar än de som nu är under leverans. Gårdagens massmediameddelande (TV:s ABC-Nytt) avsåg de redan under leverans varande vagnarna nr 2201 - 2270, för vilka den slutliga finansieringen efter en längre tids förhandlingar nu är avtalad, en sak som kan ta lång tid att ro i hamn.

Några YTTERLIGARE C20 handlar det alltså inte om. ABC-Nytt har fått det hela om bakfoten!

Men visst, skulle vi få mer pengar till ytterligare C20-vagnar, så skulle det bli en serieproduktionsanpassad version av C20F, FICAS, vilket vi har haft en del diskussioner med Bombardier om. Vi har faktiskt en option på fler sådana vagnar kopplad till den nuvarande leveransen av "vanliga" C20-vagnar.

Nu har emellertid Landstinget en så dålig ekonomi (även om en bank kan finansiera till mycket förmånliga räntevillkor, så skall ju lånet likafullt med tiden betalas av låntagaren, det handlar ju inte om ett bidrag), att vi i stället med största sannolikhet får leva med inte bara de 160 st CX-vagnarna av typerna C9/C14/C15 i 12 - 15 år till utan även med upp till 80 st C6. Nu i budgettider diskuterar vi hur de i så fall bör upprustas för att kunna hålla lika länge som de 160 andra CX-vagnarna. C6-vagnarna för denna livslängdsförlängning är redan "öronmärkta" s a s. Det betyder att skrotningarna av gamla tunnelvagnar kan komma att upphöra redan i november i år i stället för i februari 2004, som det hittills varit planerat. Vagn 2270 levereras just i februari nästa år. Den äldsta C6:an kan därmed komma att bli över 40 år innan den skrotas, vilket är i klass med de mest seglivade C2:orna på sin tid.

Så förhåller det sig alltså í verkligheten med de 70 st "nya" C20-vagnarna!

Dags för en lugnande fika i den sena kvällningen!

/Den Raggige

Hurra, det var den bästa nyheten på länge, att det INTE kommer mer C20 på ett BRA tag.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Inlägg: 2427
Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772
Kontakt:

Burkar på taket...

Inlägg av Reimersholme71 »

Bussmicke skrev:
Anonymous skrev:Vad är det för skillnad på C20 och C20F?
Kolla här: http://www.bussfoto.com/T-bana/Sidor/SL-C20F.html
Enligt bilden http://www.bussfoto.com/T-bana/Bilder/S ... 30716b.jpg verkar det bli svårstädat på taket till vagnen. Dom lägger väl locket på när det blir serietillverkning? :wink:

Jag undrar lite varför en del av inläggen är så negativa till C20? Så länge det finns några Cx sparade till diggartåg är det väl OK att köra den dagliga trafiken med de modernare och bekvämare C20? Den går ju lika mjukt som en spårvagn. :D Känslan man ibland får i en Cx är något i stil med att korgen skall hoppa av from boggierna när föraren bromsar... :wink: Allvarligt talat, vad är fel med C20? Diggablilitet?

Martin
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

C20
Komfort bra
Diggabilitet: None
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Bussmicke skrev:C20
Komfort bra
Diggabilitet: None
Som pendlare tror jag man prioriterar komforten.
Och diggabiliteten kommer med tiden. Så det är nog bara att acceptera fakta, och börja digga C20.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Inlägg: 2427
Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772
Kontakt:

Diggabilitet

Inlägg av Reimersholme71 »

MartinW skrev:
Bussmicke skrev:C20
Komfort bra
Diggabilitet: None
Som pendlare tror jag man prioriterar komforten.
Och diggabiliteten kommer med tiden. Så det är nog bara att acceptera fakta, och börja digga C20.
Jag tycker att nya vagnar är lika diggabla som gamla. När det började köras med M97 i Norrköping var det ju jätteball. Första gången jag åkte X50-typ mellan Katineholm och Norrköping var det en trevlig upplevelse att se inredningen med limträ och sånt istället för perstorpsplattor. Diggabiliteten minskar sedan något i mitten av livslängden för att öka igen när skrotningsdatum närmar sig... :wink:

Fast, det är klart, risken med att anse de nya vagnarna ballare än de gamla ser vi ju i att ingen av de 8 C5 finns representerade i veterantåget (dom borde ju har bildat ett alldeles eget veterantåg bara dom :!: ). Men jag har sett på Forum att till och med gamla fula fyrkantiga 80-talsbussar ställs undan och bevaras, så hoppet är nog större nu än på rivningshysterings tid att gamla grejer skall bevaras.

Martin
Mikael R
Inlägg: 386
Blev medlem: söndag 24 november 2002 16:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Diggabilitet

Inlägg av Mikael R »

Reimersholme71 skrev:
Men jag har sett på Forum att till och med gamla fula fyrkantiga 80-talsbussar ställs undan och bevaras, så hoppet är nog större nu än på rivningshysterings tid att gamla grejer skall bevaras.

Martin
Det beror ju helt och hållet på vad man har för skönhetsideal. :?
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Användarens profilbild
Reimersholme71
Inlägg: 2427
Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
Ort: Folkbåten S 772
Kontakt:

Re: Diggabilitet

Inlägg av Reimersholme71 »

Mikael R skrev:
Reimersholme71 skrev:
Men jag har sett på Forum att till och med gamla fula fyrkantiga 80-talsbussar ställs undan och bevaras, så hoppet är nog större nu än på rivningshysterings tid att gamla grejer skall bevaras.

Martin
Det beror ju helt och hållet på vad man har för skönhetsideal. :?
Ja, dom fem "trumpetstötarna" i Hötorgscity är ju i mitt tycke vederstyggligt fula och borde jämnas med marken och rivningsmassorna användas till att fylla ut hålet i Brunkebergsåsen som nu utgörs av Sergels Torg. Men det finns säkert folk som vill ha dem K-märkta... :wink:
Skriv svar