Om leveranslistan stämmer så ankommer vagn 2270 till Stockholm 11/2-04Daniel R skrev:Några frågor: Det kommer alltså att finnas ca 240 Cx-vagnar kvar de kommande åren, hur många C20 kommer det att finnas under samma tid? När levereras den sista C20, förutsatt att det inte blir någon beställning av C20F?Ragnar T skrev: ...inte bara de 160 st CX-vagnarna av typerna C9/C14/C15 i 12 - 15 år till utan även med upp till 80 st C6.
Ytterligare 70 C20
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: 70 st C20 till - nej tyvärr, det är ett missförstånd!
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Självklart
Suck...Leif D skrev:Självklart blir de ju så...........
Hoppas de går fort som 17 oxå.
Hoppas det blir BussmickeLeif D skrev: Ett namn är visst redan bestämt i den serien.....
De lär visst vara vagn C21 2305.
//Leíf D
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Kolla här: http://www.bussfoto.com/T-bana/Sidor/SL-C20F.htmlAnonymous skrev:Vad är det för skillnad på C20 och C20F?
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
Re: 70 st C20 till - nej tyvärr, det är ett missförstånd!
Ragnar T skrev:Sorry alla C20-diggare och grattis alla C20-hatare!
Det blir inga fler C20-vagnar än de som nu är under leverans. Gårdagens massmediameddelande (TV:s ABC-Nytt) avsåg de redan under leverans varande vagnarna nr 2201 - 2270, för vilka den slutliga finansieringen efter en längre tids förhandlingar nu är avtalad, en sak som kan ta lång tid att ro i hamn.
Några YTTERLIGARE C20 handlar det alltså inte om. ABC-Nytt har fått det hela om bakfoten!
Men visst, skulle vi få mer pengar till ytterligare C20-vagnar, så skulle det bli en serieproduktionsanpassad version av C20F, FICAS, vilket vi har haft en del diskussioner med Bombardier om. Vi har faktiskt en option på fler sådana vagnar kopplad till den nuvarande leveransen av "vanliga" C20-vagnar.
Nu har emellertid Landstinget en så dålig ekonomi (även om en bank kan finansiera till mycket förmånliga räntevillkor, så skall ju lånet likafullt med tiden betalas av låntagaren, det handlar ju inte om ett bidrag), att vi i stället med största sannolikhet får leva med inte bara de 160 st CX-vagnarna av typerna C9/C14/C15 i 12 - 15 år till utan även med upp till 80 st C6. Nu i budgettider diskuterar vi hur de i så fall bör upprustas för att kunna hålla lika länge som de 160 andra CX-vagnarna. C6-vagnarna för denna livslängdsförlängning är redan "öronmärkta" s a s. Det betyder att skrotningarna av gamla tunnelvagnar kan komma att upphöra redan i november i år i stället för i februari 2004, som det hittills varit planerat. Vagn 2270 levereras just i februari nästa år. Den äldsta C6:an kan därmed komma att bli över 40 år innan den skrotas, vilket är i klass med de mest seglivade C2:orna på sin tid.
Så förhåller det sig alltså í verkligheten med de 70 st "nya" C20-vagnarna!
Dags för en lugnande fika i den sena kvällningen!
/Den Raggige
Hurra, det var den bästa nyheten på länge, att det INTE kommer mer C20 på ett BRA tag.
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
- Reimersholme71
- Kontakt:
Burkar på taket...
Enligt bilden http://www.bussfoto.com/T-bana/Bilder/S ... 30716b.jpg verkar det bli svårstädat på taket till vagnen. Dom lägger väl locket på när det blir serietillverkning?Bussmicke skrev:Kolla här: http://www.bussfoto.com/T-bana/Sidor/SL-C20F.htmlAnonymous skrev:Vad är det för skillnad på C20 och C20F?

Jag undrar lite varför en del av inläggen är så negativa till C20? Så länge det finns några Cx sparade till diggartåg är det väl OK att köra den dagliga trafiken med de modernare och bekvämare C20? Den går ju lika mjukt som en spårvagn.

Martin
C20
Komfort bra
Diggabilitet: None
Komfort bra
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
- Reimersholme71
- Kontakt:
Diggabilitet
Jag tycker att nya vagnar är lika diggabla som gamla. När det började köras med M97 i Norrköping var det ju jätteball. Första gången jag åkte X50-typ mellan Katineholm och Norrköping var det en trevlig upplevelse att se inredningen med limträ och sånt istället för perstorpsplattor. Diggabiliteten minskar sedan något i mitten av livslängden för att öka igen när skrotningsdatum närmar sig...MartinW skrev:Som pendlare tror jag man prioriterar komforten.Bussmicke skrev:C20
Komfort bra
Och diggabiliteten kommer med tiden. Så det är nog bara att acceptera fakta, och börja digga C20.

Fast, det är klart, risken med att anse de nya vagnarna ballare än de gamla ser vi ju i att ingen av de 8 C5 finns representerade i veterantåget (dom borde ju har bildat ett alldeles eget veterantåg bara dom

Martin
Re: Diggabilitet
Det beror ju helt och hållet på vad man har för skönhetsideal.Reimersholme71 skrev:
Men jag har sett på Forum att till och med gamla fula fyrkantiga 80-talsbussar ställs undan och bevaras, så hoppet är nog större nu än på rivningshysterings tid att gamla grejer skall bevaras.
Martin

Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
- Reimersholme71
- Kontakt:
Re: Diggabilitet
Ja, dom fem "trumpetstötarna" i Hötorgscity är ju i mitt tycke vederstyggligt fula och borde jämnas med marken och rivningsmassorna användas till att fylla ut hålet i Brunkebergsåsen som nu utgörs av Sergels Torg. Men det finns säkert folk som vill ha dem K-märkta...Mikael R skrev:Det beror ju helt och hållet på vad man har för skönhetsideal.Reimersholme71 skrev:
Men jag har sett på Forum att till och med gamla fula fyrkantiga 80-talsbussar ställs undan och bevaras, så hoppet är nog större nu än på rivningshysterings tid att gamla grejer skall bevaras.
Martin