Så här har jag förstått att det är:
Reval är det gamla svenska namnet på nuvarande Tallinn, som fick sitt namn 1918. Reval är väl ursprungligen tyska men användes också i svenskan och danskan. Reval på finska däremot var Rääveli. Till exempel min far använder bara ordet Reval. Har ester på jobbet som i sin tur har tagit illa upp när man kallar Tallinn till Reval, men å andra sidan finns det hotell som heter Reval. Officielt på svenska heter staden Tallinn
Helsingfors i sin tur är ALLTID Helsingfors i svenska texter. Det finns officiella riktlinjer när man skall använda finska namn i svenska texter och när man skall inte, så t. ex. Juuka i Norra Karelen är Juga på svenska.
Och sen om TTTK.
Vad jag har förstått med TTTK så har de gjort Helsingfors-vagnarna på sidan om deras egentliga arbete med att reparera egna trafikvagnar. Det har visat sig att de inte har riktigt den kapaciteten så vissa vagnar "bosatte" sig där ganska länge. Då är det väl förnuftigare att föra till en sån som har den kapaciteten och inte sätter det i andra hand. Med detta menar jag inte att de skulle ha gjort nå dåligt arbete utan att tidtabellerna drog ut på vissa projekt, mera än det var beräknat.
Sen om lill-svensken.
Den vagn som nu for till Tallinn var HSTs före detta musei-/ bosering-/rangeringsvagn H4. Den har varit i sista tiden utan motorer. Före det var den HST trafikvagn nr 5 som den fick 1945 när Helsingfors Stads Trafikverk bildades. Under Helsingfors Spårvägs- och Omnibus Aktiebolags (HSO) tid hade vagnen nummer 50.
Den andra lill-svensken som finns och ägs av Helsingfors Stadmuseum står väl i Spåramuseet är HST 19, fd HST H-8, ffd HST 19, fffd HSO 64
Källa: http://www.raitio.org
Stadin Ratikat Ab har en fin egen hemsida som är värd att besöka!
Hälsingar: Henrik, som inte är nån språkguru
Helsinki: En hundraårig besöker Reval
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Helsinki: En hundraårig besöker Reval
Medlem i:FSS, BHSF