Linje 22 i dag
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Linje 22 i dag
Har inte 335 en gång i världen tillhört Brännkyrka?
Då är det väl ganska så antagligt att tro att den tidigare rullat i trafik på Liljeholmsvägen rundande Liljeholmsberget innan den nyare genare sträckan fram till Liljeholmsbron öppnades? Hpl Liljeholmen bör alltså i dag ligga på den ursprungliga sträckningen. Vidare kördes väl linje 18 under några år från Brännkyrka varvid bl.a A11/A12 kom till användning och då är det väl inte för djärvt att tro att 335 kommit att trafikera hela sträckningen genom Gröndal också?
218
Då är det väl ganska så antagligt att tro att den tidigare rullat i trafik på Liljeholmsvägen rundande Liljeholmsberget innan den nyare genare sträckan fram till Liljeholmsbron öppnades? Hpl Liljeholmen bör alltså i dag ligga på den ursprungliga sträckningen. Vidare kördes väl linje 18 under några år från Brännkyrka varvid bl.a A11/A12 kom till användning och då är det väl inte för djärvt att tro att 335 kommit att trafikera hela sträckningen genom Gröndal också?
218
Re: Linje 22 i dag
Gick det någonsin boggimotorvagnar på 18?218 skrev:Vidare kördes väl linje 18 under några år från Brännkyrka varvid bl.a A11/A12 kom till användning och då är det väl inte för djärvt att tro att 335 kommit att trafikera hela sträckningen genom Gröndal också?
Re: Linje 22 i dag
Ja, under Brännkyrkatiden finns det bilder på det. De bilder som jag sett på det har det handlat om ensamma motorvagnar.
Man kan undra om det någonsin hände att man även körde B11/B12 också som släp?
218
Man kan undra om det någonsin hände att man även körde B11/B12 också som släp?
218
- Stefan Widén
- Inlägg: 3073
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Linje 22 i dag
Just 335 tillhörde troligen Enskedehallen och gick på 8:an efter som den har den speciella tunnelkontakten för belysning som användes i Södertunneln.
På slutet användes A 12 på Linje 15 och efter 1959 var de väl inte tursatta i ordinarietrafiken .
Stefan
På slutet användes A 12 på Linje 15 och efter 1959 var de väl inte tursatta i ordinarietrafiken .
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Linje 22 i dag
Jag säger bara: Hur skulle man ANNARS ha gjort? Norrhallens släpvagnshallar 2 och 3 var gjorda för handrangering,
eftersom alla spår utom tre endast kunde åtkommas genom vía korta skjutbord. På de genomgående spåren kunde
man använda de tre "knytnävarna" modell "gullplutten" utan dieselgenerator men med takströmavtagare.
Rangering av elspårvagnssläp med HÄST har även förekommit, då med speciellt övergångskoppel.
Säkert finns mycket av detta fortfarande reglerat i SS och MUMAs säkerhetsbestämmelser och svaret blir:
Detta fenomen har aldrig upphört!
Eric
eftersom alla spår utom tre endast kunde åtkommas genom vía korta skjutbord. På de genomgående spåren kunde
man använda de tre "knytnävarna" modell "gullplutten" utan dieselgenerator men med takströmavtagare.
Rangering av elspårvagnssläp med HÄST har även förekommit, då med speciellt övergångskoppel.
Säkert finns mycket av detta fortfarande reglerat i SS och MUMAs säkerhetsbestämmelser och svaret blir:
Detta fenomen har aldrig upphört!
Eric
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Linje 22 i dag
Kollade lite snabbt i linjehäftena för linjerna 16 och 18 och 335 finns angiven som tillhörig Brännkyrka åtminstone i en inventering år 1949. Just detta år har det väl i och för sig varit gott om omflyttningar av A11/A12 också kan man väl misstänka i samband med att Ängbyvagnarna sattes in i Enskede. Men jag tror mig ha hört att 335 skulle gått i Brännkyrka tidigare också. Tunnelbelysningen kan ju också ha kommit till sin rätt i tunneln under Hägerstensåsen! I linjehäftet 16 anges även att 342 gått i Brännkyrka runt 1950 och 288 vet vi sedan tidigare att den gick i bl.a Brännkyrkas nattliga knytnäve så tar vi de givna följdfrågorna nu på en gång!
Vad det gäller linje 18 står det i häftet att linjen var placerad i Brännkyrka fr.o.m november 1945 t.o.m november 1946 och det är väl då den gick med A11/A12 från och till.
Förmodligen var det Mustangleveranserna som skickade tillbaka linje 18 till Ringvägen. Linje 18 extratåg skall enligt linjehäftet dock även fortsättningsvis ha satts ut från Brännkyrka. Det är märkligt hur få bilder det finns på A11/A12 på linje 18, den bild jag främst kommer ihåg från Slussen tillhör Stadsmuseet. Å andra sidan hur vanligt är det med bilder på Ängbyvagnar på linje 17!
218
Vad det gäller linje 18 står det i häftet att linjen var placerad i Brännkyrka fr.o.m november 1945 t.o.m november 1946 och det är väl då den gick med A11/A12 från och till.
Förmodligen var det Mustangleveranserna som skickade tillbaka linje 18 till Ringvägen. Linje 18 extratåg skall enligt linjehäftet dock även fortsättningsvis ha satts ut från Brännkyrka. Det är märkligt hur få bilder det finns på A11/A12 på linje 18, den bild jag främst kommer ihåg från Slussen tillhör Stadsmuseet. Å andra sidan hur vanligt är det med bilder på Ängbyvagnar på linje 17!
218
- Stefan Widén
- Inlägg: 3073
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Linje 22 i dag
Kollade med en A 12 expert och 335 var stationerad i Brännkyrka under en tid. Det finns medlemmar inom Sällskapet som forskat kring hur vagnarna var placerade och vilka hallar som satte ut de olika linjerna osv. Är du väldans intresserad så PMa mig så kan jag kanske "koppla ihop" dej.
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Linje 22 i dag
En snabb koll i "Stockholm på spåret" sid 151 ger vid handen att i mitten av 20-talet har 334 - 339 varit stationerade i Jakobsdal (förstås vid den tidpunkten och inte Brännkyrka som ju öppnades 1945!). Linjerna 16 och 17 har mellan 1922 och 1928 rundat Liljeholmsberget som linje 22 gör idag och det vore ju sjutton (eller sexton!) då om inte 335 skulle ha lyckats med att vara med om detta! Det kan vi nog slå fast att den har gjort många gånger. Skulle vara kul med en bild på 335 just vid nuvarande sträckning på linje 22. Vem fixar fram en sådan tillsammans med en nytagen bild på vagnen?
Vad det gäller vilka A11/A12 som kan ha gått i trafik på linje 18 så måste ju det gälla de vagnar som var placerade i Brännkyrka åren 1945-1946. Om man fortsatt att köra extratågen från Brännkyrka även efter det att ordinarietågen återgått till Ringvägen så kan det väl ha körts A11/A12 även här, även om Brännkyrka kanske hade "vikta" tvåaxliga vagnar för den trafiken. Tror faktiskt aldrig att jag sett en bild på linje 18E. Slutligen så är det också lite egendomligt att man aldrig hört talas om tankar på att slå ihop linjerna 10 och 18, speciellt som trafikpersonalen (enligt boken "Byte vid Hökmossen") tydligen var mycket missnöjda med de tvåaxliga motorvagnarna på linje 18 dragandes B17. Men det är klart man skulle väl inte visa på någon förbättring som kunde försvåra att få lägga ner spårvägstrafiken!
218
Vad det gäller vilka A11/A12 som kan ha gått i trafik på linje 18 så måste ju det gälla de vagnar som var placerade i Brännkyrka åren 1945-1946. Om man fortsatt att köra extratågen från Brännkyrka även efter det att ordinarietågen återgått till Ringvägen så kan det väl ha körts A11/A12 även här, även om Brännkyrka kanske hade "vikta" tvåaxliga vagnar för den trafiken. Tror faktiskt aldrig att jag sett en bild på linje 18E. Slutligen så är det också lite egendomligt att man aldrig hört talas om tankar på att slå ihop linjerna 10 och 18, speciellt som trafikpersonalen (enligt boken "Byte vid Hökmossen") tydligen var mycket missnöjda med de tvåaxliga motorvagnarna på linje 18 dragandes B17. Men det är klart man skulle väl inte visa på någon förbättring som kunde försvåra att få lägga ner spårvägstrafiken!
218
Re: Linje 22 i dag
Ja hur skulle den annars ha kommit till hallen?218 skrev:En snabb koll i "Stockholm på spåret" sid 151 ger vid handen att i mitten av 20-talet har 334 - 339 varit stationerade i Jakobsdal (förstås vid den tidpunkten och inte Brännkyrka som ju öppnades 1945!). Linjerna 16 och 17 har mellan 1922 och 1928 rundat Liljeholmsberget som linje 22 gör idag och det vore ju sjutton (eller sexton!) då om inte 335 skulle ha lyckats med att vara med om detta! Det kan vi nog slå fast att den har gjort många gånger.
218
