Trafikering Spårväg City & Lidingöbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Trafikering Spårväg City & Lidingöbanan

Inlägg av M_M »

Angående att spårvägifiera en del av linje 4 i förtid:

Hur är skicket på de spår som faktiskt finns kvar i mitten av Valhallavägen? Om de spåren är i acceptabelt skick och det inte behövs alltför mycket arbeten för att få till en genomgående förbindelse, så kanske det i sig kan vara skäl nog att börja spårvägifiera här? Om det dessutom skulle vara så att en del lyktstolpar och liknande är utplacerade på lämpliga platser och starka nog att orka hålla upp kontaktledning så är det ju full jackpott!

Glöm inte att en hel del spår på Djurgården 'grävdes fram' 1991 och de fungerade i nära 20 år, så åtminstone i teorin är det fullt möjligt att spåren i Valhallavägen skulle funka att köra moderna vagnar på.

Hur är det med spåravståndet förresten?


Angående linje 4 i allmänhet: hur ser reandemönstret ut egentligen? Jag föreställer mig att ganska många resande kliver av eller på vid de stora bytespunkterna Östra, Odenplan, Fridhemsplan o.s.v... Att under några bygg-år kapa linjen vid en av dessa stora punkter och låta en del vara spårväg och en annan del köras med buss är kanske inte så dumt? Om man vill kan man tänka sig paralellkörning med bussar och spårvagnar i närheten av skarven...
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3083
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Trafikering Spårväg City & Lidingöbanan

Inlägg av Stefan Widén »

De spår som finns kvar är inte i det skicket att man kan trafikera dem. I slutet av 1967 svarvade man en hjulprofil med kraftig lutning på löpringen som uppenbarligen var för att kunna få "skiten" att funka till slutet ... något så när. Effekten blev att spåren fått en förslitning som inte är normal. Den förslitningen gjorde att vi inte trafikerade Djurgårdsvägen efter 22.00 i onödan. Bullret blev för stort. Vidare hade vi svårt att ta oss upp för backen då man kom på det gamla spåret pga anläggningen mellan hjulen och räl blev fel och sanden inte gjorde rätt effekt.

Spårmittsavståndet är dessutom fel som du antyder. Alltså funkar det inte. Däremot är själva spårområdet fullt möjligt att återanvända. Man får kanske räkna med att frisera lite träd som vuxigt sig stora och inkräktar på fria rummet.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Trafikering Spårväg City & Lidingöbanan

Inlägg av M_M »

Aha, tack för infon!

Med andra ord så finns det troligtvis inga riktigt bra skäl till att börja spårvägifiera denna del av linje 4.
Skriv svar