Stockholm 2015 - Nordost vs. Sydväst

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
JohanB

Re: Stockholm 2015 - Nordost vs. Sydväst

Inlägg av JohanB »

Thomas Lange skrev:I den upphandling av den nya vagntypen för Tvärbanan (A35) som SL nu genomför (anbud ska vara inne under våren) har man specificerat kraven så att vagnarna ska kunna köras även på framtida innerstadssträckor, även om det inte är primäranvändningen för vagntypen. Därigenom ges möjligheten att kunna göra avgreningar från Tvärbanan till målpunkter i innerstaden, t.ex från Solna till Odenplan (och kanske via Karolinska). Ett förslag till sammankopplat spårvägsnät mellan ytter- och innerstad ska presenteras för SL styrelse mot slutet av detta år.
Intressant. Vem är det som presenterar?

Hur går det förresten med förstudien av spårvägifieringen av Fyran? När beräknas denna bli klar?

mvh
/Johan
TKO

Inlägg av TKO »

Thomas Lange skrev:
Traesk skrev:Det kanske är så att A32 är mindre lämpad i stadstrafik, men om det finns möjligheter att ha linjesträckningar som går från någon förort in till stan (t.ex. Tvärbanan genom Solna in till Odenplan) så tycker jag inte man ska låta sig hindras av att det är fel vagntyp! Det gör väl inget att några hållplatser trafikeras av olika typer av spårvagnar, så länge inte skillnaden i instegshöjd är för stor! Det gäller ju bara att trafikera linjerna på ett sådant sätt att inte A32 går någonstans där det är helt omöjligt för den att gå!
I den upphandling av den nya vagntypen för Tvärbanan (A35) som SL nu genomför (anbud ska vara inne under våren) har man specificerat kraven så att vagnarna ska kunna köras även på framtida innerstadssträckor, även om det inte är primäranvändningen för vagntypen. Därigenom ges möjligheten att kunna göra avgreningar från Tvärbanan till målpunkter i innerstaden, t.ex från Solna till Odenplan (och kanske via Karolinska). Ett förslag till sammankopplat spårvägsnät mellan ytter- och innerstad ska presenteras för SL styrelse mot slutet av detta år.

Nya innerstadshållplatser byggs i minst 40 m längd. De nya hållplatserna i Hamngatan blir 60 m långa och de kan komma att gälla även på andra platser där det är fysiskt möjligt.
Intressant Thomas!

Hur ser kravspecen för A35-upphandlingen ut?
Jag lyckas inte hitta ett enda dokument om denna upphandling, men SL är ju ofta väldigt hemlighetesfulla när det gäller sådant!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

TKO skrev:Intressant Thomas!

Jag lyckas inte hitta ett enda dokument om denna upphandling, men SL är ju ofta väldigt hemlighetesfulla när det gäller sådant!

/TKO
Det finns ännu inga tillgängliga dokument för oss utanför SL-sfären (och presumtiva anbudslämnare). Mina kommentarer var baserade på muntlig information i öppna samtal med SL-företrädare. En annan information var den om att ett förslag till integrerat spårvägssystem i Stockholm (innerstaden och halvcentrala bandet = Tvärbaneland) ska vara klart i november 2010.
Ju förr dess bättre.
TKO

Inlägg av TKO »

Thomas Lange skrev:
TKO skrev:Intressant Thomas!

/TKO
Det finns ännu inga tillgängliga dokument för oss utanför SL-sfären (och presumtiva anbudslämnare). Mina kommentarer var baserade på muntlig information i öppna samtal med SL-företrädare. En annan information var den om att ett förslag till integrerat spårvägssystem i Stockholm (innerstaden och halvcentrala bandet = Tvärbaneland) ska vara klart i november 2010.
Men är denna upphandling ens annonserad?
Jag hittar inte ens någon sådan information...
Men jag har ännu inte letat överallt förståss!

/TKO
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Den har varit annonserad på SLs hemsida under fliken upphandlingar. Men det var inte mycket information, utan den fick man beställa.

Så här ser sidan ut idag.

http://system.allego.se/common/mirror/m ... YY743Y32X9

HS
TKO

Inlägg av TKO »

Henrik Schütz skrev:Den har varit annonserad på SLs hemsida under fliken upphandlingar. Men det var inte mycket information, utan den fick man beställa.

HS
Jag letade vidare i "Tenders Electronic Daily" och där finns lite info:

http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE ... HTML&src=0

Men eftersom anbudstiden gått ut går det inte längre att titta på förfrågningsunderlaget.

/TKO

(PS: Däremot lyckas jag inte hitta något om upphandling av innerstadsspårvagnar som diskuterades i en annan tråd. Ja mer än om ett misslyckat försök att få in anbud på inhyrning av vagnar, som fick avbrytas eftersom inga anbud kom in! /TKO)
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

TKO skrev:
Henrik Schütz skrev:Den har varit annonserad på SLs hemsida under fliken upphandlingar. Men det var inte mycket information, utan den fick man beställa.

HS
Jag letade vidare i "Tenders Electronic Daily" och där finns lite info:

http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE ... HTML&src=0

Men eftersom anbudstiden gått ut går det inte längre att titta på förfrågningsunderlaget.

/TKO

(PS: Däremot lyckas jag inte hitta något om upphandling av innerstadsspårvagnar som diskuterades i en annan tråd. Ja mer än om ett misslyckat försök att få in anbud på inhyrning av vagnar, som fick avbrytas eftersom inga anbud kom in! /TKO)
Är det så inte rätt märkligt att förfrågningsunderlagen tydligtvis inte är allmän handling? Det rör sig ju inte direkt om rikets säkerhet eller förhållande till främmande makt.....

I övrigt finns rätt mycket att kommentera om den spårvägsfnatt som råder i denna tråd och i landstingets majoritet, men just nu orkar jag inte författa några längre utläggningar. Det finns säkert de som är tacksamma för den saken, varför reaktioner om just detta undanbedes.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Så för att siten som SL använder för att publicera sina upphandlingar tagit bort Förfrågningsunderlaget när anbudstiden löpt ut innebär att FF inte skulle vara offentlig handling?

LOU föreskriver att en genomförd upphandling skall vara transparent. Dvs en godtycklig bedömare skall utifrån de offentliga delarna av anbuden samt de grunder som anges i FF skall kunna komma fram till samma beslut som den upphandlande instansen. LOU föreskriver inte att de siter som publicerar upphandlingar skall kunna användas till detta.

//T
Med reservation för tyckfel.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Björn Ehnberg skrev:Är det så inte rätt märkligt att förfrågningsunderlagen tydligtvis inte är allmän handling? Det rör sig ju inte direkt om rikets säkerhet eller förhållande till främmande makt.....
Förfrågningsunderlag är allmänna handlingar när de har expedierats, d v s skickats ut. Det innebär inte alltid att de är offentliga, men i det här fallet lär knappast sekretesslagen lägga hinder i vägen och i så fall skall den lämnas ut. Via SL:s registrator bör man kunna få tag i den i en eller annan form, det finns ingen skyldighet att ha den uppe på nätet.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

daniel_s skrev:
Björn Ehnberg skrev:Är det så inte rätt märkligt att förfrågningsunderlagen tydligtvis inte är allmän handling? Det rör sig ju inte direkt om rikets säkerhet eller förhållande till främmande makt.....
Förfrågningsunderlag är allmänna handlingar när de har expedierats, d v s skickats ut. Det innebär inte alltid att de är offentliga, men i det här fallet lär knappast sekretesslagen lägga hinder i vägen och i så fall skall den lämnas ut. Via SL:s registrator bör man kunna få tag i den i en eller annan form, det finns ingen skyldighet att ha den uppe på nätet.
ja, och det är väl knappast möjligt i något fall att sekretessbelägga ett förfrågningsunderlag, inte heller ett tilldelningsbeslut (iaf inte om trafikhuvudmannen gjort rätt). Däremot kan förstås anbudsgivarna be om att få vissa uppgifter i avtalet och i anbuden sekretessbelagda - vilket ändå inte är någon garanti för att de inte lämnas ut. Däremot kan vi väl alla hålla med om att SL är lite hemlighetsfulla gentemot "allmänheten" - även om det har blivit något bättre på senare år.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

spårlasse skrev:Det handlar väl som sagt också om det ska vara en förbindelse endast för att kunna utnyttjas vid vagntransporter eller för att även kunna använda för framtida linjesträckningar.
Vilket man väljer där beror väl i sin tur dels givetvis på vilket som man kan tänka är användbart för trafikeringen, men också vad prisskillnaden på de båda varianterna är. Jag gissar att på många ställen skiljer det inte så mycket i pris på trafikspår respektive förbindelsespår.
spårlasse skrev:Nu har jag förstått det som att man ju vill skilja innerstadslinjerna åt från tvärbanan, vilket ju ställer till det en del.
Den skillnaden är väl nån slags arv från 'stenåldern' då det tydligen var noga att skilja på innerstadsvagnar och förortsvagnar. Min åsikt är att om man ska skilja på vagnar alls så skulle man snarast skilja på rusningsvagnar och hela-trafikdygnet-vagnar, så att rusningsvagnarna klämmer in så många resenärer som möjligt per ytenhet medan hela-trafikdygnet-vagnarna snarast är byggda för att ge de flesta resenärer hyggligt bekväma sittplatser.
spårlasse skrev:Jag tror ju att man av kostnadsskäl kommer att ha kvar Saltsjöbanan till Slussen och förlänga Tvärbanan via Katarinavägen till Slussen.
Jag undrar vad man får för körtid för en sådan lösning, jämfört med att kosta på sig en triangel ihop med den anslutning som ändå behövs för att göra spårväg av buss 4 vid Gullmarsplan, och sedan dra spårvägsspår vidare rakt norrut mot Slussen? Hur man än vänder på steken så är Slussen-Gullmarsplan den hårdast (över)belastade sträckan på tunnelbanenätet och en kompletterande ytspårväg skulle nog vara välkommen. Med en sådan spårkonstruktion så skulle man kunna klippa av nuvarande tvärbanelinje vid Gullmarsplan och låta den östraste delen gå till Slussen (och troligtvis skippa Gullmarsplan p.g.a. att det blir svårt att få till en hållplats där), medan resten av Tvärbanan antingen vänder vid Gullmarsplan, framme vid Slussen eller kanske någon annan ändpunkt i innerstaden (Södersjukhuset? Spåren dit behövs ju ändå för linje 4).

Jag gissar att det kostar minst lika mycket att bygga spårvägsspår Sickla-Slussen som Skanstull-Slussen (glöm inte att Gullmarsplan-Skanstull ändå behövs för att spårvägifiera linje 4, så att ta sig över vattnet där får man "på köpet" med linje 4). Jag tvivlar på att spårvägsspår Sickla-Slussen är ens i närheten av lika användbart som spårvägsspår Gullmarsplan-Slussen. (Sedan är det väl mer eller mindre givet att man framöver fortsätter att bygga spårvägsspår norrut från Slussen för att ansluta till innerstadnätet norr om Gamla Stan).
spårlasse skrev:Detta ställer dock till det eftersom man då frångår principen om att inte köra med A32 i innerstaden, (eller knappast med dubbla vagnar). Nåväl, detta kan man ju lösa genom att dessa turer utgår från Mariedal, vilket väl också är med som förslag i planeringen - även om det blir ett mindre effektivt utnyttjande av Tvärbanans kapacitet. I sådana fall kan det ju hända att man fortsätter idén med att förlänga Tvärbanan till Centralen och knyter ihop med Citybanan där. I sådana fall slipper man koppla ihop med tunnelbanan, vilket ju har rätt stora nackdelar och där ju A32 som jag förstår det är för breda att köra på tunnelbanespåret redan idag - möjligen att stadsspårvagnarna kan klara av det förstås. Att den förlängs via Skeppsbron är ju också ett alternativ förstås, frågan är bara vad den skall ta vägen sedan efter Normalmstorg. Tror därför detta först blir aktuellt om man vill förlänga spårvagnden till Odenplan och koppla ihop med banan till Karolinska - eller 4:an förstås.
Är det verkligen så problematiskt med dubbla A32 i innerstaden om man kör dem på väl valda platser? Det skulle t.ex. kräva att man har kollektivkörfält efter varje (signalreglerad) korsning för att säkerställa att man i ett svep verkligen kan köra över hela tåget, men de problem som är relaterade till att annan trafik blockerar kollektivtrafikfältet ska man kanske inte skylla på multade A32, eller?

Man kan väl också jämföra med att i princip så får man köra ett 25½ meter långt lastbilsekipage på vilken väg som helst (som inte har begränsning i totalvikt/axelvikt eller liknande), medan spårvagnarna kör på i förväg väl planerade rutter.
Traesk skrev:Det kanske är så att A32 är mindre lämpad i stadstrafik, men om det finns möjligheter att ha linjesträckningar som går från någon förort in till stan (t.ex. Tvärbanan genom Solna in till Odenplan) så tycker jag inte man ska låta sig hindras av att det är fel vagntyp! Det gör väl inget att några hållplatser trafikeras av olika typer av spårvagnar, så länge inte skillnaden i instegshöjd är för stor! Det gäller ju bara att trafikera linjerna på ett sådant sätt att inte A32 går någonstans där det är helt omöjligt för den att gå!
Jag håller med!
Man kanske ska formulera det som att A32 bara är lämplig för A32-passande sträckor, och att det är svårare att göra sådana sträckor än "vanliga" spårvägsträckor i stadsmiljö? Om man ändå ska köra till Odenplan så kanske man kan kosta på sig att köra vidare till Östra station? Givetvis förutsatt att det går att ordna kurvradierna på ett vettigt sätt.
Magnus Ahltorp

Inlägg av Magnus Ahltorp »

M_M skrev: Man kan väl också jämföra med att i princip så får man köra ett 25½ meter långt lastbilsekipage på vilken väg som helst (som inte har begränsning i totalvikt/axelvikt eller liknande), medan spårvagnarna kör på i förväg väl planerade rutter.
Men redan en ensam A32 är längre än 25½ meter.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Jag tror väl de praktiska förutsättningarna att köra med A32 nog är de minsta (även om de finns - särskilt om man även skall köra i blandtrafik). Det märks också i samband med att spårväg city planeras nu att det blir väldigt svårt om man begränsar sig till A32:s svängradie och om man överallt skall ha 60 metershållplatser. Visst, nu planerar man ju ändå för det sistnämnda men då är det inklusive busshållplats och då med lägre insteg på de delarna. Så, till nöd kan ju en sextiometersvagn få plats, men det är ju ändå inte tanken. Tror väl man skall undvika för långa ekipage i blandtrafik just också för att det är svårare (antar jag) att ha koll på fordonet - förutom riskerna med att bl.a. blockera trafiken. Men som sagt på särskilda för ändamålet planerade sträckor kan det ju gå bra! Om spårvagnarna är helt separerad från övrig trafik får de vara hur långa som helst för min del...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Magnus Ahltorp skrev:
M_M skrev: Man kan väl också jämföra med att i princip så får man köra ett 25½ meter långt lastbilsekipage på vilken väg som helst (som inte har begränsning i totalvikt/axelvikt eller liknande), medan spårvagnarna kör på i förväg väl planerade rutter.
Men redan en ensam A32 är längre än 25½ meter.
Ja, men en A32 kommer inte i normalfallet att rulla nånstans förutom just de platser som planerats noga på möten befolkade av många gubbar i kostym :)

spårlasse skrev:Jag tror väl de praktiska förutsättningarna att köra med A32 nog är de minsta (även om de finns - särskilt om man även skall köra i blandtrafik). Det märks också i samband med att spårväg city planeras nu att det blir väldigt svårt om man begränsar sig till A32:s svängradie och om man överallt skall ha 60 metershållplatser. Visst, nu planerar man ju ändå för det sistnämnda men då är det inklusive busshållplats och då med lägre insteg på de delarna. Så, till nöd kan ju en sextiometersvagn få plats, men det är ju ändå inte tanken. Tror väl man skall undvika för långa ekipage i blandtrafik just också för att det är svårare (antar jag) att ha koll på fordonet - förutom riskerna med att bl.a. blockera trafiken. Men som sagt på särskilda för ändamålet planerade sträckor kan det ju gå bra! Om spårvagnarna är helt separerad från övrig trafik får de vara hur långa som helst för min del...
Men om nu halva hållplatsen kommer ha en viss höjdskillnad vid insteget, och det *ALLTID* kommer vara samma halva (d.v.s. det är t.ex. alltid den bakre halvan) så har man väl ändå en okej funktion? Man får informera rörelsehindrade ordentligt att bara använda det främre fordonet om de ska åka till centrum från en "tvärbanehållplats" (jag tänker på den eventuella kopplingen av spårsystemen via Karolinska). Om någon rörelsehindrad skulle bli "inlåst" i bakre fordonet så skulle denne kunna nödsamtala med föraren som skulle kunna stanna så att bakre fordonet står på främre delen av hållplatsen, och därmed släppa ut den "inlåste" (eller säga åt denne att denne får åka med till nästa hållplats som har rätt höjd hela vägen)...

För övrigt klarar väl de flesta rörelsehinderhjälpmedel av höjdskillnad på någon decimeter?
Skriv svar