Tolvan rullar när inget annat rullar....

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Re: Tolvan rullar när inget annat rullar....

Inlägg av 2763 »

CS skrev:Om tvivel finns har envar grundlagsskyddad rätt att begära ut dessa avtal av SL, troligtvis utan prisuppgifter
Som jag förstått LOU så skall allmänheten kunna förstå beslutsunderlaget och därmed skall åtminstone de uppgifter som ligger till grund för poängsättningen vara offentliga.

//T
Med reservation för tyckfel.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

TonyM skrev:
CS skrev:Om tvivel finns har envar grundlagsskyddad rätt att begära ut dessa avtal av SL, troligtvis utan prisuppgifter
Som jag förstått LOU så skall allmänheten kunna förstå beslutsunderlaget och därmed skall åtminstone de uppgifter som ligger till grund för poängsättningen vara offentliga.

//T
Visst är det så, förfrågningsunderlaget och tilldelningsbeslutet är alltid offentliga. Avtalen är också en allmän handling. Anbudsgivaren kan dock begära att vissa uppgifter i avtalet skall sekretessbeläggas, men det ska vara i undantagsfall. Anbuden däremot kan det finnas lite mer sekretess i eftersom man ofta förklarar sin affärsmodell och andra mer känsliga uppgifter där. En uppgift om att vänta in tåg kan dock aldrig sekretessbeläggas och försöker man med det, jag då har man definitivt brutit med lagstiftningen. Sedan är ju frågan hur det ser ut i dagsläget med avtalet. Nu för tiden så passar ju inte längre 12:an in med t-banans trafikeringsfrekvens (12:an har 12-minutersintervall när tunnelbanan har 10-minuters, och 20-minuters när tuben har 15-minuters intervall.). Det står ju inte heller i trafikanttabellen att passning sker. Och vilket tåg är det som skall inväntas, det som kommer in 6-minuter före avgång, eller 3? Däremot bör man förstås invänta i nattrafiken.
CS

Inlägg av CS »

996 skrev:.., men CS, hva er da problemet? Da er det jo bare å stå der og vente er det ikke til den rette T-banen kommer?
Mvh Bjørn
Du har rätt det är inget problem att invänta lämpligt tunneltåg i de flesta fallen

Vad som sedan händer i verkligheten är att Veolia verkar ha lite leveransproblem i upprätthållandet av samtrafiken, döma av övriga skribenters verklighetsbeskrivning
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

CS skrev:
996 skrev:.., men CS, hva er da problemet? Da er det jo bare å stå der og vente er det ikke til den rette T-banen kommer?
Mvh Bjørn
Du har rätt det är inget problem att invänta lämpligt tunneltåg i de flesta fallen

Vad som sedan händer i verkligheten är att Veolia verkar ha lite leveransproblem i upprätthållandet av samtrafiken, döma av övriga skribenters verklighetsbeskrivning
Nej, just och det sker också, eftersom det regleras av gällande rutin, som är en rimlig tolkning av avtalet. Att "Veolia verkar ha lite leveransproblem i upprätthållandet av samtrafiken" är nog ett påstående utan större täckning i verkligheten, åtminstone med hänsyn till vad som anförts i denna tråd (jag säger inte att det inte förekommit avsteg, men påståenden av typen "ingen koll på tuben överhuvudtaget" är en grov överdrift, för att uttrycka sig vänligt).

Tycker man att nuvarande rutin inte räcker får man väl flytta spårledningen som tänder samtrafiksignalen ännu närmare staden, givet SL accepterar en större försening än 3 minuter utan att att tåget därefter betraktas som "ur trafik". Reglertiden i Nockeby är så gott som alltid 3 min., för de sena avgångarna - under 20 min. trafiken - är reglertiden i Alvik i regel 9 minuter. Av de 12 avgångarna från Alvik under 20-min.trafiken kvällstid är 6 st. uttryckliga "anslutningsturer", där TLC BMA fattar beslut om avgång i förekommande fall. Den rutinen kan man ju i så fall utsträcka till övriga avgångar, om man nu kan definiera vad som är anslutande tunneltåg. Själv tycker jag nog att alla ovanstående extraåtgärder är onödiga om gällande rutin följs, och det vill jag nog påstå att den med få undantag gör. Den som vill påstå motsatsen får allt argumentera bättre än vad som presterats hittills.

Sedan har vi de onormala situationerna, som man givetvis kan beskriva som "....sådana situationer med strul i tunnelbanan ta mig sjuttsingen inte för mycket begärt att trafikledning och förare anstränger sig lite extra......" osv. osv i samma stil. Då återstår att definiera vad som avses med strul, och där tillåter jag mig att ansluta mig till att det i första hand är TLC TUB1 som har skyldigheten att informera TLC BMA. Det där fungerade inget vidare under Veolia-tiden och har knappast blivit bättre sedan MTR tog över.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Skriv svar