CS skrev:996 skrev:.., men CS, hva er da problemet? Da er det jo bare å stå der og vente er det ikke til den rette T-banen kommer?
Mvh Bjørn
Du har rätt det
är inget problem att invänta lämpligt tunneltåg i de flesta fallen
Vad som sedan händer i verkligheten är att Veolia verkar ha lite leveransproblem i upprätthållandet av samtrafiken, döma av övriga skribenters verklighetsbeskrivning
Nej, just och det sker också, eftersom det regleras av gällande rutin, som är en rimlig tolkning av avtalet. Att "Veolia verkar ha lite leveransproblem i upprätthållandet av samtrafiken" är nog ett påstående utan större täckning i verkligheten, åtminstone med hänsyn till vad som anförts i denna tråd (jag säger inte att det inte förekommit avsteg, men påståenden av typen "ingen koll på tuben överhuvudtaget" är en grov överdrift, för att uttrycka sig vänligt).
Tycker man att nuvarande rutin inte räcker får man väl flytta spårledningen som tänder samtrafiksignalen ännu närmare staden, givet SL accepterar en större försening än 3 minuter utan att att tåget därefter betraktas som "ur trafik". Reglertiden i Nockeby är så gott som alltid 3 min., för de sena avgångarna - under 20 min. trafiken - är reglertiden i Alvik i regel 9 minuter. Av de 12 avgångarna från Alvik under 20-min.trafiken kvällstid är 6 st. uttryckliga "anslutningsturer", där TLC BMA fattar beslut om avgång i förekommande fall. Den rutinen kan man ju i så fall utsträcka till övriga avgångar, om man nu kan definiera vad som är anslutande tunneltåg. Själv tycker jag nog att alla ovanstående extraåtgärder är onödiga om gällande rutin följs, och det vill jag nog påstå att den med få undantag gör. Den som vill påstå motsatsen får allt argumentera bättre än vad som presterats hittills.
Sedan har vi de onormala situationerna, som man givetvis kan beskriva som "....sådana situationer med strul i tunnelbanan ta mig sjuttsingen inte för mycket begärt att trafikledning och förare anstränger sig lite extra......" osv. osv i samma stil. Då återstår att definiera vad som avses med strul, och där tillåter jag mig att ansluta mig till att det i första hand är TLC TUB1 som har skyldigheten att informera TLC BMA. Det där fungerade inget vidare under Veolia-tiden och har knappast blivit bättre sedan MTR tog över.