"SL-remsa" på Access-korten

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: "SL-remsa" på Access-korten

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
Jörgen_G skrev: - Att tiden mäts reellt, så att man krävs på ny "stämpel" när bussen/spårvagnen vagnen kommer försenad till hållplatsen, trots att man varit i tid till avgången och då hade en giltig biljett.
Det är ingen ändring mot idag - kliver du på bussen/tåget/vagnen efter att stämpeln gått ut blir det en ny stämpling, punkt slut. Att föraren/konduktören idag kan vara "snäll" i sådana lägen är ett socialt fenomen och inte en bestämmelse.
Å andra sidan har man nog som resenär goda förutsättningar att få ersättning för kostnaden för den nya stämplingen på restidsgarantin.

Jag undrar för övrigt om ovanstående regel är juridiskt gångbar. Jämför till exempel med om man betalat en viss summa pengar för att en handverkare ska arbeta med något både på förmiddagen och eftermiddagen, och så uteblir hantverkaren på eftermiddagen och dyker upp förmiddagen dagen efter istället. Med SL-regeln skulle då kunden behöva betala mer pengar till hantverkaren. Det skulle aldrig hålla i domstol.

Hur som helst, om SL eller någon annan operatör får för sig att ta mer betalt för att de själva utför en sämre service än lovat (=är försenade) så lär det bli en hel del liv och jag tippar att SL tvingas backa. Undantaget skulle väl vara om man kan skylla på nån slags force majure.
Calipo skrev:Man kan också tycka att stämpeln är gammalmodig, men den är väldigt snabb. Resenären säger "två personer till gullmarsplan" och lägger fram remsan. Man "slår" två gånger och lämnar tillbaka remsan. Tror att detta förfarande kommer ta längre tid med Access, för att inte tala om dem som ska köpa resor för "pengar" på kortet.
Å andra sidan tar det rätt lång tid för resenären att rätta till då man råkat ut för att spärrvakten felaktigt stämplat en kupong för mycket och dessutom stämplat fel på baksidan. Förvisso kan man som resenär råka göra fel då man viserar sitt kort men skillnaden är att då är det den som gjort fel som drabbas. Jag kan inte välja en spärrvakt som är extra noga vid stämplingen för att jag ska slippa riskera att antingen behöva köa och argumentera med SL-center eller bita i det sura äpplet och bli blåst på en kupong. Däremot kan jag såklart vara noga när jag viserar mitt kort så att det görs på rätt vis.

(Å andra sidan skulle de instruktioner som åtminstone fanns för några år sen på stämpelkort-automaterna på en del pendeltågstationer kunna förbättrats, det där med hur man ska vika remsan var absolut inte glasklart...).
Bæ skrev:Man säljer fortfarande kort som ska stämplas vid första resan!

"Korttidskort som stämplas
Det finns också korttidskort utan magnetremsa. De finns för 24 och 72 timmar och stämplas av bussföraren, konduktör eller spärrpersonal första gången du använder det.

Köper du ditt korttiddskort på ett litet mindre försäljningsställe, som till exempel på hotell, färjeterminaler, campingexpeditioner och liknande, är det ett sådant här kort. Det är också det här kortet som säljs i tunnelbanespärren. "
Aha! Hemligt! Det hade varit smidigt att veta vid de tillfällen då kön till SL-center var så lång att den garanterat tog längre tid att ta sig igenom än att gå genom manuell spärr ett antal gånger senare...
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: "SL-remsa" på Access-korten

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:Jag undrar för övrigt om ovanstående regel är juridiskt gångbar. Jämför till exempel med om man betalat en viss summa pengar för att en handverkare ska arbeta med något både på förmiddagen och eftermiddagen, och så uteblir hantverkaren på eftermiddagen och dyker upp förmiddagen dagen efter istället. Med SL-regeln skulle då kunden behöva betala mer pengar till hantverkaren. Det skulle aldrig hålla i domstol.
Det är ingen regel. Det är en del av det avtal som du ingått med SL genom att köpa biljetten.

Dvs; väldigt fritt: SL åtar sig att du får begagna de färdmedel som står till buds så länge sista bytet sker inom en timme från första påstigning. Skulle SLs operatör vara försenad kan du yrka ersättning enl de regler som gäller i SL:s resegaranti.

Eftersom det är ett avtal så gäller det, du som resenär har ju gått med på det.

I frågan med hantverkaren har du ingått ett avtal om att han skall vara på plats vid givna tidpunkter. Eftersom han har brutit det avtalet kan du yrka ersättning för försening. Har du varit smart, har du sett till att ha en sådan klausul i ditt avtal så att du slipper bråk. Men det står dig helt fritt att ingå ett avtal med en hantverkare om att han skall komma för och eftermiddag som säger att om han inte kommer på eftermiddagen utan på förmiddagen efter så skall han ha dubbelt betalt. Det köper vilken domstol som helst.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: "SL-remsa" på Access-korten

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:
Bæ skrev:Man säljer fortfarande kort som ska stämplas vid första resan!

"Korttidskort som stämplas
Det finns också korttidskort utan magnetremsa. De finns för 24 och 72 timmar och stämplas av bussföraren, konduktör eller spärrpersonal första gången du använder det.

Köper du ditt korttiddskort på ett litet mindre försäljningsställe, som till exempel på hotell, färjeterminaler, campingexpeditioner och liknande, är det ett sådant här kort. Det är också det här kortet som säljs i tunnelbanespärren. "
Aha! Hemligt! Det hade varit smidigt att veta vid de tillfällen då kön till SL-center var så lång att den garanterat tog längre tid att ta sig igenom än att gå genom manuell spärr ett antal gånger senare...
Ja, men om man nu köar länge till SL-center så gäller ju den biljetten man köper när man väl kommer fram till en senare tidpunkt än om det inte hade varit nån kö... :shock:
Professionell tyckare
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4689
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: "SL-remsa" på Access-korten

Inlägg av leifd »

bark skrev:Tja, det har gått utmärkt att åka elektroniska "remsor" utan märkning i andra delar av landet ett tag. När var det vi slopade "kartong-buntarna" i Östergötland? 1992?
Hej!
Vet inte vad du menar med "kartong-buntarna" ?? kan möjligen vara häften med förköpta biljetter, som fanns för Almex-M maskinerna som användes i Östergötland före Scanpoint-maskinernas införande.
I så fall är nog början av 90-talet riktigt. Sen dess har det ju gått utmärkt för folk att hålla reda på hur mycket de har på sina kort, främst för att det visas efter varje transaktion som sker.
men med lite utveckling så kommer nog även de nya smarta korten att gå att kontrollera i t.ex. frågeterminaler eller via "Mina sidor" på trafikoperatörernas hemsidor.
Vad jag ännu upplever som en stor brist är väl att korten ännu inte kopplats, så att de går att använda oberoende var man är i landet (Norden), något som väl kommer att ske med tiden.
Först ut med den typen av funktion, är SJ:s årskort med respludtillägg, som nu ska gälla i alla SL-trafik och ska fungera i Access-läsarna (dock har det varit problem i början).
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: "SL-remsa" på Access-korten

Inlägg av bark »

leifd skrev:Vet inte vad du menar med "kartong-buntarna" ?? kan möjligen vara häften med förköpta biljetter, som fanns för Almex-M maskinerna som användes i Östergötland före Scanpoint-maskinernas införande.
Exakt de menade jag. Oh, those werre the days...
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: "SL-remsa" på Access-korten

Inlägg av Björn Ehnberg »

leifd skrev:
bark skrev:Tja, det har gått utmärkt att åka elektroniska "remsor" utan märkning i andra delar av landet ett tag. När var det vi slopade "kartong-buntarna" i Östergötland? 1992?
Hej!
Vet inte vad du menar med "kartong-buntarna" ?? kan möjligen vara häften med förköpta biljetter, som fanns för Almex-M maskinerna som användes i Östergötland före Scanpoint-maskinernas införande.
I så fall är nog början av 90-talet riktigt. Sen dess har det ju gått utmärkt för folk att hålla reda på hur mycket de har på sina kort, främst för att det visas efter varje transaktion som sker.
men med lite utveckling så kommer nog även de nya smarta korten att gå att kontrollera i t.ex. frågeterminaler eller via "Mina sidor" på trafikoperatörernas hemsidor.
Vad jag ännu upplever som en stor brist är väl att korten ännu inte kopplats, så att de går att använda oberoende var man är i landet (Norden), något som väl kommer att ske med tiden.
Först ut med den typen av funktion, är SJ:s årskort med respludtillägg, som nu ska gälla i alla SL-trafik och ska fungera i Access-läsarna (dock har det varit problem i början).
Ja, det är tydligen enklare att skapa en teknisk plattform än att skapa ett "finansiellt" samarbete mellan trafikhuvudmännen + ev. andra aktörer. Som jag har förstått det bygger den elektroniska färdbevis som i större eller mindre grad införts inom Västtrafik, SL, Skånetrafiken eller Östgötatrafiken (m.fl.) alla på den sk. resekortsstandarden ocxh jag har för mig ha läst att man på ett resekort kan lagra upp till fyra olika biljetter. Det skulle betyda att jag på SL Accesskort, förutom mitt vanliga SL-färdbevis skulle kunna ladda även ett färdbevis från Skånetrafiken (jag reser relativt ofta till Skåne) istället för att ha två olika fysiska kort. Men det har jag inte kunnat få bekräftat någonstans.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: "SL-remsa" på Access-korten

Inlägg av 2763 »

Resekortssystemet bygger på att du har en "plånbok" på kortet. Har du laddat din "SL-remsa" kan du åka på förköp i Skåne eller enkelbiljett i Västra Götaland. Fungerar på samma sätt som Scanpoint har funkat i Götalandslänen + Närke, utom Göteborg o Bohus samt Kalmar sedan början på 1990-talet.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Re: "SL-remsa" på Access-korten

Inlägg av Björn Ehnberg »

TonyM skrev:Resekortssystemet bygger på att du har en "plånbok" på kortet. Har du laddat din "SL-remsa" kan du åka på förköp i Skåne eller enkelbiljett i Västra Götaland. Fungerar på samma sätt som Scanpoint har funkat i Götalandslänen + Närke, utom Göteborg o Bohus samt Kalmar sedan början på 1990-talet.

//Tony
Ja, men det var inte riktigt det jag frågande om, även om det väl är framtidsvisionen. Ett sådant samarbete fordrar såvitt jag förstår någon form av överenskommelse mellan trafikhuvudmännen om hur penningflödena ska fördelas, eftersom du då betalar in pengar hos en huvudman och omsätter dem i färdbevis/resor hos en annan.

Min fråga avsåg om det nu är tekniskt möjligt att ha olika, nu existerande färdbevis, från olika trafikhuvudmän nedladdade på samma fysiska kort. Exempel: Jag har normalt ett årskort nedladdat på mitt SL Accesskort. Ponera nu att jag vill resa en tid i Skåne (tyvärr verkar Skånetrafiken just nu inte ha kortare perioder än 30 dagar). Kan jag då ladda ned även ett Skånetrafikens 30-dagarskort på mitt Accesskort, eller måste jag skaffa ett särskilt resekort från Skånetrafiken (jag tror kortet kallas JoJo i Skåne) trots att korten bygger på samma tekniska standard. Den utrustning som läser av kortet borde väl i alla fall i princip kunna skilja på egna och främmande färdbevis.

Ovanstående är väl kanske mest ett tankeexperiment.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Skriv svar