Re: Nyboda 1970-talet
Postat: måndag 11 januari 2010 1:10
Ja, framförallt har det försetts med en Glob!Sparkfot skrev:Intressant att se hur området kring Globen ändrat sig på gamla dar..

Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Ja, framförallt har det försetts med en Glob!Sparkfot skrev:Intressant att se hur området kring Globen ändrat sig på gamla dar..
Ja dessverredaniel_s skrev:Idag skulle man i princip kunna åka via Tvärbanan i stället, dock kommer man bara till Stadsgården för sedan är spåret brutet. Men det finns billigare och bättre lastbilstransporter nu än för 30 år sedan
Det var väl inte bara för att slippa bygga om stationerna - att ändra träplattformar är inte så jättesvårt - utan det var väl också för att fortsätta kunna köra godståg på Saltsjöbanan om behovet skulle finnas. Nån som är sugen skulle kunna öva på att googla fram när sista godståget gick på Saltsjöbanan.besa skrev:Snälla rara. Det trodde jag alla visste. Stlms T-bana åker ju omkring med smalspårsvagnar fast på normalspår. Orsak södertunneln som fått måttbestämma hela nätet. Saltsjöbanans vagnar däremot hade normalbredd. I stället för att bygga om alla stationer till smalspår valde man i stället att "kraga ut" smalspårsvagnarna till normalbredd. Om det blir spårvagnar måste alla stationer byggas om.
När började man med höga plattformar i UK? De har ju praktiskt nog samma plattformhöjd och bredd på tågen på "järnvägståg" i UK och London-tunnelbanans strax-under-ytan-banor (Circle Line och de linjer som delar spår med Circle Line, d.v.s. District, Metropolitan, Hammersmith&City). Det är samma plattformbredd även på de djupgående linjerna, men opraktiskt nog har man olika plattformhöjd. Det gör att man får höjdskillnad när båda sortens tunneltåg använder samma plattform.daniel_s skrev:Antagligen har väl både Saltsjöbanan och spårvägen (alltså T-banan) importerat samma standard från USA, men med närmare 60 års mellanrum.besa skrev:Är det inte fantastiskt att Saltsjöbanan hade höga plattformar långt innan det fanns någon annan stans och att den höjd man valde är den som tunnelbanan fick låååååååååångt senare.
... och tråkigt nog så slutar tvärbanans östra ände provisoriskt i Sicka Udde. Min åsikt är att det var dumsnålt att man inte kostade på sig en "provisorisk" dragning vidare till bytespunkt / anslutning till Saltsjöbanan (eller utverkade ett bygglov att bygga där andra fastigheter först ska rivas om nu planen ser ut så).daniel_s skrev:Idag skulle man i princip kunna åka via Tvärbanan i stället, dock kommer man bara till Stadsgården för sedan är spåret brutet.
1992 så det var ingen utifallatt-åtgärd, det var enda rimliga lösningen.M_M skrev:Det var väl inte bara för att slippa bygga om stationerna - att ändra träplattformar är inte så jättesvårt - utan det var väl också för att fortsätta kunna köra godståg på Saltsjöbanan om behovet skulle finnas. Nån som är sugen skulle kunna öva på att googla fram när sista godståget gick på Saltsjöbanan.besa skrev:Snälla rara. Det trodde jag alla visste. Stlms T-bana åker ju omkring med smalspårsvagnar fast på normalspår. Orsak södertunneln som fått måttbestämma hela nätet. Saltsjöbanans vagnar däremot hade normalbredd. I stället för att bygga om alla stationer till smalspår valde man i stället att "kraga ut" smalspårsvagnarna till normalbredd. Om det blir spårvagnar måste alla stationer byggas om.
Menar du att det kanske i själva verket är London som är ursprunget? Det var en intressant tanke, men jag undrar om de verkligen har SÅ höga plattformar?MM skrev:När började man med höga plattformar i UK? De har ju praktiskt nog samma plattformhöjd och bredd på tågen på "järnvägståg" i UK och London-tunnelbanans strax-under-ytan-banor (Circle Line och de linjer som delar spår med Circle Line, d.v.s. District, Metropolitan, Hammersmith&City). Det är samma plattformbredd även på de djupgående linjerna, men opraktiskt nog har man olika plattformhöjd. Det gör att man får höjdskillnad när båda sortens tunneltåg använder samma plattform.daniel_s skrev:Antagligen har väl både Saltsjöbanan och spårvägen (alltså T-banan) importerat samma standard från USA, men med närmare 60 års mellanrum.besa skrev:Är det inte fantastiskt att Saltsjöbanan hade höga plattformar långt innan det fanns någon annan stans och att den höjd man valde är den som tunnelbanan fick låååååååååångt senare.
Mycket intressanta bilder.Lennart Hjelm. skrev:
Huruvida London är ursprunget låter jag vara osäkert, men att de har höga plattformar är jag rätt säker på.daniel_s skrev:Menar du att det kanske i själva verket är London som är ursprunget? Det var en intressant tanke, men jag undrar om de verkligen har SÅ höga plattformar?