Re: En tunnel mellan Majorna och Pölsebo/Eriksberg
Postat: fredag 01 januari 2010 10:42
Om det helt plötsligt skulle dyka upp en spårväg Kungsten-Bräcke-Eketrägatan eller Kungsten-Pölsebo-"L16"-Göta Älvbron så vore väl en variant att köra en linje Marklandsgatan-Kungsten-Pölsebo/Bräcke-Göta Älvbron (och vidare till lämplig plats)?
Frågan är då vad man gör av L3? Låter den vända i Kungsten? Eller låter den vända utan ställtid genom att den kör Stigbergstorget-Vagnhallen Majorna-Godhemsgatan-Stigbergstorget (eller vice versa, eller varannan tur åt varannat håll)? (Jag vet inte vilket som är bäst av "innervarv" eller "yttervarv" om man skulle vända sådär utan ställtid, innervarvet ger fördelen att man inte korsar andra spår vid Godhemsgatan och Älvsborgsplan men man korsar sig själv och många andra vagnar vid Stigbergstorget. Yttervarvet har givetvis omvända för- och nackdelar). Vända vid Kungsten är nog rimligaste varianten, eller så kör man som idag till Marklandsgatan. Med spårväg över Älvsborgsbron så kanske trafiken Marklandsgatan-Kungsten ökar såpass att det motiverar dubbla linjer Marklandsgatan-Majorna.
En annan variant är väl att låta både L3 och en "spårvägifirerad L16" gå över Älvsborgsbron.
Frågan är då vad man gör av L3? Låter den vända i Kungsten? Eller låter den vända utan ställtid genom att den kör Stigbergstorget-Vagnhallen Majorna-Godhemsgatan-Stigbergstorget (eller vice versa, eller varannan tur åt varannat håll)? (Jag vet inte vilket som är bäst av "innervarv" eller "yttervarv" om man skulle vända sådär utan ställtid, innervarvet ger fördelen att man inte korsar andra spår vid Godhemsgatan och Älvsborgsplan men man korsar sig själv och många andra vagnar vid Stigbergstorget. Yttervarvet har givetvis omvända för- och nackdelar). Vända vid Kungsten är nog rimligaste varianten, eller så kör man som idag till Marklandsgatan. Med spårväg över Älvsborgsbron så kanske trafiken Marklandsgatan-Kungsten ökar såpass att det motiverar dubbla linjer Marklandsgatan-Majorna.
En annan variant är väl att låta både L3 och en "spårvägifirerad L16" gå över Älvsborgsbron.