En tunnel mellan Majorna och Pölsebo/Eriksberg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: En tunnel mellan Majorna och Pölsebo/Eriksberg

Inlägg av M_M »

Om det helt plötsligt skulle dyka upp en spårväg Kungsten-Bräcke-Eketrägatan eller Kungsten-Pölsebo-"L16"-Göta Älvbron så vore väl en variant att köra en linje Marklandsgatan-Kungsten-Pölsebo/Bräcke-Göta Älvbron (och vidare till lämplig plats)?

Frågan är då vad man gör av L3? Låter den vända i Kungsten? Eller låter den vända utan ställtid genom att den kör Stigbergstorget-Vagnhallen Majorna-Godhemsgatan-Stigbergstorget (eller vice versa, eller varannan tur åt varannat håll)? (Jag vet inte vilket som är bäst av "innervarv" eller "yttervarv" om man skulle vända sådär utan ställtid, innervarvet ger fördelen att man inte korsar andra spår vid Godhemsgatan och Älvsborgsplan men man korsar sig själv och många andra vagnar vid Stigbergstorget. Yttervarvet har givetvis omvända för- och nackdelar). Vända vid Kungsten är nog rimligaste varianten, eller så kör man som idag till Marklandsgatan. Med spårväg över Älvsborgsbron så kanske trafiken Marklandsgatan-Kungsten ökar såpass att det motiverar dubbla linjer Marklandsgatan-Majorna.

En annan variant är väl att låta både L3 och en "spårvägifirerad L16" gå över Älvsborgsbron.
Stefan_Brännström

Inlägg av Stefan_Brännström »

Det blir nog svårt att nå hela vägen till Kungssten så länge du vill komma från Mariaplan. Däremot bör man kunna använda sig av Karl Johansgatans västra ände för att dra spårväg från Sandarna till Älvsborgsbron.

Emellertid om du verkligen vill ha med Kungssten, så kanske det går att dra spårväg från Bokekullsgatan över hela Högsboleden så att spåren kommer på ett sätt så att man får in Kungssten hpl i hela skapelsen. Då blir det inte för långt att gå mellan perrongerna, utan i princip bara trappan upp österut.

Alternativt gör man Högsbohöjd till ändstation och skippar den branta backen ner till Frölundaborgområdet.

Båda dessa alternativ innebär ju dock att man inte ändrar på L3.

Men som sagt, Kungssten kan jag aldrig tänka mig går att få in som station mellan Mariaplan och Älvsborgsbron. Det är inte geografin för det helt enkelt.

Vill man dra spårväg på Västerleden kanske det skulle gå att bygga snabbsträckan Frölunda Torg - Kungssten - Hisingen...
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Det var ett dåligt namnval när jag skrev "Kungssten", jag menar alltså "hållplats nära bron". Hela poängen med hållplatsen är ju att ansluta spårvägen till ett antal busslinjer. Man kan väl gissa att busslinje 99 läggs ner om man drar spårväg över bron, och då är det väl egentligen bara byte till/från Orange Express som man behöver fundera särskilt mycket för att få till. De övriga busslinjerna måste gå att dra på något sätt så att de får vettigt byte med spårvägen, tror jag.
Stefan_Brännström

Inlägg av Stefan_Brännström »

På tal om Orange Express...har inte den blivit väldigt lik orangea linje 6 i spårvagnsnätet?

Börjar i nordväst, rundar Göteborgs centrum i sin sydliga del, slutar i nordost.

Lite långsökt kanske, men man kanske fick inspiration av L6 när man förlängde Orange Express...
Satsa på Spårvägarna
Skriv svar