Spår... Bildgåtor!

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
alex_krokodil

Re: Spår... Bildgåtor!

Inlägg av alex_krokodil »

Svend Christensen skrev:Jeg gætter på Basel. BLT, Linje 10.
Denne linje går gennen 3 kantoner i Schweiz, Kanton Basel Stadt, Bales Land og Solothurn, samt et kort stykke i Frankrig.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Inte Basel, denna ort är betydligt mindre och är belägen i sydost, närmare bestämt i kantonen Graubünden.
Christer Göransson

Inlägg av Christer Göransson »

Chur?

/Christer
Lars_J

Inlägg av Lars_J »

S:t Gallen, Trogener bahn ser det ut som. Kan det vara rätt?
/Lars J
alex_krokodil

Chur är det närmsta svaret hittills, samma trafikutövare i denna ort nämligen. Chur ligger dock några timmar och ett byte bort.
Christer Göransson

Campascio då?

/Christer
alex_krokodil

Christer Göransson skrev:Campascio då?

/Christer
Nix, söderut.
Christer Göransson

Då måste det vara Campocologno, eftersom vi enligt uppgift är kvar i Schweiz.

/Christer
alex_krokodil

Christer Göransson skrev:Då måste det vara Campocologno, eftersom vi enligt uppgift är kvar i Schweiz.

/Christer
Nu börjar vi närma oss, nu är vi på rätt bana och mindre än en halvtimmes tågresa från rätt svar.
Christer Göransson

Nu förstår jag inte, bilderna skulle ju ligga i samma land, och Campocologno är gränsstation mot Italien.
Om du ska ha det till Tirano, så är det som sagt inte samma land längre.

/Christer
alex_krokodil

Christer Göransson skrev:Nu förstår jag inte, bilderna skulle ju ligga i samma land, och Campocologno är gränsstation mot Italien.

/Christer
Citerar mig själv, gränsstation var det aldrig tal om:
alex_krokodil skrev:Ytterligare en textbaserad ledtråd: mindre än en timmes färd bort har man passerat en gräns, oavsett vilket håll man åker åt. dock är bara den ena en nationsgräns
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

alex_krokodil skrev:
Christer Göransson skrev:Nu förstår jag inte, bilderna skulle ju ligga i samma land, och Campocologno är gränsstation mot Italien.

/Christer
alex_krokodil skrev:Ytterligare en textbaserad ledtråd: mindre än en timmes färd bort har man passerat en gräns, oavsett vilket håll man åker åt. dock är bara den ena en nationsgräns
Nej, men åt ena hållet en halvtimme med tåg passerar man italienska gränsen, och åt andra hållet med tåg passerar man Campascio, som enligt dina svar var mindre rätt än Campocologno. Om du inte har något riktigt klurigt svar så vill jag mena att du har bitit dig själv i svansen lite...
Professionell tyckare
alex_krokodil

Kantorn skrev:
alex_krokodil skrev:

/Christer
Nej, men åt ena hållet en halvtimme med tåg passerar man italienska gränsen, och åt andra hållet med tåg passerar man Campascio, som enligt dina svar var mindre rätt än Campocologno. Om du inte har något riktigt klurigt svar så vill jag mena att du har bitit dig själv i svansen lite...
Notera: bara den ena är en nationsgräns. Den andra gränsen som åsyftas är en naturlig gräns som förekommer på många håll i denna region. Nationsgränsen är inprickad, Campocologno och gränsen till Italien. Den andra gränsen är som sagt mindre än en timme åt andra hållet.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Ok. Jag hävdar att man måste förbi Campascio i alla fall.

Nåväl vi kommer inte längre i denna diskussion, så jag gissar på en ort som jag inte vet om den har spårvagn:
Poschiavo. Den har ett gatsystem och ligger mellan italienska gränsen och ett alpmassiv. Är det det du är ute efter?
Professionell tyckare
Mr_T6

Inlägg av Mr_T6 »

Jag gissar på orten Le Prese.
På Zürichbilden är jag nästan säker på hpållplatsen Albisriederplatz.
alex_krokodil

Kantorn skrev:Ok. Jag hävdar att man måste förbi Campascio i alla fall.

Nåväl vi kommer inte längre i denna diskussion, så jag gissar på en ort som jag inte vet om den har spårvagn:
Poschiavo. Den har ett gatsystem och ligger mellan italienska gränsen och ett alpmassiv. Är det det du är ute efter?
Poschiavo är nära, mycket nära. Närmare än Campocologno. Orten jag söker är ett fåtal kilometer söder om Poschiavo. Kan även avslöja att den andra gränsen som åsyftades var trädgränsen, den gräns som avgör hur högt träden kan växa.

Upptäckte dock nu i efterhand att Campascio faktiskt var närmare än Campocologno, tänkte såklart inte på att kolla upp detta på bahn.de utan när jag sökte fick jag på något konstigt sätt fram en annan ort med samma eller liknande namn norr om Pontresina. Beklagar detta.
Mr_T6 skrev:Jag gissar på orten Le Prese.
På Zürichbilden är jag nästan säker på hpållplatsen Albisriederplatz.
Le prese är rätt! Bilden visar utsikten från ett hotellrum.

Bild
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

alex_krokodil skrev:Upptäckte dock nu i efterhand att Campascio faktiskt var närmare än Campocologno, tänkte såklart inte på att kolla upp detta på bahn.de utan när jag sökte fick jag på något konstigt sätt fram en annan ort med samma eller liknande namn norr om Pontresina. Beklagar detta.
Det är ok. Jag trodde jag hade blivit tokig och inte kunde tolka kartor... eller att Googlemaps hade glömt en ort som var tillräckligt stor för att ha spårväg.
Professionell tyckare
Skriv svar